Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 25 mar 2019 14:04

Helsjukt, kollade igen och frågorna ändras. Förut var det en fråga som löd (ungefär) Det är viktigare för dig att vinna en diskussion än att tänka på andras känslor. Den är borta nu. Dylika frågor ställer man inte som psykologiskt bevandrad till en självrapport mellan 1-5. Det förutsätter a) att den tillfrågade ens vill vinna en diskussion. Är det därför vi pratar med varann - för att vinna en diskussion? Nej, det där är helt främmande för mig. Jag vill inte såra någon, vi kan väl snacka lite bara? Kryssar jag i tre på skalan räknas det som det är likgiltigt, egalt för mig. Alltså det är här b) också kommer in - att det skulle inte betyda något för mig om jag skadade andra. Det blir alltså inte ett korrekt svar hur man än vänder på det.

Seriös forskning får absolut inte gå till så där. Jag kan dock inte låta bli att le lite åt tosserierna. Någon kanske försöker begripa på sitt sätt, vad vet jag.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Esther » 25 mar 2019 14:51

Pilatus skrev:
Esther skrev:aha.... du är alltså: “VIRTUOSO” PERSONLIGHET (ISTP-A / ISTP-T)

Virtuosa personligheter är ofta mekaniker och ingenjörer som inte vet något roligare än att få skit under naglarna genom att plocka i sär och montera ihop saker, och gärna lite bättre än de var från början.

Ja, det finns en hel del i beskrivningen som verkar stämma. Man får acceptera att det blev som det blev, jag hade önskat mig litet större ambitioner ibland och förmåga att hålla mig till dem.

Vad blev det av Esther då? Det bör vi ju rimligen få veta då vi nu har blottat våra svagheter och styrkor.


Nu har jag inte gjort detta test som jag hittade igår som är gratis på nätet. Men de som används (jag har gjort på pappersform och i olika varianter även IPU test) brukar alla gå ut på att jag är: INTJ typ (ibland slår den första över med en åt E - men jag själv bedömer inte mig vara extrovert ytterst utan mer I typen)... Arkitekt.
De tester jag gjort stämmer till relativt hög grad med den slags person jag är... det slår lite eftersom inget av sådant här är 100.

Men --- för er som "mött mig" i forumet kan kanske den här förklaringen vara till ledtråd :) i samband med "vänskap" : Architects tend to have set opinions about what works, what doesn’t, what they’re looking for, and what they’re not. These discriminating tastes can come across as arrogant, but Architects would simply argue that it’s a basic filtering mechanism that allows them to direct their attentions where they will do the most good. The fact is that in friendship, Architects are looking for more of an intellectual soul mate than anything else, and those that aren’t prepared for that kind of relationship are simply boring. Architects need to share ideas – a self-feeding circle of gossip about mutual friends is no kind of social life for them.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Esther » 25 mar 2019 14:52

lynx skrev:Helsjukt, kollade igen och frågorna ändras. Förut var det en fråga som löd (ungefär) Det är viktigare för dig att vinna en diskussion än att tänka på andras känslor. Den är borta nu. Dylika frågor ställer man inte som psykologiskt bevandrad till en självrapport mellan 1-5. Det förutsätter a) att den tillfrågade ens vill vinna en diskussion. Är det därför vi pratar med varann - för att vinna en diskussion? Nej, det där är helt främmande för mig. Jag vill inte såra någon, vi kan väl snacka lite bara? Kryssar jag i tre på skalan räknas det som det är likgiltigt, egalt för mig. Alltså det är här b) också kommer in - att det skulle inte betyda något för mig om jag skadade andra. Det blir alltså inte ett korrekt svar hur man än vänder på det.

Seriös forskning får absolut inte gå till så där. Jag kan dock inte låta bli att le lite åt tosserierna. Någon kanske försöker begripa på sitt sätt, vad vet jag.



Man ska inte ta detta allvarligt som vore det helt hundra - det är inget i livet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 25 mar 2019 15:03

lynx skrev:Seriös forskning får absolut inte gå till så där. Jag kan dock inte låta bli att le lite åt tosserierna. Någon kanske försöker begripa på sitt sätt, vad vet jag.

Det finns en hel del olika personlighetstest (Personality Assessment Inventory), några är standardiserade och har god validitet. Det du kan göra gratis på nätet är säkert en förenklad version som kan ge en ungefärlig beskrivning av din personlighetstyp. Det behöver inte vara fel. Psykotekniska institutet och det militära använder flera olika personlighetstest. Man får alltid diskutera utfallet med en psykolog. Vad är tydligt, specifika drag, vilka slutsatser kan man dra av resultatet och hur tycker du det stämmer?

Även folk som rekryterar chefer använder sig av test. Det blir inte alltid rätt. Men hur skulle det vara om det inte fanns några test? HR-avdelningarna är inte alltid så begåvade då det gäller att bedöma intelligenta och charmerande chefstyper som snart nog kan visa sig olämpliga och driva stora företag mot röda siffror.

Så försök se vad som kan vara till hjälp. Och naturligtvis bygger testen på att man vill svara så ärligt man förmår.
Moderator

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav xion » 25 mar 2019 15:20

Till sist är det ju livet självt som är det ultimata begåvningstestet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 25 mar 2019 15:32

Esther skrev:
lynx skrev:Helsjukt, kollade igen och frågorna ändras. Förut var det en fråga som löd (ungefär) Det är viktigare för dig att vinna en diskussion än att tänka på andras känslor. Den är borta nu. Dylika frågor ställer man inte som psykologiskt bevandrad till en självrapport mellan 1-5. Det förutsätter a) att den tillfrågade ens vill vinna en diskussion. Är det därför vi pratar med varann - för att vinna en diskussion? Nej, det där är helt främmande för mig. Jag vill inte såra någon, vi kan väl snacka lite bara? Kryssar jag i tre på skalan räknas det som det är likgiltigt, egalt för mig. Alltså det är här b) också kommer in - att det skulle inte betyda något för mig om jag skadade andra. Det blir alltså inte ett korrekt svar hur man än vänder på det.

Seriös forskning får absolut inte gå till så där. Jag kan dock inte låta bli att le lite åt tosserierna. Någon kanske försöker begripa på sitt sätt, vad vet jag.



Man ska inte ta detta allvarligt som vore det helt hundra - det är inget i livet.


Eftersom jag tycks vara den enda personen här som har pluggat psykologi - notera! detta är inte illasinnat mot dig, Esther! - ser jag det som min plikt att förklara några moment. Det var inte min avsikt att förstöra den trevliga stämningen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 25 mar 2019 15:38

xion skrev:Till sist är det ju livet självt som är det ultimata begåvningstestet.

Men vad är det som bestämmer hur vi lyckas i livet? Och vems är bedömningen? Hur tycker Donald Trump att han har lyckats? Han utstrålar inte det lugna pålitliga drag som en man i hans ålder borde. Inte heller Stefan Löfven framstår som säker och kompetent för sitt ämbete.

Kanske får det vara upp till var och en att svara på om man anser sig ha funnit en hygglig kompromiss, eller om man hade sådan tur att man tog hem hela potten. Det verkar ibland som att alltför många känner sig otillräckliga och svaga, hjälpbehövande. Det socialdemokratiska samhället måste för dem framstå som paradiset på jorden.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 25 mar 2019 15:39

Pilatus skrev:
lynx skrev:Seriös forskning får absolut inte gå till så där. Jag kan dock inte låta bli att le lite åt tosserierna. Någon kanske försöker begripa på sitt sätt, vad vet jag.

Det finns en hel del olika personlighetstest (Personality Assessment Inventory), några är standardiserade och har god validitet. Det du kan göra gratis på nätet är säkert en förenklad version som kan ge en ungefärlig beskrivning av din personlighetstyp. Det behöver inte vara fel. Psykotekniska institutet och det militära använder flera olika personlighetstest. Man får alltid diskutera utfallet med en psykolog. Vad är tydligt, specifika drag, vilka slutsatser kan man dra av resultatet och hur tycker du det stämmer?

Även folk som rekryterar chefer använder sig av test. Det blir inte alltid rätt. Men hur skulle det vara om det inte fanns några test? HR-avdelningarna är inte alltid så begåvade då det gäller att bedöma intelligenta och charmerande chefstyper som snart nog kan visa sig olämpliga och driva stora företag mot röda siffror.

Så försök se vad som kan vara till hjälp. Och naturligtvis bygger testen på att man vill svara så ärligt man förmår.


Jadå, visst försöks det finslipas på personlighetstesten. För att parafrasera min son (utan att använda en massa psykologiska termer och begrepp ni inte förstår, och jag har redan en psykologvän att prata med på det språket). Min son om städning: "Det finns utrymme till förbättring".

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 25 mar 2019 15:50

Pilatus skrev:
xion skrev:Till sist är det ju livet självt som är det ultimata begåvningstestet.

Men vad är det som bestämmer hur vi lyckas i livet? Och vems är bedömningen? Hur tycker Donald Trump att han har lyckats? Han utstrålar inte det lugna pålitliga drag som en man i hans ålder borde. Inte heller Stefan Löfven framstår som säker och kompetent för sitt ämbete.

Kanske får det vara upp till var och en att svara på om man anser sig ha funnit en hygglig kompromiss, eller om man hade sådan tur att man tog hem hela potten. Det verkar ibland som att alltför många känner sig otillräckliga och svaga, hjälpbehövande. Det socialdemokratiska samhället måste för dem framstå som paradiset på jorden.

Det som vanligtvis betraktas som svagt är starkt för mig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 25 mar 2019 15:58

lynx skrev:Det som vanligtvis betraktas som svagt är starkt för mig.

Så kan man se det. Men ett samhälle mår bra av personer som känner att de klarar att stå på egna ben, med förmåga att kunna betala litet skatt så att alla kan få del av välfärdssamhället.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Anne » 25 mar 2019 16:05

Javisst. Svarar jag utförligare befarar jag att vi glider från ämnet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 25 mar 2019 16:13

lynx skrev:Javisst. Svarar jag utförligare befarar jag att vi glider från ämnet.

Så du vet vad slags personlighetstyp du motsvarar i t ex Big Five Modellen av McCrae & Costa?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 25 mar 2019 16:27

Detta är inget begåvningstest. Men det är ett mycket bra test. Man kan ju tom själv komma på vad man har utan att göra testet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav klorofyll » 25 mar 2019 16:42

lynx skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:Till sist är det ju livet självt som är det ultimata begåvningstestet.

Men vad är det som bestämmer hur vi lyckas i livet? Och vems är bedömningen? Hur tycker Donald Trump att han har lyckats? Han utstrålar inte det lugna pålitliga drag som en man i hans ålder borde. Inte heller Stefan Löfven framstår som säker och kompetent för sitt ämbete.

Kanske får det vara upp till var och en att svara på om man anser sig ha funnit en hygglig kompromiss, eller om man hade sådan tur att man tog hem hela potten. Det verkar ibland som att alltför många känner sig otillräckliga och svaga, hjälpbehövande. Det socialdemokratiska samhället måste för dem framstå som paradiset på jorden.

Det som vanligtvis betraktas som svagt är starkt för mig.

Du menar typ att lyssna till sina känslor? :)
Ja, det säger mycket om vår värld.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Pilatus » 25 mar 2019 17:17

Esther skrev:INTJ typ (ibland slår den första över med en åt E - men jag själv bedömer inte mig vara extrovert ytterst utan mer I typen)... Arkitekt.

Hm, ja det kan säkert finnas överensstämmelse. Jag ser i alla fall inte något annat som stämmer bättre. Testresultatet boostar de positiva sidorna. Det skall kanske vara så.

Jag är mer van vid Pehr-Henrik Törngrens utbrodering av Henrik Sjöbrings konstitutionsradikaler kapacitet (intelligens)
validitet (psykisk energi)
stabilitet (jämvikt i grundstämningen)
soliditet (fasthet, tröghet, tenacitet)
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster