Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 23 aug 2019 13:35

Anders skrev:Jo, frågan är var det här skall ta vägen. Det här med vem man är, vilka förmågor och fallelser man har och hur de skall översättas i vad man gör, både på arbetsplatser och i livet. Och vad som är snömos.

Jag önskar i alla fall att skolan hade gett mig någon som helst ledning. Jag vet ju vad som gick lätt, vad jag hade driv i, vad jag presterade bra på, men det var ingen som sa åt mig att översätta det i ett jobb. Eller ens något jag borde göra. Vuxen ålder har inte hjälpt mycket. Jag gör saker, får ibland vitsord och hög lön men jag har aldrig känt mig nära något som driv, engagemang, framgång. Faktiskt väldigt sällan privat också. men jag känner att det finns där och jag åstundar det. Vad det nu är. Trots att jag borde kommit på det för många decennier sedan.

Jag tycker inte att du ska sakna den vägledningen... Jag tror att sanningen är den att: Det fanns ingen som kunde ge dig den vägledningen, oavsett var du hade befunnit dig. Förstår du vad jag menar?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 24 aug 2019 11:28

klorofyll skrev:
Anders skrev:Jo, frågan är var det här skall ta vägen. Det här med vem man är, vilka förmågor och fallelser man har och hur de skall översättas i vad man gör, både på arbetsplatser och i livet. Och vad som är snömos.

Jag önskar i alla fall att skolan hade gett mig någon som helst ledning. Jag vet ju vad som gick lätt, vad jag hade driv i, vad jag presterade bra på, men det var ingen som sa åt mig att översätta det i ett jobb. Eller ens något jag borde göra. Vuxen ålder har inte hjälpt mycket. Jag gör saker, får ibland vitsord och hög lön men jag har aldrig känt mig nära något som driv, engagemang, framgång. Faktiskt väldigt sällan privat också. men jag känner att det finns där och jag åstundar det. Vad det nu är. Trots att jag borde kommit på det för många decennier sedan.

Jag tycker inte att du ska sakna den vägledningen... Jag tror att sanningen är den att: Det fanns ingen som kunde ge dig den vägledningen, oavsett var du hade befunnit dig. Förstår du vad jag menar?

Nej, förklara!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 24 aug 2019 11:38

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Jo, frågan är var det här skall ta vägen. Det här med vem man är, vilka förmågor och fallelser man har och hur de skall översättas i vad man gör, både på arbetsplatser och i livet. Och vad som är snömos.

Jag önskar i alla fall att skolan hade gett mig någon som helst ledning. Jag vet ju vad som gick lätt, vad jag hade driv i, vad jag presterade bra på, men det var ingen som sa åt mig att översätta det i ett jobb. Eller ens något jag borde göra. Vuxen ålder har inte hjälpt mycket. Jag gör saker, får ibland vitsord och hög lön men jag har aldrig känt mig nära något som driv, engagemang, framgång. Faktiskt väldigt sällan privat också. men jag känner att det finns där och jag åstundar det. Vad det nu är. Trots att jag borde kommit på det för många decennier sedan.

Jag tycker inte att du ska sakna den vägledningen... Jag tror att sanningen är den att: Det fanns ingen som kunde ge dig den vägledningen, oavsett var du hade befunnit dig. Förstår du vad jag menar?

Nej, förklara!

Antagligen så saknar du vägledningen därför att du tror att du haft det bättre idag om du hade fått den.... Varför tror du det? Den du är idag är förmodligen ditt ideala du, så varför vilja vara någon annan mindre idealisk? Vad exakt är det som du inte kan göra därför att du inte fick vägledning?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 24 aug 2019 15:46

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker inte att du ska sakna den vägledningen... Jag tror att sanningen är den att: Det fanns ingen som kunde ge dig den vägledningen, oavsett var du hade befunnit dig. Förstår du vad jag menar?

Nej, förklara!

Antagligen så saknar du vägledningen därför att du tror att du haft det bättre idag om du hade fått den.... Varför tror du det? Den du är idag är förmodligen ditt ideala du, så varför vilja vara någon annan mindre idealisk? Vad exakt är det som du inte kan göra därför att du inte fick vägledning?

Anders, om du inte har förstått mig... Jag är enbart positiv.

Om jag hade fått massa vägledning, så hade ju mitt liv varit förstört. Jag tål inte folk, de hade haft ihjäl mig. Man lär sig aldrig så mycket som när man finner en liten ljusglimt i kompakt mörker.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 24 aug 2019 20:05

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Nej, förklara!

Antagligen så saknar du vägledningen därför att du tror att du haft det bättre idag om du hade fått den.... Varför tror du det? Den du är idag är förmodligen ditt ideala du, så varför vilja vara någon annan mindre idealisk? Vad exakt är det som du inte kan göra därför att du inte fick vägledning?

Anders, om du inte har förstått mig... Jag är enbart positiv.

Om jag hade fått massa vägledning, så hade ju mitt liv varit förstört. Jag tål inte folk, de hade haft ihjäl mig. Man lär sig aldrig så mycket som när man finner en liten ljusglimt i kompakt mörker.

Jag hade lustoch driv åt helt andra håll än den väg jag uppmuntrades till, mest humanistiska. Men ingen - då - uppmuntrade mig att följa de vägarna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 24 aug 2019 20:41

Anders skrev:
klorofyll skrev:
klorofyll skrev:Antagligen så saknar du vägledningen därför att du tror att du haft det bättre idag om du hade fått den.... Varför tror du det? Den du är idag är förmodligen ditt ideala du, så varför vilja vara någon annan mindre idealisk? Vad exakt är det som du inte kan göra därför att du inte fick vägledning?

Anders, om du inte har förstått mig... Jag är enbart positiv.

Om jag hade fått massa vägledning, så hade ju mitt liv varit förstört. Jag tål inte folk, de hade haft ihjäl mig. Man lär sig aldrig så mycket som när man finner en liten ljusglimt i kompakt mörker.

Jag hade lustoch driv åt helt andra håll än den väg jag uppmuntrades till, mest humanistiska. Men ingen - då - uppmuntrade mig att följa de vägarna.

Jag läser vad du skriver, men för mig är det typ som att uppfinna glödlampan, det var antagligen många som gjorde otaliga försök... innan någon lyckades skapa en fungerade glödlampa, man ska inte ge upp bara för att man möter en motgång. Tänk på hur mycket annat du har lärt dig på att gå en annan väg... Gick genom ett fint område idag, noterade alla vernissager/konstutställningar de har... Jag menar, varför ska just rika människor hålla på med sånt...?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 24 aug 2019 20:51

Vad jag menar är att vissa tycks ha det lätt, men dålig konst är fortfarande dålig konst, oavsett adress..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 25 aug 2019 09:58

klorofyll skrev:Vad jag menar är att vissa tycks ha det lätt, men dålig konst är fortfarande dålig konst, oavsett adress..

Du skall göra en klassresa nån gång.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 25 aug 2019 10:45

Anders skrev:
klorofyll skrev:Vad jag menar är att vissa tycks ha det lätt, men dålig konst är fortfarande dålig konst, oavsett adress..

Du skall göra en klassresa nån gång.

Jag kommer aldrig göra en klassresa... (Jag bryr mig så oerhört lite, det är därför som internet är praktiskt, jag slipper bli missuppfattad på så många sätt). Vad är meningen med en klassresa? Min resa är mental och jag hoppas att man inte kan kategorisera det mentala i klasser? Jag misstänker att den vanliga kvinnan vill ha en perfekt man och ett centralt boende. I själva verket så är det omöjligt. För det är bara idioter som bor centralt...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 25 aug 2019 12:19

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Vad jag menar är att vissa tycks ha det lätt, men dålig konst är fortfarande dålig konst, oavsett adress..

Du skall göra en klassresa nån gång.

Jag kommer aldrig göra en klassresa... (Jag bryr mig så oerhört lite, det är därför som internet är praktiskt, jag slipper bli missuppfattad på så många sätt). Vad är meningen med en klassresa? Min resa är mental och jag hoppas att man inte kan kategorisera det mentala i klasser? Jag misstänker att den vanliga kvinnan vill ha en perfekt man och ett centralt boende. I själva verket så är det omöjligt. För det är bara idioter som bor centralt...

Klassresan är en resa man kan göra. Byta kön eller hudfärg, kanske, men att hamna i en ny miljö på det sättet visar hur mycket vår omgivning påverkar vilka vi är.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 25 aug 2019 12:49

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Du skall göra en klassresa nån gång.

Jag kommer aldrig göra en klassresa... (Jag bryr mig så oerhört lite, det är därför som internet är praktiskt, jag slipper bli missuppfattad på så många sätt). Vad är meningen med en klassresa? Min resa är mental och jag hoppas att man inte kan kategorisera det mentala i klasser? Jag misstänker att den vanliga kvinnan vill ha en perfekt man och ett centralt boende. I själva verket så är det omöjligt. För det är bara idioter som bor centralt...

Klassresan är en resa man kan göra. Byta kön eller hudfärg, kanske, men att hamna i en ny miljö på det sättet visar hur mycket vår omgivning påverkar vilka vi är.

Hur tänker du då? Byta umgänge? Jag tror att övre halvan av Sveriges folk ekonomiskt, är rutten, psykopater. Om man tar bort övre halvans ekonomiska förutsättningar... Så skulle allt balla ut, de hade blivit tvungna att visa sig i dagsljus...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 25 aug 2019 18:30

Det fina med personlighetstyper - helt enligt egen uppfattning - är att man själv är helt fri att välja precis vilken personlighet man vill ha. Det fungerar inte på det viset när det gäller IQ. Men det sorgliga är att alla tror att det är så mycket bättre att ha hög IQ... Tänk IQ som en kikare, kikare fungerar olika bra på olika avstånd, varför en kikare som är anpassad för 5 km sikt är oerhört ineffektiv på 5 meters avstånd.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 05 sep 2019 20:52

klorofyll skrev:
Anders skrev:
klorofyll skrev:Jag kommer aldrig göra en klassresa... (Jag bryr mig så oerhört lite, det är därför som internet är praktiskt, jag slipper bli missuppfattad på så många sätt). Vad är meningen med en klassresa? Min resa är mental och jag hoppas att man inte kan kategorisera det mentala i klasser? Jag misstänker att den vanliga kvinnan vill ha en perfekt man och ett centralt boende. I själva verket så är det omöjligt. För det är bara idioter som bor centralt...

Klassresan är en resa man kan göra. Byta kön eller hudfärg, kanske, men att hamna i en ny miljö på det sättet visar hur mycket vår omgivning påverkar vilka vi är.

Hur tänker du då? Byta umgänge? Jag tror att övre halvan av Sveriges folk ekonomiskt, är rutten, psykopater. Om man tar bort övre halvans ekonomiska förutsättningar... Så skulle allt balla ut, de hade blivit tvungna att visa sig i dagsljus...

Det är helt annorlunda. Vad pengar ger till de efterlevande är en helt annan möjlighet till att tänka fritt. Väga. Den övre kvarten är tvärt om oftast väldigt goda människor, på ett naivt sätt. Ofta ett skadligt sätt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

dalamannen
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 apr 2021 19:31

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav dalamannen » 26 apr 2021 19:56

Jag vägrar att ta det testet av princip. De enda som har lyckats validera testet är de som utvecklar testet. Sedan publicerar de sina utmärkta resultat, i sin egna tidsskrift. XD Testet är med andra ord inte erkänt i den akademiska världen, då forskare väldigt sällan kan replikera resultaten. Metodologin bakom testet är också tungt ifrågasatt.

Då är det för mig lite som att lita på flatearth-teori bara för att en flatearther säger att jorden är platt. Vi tror ju dock inte att jorden är platt, eftersom den akademiska världen fullständigt förkastar alla flatearth-teorier. Förstår inte varför det ska vara någon skillnad på ens förhållningssätt mot Myers.

Det enda erkända personlighetstestet som jag känner till (som mäter generella personlighetsdrag) är the BIG-5, även känt som OCEAN.

Openness
Conscientiousness
Extraversion
Agreeableness
Neuroticism

Fördelen med det här testet är att det är baserat på faktoranalys, att resultaten replikerats av oberoende forskare, etc. Men det är knappast lika ambitiöst som Myers. Och det kanske är därför Myers misslyckas så katastrofalt när man sätter det under en vetenskaplig lupp.

David H
Moderator
Inlägg: 5117
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 27 apr 2021 11:50

dalamannen skrev:Jag vägrar att ta det testet av princip. De enda som har lyckats validera testet är de som utvecklar testet. Sedan publicerar de sina utmärkta resultat, i sin egna tidsskrift. XD Testet är med andra ord inte erkänt i den akademiska världen, då forskare väldigt sällan kan replikera resultaten. Metodologin bakom testet är också tungt ifrågasatt.

Då är det för mig lite som att lita på flatearth-teori bara för att en flatearther säger att jorden är platt. Vi tror ju dock inte att jorden är platt, eftersom den akademiska världen fullständigt förkastar alla flatearth-teorier. Förstår inte varför det ska vara någon skillnad på ens förhållningssätt mot Myers.


Att jämföra MBTI med flatearth-teori var nytt för mig, men annars har jag nog hört det mesta. Att MBTI inte står högt inom den akademiska världen är nog svårt att inte lägga märke till för den som rör eller rört sig inom de kretsarna. Men detta tycker jag snarare kan vittna om problem inom den akademiska världen än med MBTI. Ganska ofta har jag fått höra dessa argument från personer inom den akademiska världen, men när jag då argumenterat emot och försvarat MBTI har jag mest bara blivit bemött av tystnad eller tveksamhet, vilket jag tycker vittnar om att de i själva verket inte har haft så mycket att backa upp sin kritik med.

I vissa avseenden tvivlar jag inte på att kritiken är befogad, men det gäller då att förstå vad kritiken riktar sig emot. Att exempelvis kritisera MBTI-stiftelsens metoder för att marknadsföra sig själva och sitt test är ju såklart något man kan göra, och säkert med god rätt, men då kan det ju vara värt att notera att MBTI skapades innan MBTI-stiftelsen grundades, och att kritisera stiftelsen funkar då inte riktigt som kritik mot Myers-Briggs. Att ta upp problem med validitet och reliabilitet må också vara relevant kritik, men denna kritik riktar sig då emot en viss version av MBTI-test, så brist på reliabilitet och validitet kan vittna om problem med ett test, men det behöver däremot inte betyda att det är problem med den bakomliggande teorin.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster