Kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Kärlek

Inläggav Marksa » 23 sep 2019 21:32

Inte mina ord, men rätt så bra ändå. och min ledstjärna när jag orkar.
ref.1 kor:
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Varje dag är en resa.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 23 sep 2019 21:39

...

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kärlek

Inläggav scirocco » 24 sep 2019 01:01

Du har humor marksa. Ledstjärna när jag orkar. Gillar din text där,som inte var din. Men den äe bra

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kärlek

Inläggav scirocco » 24 sep 2019 01:06

Esther skrev:
Vertumnus skrev:
hakkapeliitta skrev:Lät som hämtad från 25-öres romantiska böcker.
Existerar endast där. Kärlek irl är en kamp om förtroende, kamratskap, gemenskap där man bygger ett förtroende.


Ren i den meningen att den inte befattar sig med världen. På så vis skiljer den sig från andra typer av gemenskaper.


Inte alls!!!!!
Kärlek befattar sig med världen, därmed människor. Det är inte ett ideal.

Ja, det är nu i världen vi gör saker. Sen ,när vi är döda gör vi nåt annat. En del gör inget ,för det gjorde dom inte på jorden heller. Fast jag vet inget själv och är nöjd med att inget veta.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Algotezza » 24 sep 2019 18:53

scirocco skrev:Vad är kärlek för dig?



Samvibrationer mellan en eller flera. Allt från ande till kött.

Kan vara jobbigt och enerverande också.

När man vibrerar samman med andra på plan man förnekar för sig själv. Om man ser sig som hetero men har homovibbar. Eller tvärtom.

Det kan bli för mycket.
Göran Egevad egevad@gmail.com

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kärlek

Inläggav scirocco » 27 sep 2019 20:23

Nu tycker jag att tråden ebbar ut. Bryr ni er inte om kärlek eller är det alldeles för svårt?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 28 sep 2019 08:24

scirocco skrev:Nu tycker jag att tråden ebbar ut. Bryr ni er inte om kärlek eller är det alldeles för svårt?

Rätt mycket genetiskt. En del springer omkring och älskar hela livet medan andra inte fattar vad fan det är fråga om.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kärlek

Inläggav scirocco » 28 sep 2019 09:51

rätt sagt anders. Det gäller att stanna. Bara stanna vid den man tycker om. Men sen kan man ju hjälpa alla människor som kommer i ens väg o behöver nåt. Det är också kärlek. Sen kan man ju älska skånsk senap. :D

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 28 sep 2019 11:40

scirocco skrev:rätt sagt anders. Det gäller att stanna. Bara stanna vid den man tycker om. Men sen kan man ju hjälpa alla människor som kommer i ens väg o behöver nåt. Det är också kärlek. Sen kan man ju älska skånsk senap. :D

Till och med en psykopat med total avsaknad av spegelneuroner men ett gnutt vett vet att det lönar sig att hålla sig väl med sin omvärld, och att även om folk i regel bits, så kan de vara ett helvetes stöd och hjälp emellanåt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 28 sep 2019 19:30

...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 29 sep 2019 14:26

Anders skrev:
scirocco skrev:rätt sagt anders. Det gäller att stanna. Bara stanna vid den man tycker om. Men sen kan man ju hjälpa alla människor som kommer i ens väg o behöver nåt. Det är också kärlek. Sen kan man ju älska skånsk senap. :D

Till och med en psykopat med total avsaknad av spegelneuroner men ett gnutt vett vet att det lönar sig att hålla sig väl med sin omvärld, och att även om folk i regel bits, så kan de vara ett helvetes stöd och hjälp emellanåt.

Det är sant men inte alltid, när det gäller lön i kronor stämmer det nog inte, men jag håller med, gillar tanken..

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 29 sep 2019 20:27

Marksa skrev:Inte mina ord, men rätt så bra ändå. och min ledstjärna när jag orkar.
ref.1 kor:
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.


Förutom att kärleken är tålmodig o god beskrivs här vad den inte är. Det blir svårare att i ord, allmängiltigt o begripligt uttrycka vad kärlek är.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Algotezza » 30 sep 2019 07:26

531bts skrev:
Marksa skrev:Inte mina ord, men rätt så bra ändå. och min ledstjärna när jag orkar.
ref.1 kor:
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.


Förutom att kärleken är tålmodig o god beskrivs här vad den inte är. Det blir svårare att i ord, allmängiltigt o begripligt uttrycka vad kärlek är.


Kärlekens kärna är bortom ord. Men vi känner igen den när vi möter den.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 01 okt 2019 23:24

Algotezza skrev:
531bts skrev:
Marksa skrev:Inte mina ord, men rätt så bra ändå. och min ledstjärna när jag orkar.
ref.1 kor:
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.


Förutom att kärleken är tålmodig o god beskrivs här vad den inte är. Det blir svårare att i ord, allmängiltigt o begripligt uttrycka vad kärlek är.


Kärlekens kärna är bortom ord. Men vi känner igen den när vi möter den.


Jag menar att kärlek inte alls är bortom ord. Kan du känna kärlek kan du också uttrycka kärlek, i handling, tanke o självklart i ord. Att påstå att kärlek är bortom ord är ett missförstånd som man bara kan förlora på, genom att befästa bristen på förnuftets möjlighet att etablera sig i kärlek. Kärlek blir mystik, vilket sammanfaller med mannens ofta romantiska o infantila syn på kvinnan.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 02 okt 2019 03:18

lynx skrev:https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1392061

Läste den där och den berörde mig. Både som son till en mamma och som far till barn. Saknaden av de känslorna. Inte smickrande. För mej.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster