Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 28 mar 2019 01:27

rekoj skrev:Men Jungs definitioner av introversion och extraversion, har väl egentligen inget att göra med om att vara ensam eller vara bland andra människor i något direkt avseende?

Men blir det inte det om vi ser till beteendet? Utåtriktade människor finner vi i miljöer där det finns folk att umgås med och lära känna. Introverta sysslar med sin hobby.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2019 01:49

Esther skrev:Utan - som jag redan sa - var man finner en källa till energi och hur man oftast därmed väljer att göra när man vill hämta kraft och energi och inspiration. Med andra - eller ensam.

Läste just en mindre smickrande skildring av Ingmar Bergman. Han verkar ha varit någon annan än den han gav sken av.

Man kan tänka sig en person som får energi av att åka längdskidor ensam i spåret med pannlampa och en annan som småpratar med alla samtidigt som hen säljer bröd och bakverk. Sedan möts dessa i bastun där de sitter tysta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Esther » 28 mar 2019 14:30

klorofyll skrev:
Esther skrev:Utan - som jag redan sa - var man finner en källa till energi och hur man oftast därmed väljer att göra när man vill hämta kraft och energi och inspiration. Med andra - eller ensam.

Läste just en mindre smickrande skildring av Ingmar Bergman. Han verkar ha varit någon annan än den han gav sken av.

Man kan tänka sig en person som får energi av att åka längdskidor ensam i spåret med pannlampa och en annan som småpratar med alla samtidigt som hen säljer bröd och bakverk. Sedan möts dessa i bastun där de sitter tysta.


De flesta människor brukar väl framställa sig som någon de vill vara men inte är, eller som något bättre än de i verkligheten är. Saken med människors liv är att dessa liv vittnar om vem de är - egentligen - och därmed kan man se på människor handlingar (mer än deras egna ord) vem de är, hur de är och vad de bejakar.

Ett sådant här test kan hjälpa till att visa på vägar att förhålla sig och kanske förstå detta.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 28 mar 2019 14:49

Esther skrev:De flesta människor brukar väl framställa sig som någon de vill vara men inte är, eller som något bättre än de i verkligheten är. Saken med människors liv är att dessa liv vittnar om vem de är - egentligen - och därmed kan man se på människor handlingar (mer än deras egna ord) vem de är, hur de är och vad de bejakar.

Behaviorismen har en del goda sidor framför spekulationer om vad som rör sig i folks huvuden.
Esther skrev:Ett sådant här test kan hjälpa till att visa på vägar att förhålla sig och kanske förstå detta.

Om man verkligen själv vill och kan vara ärlig så fungerar MBTI. Men testets svaga sida är att många svarar i stil med vad du inledningsvis beskrev.

Det har framställts som kritik för olika test som används vid personalrekrytering och därför finns kontrollfrågor inlagda för att om möjligt se inkonsekvenser i svaren. Om det är så i Myers Briggs vet jag inte.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2019 15:00

Pilatus skrev:
Esther skrev:De flesta människor brukar väl framställa sig som någon de vill vara men inte är, eller som något bättre än de i verkligheten är. Saken med människors liv är att dessa liv vittnar om vem de är - egentligen - och därmed kan man se på människor handlingar (mer än deras egna ord) vem de är, hur de är och vad de bejakar.

Behaviorismen har en del goda sidor framför spekulationer om vad som rör sig i folks huvuden.
Esther skrev:Ett sådant här test kan hjälpa till att visa på vägar att förhålla sig och kanske förstå detta.

Om man verkligen själv vill och kan vara ärlig så fungerar MBTI. Men testets svaga sida är att många svarar i stil med vad du inledningsvis beskrev.

Det har framställts som kritik för olika test som används vid personalrekrytering och därför finns kontrollfrågor inlagda för att om möjligt se inkonsekvenser i svaren. Om det är så i Myers Briggs vet jag inte.

Men man kan inte svara bättre eller sämre på myer briggs, det är inget begåvningstest. Eller?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 28 mar 2019 15:14

klorofyll skrev:Men man kan inte svara bättre eller sämre på myer briggs, det är inget begåvningstest. Eller?

Myers-Briggs Type Indicator, man kan alltid svara på det alternativ som man tror är mest positivt, som man skulle önska vara men inte alltid är. Och det är ett personlighetstest. Personlighetstypen (kan ha) har inverkan på hur vi förmår använda vår begåvning. En målinriktad person med gott sittfläsk kan (i sina studier) ibland överträffa mer begåvade kamrater.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Esther » 28 mar 2019 15:27

Pilatus skrev:
Esther skrev:De flesta människor brukar väl framställa sig som någon de vill vara men inte är, eller som något bättre än de i verkligheten är. Saken med människors liv är att dessa liv vittnar om vem de är - egentligen - och därmed kan man se på människor handlingar (mer än deras egna ord) vem de är, hur de är och vad de bejakar.

Behaviorismen har en del goda sidor framför spekulationer om vad som rör sig i folks huvuden.
Esther skrev:Ett sådant här test kan hjälpa till att visa på vägar att förhålla sig och kanske förstå detta.

Om man verkligen själv vill och kan vara ärlig så fungerar MBTI. Men testets svaga sida är att många svarar i stil med vad du inledningsvis beskrev.

Det har framställts som kritik för olika test som används vid personalrekrytering och därför finns kontrollfrågor inlagda för att om möjligt se inkonsekvenser i svaren. Om det är så i Myers Briggs vet jag inte.


Nej det tror jag inte att detta test har.
Men jag vet inte.
Vore roligt att få svar på detta. Det jag vet är att IPU har detta, eftersom det testet tar hänsyn till de frågor du väljer bort och sambandet mellan dessa.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 28 mar 2019 17:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men man kan inte svara bättre eller sämre på myer briggs, det är inget begåvningstest. Eller?

Myers-Briggs Type Indicator, man kan alltid svara på det alternativ som man tror är mest positivt, som man skulle önska vara men inte alltid är. Och det är ett personlighetstest. Personlighetstypen (kan ha) har inverkan på hur vi förmår använda vår begåvning. En målinriktad person med gott sittfläsk kan (i sina studier) ibland överträffa mer begåvade kamrater.

Ja det är riktigt, men om man jämför med IQ-test så är det här mindre dogmatiskt test, många undviker nog test öht för att de inte vill bli definierade.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 28 mar 2019 17:48

klorofyll skrev:Ja det är riktigt, men om man jämför med IQ-test så är det här mindre dogmatiskt test, många undviker nog test öht för att de inte vill bli definierade.

Det är fullständigt frivilligt om man vill bli "definierad" av personlighetstest. En del arbetsplatser kräver dock att man är en redlig person som kan fungera på egen hand, eller i grupp, eller har förmåga att kunna leda arbete etc.

Frivilligheten var dock begränsad då jag en gång i tiden mönstrade. Men jag var väl road av olika test och kände mig inte alls instoppad i en mall. Men det blev vi förstås. Jag blev uttagen till signalkompaniet och erbjöds utbildning som telegrafist i Uppsala. Jag kunde identifiera ett morse-meddelande i ett simulerat stridslarm. Men jag hade redan litet sociala förpliktelser, så det fick anstå till ett annat tillfälle ... om du förstår.

dogmer = trossatser
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5191
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 28 mar 2019 19:57

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Men Jungs definitioner av introversion och extraversion, har väl egentligen inget att göra med om att vara ensam eller vara bland andra människor i något direkt avseende?

Men blir det inte det om vi ser till beteendet? Utåtriktade människor finner vi i miljöer där det finns folk att umgås med och lära känna. Introverta sysslar med sin hobby.


Det jag menar är att det är inget av detta som definierar vad introversion och extraversion är. Inget i definitionerna av dessa begrepp handlar om att "vara ensam" eller "vara bland andra".
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5191
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 28 mar 2019 20:16

Jungiansk typologi är intressant tycker jag... men jag är inte övertygad om att det är ett användbart verktyg inom HR, rekrytering av arbetskraft, o dyl. Det blir som för komplicerat. Och den som vill praktiskt tillämpa, blir nog mer eller mindre tvungen att förenkla och generalisera, och man kan fråga sig till vilken nytta. Myers-Briggs hade en tanke om att testet skulle hjälpa just som en form av yrkesvägledning. Själv är jag inte övertygad om att det är så lämpligt för detta. T ex jag jobbar som sjuksköterska.. enligt min MBTI personlighetstyp är det nog närmast motsatsen till vad som borde passa mig... jag mer introvert-intuitiv-tänkande, medan mer typiskt sjuksköterskeideal kan tyckas borde vara mer extravert-observant/sinnesnärvarande-kännande, men ändå känns det för mig som att jag hittat rätt i mitt yrkesval.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 28 mar 2019 20:58

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Men blir det inte det om vi ser till beteendet? Utåtriktade människor finner vi i miljöer där det finns folk att umgås med och lära känna. Introverta sysslar med sin hobby.

Det jag menar är att det är inget av detta som definierar vad introversion och extraversion är. Inget i definitionerna av dessa begrepp handlar om att "vara ensam" eller "vara bland andra".

Ok. Vad som utgår från oss själva, vad vi gärna uppehåller oss vid resp. att vi kräver utifrån kommande stimuli av olika slag. (Jag tror jag har Jungs bok i bokhyllan, jag får nog konsultera den igen.)

Kanske talar jag om något annat än Jungs definition. En mer ytpsykologisk tolkning av skillnaden mellan extrovert och introvert. (stavning enligt SAOL)

Se t ex Agneta Lagercrantz artikel om psykologen Björn Hillström i Personligheterna med oss från födseln Svd 28 aug, 2012
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 29 mar 2019 12:46

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Ja det är riktigt, men om man jämför med IQ-test så är det här mindre dogmatiskt test, många undviker nog test öht för att de inte vill bli definierade.

Det är fullständigt frivilligt om man vill bli "definierad" av personlighetstest. En del arbetsplatser kräver dock att man är en redlig person som kan fungera på egen hand, eller i grupp, eller har förmåga att kunna leda arbete etc.

Fullständigt frivilligt att bli definierad? Vet du varför man gör test? IQ-test säger mycket om hur man klarar, det är sant. Men myer-briggs är nog mindre tillförlitligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2019 13:25

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det är fullständigt frivilligt om man vill bli "definierad" av personlighetstest. En del arbetsplatser kräver dock att man är en redlig person som kan fungera på egen hand, eller i grupp, eller har förmåga att kunna leda arbete etc.

Fullständigt frivilligt att bli definierad? Vet du varför man gör test? IQ-test säger mycket om hur man klarar, det är sant. Men myer-briggs är nog mindre tillförlitligt.

Självklart kan det inte vara någon exakt bild av dig. Det är inte tänkt så ens. Det är en hjälp för den som använder det i första hand, respondenten. Om du vet att du är en inbunden och introvert person, så kanske du inte skall välja att bli resande i korta varor. Det är enkelt att förstå, och det är så Myers-Briggs Type Indicator kan vara till hjälp. Ofta har man redan förstått att man inte skall välja teaterbanan om man inte finner glädje i att stå i rampljuset. Eller hänga med ett gäng som skall bestiga K2 om man känner obehag inför äventyrligheter och fysiska utmaningar.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 29 mar 2019 15:56

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det är fullständigt frivilligt om man vill bli "definierad" av personlighetstest. En del arbetsplatser kräver dock att man är en redlig person som kan fungera på egen hand, eller i grupp, eller har förmåga att kunna leda arbete etc.

Fullständigt frivilligt att bli definierad? Vet du varför man gör test? IQ-test säger mycket om hur man klarar, det är sant. Men myer-briggs är nog mindre tillförlitligt.

Självklart kan det inte vara någon exakt bild av dig. Det är inte tänkt så ens. Det är en hjälp för den som använder det i första hand, respondenten. Om du vet att du är en inbunden och introvert person, så kanske du inte skall välja att bli resande i korta varor. Det är enkelt att förstå, och det är så Myers-Briggs Type Indicator kan vara till hjälp. Ofta har man redan förstått att man inte skall välja teaterbanan om man inte finner glädje i att stå i rampljuset. Eller hänga med ett gäng som skall bestiga K2 om man känner obehag inför äventyrligheter och fysiska utmaningar.

Myer briggs-testet ger ofta ett fullständig korrekt svar.... Det finns ju bara 16 varianter. Tror du att extrovert skulle kunna förväxlas med en introvert? Nej och då har vi bara 8 varianter helt plötsligt. Tester görs främst vi anställning en vid militärtjänst, vanliga människor - som inte har storhetsvansinne eller har en störning i utvecklingen - gör sällan test...


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster