Nuet och medvetandet

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Nuet och medvetandet

Inläggav xion » 11 jan 2019 12:28

Dags att vända blad.
Hittade den här texten bland tidigare anteckningar.

Tänk dig att du går längs en grusväg på sommaren.
Det finns olika grader av medvetenhet. Du kanske endast är medveten om var du själv sätter dina fötter, att vägen lutar uppför, att du svettas av värme och ansträngning. Dina tankar fyller ut resten av ditt medvetande.
Om man vill kan man försöka utvidga sitt medvetande så att man känner ett slags känslomässigt vidvinkelseende. Man går inte bara uppför en backe på en grusväg. Man rör sig på en väg som slingrar sig uppför ett berg. Runt om finns träd, växter, blommor, fjärilar, fåglar, alla ljud och dofter. Gränsen suddas ut mellan dig själv och det omgivande. Det egna jaget blir en flerdimensionell bild som förflyttar sig i landskapet. Ju mer man lyckas utsträcka sitt medvetande, dess större blir denna bild, dess mer fantastisk och innehållsrik blir den.
Man kan teoretiskt tänka sig att den innefattar hela universum och även tiden. Men så långt är det svårt att komma.
Vi får nöja oss med att försöka få bort våra gränser och bli ett med allt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 12 jan 2019 12:25

xion skrev:Dags att vända blad.
Hittade den här texten bland tidigare anteckningar.

Tänk dig att du går längs en grusväg på sommaren.
Det finns olika grader av medvetenhet. Du kanske endast är medveten om var du själv sätter dina fötter, att vägen lutar uppför, att du svettas av värme och ansträngning. Dina tankar fyller ut resten av ditt medvetande.
Om man vill kan man försöka utvidga sitt medvetande så att man känner ett slags känslomässigt vidvinkelseende. Man går inte bara uppför en backe på en grusväg. Man rör sig på en väg som slingrar sig uppför ett berg. Runt om finns träd, växter, blommor, fjärilar, fåglar, alla ljud och dofter. Gränsen suddas ut mellan dig själv och det omgivande. Det egna jaget blir en flerdimensionell bild som förflyttar sig i landskapet. Ju mer man lyckas utsträcka sitt medvetande, dess större blir denna bild, dess mer fantastisk och innehållsrik blir den.
Man kan teoretiskt tänka sig att den innefattar hela universum och även tiden. Men så långt är det svårt att komma.
Vi får nöja oss med att försöka få bort våra gränser och bli ett med allt.

Heideggers augenblick
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 16 jan 2019 12:23

xion skrev:Dags att vända blad.
Hittade den här texten bland tidigare anteckningar.

Tänk dig att du går längs en grusväg på sommaren.
Det finns olika grader av medvetenhet. Du kanske endast är medveten om var du själv sätter dina fötter, att vägen lutar uppför, att du svettas av värme och ansträngning. Dina tankar fyller ut resten av ditt medvetande.
Om man vill kan man försöka utvidga sitt medvetande så att man känner ett slags känslomässigt vidvinkelseende. Man går inte bara uppför en backe på en grusväg. Man rör sig på en väg som slingrar sig uppför ett berg. Runt om finns träd, växter, blommor, fjärilar, fåglar, alla ljud och dofter. Gränsen suddas ut mellan dig själv och det omgivande. Det egna jaget blir en flerdimensionell bild som förflyttar sig i landskapet. Ju mer man lyckas utsträcka sitt medvetande, dess större blir denna bild, dess mer fantastisk och innehållsrik blir den.
Man kan teoretiskt tänka sig att den innefattar hela universum och även tiden. Men så långt är det svårt att komma.
Vi får nöja oss med att försöka få bort våra gränser och bli ett med allt.


Känslan av "nuet" är med detta som bakgrund känslan av att ingå i något som är meningsfullt och där vi är i kontroll över hur situationen går. Det är jämförbart med flow. Fokuserar man enbart på svetten och ansträngningen "blir" sinnesinnehållet som vi fokuserar. Fokuserar vi på känslan av att vi är en liten del av en meningsfullt värld vi är på god väg igenom ger detta känslor av mening och kontroll över läget vi har i världen.

"Vidvineklseendet" handlar mycket om hur vi fantiserar att världen och vi själva för tillfället har det. Ena stunden kan vi gå på en väg och lyssna på musik vi tycker om och känna att allt flyter på fint och andra stunden att något är obehagligt och inte stämmer och tankarna börjar söka förklaringar genom att fantisera allt möjligt lite som om vi drömmer mardrömmar trots att vi egentligen går på en väg.

Nuet menar jag handlar om en känsla av kontroll, flyt, mening och känslor vi tycker om som ger oss feedback som känns som om "allt är på god väg för mig".

För mig ter det sig som lite av ett missförstånd att nuet har något att göra med någon tid när det istället har att göra med mentalt, känslomässigt och meningsmässigt spontant flyt och motsatsen till att krångla till det och inte vara i kontroll av vårat inre. Stress är motsatsen till nuet med andra ord.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 16 jan 2019 13:44

Ljud finns bara i nuet. Musik som uppleves finns bara i nuet, även om den kan vara nedtecknad och inspelad. Musik är tidslig, konst rumslig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 16 jan 2019 14:13

Algotezza skrev:Ljud finns bara i nuet. Musik som uppleves finns bara i nuet, även om den kan vara nedtecknad och inspelad. Musik är tidslig, konst rumslig.

För musiker är dock musiken något som definitivt har med framtiden och överlevnaden att göra. Det är ganska få som kan spela vad dom vill och överleva på det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 16 jan 2019 14:17

Skulle vilja påstå att nuet, eller åtminstone fokuset på nuet är lite av en lyxvara. Oron för framtiden är nog ett mer konstant tillstånd för mej och de som har det sämre ställt än mej. Fokus på nu kräver tillräckligt lite oro för den nära förestående framtidens bekymmer. Men P3:s Creepypodd hjälper till.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 16 jan 2019 14:27

Anders skrev:
Algotezza skrev:Ljud finns bara i nuet. Musik som uppleves finns bara i nuet, även om den kan vara nedtecknad och inspelad. Musik är tidslig, konst rumslig.

För musiker är dock musiken något som definitivt har med framtiden och överlevnaden att göra. Det är ganska få som kan spela vad dom vill och överleva på det.


Nu tänker jag på själva musiken som rent fysiskt fenomen så att säga, dess rymd... den utspelar sig ju som en tidsbunden process...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 16 jan 2019 16:43

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:Ljud finns bara i nuet. Musik som uppleves finns bara i nuet, även om den kan vara nedtecknad och inspelad. Musik är tidslig, konst rumslig.

För musiker är dock musiken något som definitivt har med framtiden och överlevnaden att göra. Det är ganska få som kan spela vad dom vill och överleva på det.


Nu tänker jag på själva musiken som rent fysiskt fenomen så att säga, dess rymd... den utspelar sig ju som en tidsbunden process...

Jo,jag förstod det. Men ville vidga perspektivet lite.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 16 jan 2019 19:39

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:För musiker är dock musiken något som definitivt har med framtiden och överlevnaden att göra. Det är ganska få som kan spela vad dom vill och överleva på det.


Nu tänker jag på själva musiken som rent fysiskt fenomen så att säga, dess rymd... den utspelar sig ju som en tidsbunden process...

Jo,jag förstod det. Men ville vidga perspektivet lite.


Då kan man vidga det till att det gudomliga eller andliga ljudet är primärt i förhållande till ljuset om man får tro Bibeln. Gud säger: Varde ljus - och det vart ljus.

Samma sak i Tolkiens Silmarillion i den inledande skapelseberättelsen.

Jesu tal är primärt i relation till skriften, det synliga.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 16 jan 2019 20:39

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Nu tänker jag på själva musiken som rent fysiskt fenomen så att säga, dess rymd... den utspelar sig ju som en tidsbunden process...

Jo,jag förstod det. Men ville vidga perspektivet lite.


Då kan man vidga det till att det gudomliga eller andliga ljudet är primärt i förhållande till ljuset om man får tro Bibeln. Gud säger: Varde ljus - och det vart ljus.

Samma sak i Tolkiens Silmarillion i den inledande skapelseberättelsen.

Jesu tal är primärt i relation till skriften, det synliga.

Fast först, före talet, är tanken. Och det är vårt tänkade som, om vi inte är två veckor in på semestern, eller lagom drogade, är i det närmast förestående jobbiga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 17 jan 2019 10:40

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Jo,jag förstod det. Men ville vidga perspektivet lite.


Då kan man vidga det till att det gudomliga eller andliga ljudet är primärt i förhållande till ljuset om man får tro Bibeln. Gud säger: Varde ljus - och det vart ljus.

Samma sak i Tolkiens Silmarillion i den inledande skapelseberättelsen.

Jesu tal är primärt i relation till skriften, det synliga.

Fast först, före talet, är tanken. Och det är vårt tänkade som, om vi inte är två veckor in på semestern, eller lagom drogade, är i det närmast förestående jobbiga.


De kan löpa parallellt också. Svårt att inte tänka det man ska säga samtidgt som man säger det. Eller?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 17 jan 2019 11:37

Ljud är i vår erfarenhet precis som allt annat och den är här och nu tycker jag man kan säga. Vår erfarenhet ger allt mening, struktur, ordning och värde och genom detta erfar vi att saker "händer i tid". Erfarenheten av musik är i högsta grad i en rörelse där vi har förväntningar som ger oss en meningsstruktur. Musik innehåller för oss i vår erfarenhet känslor, bilder, rytm, melodi osv som driver psyket avsiktligt av musikskaparen. Musik är som skapat för att få oss att "följa med" på en känslomusikresa :)

Det visar oss hur psyket fungerar på flera sätt. Musik och ljud kan leda oss "in i nuet" men nuet är alltså mest ett sinnestillstånd som sagt och i det är det något som ger känslan av att vi har psykologiska resurser under vår kontroll. Dessa känns som lugn, medveten närvaro, mening och liknande. Alltså motsatsen till saker som oro inför framtiden som Anders nämnde. Det handlar mer om en "inte oro" och känslor av vitalitet vi har UTAN oron än om någon "tid".

Ataraxia som stoikerna skulle sagt. Själens lugn :) Avsaknad av neuros, psykologisk konflikt.

Jag tror detta är samma sak som Dzogchen (the great perfection, the great completeness) inom Buddhismen. Erfarenheten och effekten av att ingen överflödig strävan finns. Man längtar ingen annan stans än där man är helt enkelt.

Längtar man inte från där man är utan EXAKT till dit man är känner man "nuet". En "inget fattas känsla". Erfarenheten är komplett, mättad och meningsfylld.

Buddhismen handlar mycket om att inse och lära sig att vi med vår uppmärksamhet kan flytta perspektivet på tillvaron så att erfarenheten i sig blir sådan att den av sig själv har denna erfarenhet. Samt att detta är i dess natur på så sätt att det är vi själva som får det att se ut om om något fattas.

Always and already som de säger :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 17 jan 2019 12:07

Ge och få i det som är. Ta emot vad du än får, ljus eller mörker. Ge ljus till dem du möter vem det än är.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav xion » 17 jan 2019 12:08

Smisk skrev:
Längtar man inte från där man är utan EXAKT till dit man är känner man "nuet". En "inget fattas känsla". Erfarenheten är komplett, mättad och meningsfylld.

Buddhismen handlar mycket om att inse och lära sig att vi med vår uppmärksamhet kan flytta perspektivet på tillvaron så att erfarenheten i sig blir sådan att den av sig själv har denna erfarenhet. Samt att detta är i dess natur på så sätt att det är vi själva som får det att se ut om om något fattas.

Always and already som de säger :)

Det finns ett annat sätt att se det där.
Antag att du inte känner några behov över huvud taget. Vore inte livet helt tömt på innehåll då?
Är det inte behov som uppkommer som driver livet framåt?
Är det inte att uppfylla våra behov som är själva kärnan i livet?
Vad du än gör, äter, skiter, slappar, sover eller vad som helst, så gör du det för att du känner behov av att göra det.
Vår civilisation drivs framåt av våra behov. Reklamens syfte är att skapa flera behov. Behov som vi inte visste att vi hade.
Om vi bara köpte det vi verkligen behövde skulle ekonomin kollapsa. Arbetslösheten skulle bli nära nog total eftersom produktionen har blivit alltmer rationell.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 17 jan 2019 12:14

xion skrev:
Smisk skrev:
Längtar man inte från där man är utan EXAKT till dit man är känner man "nuet". En "inget fattas känsla". Erfarenheten är komplett, mättad och meningsfylld.

Buddhismen handlar mycket om att inse och lära sig att vi med vår uppmärksamhet kan flytta perspektivet på tillvaron så att erfarenheten i sig blir sådan att den av sig själv har denna erfarenhet. Samt att detta är i dess natur på så sätt att det är vi själva som får det att se ut om om något fattas.

Always and already som de säger :)

Det finns ett annat sätt att se det där.
Antag att du inte känner några behov över huvud taget. Vore inte livet helt tömt på innehåll då?
Är det inte behov som uppkommer som driver livet framåt?
Är det inte att uppfylla våra behov som är själva kärnan i livet?
Vad du än gör, äter, skiter, slappar, sover eller vad som helst, så gör du det för att du känner behov av att göra det.
Vår civilisation drivs framåt av våra behov. Reklamens syfte är att skapa flera behov. Behov som vi inte visste att vi hade.
Om vi bara köpte det vi verkligen behövde skulle ekonomin kollapsa. Arbetslösheten skulle bli nära nog total eftersom produktionen har blivit alltmer rationell.


Är vi bara konsumenter - kan vi inte vara kreativa också, skapare, producera något (annat än skit och avfall)?
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster