Läsa tankar eller se in i framtiden?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Läsa tankar eller se in i framtiden?

Inläggav Rotkiv » 26 dec 2018 20:59

Hmm val mellan två superkrafter. Behövs något som väger lite lätt efter all julmat :D

1. Att läsa/höra 3 personers tankar
2. Att se in 1 vecka in i framtiden

Antar det ena ger effekter på det andra.

Gärna era tankar kring ert val

God fortsättning!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Läsa tankar eller se in i framtiden?

Inläggav Esther » 26 dec 2018 21:27

Inget av dessa två.
Människor som påstår sig besitta dessa förmågor har till 100% visat sig vara charlataner.

DÄREMOT, har det visat sig att vissa människor har förmaningar om sin egen hädangång eller om andra fenomen som sedan (ofta i form av någon olycka) inträffat. De flesta har förmodligen inte detta att de känner av detta.
Det forskade vid Lund om parapsykologi.
Så den första varianten är inte fullständig galenskap, beroende på vad man Vet om verklighetens beskaffenhet.
Den andra, med tanke på hur många interaktioner som kräver samordning i tid och rum är inte bara inte faktibel utan föga trolig ens.
Därför - utan Guds direkta ingripande - är inga av alternativen ens troliga att utverka för människor.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Läsa tankar eller se in i framtiden?

Inläggav hakkapeliitta » 26 dec 2018 22:54

En italiensk medeltidsfilosof förutspådde sin egen död. Exakt datum.
När datumet inföll och inget hände och för att inte göra sina anhängare besvikna gick han och hängde sej.
True story.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Läsa tankar eller se in i framtiden?

Inläggav Anders » 27 dec 2018 08:58

Jag vill absolut inte kunna se in i framtiden. I forntiden hade det varigt coolt att se in i däremot, som pensieven.

Läsa folks tankar vore dock något jag skulle vilja. Det får man ju i viss mån också göra, då samtal blit djupa och jag skulle vilja att folk kunde läsa mina, utom de värsta, de vill jag bespara dem. Men folks yta, det man presenterar på facebook eller bjudningar, kan någon av er sociala människor berätta för mej varför de är intressanta?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster