Introspektion

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Introspektion

Inläggav Algotezza » 22 nov 2018 19:45

Upplever ni att ni tänker och känner, minns och fantiserar inuti ert huvud, i hjärnan? Att viljan sitter där, och att medvetandet finns ungefär bakom ögonen? Eller...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Introspektion

Inläggav Anders » 09 dec 2018 14:28

Algotezza skrev:Upplever ni att ni tänker och känner, minns och fantiserar inuti ert huvud, i hjärnan? Att viljan sitter där, och att medvetandet finns ungefär bakom ögonen? Eller...?

Viljan känns i hela kroppen.

Den intressantaste känslan kroppsligen för mej är svindel. För mej starkast då jag ser andra utsätta sig, till exempel den här hemska dokumentären på youtube om de som lagar fel i höga master. Jag känner den känslan i näsborrarna, fingrarna, tårna och pungen. Vore intressant att veta om tjejer könner den känslan någonstans mellan benen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Introspektion

Inläggav Algotezza » 19 dec 2018 19:04

Anders skrev:
Algotezza skrev:Upplever ni att ni tänker och känner, minns och fantiserar inuti ert huvud, i hjärnan? Att viljan sitter där, och att medvetandet finns ungefär bakom ögonen? Eller...?

Viljan känns i hela kroppen.

Den intressantaste känslan kroppsligen för mej är svindel. För mej starkast då jag ser andra utsätta sig, till exempel den här hemska dokumentären på youtube om de som lagar fel i höga master. Jag känner den känslan i näsborrarna, fingrarna, tårna och pungen. Vore intressant att veta om tjejer könner den känslan någonstans mellan benen.


Upplever så också mer och mer att jag tänker och känner i/med hela kroppen. Orden sitter i fingrarna. Viljan är ett holistiskt fenomen...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Introspektion

Inläggav Anders » 19 dec 2018 22:53

Oron är i magen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introspektion

Inläggav Esther » 20 dec 2018 09:49

Algotezza skrev:Upplever ni att ni tänker och känner, minns och fantiserar inuti ert huvud, i hjärnan? Att viljan sitter där, och att medvetandet finns ungefär bakom ögonen? Eller...?


Oj... Intressant!
Med stor risk att bli missförstådd måste jag säga att för mig finns inget sådant ställe... utan för mig är saken en.
En enda sak.
Det som jag gör och är, tänker och känner och minns är allt jag. Hela jag.
Det är svårt att placera i något speciell del av mitt väsen. Jag upplever mycket starkt och fullständigt en helhet i ande kropp och själ. Att jag är en helhet och det som utgår och går in i mig är ett. Enheter. Det är så svårt att särskilja.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Introspektion

Inläggav Algotezza » 20 dec 2018 20:23

Esther skrev:
Algotezza skrev:Upplever ni att ni tänker och känner, minns och fantiserar inuti ert huvud, i hjärnan? Att viljan sitter där, och att medvetandet finns ungefär bakom ögonen? Eller...?


Oj... Intressant!
Med stor risk att bli missförstådd måste jag säga att för mig finns inget sådant ställe... utan för mig är saken en.
En enda sak.
Det som jag gör och är, tänker och känner och minns är allt jag. Hela jag.
Det är svårt att placera i något speciell del av mitt väsen. Jag upplever mycket starkt och fullständigt en helhet i ande kropp och själ. Att jag är en helhet och det som utgår och går in i mig är ett. Enheter. Det är så svårt att särskilja.


Från vilken punkt kan du observera och konstatera att du är en helhet vad gäller kropp, själ och ande? Att vi handlar, vill och tänker och minns utifrån att vi utför denna treenighet är sin sak, om vi nu har den bilden av oss själva, men k hur kan man vara medveten om det annat än via resonemang i ord?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introspektion

Inläggav Esther » 21 dec 2018 09:57

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Upplever ni att ni tänker och känner, minns och fantiserar inuti ert huvud, i hjärnan? Att viljan sitter där, och att medvetandet finns ungefär bakom ögonen? Eller...?


Oj... Intressant!
Med stor risk att bli missförstådd måste jag säga att för mig finns inget sådant ställe... utan för mig är saken en.
En enda sak.
Det som jag gör och är, tänker och känner och minns är allt jag. Hela jag.
Det är svårt att placera i något speciell del av mitt väsen. Jag upplever mycket starkt och fullständigt en helhet i ande kropp och själ. Att jag är en helhet och det som utgår och går in i mig är ett. Enheter. Det är så svårt att särskilja.


Från vilken punkt kan du observera och konstatera att du är en helhet vad gäller kropp, själ och ande? Att vi handlar, vill och tänker och minns utifrån att vi utför denna treenighet är sin sak, om vi nu har den bilden av oss själva, men k hur kan man vara medveten om det annat än via resonemang i ord?



Hur jag kan veta?
Introspection - bla - men främst inte med orden utan vetskapen som kommer ur oförmedlad evidens.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Introspektion

Inläggav Algotezza » 01 jan 2019 19:45

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Oj... Intressant!
Med stor risk att bli missförstådd måste jag säga att för mig finns inget sådant ställe... utan för mig är saken en.
En enda sak.
Det som jag gör och är, tänker och känner och minns är allt jag. Hela jag.
Det är svårt att placera i något speciell del av mitt väsen. Jag upplever mycket starkt och fullständigt en helhet i ande kropp och själ. Att jag är en helhet och det som utgår och går in i mig är ett. Enheter. Det är så svårt att särskilja.


Från vilken punkt kan du observera och konstatera att du är en helhet vad gäller kropp, själ och ande? Att vi handlar, vill och tänker och minns utifrån att vi utför denna treenighet är sin sak, om vi nu har den bilden av oss själva, men k hur kan man vara medveten om det annat än via resonemang i ord?



Hur jag kan veta?
Introspection - bla - men främst inte med orden utan vetskapen som kommer ur oförmedlad evidens.


Nja, jag tror den insikten först varit ord, och sedan avklätts orden...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introspektion

Inläggav Esther » 01 jan 2019 21:13

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Från vilken punkt kan du observera och konstatera att du är en helhet vad gäller kropp, själ och ande? Att vi handlar, vill och tänker och minns utifrån att vi utför denna treenighet är sin sak, om vi nu har den bilden av oss själva, men k hur kan man vara medveten om det annat än via resonemang i ord?



Hur jag kan veta?
Introspection - bla - men främst inte med orden utan vetskapen som kommer ur oförmedlad evidens.


Nja, jag tror den insikten först varit ord, och sedan avklätts orden...


inte ens nästan
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Introspektion

Inläggav Algotezza » 02 jan 2019 10:10

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:

Hur jag kan veta?
Introspection - bla - men främst inte med orden utan vetskapen som kommer ur oförmedlad evidens.


Nja, jag tror den insikten först varit ord, och sedan avklätts orden...


inte ens nästan


Du föds knappast med den ordlösa insikten att människan enligt kristendomen består kropp, själ och ande. Det är något inlärt. Iofs kan du bortse från de verbala beteckningarna när du väl lärt dig dem.

Vad är för övrigt skillnaden mellan själ och ande?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introspektion

Inläggav Esther » 02 jan 2019 22:28

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Nja, jag tror den insikten först varit ord, och sedan avklätts orden...


inte ens nästan


Du föds knappast med den ordlösa insikten att människan enligt kristendomen består kropp, själ och ande. Det är något inlärt. Iofs kan du bortse från de verbala beteckningarna när du väl lärt dig dem.

Vad är för övrigt skillnaden mellan själ och ande?


:)
Jag levde i "villfarelsen" att jag var en enda person som inte såg min kropp som ett "reservdels lager" med utbytbara delar... Utan hel.
Att jag sedan i skolan lärde mig nya saker (att jag inte är hel, utan kroppen just bara är biologi mm) gjorde att jag upplevde att jag så att säga "var i min kropp", en slags delad varelse.

Ande är det som inspirerar och kan göra oss en annan bättre människa, och själen delar vi med djuren eftersom det är livsprocesserna, tankar /känslor i hjärnan.
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Introspektion

Inläggav Smisk » 03 jan 2019 23:27

Algotezza skrev:Upplever ni att ni tänker och känner, minns och fantiserar inuti ert huvud, i hjärnan? Att viljan sitter där, och att medvetandet finns ungefär bakom ögonen? Eller...?


Holistiskt fenomen som du säger. Jag tänker mig mer och mer att jag är en helhet där kropp och psyke ingår och där denna helhet inte kan definieras. Men ibland är mitt inre fullt med tankar som "tänker på sig själva" och då skulle jag säga att det är en slags virvel som är närmre huvudet än något annat :)

Jag tänker mig dock att psyket till viss del är allt jag upplever och därför även all extern erfarenhet genom kroppen. Världen jag erfar är inom psyket även om jag ser den som existerande i sig själv även utanför mitt inre. Världen är "renderad" av mitt inre som möter det yttre. Hur jag ser på världen är fantasi, bilder, tankar, perception etc och världens sätt att visa sig inför min erfaranhet av den.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Introspektion

Inläggav Anders » 04 jan 2019 10:44

Nu kan man bli lite olika djuplodande här, men då ni utsätter er för eller ser andra utsätta sig för saker som ger svindel, vill ni påstå att det inte känns i kroppen på andra ställen än hjärnan?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Introspektion

Inläggav Smisk » 06 jan 2019 12:18

Anders skrev:Nu kan man bli lite olika djuplodande här, men då ni utsätter er för eller ser andra utsätta sig för saker som ger svindel, vill ni påstå att det inte känns i kroppen på andra ställen än hjärnan?


Jag som ser det som ett holistiskt fenomen skulle då säga att det sker på fler ställen än hjärnan. Fenomemet i sin helhet är sammansatt av saker som hur svindel fungerar, det som triggar den, inlevelsen, balanssystemet, tankar, känslor, hjärnan, inre, yttre osv.

Kroppsliga funktioner och dess tillstånd just nu driver både kropp och psyke i olika riktningar tillsammans. Är stresssystemet överbelastat eller överkänsligt kommer detta påverka psyket utifrån detta tillstånd. Man kan nog tänka sig att det undermedvetna till viss del är kroppens tillstånd som visar sig som ett psykologiskt tillstånd. Lite som att kroppens tillstånd är lera psyket formas av här och nu.

Då kan man tänka sig att det varierar från person till person. En del har mer känningar av kroppens tillstånd via själva kroppen och en del via psyket. Man kan utveckla uppmärksamheten att vara mer i kroppen eller mer i psyket och mer i det inre eller det yttre.

Jag tror det är bra att förstå att många sätt att hantera saker på ha kropp och psyke löst tillsammans som om de har samtal med varandra. Kroppen frågar psyket "är allt okey?" och psyket svarar saker som "det är okey". Psyket frågar kroppen "är allt okey?" och kroppen svarar "jag återhämtar stresssystemet och behöver lugn" etc.

Att något "känns i kroppen eller känns i psyket" är komplext och sammansatt och varierar från sak till sak och person till person med andra ord.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster