Att leva i "nuet"

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 16:40

Anders skrev:IQ är mätbart och går att koppla till framgångsrik prestation i yrkeslivet.

Ja det är riktigt, men inte allt. Intelligenstest är inte helt neutrala mot kulturbakgrund. Det är mycket noga studerat, då man i USA hade all anledning att undersöka varför vissa grupper missgynnades av intelligenstest. Äter vi rätt, stimuleras vår intelligens då vi är små, eller får vi vara ute och kriga med de andra busungarna? Särskilt begåvade människor har ibland turen att få ljuset på sig tidigt. Men vad vet vi om dem som stannar kvar på den skuggiga sidan av gatan och kanske dras med av droger och kriminalitet tidigt? Titta i amerikanska fängelser. Svår fråga.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anders » 09 jan 2019 16:52

Pilatus skrev:
Anders skrev:IQ är mätbart och går att koppla till framgångsrik prestation i yrkeslivet.

Ja det är riktigt, men inte allt. Intelligenstest är inte helt neutrala mot kulturbakgrund. Det är mycket noga studerat, då man i USA hade all anledning att undersöka varför vissa grupper missgynnades av intelligenstest. Äter vi rätt, stimuleras vår intelligens då vi är små, eller får vi vara ute och kriga med de andra busungarna? Särskilt begåvade människor har ibland turen att få ljuset på sig tidigt. Men vad vet vi om dem som stannar kvar på den skuggiga sidan av gatan och kanske dras med av droger och kriminalitet tidigt? Titta i amerikanska fängelser. Svår fråga.

Låter ju på Peterson som om psykologifolket gör sitt yttersta för att mätningarna så mycket som möjligt skall vara neutrala oberoende av förutsättningar. I videon som Esther lade upp kör JP något resonemang som jag inte helt köper. Men han är ju också mycket motvillig mot att säga saker om olika kultursfärer och IQ, så det stämmer säkert att det finns osäkerheter där. Har själv svårt att se hur man skall kunna IQ-testa analfabeter och att det skall bli samma mätning som för en annan.

Jag är för övrigt med dig hela vägen på att IQ absolut inte är allenarådande och att vad föräldrar och skola gör spelar en mycket stor roll för hur begåvningen tas om hand. Jag menar, vem har inte erfarenhet av det?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anne » 09 jan 2019 16:59

Anders skrev:
lynx skrev:Jag tittade på tre minuter av smörjan. Reportern framför ju direkta lögner i sitt framförande. Å andra sidan behöver väl denna Jordan kanske skenglänsa. Jag orkar inte fylla mig med skiten. Vill du vara med i en Handmaid's tale... Visst, fint. Fint är förstås fel ord. Jag accepterar det menar jag.

Mer exakt vilka lögner läser han upp?

Knappar snabbt nu. Bara 4% batteri kvar. Allt. Precis allt som han framställer som sakliga fakta. Ingen, Jo någon kokopelle finns det väl alltid förstås, skulle hålla med om den utsagan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 17:04

Anders skrev:Låter ju på Peterson som om psykologifolket gör sitt yttersta för att mätningarna så mycket som möjligt skall vara neutrala oberoende av förutsättningar.

Mensa i Sverige har nog lyssnat på dig, deras test är neutralt. Men det är genomgående av en enda frågetyp, vilket jag inte tror är helt neutralt heller. De test som man fick besvara vid mönstringen är mer blandade. Numerära, verbala och spatiala test, plus sådana som testar vår logiska förmåga. Om Göteborg inte är Sveriges huvudstad så svara ja. Vem som helst kan bli förvirrad. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav klorofyll » 09 jan 2019 17:24

Jag talade med kvinna från Östeuropa, judinna, kanske mådde hon psykiskt dåligt, men hon menade att ingen förstod henne, att hon var tvungen att göra sig till, fann dem (svenskarna) helt ointressanta. Faktiskt så tror jag att människor i öster är mer seriösa, det är min fördom.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anders » 09 jan 2019 17:25

Pilatus skrev:
Anders skrev:Låter ju på Peterson som om psykologifolket gör sitt yttersta för att mätningarna så mycket som möjligt skall vara neutrala oberoende av förutsättningar.

Mensa i Sverige har nog lyssnat på dig, deras test är neutralt. Men det är genomgående av en enda frågetyp, vilket jag inte tror är helt neutralt heller. De test som man fick besvara vid mönstringen är mer blandade. Numerära, verbala och spatiala test, plus sådana som testar vår logiska förmåga. Om Göteborg inte är Sveriges huvudstad så svara ja. Vem som helst kan bli förvirrad. :)

:) yes, we have no bananas...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav klorofyll » 09 jan 2019 18:13

IQ är inte så speciellt, ta tex MINNE, det finns tusentals olika slag minne. Men jag är helt övertygad om att svenskar är sämst på att anpassa sig till sin miljö... Vi är osociala, tråkiga, själviska, ensamma.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 18:17

klorofyll skrev:IQ är inte så speciellt, ta tex MINNE, det finns tusentals olika slag minne.

Tusentals olika slag av minne? Jag skall inte fråga, men det hade inte mycket med intelligens att göra. :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anne » 09 jan 2019 18:21

Säger du att minne inte har med intelligens att göra?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav klorofyll » 09 jan 2019 18:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:IQ är inte så speciellt, ta tex MINNE, det finns tusentals olika slag minne.

Tusentals olika slag av minne? Jag skall inte fråga, men det hade inte mycket med intelligens att göra. :)

Olika slags minne ja, en del minns siffror, en del ser mönster, vissa är duktiga på att lära in fakta på kort tid, andra har lätt för ordning, några har specialintressen. Jag kan inte påstå att jag har bra minne överlag, för det tror jag inte att jag har.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav klorofyll » 09 jan 2019 18:28

lynx skrev:Säger du att minne inte har med intelligens att göra?

Om du frågar mig personligen så är minne mycket viktigt, ifall man har någon ordning där uppe.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anne » 09 jan 2019 18:30

Jo, jag håller med dig, klorofyll. Blev bara lite perplex över Pilatus svar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav klorofyll » 09 jan 2019 18:31

Sedan fungerar minnet bättre eller sämre i olika situationer, när man blir stressad så kanske minnet försvinner tillfälligt eller att man inte kan lära in.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Pilatus » 09 jan 2019 18:50

lynx skrev:Jo, jag håller med dig, klorofyll. Blev bara lite perplex över Pilatus svar.

Intelligenstest klarar man med ordinärt minne. Inlärning gynnas av god förmåga att minnas.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att leva i "nuet"

Inläggav Anders » 09 jan 2019 19:13

klorofyll skrev:
lynx skrev:Säger du att minne inte har med intelligens att göra?

Om du frågar mig personligen så är minne mycket viktigt, ifall man har någon ordning där uppe.

Ett annat kriterium för en framgångsrik gärning, förutom intelligensen?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster