Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 03 maj 2021 06:49

iris skrev:INTJ “Arkitekt”

Jag är ockå arkitekt, eller jag har fått det många gånger tidigare. Det intressanta tycker jag är att man är "judging".. dvs man bedömmer... men också att man är feeling, stay tuned.

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Melasu » 06 maj 2021 20:01

Jag blev Medlare. Tycker vissa delar av beskrivningen inte passar in dock.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 06 maj 2021 23:43

klorofyll skrev:Hej Iris..

Jag hittade följande i off-topic:

"Varför följer du efter mig i trådar och skriver att "jag med" --- ta bara det där med typ i MB ----om du är en INTJ är jag Gandhi... du framstår som en helt annan typ av individ och att du skulle ha (ens i dina drömmar) förmåga till djupare analyser kringgår mig helt (no offence)."

Menar du att jag följer efter dig? Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det... Men jag ska kommentera dig mindre ofta..

Jag förstår inte vad som är så fantastiskt med INTJ.

Exempel:
"Extraversion: Uppmärksamhet och intresse främst riktat mot människor och ting i den yttre världen.
Introversion: Uppmärksamhet och intresse främst riktat mot idéer och koncept i den inre världen."

Jag är inte intresserad av människor. Jag har aldrig sett en serie, för jag blir så trött på alla personligheter.

Exempel:
"Sinnesförnimmelse: Uppfattning av världen sker direkt via de fem sinnena. Det primära intresset ligger i det befintliga. Föredrar information som är praktisk och konkret d.v.s. här och nu samt vad det innebär att något förblir som det är.
Intuition: Uppfattning av världen sker indirekt via det undermedvetna. Det primära intresset ligger i möjligheter - vad något skulle kunna vara eller bli. “Tänk om...?” Föredrar information som är teoretisk och töjbar, d.v.s. information som kan förändras genom byte av perspektiv."

Solklar intiution.

Exempel:
"Tanke: Beslutsfattande grundas på logik och objektivitet. Bedömer hur ting fungerar samt de objektiva för- och nackdelar som blir resultatet av ett beslut.
Känsla: Beslutsfattande grundas på subjektivitet kring hur saker bör värderas. Letar efter harmoni mellan beslut och personliga principer."

Jag är ingen känslosam person. Jag är nog lite för osäker för det.

Exempel:
"Bedömning: Hantering av den yttre världen sker helst genom bedömning såsom organisering, strukturering eller planering.
Perception: Hantering av den yttre världen sker helst genom perception såsom spontanitet, rörlighet eller tveksamhet."

Jag är oerhört ordningsam och jag tänker, tänker efter. Jag är inte spontan. Jag använder ögonen, men inte bara.


Jag har tidigare funderat över varför inlägg skrivs som ej har med trådämnet att göra, men detta må då vara ännu märkligare...En person väljer att svara på ett inlägg i en annan tråd trots att det höll sig till trådämnet för den första tråden, och sen svarar andra personen på det inlägget i en tredje tråd, trots att det fortsatt höll sig till första trådens ämne! Nåväl...jag testar väl då att flytta tillbaka till första tråden och se vad som händer..

Alltid intressant att läsa hur de olika attityderna och funktionerna beskrivs kan jag tycka. Här tycker jag det var en ganska fin beskrivning av introversion, extraversion, intuition och sinnesförnimmelse som klorofyll citerar..medan beskrivningen av tanke och känsla mer fick mig att rynka på pannan (uppdelningen mellan bedömning och perception ger jag mig inte in på, då jag kan tycka det är komplicerat nog med allt det andra).

Jungiansk typologi är väldigt svårgreppbart, och en av svårigheterna är att dessa begrepp inte riktigt går att beskriva. Exempelvis: för att förklara funktionen "tanke" innebär det att man först måste veta vad "tanke" är, och då behövs det någon slags referenspunkt för det i ens medvetande... men en del av poängen med denna typologin är att vi inte är fullkomligt medvetna om dessa olika funktioner, särskilt inte gällande våra tertiära och kvartära funktioner, så då blir det till att försöka referera till en punkt utanför medvetandet, vilket inte riktigt kommer att gå, utan det kommer resultera i viss förvridning.

En ytterligare komplicerande faktor kan vara detta Jung skriver om kompensation. När en person beter sig på ett sätt som verkar likt en viss typ kan det vara uttryck för en överkompensation, och personen är i själva verken en motsatt typ än vad den ger intryck av att vara. Och då inte heller helt ovanligt att dessa personer identifierar sig med sin mindervärdesfunktion. Till exempel menade Jung att Freud framställde sig själv som en extravert tänkare och empiriker (ESTJ-personlighet enligt MBTI), medan Jung samtidigt på djupare plan tvärtom uppfattade att Freud var en introvert känslomänniska med intuition som stödfunktion (INFP-personlighet enligt MBTI). Se exvis länk - Carl Jung-on Sigmund Freuds Psychological Type
Får man tro detta är alltså allt inte riktigt som det verkar. Snarare liknar det ju ett spiondrama, där en som utger sig för att vara en viss typ, kanske i själva verket är dubbelagent!

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Men helt klart uppfattar jag det som mer komplicerat än vad många andra ger intryck av att det skulle vara. Att veta vilken "typ" någon annan skulle kunna vara tror jag inte heller är så enkelt. Fick jag gissa på klorofyll skulle jag nog dra till med extravert intuition och känsla ... men det kan säkert vara helt fel! Tycker i alla fall att du verkar vara en person som är mer dominant i känslan än i tanken.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 08 maj 2021 18:55

rekoj skrev:Tycker i alla fall att du verkar vara en person som är mer dominant i känslan än i tanken.

Menar du att jag är sentimental...? Jag älskar döden, där sker inga missuppfattningar..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 08 maj 2021 19:15

Men jag brukar tänka att, JAG förlorar inget på missuppfattningar, nejdå...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 08 maj 2021 19:27

Det är skrämmande; när jag börjar tänka som andra människor, så blir jag rädd.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 08 maj 2021 23:23

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Tycker i alla fall att du verkar vara en person som är mer dominant i känslan än i tanken.

Menar du att jag är sentimental...? Jag älskar döden, där sker inga missuppfattningar..


Nej, sentimentalitet tänker jag inte direkt och göra med det jungianska konceptet känsla. Känsla är en bedömningsfunktion, och välutvecklad och medveten känsla kan sägas kännetecknas av sunt omdöme, sunda värderingar, god smak, en förmåga att bedöma vad som är relevant... en medvetenhet om vad som gillas och vad som ogillas. Till vardags är jag benägen att säga att mer känslodominant person är lättare att prata om känslor med.
Tankedominanta personer kan nog ofta uppleva känslodominanta personer som negativa, sura, griniga osv, men det betyder då nog ofta att de projicerar sina egna omedvetna negativa känslor på den andra parten.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 08 maj 2021 23:55

rekoj skrev:Känsla är en bedömningsfunktion, och välutvecklad och medveten känsla kan sägas kännetecknas av sunt omdöme, sunda värderingar, god smak, en förmåga att bedöma vad som är relevant... en medvetenhet om vad som gillas och vad som ogillas.

Det är jag, jag vet exakt vad jag tycker... När det gäller estetik... Nästan, jag har vissa svårigheter med böcker, jag står och väger dem i min hand, jag har lite köpmani... Sedan, tex kläder, jag kan inte bedömma kläder som man inte har provat, jag ser det som ett evighetsarbete (och jag gillar det)...

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 09 maj 2021 00:25

klorofyll skrev:
rekoj skrev:Känsla är en bedömningsfunktion, och välutvecklad och medveten känsla kan sägas kännetecknas av sunt omdöme, sunda värderingar, god smak, en förmåga att bedöma vad som är relevant... en medvetenhet om vad som gillas och vad som ogillas.

Det är jag, jag vet exakt vad jag tycker... När det gäller estetik... Nästan, jag har vissa svårigheter med böcker, jag står och väger dem i min hand, jag har lite köpmani... Men jag säger ofta saker som är lite udda, utan att tänka på det.. Sedan, tex kläder, jag kan inte bedömma kläder som man inte har provat, jag ser det som ett evighetsarbete (jag gillar det)... testing, testing...


När jag skriver god smak, menar jag kanske framförallt i moraliskt avseende. Typ att inte intressera sig för sådant som är motbjudande, trist och osmakligt. Men det är inte enkelt att ge nån bra förklaring. Det mesta går att vrida och vinkla på olika sätt.
Om vi talar god smak vad gäller kläder...skulle det kanske också kunna vara associerat till sinnesförnimmelsen. En förmåga att skapa sofistikerad sinnlig tillfredsställelse...men detta är funktion som jag har ännu svårare att förstå mig på, så jag borde kanske inte uttala mig om det.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 09 maj 2021 00:33

rekoj skrev:
klorofyll skrev:
rekoj skrev:Känsla är en bedömningsfunktion, och välutvecklad och medveten känsla kan sägas kännetecknas av sunt omdöme, sunda värderingar, god smak, en förmåga att bedöma vad som är relevant... en medvetenhet om vad som gillas och vad som ogillas.

Det är jag, jag vet exakt vad jag tycker... När det gäller estetik... Nästan, jag har vissa svårigheter med böcker, jag står och väger dem i min hand, jag har lite köpmani... Men jag säger ofta saker som är lite udda, utan att tänka på det.. Sedan, tex kläder, jag kan inte bedömma kläder som man inte har provat, jag ser det som ett evighetsarbete (jag gillar det)... testing, testing...


När jag skriver god smak, menar jag kanske framförallt i moraliskt avseende. Typ att inte intressera sig för sådant som är motbjudande, trist och osmakligt. Men det är inte enkelt att ge nån bra förklaring. Det mesta går att vrida och vinkla på olika sätt.
Om vi talar god smak vad gäller kläder...skulle det kanske också kunna vara associerat till sinnesförnimmelsen. En förmåga att skapa sofistikerad sinnlig tillfredsställelse...men detta är funktion som jag har ännu svårare att förstå mig på, så jag borde kanske inte uttala mig om det.

Jag ser det som extremt viktigt att ha god moral (om det är något som garanterat sänker en så är det dålig moral), men jag tycker att människor är svåra att förstå och komma överens med... Jag är ingen genomtänkt person...

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Melasu » 09 maj 2021 19:53

Vad jag fick höra när jag läste personlighetspsykologi angående de här personlighetsskalorna är att temperament är något som kan tänkas ligga nära genotyp, men även om resultatet på skalorna kan vara beroende på det är det även beroende på miljö. Vad säger ni, är resultatet genotyp eller fenotyp? Om det är fenotyp är frågan om det kan ändras av förändrad situation, personlig utveckling, eller är det fastställt en gång för andra i tidig barndom?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 09 maj 2021 20:13

Melasu skrev:Vad jag fick höra när jag läste personlighetspsykologi angående de här personlighetsskalorna är att temperament är något som kan tänkas ligga nära genotyp, men även om resultatet på skalorna kan vara beroende på det är det även beroende på miljö. Vad säger ni, är resultatet genotyp eller fenotyp? Om det är fenotyp är frågan om det kan ändras av förändrad situation, personlig utveckling, eller är det fastställt en gång för andra i tidig barndom?

Genotypen ger ramen, fenotypen innehållet. Det yttrade min far som ofta använde sig av Henrik Sjöbrings system, gärna i Pehr-Henrik Törngrens version.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav hakkapeliitta » 09 maj 2021 21:09

Kommer ihåg när jag som tonåring gick till Arbetsförmedlingen. Jag var så trött på allt, hade hängt med farsan i byggsvängen i några år. Är inte min framtid, fick ångest när jag tänkte att jag måste jobba med detta till pensionen.
Min familj var piss och föräldrarna var gammallagds och trodde på "ödet", det är bestämt så att vi är slavar.
Jag var 19 år och desperat, litteraturen blev min räddning, jag sträckläste böcker, både finska och svenska. Jag förstod att det finns en annan värld, vilken befrielse.
Jag försökte förklara detta till arbetsförmedlaren. Hon hade förståelse och skickade mej till tvådagars test hos Psykologiska Institutet i GBG, vet ej om de finns kvar.
Väl tillbaka hos arbetsförmedlaren, du har fått fantastiska resultat!
Hon gjorde ett unikt undantag, du får läsa in gymnasiekompetens med ams-bidrag. Jag gick naturvetenskaplig linje, annars var ams-pengar riktade till endast yrkesutbildning.
På den vägen är det. Att vara invandrare och arbetarklass är en svår sits när du inte har uppbackning hemifrån.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 09 maj 2021 23:12

Melasu skrev:Vad jag fick höra när jag läste personlighetspsykologi angående de här personlighetsskalorna är att temperament är något som kan tänkas ligga nära genotyp, men även om resultatet på skalorna kan vara beroende på det är det även beroende på miljö. Vad säger ni, är resultatet genotyp eller fenotyp? Om det är fenotyp är frågan om det kan ändras av förändrad situation, personlig utveckling, eller är det fastställt en gång för andra i tidig barndom?


Gällande MBTI/Jungiansk typologi skulle jag gissa att det mest handlar om miljö, och oklart om det ens skulle kunna gå att detektera genetiskt.
Enligt Jung är det inte helt ovanligt att ett barn utvecklar motsatt funktion eller attityd jämfört med föräldrarna, som en form av komplettering/kompensation. Någon kanske anpassar sig till en roll som behöver fyllas i ett visst sammanhang. Sen kan det nog också finnas situationer där individer präglas av varandra...en som förälskat sig exempelvis, kan präglas av personlighetstypen som den som den förälskat sig i har.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Melasu » 13 maj 2021 16:13

Ok, hade för mig att Jung hade skrivit att de drag som han beskriver sätts relativt stabilt i barndomen.

Jag tänker själv i termer av objektrelationer, men det är väl just väsentliga sådana som du beskriver i samband med Jung, alltså liknande tanke som jag fattar det. Eller jag kanske har missförstått? Går även att hitta hos t.ex. Shakespeare tycker jag, som liknar relationer med roller i ett skådespel människor spelar inför varandra, och utgör en slags mer eller mindre brokig personlighet, och kärleken är väl det som har störst ramifikationer utöver uppväxt.

Jag måste säga att jag upplever mig själv också ha blivit starkt påverkad av kollegor jag arbetat med under lång tid, utöver vad du beskriver. När man är hyfsat ung i varje fall är det lätt hänt att man plockar upp beteende ifrån andra. Annars finns det dragteoretiker som menar att personligheten är i princip medfödd. Jag vet inte hur utbredd en sådan syn är idag. Det står ju dock i bjärt kontrast till det liv som man faktiskt lever som nog kan bjuda på överraskningar. Intressant fråga det där med arv gentemot miljö dock.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster