Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2019 16:57

klorofyll skrev:Myer briggs-testet ger ofta ett fullständig korrekt svar.... Det finns ju bara 16 varianter. Tror du att extrovert skulle kunna förväxlas med en introvert?

Det är svårt att säkert veta. Är Myers-Briggs Type Indicator ett standardiserat test? Vad man ofta känner till är personlighetstesters reliabilitet och validitet, de skall vara pålitliga och mäta vad de påstås mäta.
klorofyll skrev:... vanliga människor - som inte har storhetsvansinne eller har en störning i utvecklingen - gör sällan test...

Så du menar att megalomana personer testas med MBTI? Vill man veta vad slags personlighetstyp de motsvarar?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 29 mar 2019 17:11

Självrapporter är ett bristfälligt tillvägagångssätt. Det är alla psykologiska forskare medvetna om. Vad klorofyll pratar lite om kan dras till att en extravert person, av olika anledningar, dras till det introverta. Är personen introvert eller extrovert? Extrovert bakom galler, kallar jag det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2019 17:26

lynx skrev:Självrapporter är ett bristfälligt tillvägagångssätt. Det är alla psykologiska forskare medvetna om. Vad klorofyll pratar lite om kan dras till att en extravert person, av olika anledningar, dras till det introverta. Är personen introvert eller extrovert? Extrovert bakom galler, kallar jag det.

Men du vet väl hur det går till? Om det gäller något som kan ha betydelse, får du alltid tala med en psykolog om testets resultat. Psykologen ställer (vid behov) frågor för att höra hur respondenten uppfattat testet. En motvillig person som enbart tror att testet går ut på "definiera" (enligt klorofyll) är det förstås förspilld möda att erbjuda personlighetstest.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 29 mar 2019 17:33

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Myer briggs-testet ger ofta ett fullständig korrekt svar.... Det finns ju bara 16 varianter. Tror du att extrovert skulle kunna förväxlas med en introvert?

Det är svårt att säkert veta. Är Myers-Briggs Type Indicator ett standardiserat test? Vad man ofta känner till är personlighetstesters reliabilitet och validitet, de skall vara pålitliga och mäta vad de påstås mäta.
klorofyll skrev:... vanliga människor - som inte har storhetsvansinne eller har en störning i utvecklingen - gör sällan test...

Så du menar att megalomana personer testas med MBTI? Vill man veta vad slags personlighetstyp de motsvarar?

Myer-briggs, jag tror att det är mer tillförlitligt än IQ-test, sedan så är det oerhört enkelt, man frågar ju i princip är du extrovert, är du analytisk osv.

Själv gillar jag test, trots att jag inte presterar så bra, men egocentriska personer är nog mer intresserade av att testa sig själva...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2019 17:47

klorofyll skrev:Myer-briggs, ...

Det ser alltid bättre ut om namn är rätt stavade, så Isabell Myers och Katherine C Briggs.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 29 mar 2019 18:13

Pilatus skrev:
lynx skrev:Självrapporter är ett bristfälligt tillvägagångssätt. Det är alla psykologiska forskare medvetna om. Vad klorofyll pratar lite om kan dras till att en extravert person, av olika anledningar, dras till det introverta. Är personen introvert eller extrovert? Extrovert bakom galler, kallar jag det.

Men du vet väl hur det går till? Om det gäller något som kan ha betydelse, får du alltid tala med en psykolog om testets resultat. Psykologen ställer (vid behov) frågor för att höra hur respondenten uppfattat testet. En motvillig person som enbart tror att testet går ut på "definiera" (enligt klorofyll) är det förstås förspilld möda att erbjuda personlighetstest.

Om jag vet hur vad går till? Hur man utformar ett test utan bias? Om jag är insatt i de svarandes val att sätta ett svarande på just den punkten? Ja, det gör jag. Däremot är jag inte insatt i hur många psykologer som brukar detta test procentuellt sett i dagsläget. Vad tror du testet går ut på mer än att definiera? Sug på den, du. Jag har aldrig någonsin fått ett m&B-test av en psykolog. Skulle själv aldrig utdela det heller. Det är historisk kuriosa.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 29 mar 2019 18:46

lynx skrev:Vad tror du testet går ut på mer än att definiera?


Skapa en medvetenhet om att vi är olika, och att alla människor inte fungerar på samma sätt? Vi passar inte alla in i samma form, och förståelsen och acceptansen om olikheten mellan oss, kan få oss att ge upp försöken att pressa in alla i samma form. Det ser jag som en av potentiella nyttorna med kunskap om den jungianska typologin som exempelvis förmedlas via MBTI-testet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2019 18:47

lynx skrev:Om jag vet hur vad går till? Hur man utformar ett test utan bias?

Det är antagligen omöjligt att formulera frågor som är strikt neutrala, om du vill veta något om en person.
lynx skrev:Vad tror du testet går ut på mer än att definiera?

Jag vet inte om testet definierar någonting alls. Testet kan säkert vara användbart, många människor är osäkra i identitetsfrågor, varför händer det alltid att förhållanden spricker, att de aldrig hittar något de tycker om att arbeta med osv. Om de kan lära sig något om sig själva och om persontyper som de har förutsättningar att kunna utvecklas tillsammans med, eller yrkesval, eller inriktning i det militära mm, så är det förstås ett bra och hjälpande test.
lynx skrev:Jag har aldrig någonsin fått ett m&B-test av en psykolog.

De test jag fått i min hand har alltid fått en introduktion om syfte och tidsbegränsning. Och alltid samtal i efterhand. Det har hjälpt mig och jag tror det har hjälpt många andra.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 29 mar 2019 18:56

Pilatus skrev:
lynx skrev:Om jag vet hur vad går till? Hur man utformar ett test utan bias?

Det är antagligen omöjligt att formulera frågor som är strikt neutrala, om du vill veta något om en person.
lynx skrev:Vad tror du testet går ut på mer än att definiera?

Jag vet inte om testet definierar någonting alls. Testet kan säkert vara användbart, många människor är osäkra i identitetsfrågor, varför händer det alltid att förhållanden spricker, att de aldrig hittar något de tycker om att arbeta med osv. Om de kan lära sig något om sig själva och om persontyper som de har förutsättningar att kunna utvecklas tillsammans med, eller yrkesval, eller inriktning i det militära mm, så är det förstås ett bra och hjälpande test.
lynx skrev:Jag har aldrig någonsin fått ett m&B-test av en psykolog.

De test jag fått i min hand har alltid fått en introduktion om syfte och tidsbegränsning. Och alltid samtal i efterhand. Det har hjälpt mig och jag tror det har hjälpt många andra.

Svar på fråga ett: Det är inte alls omöjligt.
Svar på fråga två: Du vet inte om testet definierar något alls. Noterat.
Svar på fråga tre: Det är ju trevligt, men sanningen tycks sekundär.

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 29 mar 2019 19:14

Pilatus skrev:Självklart kan det inte vara någon exakt bild av dig. Det är inte tänkt så ens. Det är en hjälp för den som använder det i första hand, respondenten. Om du vet att du är en inbunden och introvert person, så kanske du inte skall välja att bli resande i korta varor. Det är enkelt att förstå, och det är så Myers-Briggs Type Indicator kan vara till hjälp. Ofta har man redan förstått att man inte skall välja teaterbanan om man inte finner glädje i att stå i rampljuset. Eller hänga med ett gäng som skall bestiga K2 om man känner obehag inför äventyrligheter och fysiska utmaningar.


Jag är dock inte övertygad om på vad sätt MBTI är till nån större hjälp i detta avseende. Om det är så att man har ett intresse av att välja teaterbanan, varför då ge upp detta intresse pga ett resultat på detta test? Vad spelar det för roll vilken personlighetstyp man står närmast? Jag tror att inom teatern kan det finns gott om personer med både introverta och extraverta tendenser, och jag tror inte att alla introverta hamnat där av misstag. Samma gäller frågan om K2. Visst kanske det inte passar alla att ge sig ut och försöka bestiga K2, men är det verkligen avhängigt vilken personlighetstyp man står närmast? Kan det inte gott och väl vara så att representanter från alla 16 personlighetstyper kan bestiga K2?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2019 19:52

lynx skrev:Svar på fråga ett: Det är inte alls omöjligt.
Svar på fråga två: Du vet inte om testet definierar något alls. Noterat.
Svar på fråga tre: Det är ju trevligt, men sanningen tycks sekundär.

1.) Test är alltid kulturberoende. Det upptäcktes tidigt då intelligenstest missgynnade grupper i samhället utan att man fann skäl att anta att vissa folkgrupper skulle vara mer begåvade än andra.

2.) Test definierar väl inte individer, möjligen tillhör man en viss personlighetstyp. Det sig att alla personer har inte någon utpräglad faktor som är utpräglad. Vi kan var ganska neutrala.

3.) Nej test är inte sanna eller falska, vem har facit till ett personlighetstest. De flesta är omstridda i något avseende. Endast i logiska och matematiska test är sanningsbegreppet användbart.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 29 mar 2019 20:08

rekoj skrev:Samma gäller frågan om K2. Visst kanske det inte passar alla att ge sig ut och försöka bestiga K2, men är det verkligen avhängigt vilken personlighetstyp man står närmast? Kan det inte gott och väl vara så att representanter från alla 16 personlighetstyper kan bestiga K2?

Ja, man skall undvika att vara alltför kategorisk, men jag skulle nog helst se att personer som ger sig ut på sådana här strapatser som att bestiga K2 är ISFP eller ESTP. Känner man minst tvekan kommer det helt säkert att misslyckas, det gör det ofta nog ändå. INTJ också kanske, målmedvetenheten.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav David H » 29 mar 2019 23:34

Pilatus skrev:
rekoj skrev:Samma gäller frågan om K2. Visst kanske det inte passar alla att ge sig ut och försöka bestiga K2, men är det verkligen avhängigt vilken personlighetstyp man står närmast? Kan det inte gott och väl vara så att representanter från alla 16 personlighetstyper kan bestiga K2?

Ja, man skall undvika att vara alltför kategorisk, men jag skulle nog helst se att personer som ger sig ut på sådana här strapatser som att bestiga K2 är ISFP eller ESTP. Känner man minst tvekan kommer det helt säkert att misslyckas, det gör det ofta nog ändå. INTJ också kanske, målmedvetenheten.


Det skulle ju iaf rent teoretiskt gå att testa. Om man visste personlighetstyp på alla som bestigit K2, och alla som försökt bestiga K2, skulle man kunna jämföra statistiskt, exvis vilken personlighetstyp är vanligast att försöka bestiga, och vilken personlighetstyp som har högst andel framgångsrika bestigningar.

Men skulle jag välja en partner till att bestiga K2 är knappast ett MBTI-test från den andre det första jag skulle fråga efter. Finns många andra sätt att bedöma vem som vore lämplig. Har man absolut inget annat att utgå från - visst då tror jag att ett MBTI-test skulle kunna säga något iaf. Men rent generellt tror jag mer på att titta på annat istället, erfarenhet, klättringsvana, fysisk kondition, personligt bemötande, referenser etc.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2019 00:42

rekoj skrev:
Pilatus skrev:Ja, man skall undvika att vara alltför kategorisk, men jag skulle nog helst se att personer som ger sig ut på sådana här strapatser som att bestiga K2 är ISFP eller ESTP. Känner man minst tvekan kommer det helt säkert att misslyckas, det gör det ofta nog ändå. INTJ också kanske, målmedvetenheten.

Det skulle ju iaf rent teoretiskt gå att testa. Om man visste personlighetstyp på alla som bestigit K2, och alla som försökt bestiga K2, skulle man kunna jämföra statistiskt, exvis vilken personlighetstyp är vanligast att försöka bestiga, och vilken personlighetstyp som har högst andel framgångsrika bestigningar.

Men skulle jag välja en partner till att bestiga K2 är knappast ett MBTI-test från den andre det första jag skulle fråga efter. Finns många andra sätt att bedöma vem som vore lämplig. Har man absolut inget annat att utgå från - visst då tror jag att ett MBTI-test skulle kunna säga något iaf. Men rent generellt tror jag mer på att titta på annat istället, erfarenhet, klättringsvana, fysisk kondition, personligt bemötande, referenser etc.

Edmund Hillary hade förberett sig på bästa sätt, han hade lång erfarenhet som klättrare. Han beskriver sina förberedelser och klättringen (Mount Everest) i boken Mot toppen (1956). Jag kan tänka mig honom som en ENFP (förkämpe), hans sociala engagemang. Hans indignation över de klättrare som lämnar kamrater att dö, för att inte själva bli förhindrade att nå toppen.

MBTI kan vara för oprecis som urvalsmetod, men för den som blivit biten av sporten kan det kanske vara till viss hjälp. Som en förberedelse att göra innan någon ger sig på Half Dome (belägen i Yosemite Valley), en klättring som tar tre dygn. Klättrarna får sova bäst det går på de klipphyllor som finns på väggen. Det verkar ställa litet speciella krav på uthållighet, att inte förlora sin motivation.

Statistiskt går det säkert att utläsa mycket av intresse om man korrelerar yrkesval till personlighetstyp. Vänder man på det blir spridningen för stor, tror jag. Men jag vet inte om man gjort några bredare undersökningar. Jag skulle gissa att det finns yrken som sorterar bort vissa typer och favoriserar andra. Men det kan handla om speciella yrken med stora krav på speciella egenskaper. Dykare, stridspilot, kronofogde, operasångare och annat.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anders » 30 mar 2019 01:05

Man kunde väl mrt:a massor med folks hjärnor. Och konstatera vad som förenar människor. Och bygga upp en databank. Sen mrt:a bebisarna och sortera in dem i framtida yrken, med bruksanvisning för föräldrarna. Hade passat mig utmärkt. Inger jävla ”vad vill du göra med ditt liv” utan man gör det jag ska med mitt liv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster