Kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kärlek

Inläggav klorofyll » 17 jan 2020 18:53

hakkapeliitta skrev:Jag kommer att hamna i himlen så småningom.
Kommer att vantrivas där.
Jordelivet var inte dans på rosor men himlen måste vara ett helvete med alla skenheliga typer. Hoppas jag kan ta med mej mina boxarhandskar dit.

Ett bra ord. Som används för sällan.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 19 jan 2020 13:02

Anders skrev:Varför just Wittgenstein? Ok, vare sig jag eller han kan räknas till kategorin ”figurer som frodats i socialt småprat”, men han skulle väl knappast lagt sån oerhörd möda på sånt som språkspel om han inte hoppades på att få ut något av att kommunicera med folk.


Låt oss säga att jag åt en muffins igår. Personen jag pratar med vet varken vad igår eller muffins är, eller ingenting.. Det krävs otaliga redogörelser för alla ingredienser, vad de är, hur det framställs, och när vi kommer till hönan och ägget kanske vi måste prata om vilket som kom först, vilket jag inte är säker på, men jag kan gå i garant för att både hönan och ägget finns och ägget används i muffinssmet. Det här, något så simpelt som en muffin, kan man prata om i timmar med den som sätter den wittgensteinska sidan till. Jag tillbringar hellre min tid med annat. För att knyta an till rubriken - gammal kärlek rostar inte sägs det. (Vispen är rostfri, och hur den blev det vet jag inte, men jag vet att den är det). Rostar "kärleken" var det inte kärlek.

David H
Moderator
Inlägg: 5260
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Kärlek

Inläggav David H » 23 jan 2020 22:56

lynx skrev:
Anders skrev:Varför just Wittgenstein? Ok, vare sig jag eller han kan räknas till kategorin ”figurer som frodats i socialt småprat”, men han skulle väl knappast lagt sån oerhörd möda på sånt som språkspel om han inte hoppades på att få ut något av att kommunicera med folk.


Låt oss säga att jag åt en muffins igår. Personen jag pratar med vet varken vad igår eller muffins är, eller ingenting.. Det krävs otaliga redogörelser för alla ingredienser, vad de är, hur det framställs, och när vi kommer till hönan och ägget kanske vi måste prata om vilket som kom först, vilket jag inte är säker på, men jag kan gå i garant för att både hönan och ägget finns och ägget används i muffinssmet. Det här, något så simpelt som en muffin, kan man prata om i timmar med den som sätter den wittgensteinska sidan till. Jag tillbringar hellre min tid med annat. För att knyta an till rubriken - gammal kärlek rostar inte sägs det. (Vispen är rostfri, och hur den blev det vet jag inte, men jag vet att den är det). Rostar "kärleken" var det inte kärlek.


Jag tänker att det kan ha och göra med olika intressen då. Någon kan roas att prata om muffins i olika smaker och sorter, dela recept med varandra osv. Någon annan kan å andra sidan tycka sådant är meningslöst tomprat. Minns nån gång när jag grälade lite med min fd flickvän, och hon brast ut att hon tyckte att jag inte pratade om någonting alls..antagligen apropå att jag hade försökt föra abstrakta resonemang med henne. Och själv kunde jag ju tycka att världsliga saker hon pratade om föreföll tämligen innehållslösa, att sånt jag ville prata med henne om verkligen var mer viktigt. Mest rättvisa hade kanske varit att säga att vi hade båda rätt utifrån våra egna perspektiv...

Gällande Wittgenstein vet jag inte hur han skulle reagerat i en situation när någon berättar att den åt en muffins dagen innan. Jag tror inte spontant att han skulle börja ifrågasätta och problematisera... På sätt och vis vore det emot hans principer. Han skrev ju bland annat att "filosofiska problem uppstår när språket är på semester",, och i just en sådan muffinssituation handlar det ju inte om att språket är på semester, och således finns det inte heller något filosofiskt problem att ta sig an.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 26 jan 2020 19:02

Är man inte tillräckligt tydlig, eller den lyssnande tillräckligt lyssnande - det kanske hos lyssnaren uppfattas som t ex en mazarin, eller en chokladmuffin (vilket det aldrig sades något om, just choklad). 531bts talar om godheten i tanke, tal och gärning som kärlek, medan jag uppfattar det som kärleksgärningar. Det är alltså av kärlek, sprunget ur kärlek. Men det är inte kärleken i sig. Men allvarligt, jag orkar inte traggla nu. Fortsätt gärna diskussionen utan mig.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 26 jan 2020 23:39

Lynx: du har missförstått mig: god vilja i tanke tal o gärning är inte kärlek.
Kärlek är ett medfött grundläggande behov o som i sin yttersta mening endast kan tillfredsställas när minst två, var för sig o i dialog, förstått
1.sig själv
2. sin nästa
3.som ingående delar i den allmängiltiga meningen med HELA situationen, verkligheten vilken man lever av och i förhållande till.
Kärlek är ett sinnestillstånd som infinner sig vid oreserverad spegling i en likasinnad.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Kärlek

Inläggav Anne » 27 jan 2020 19:40

Ok, ja, då har jag missförstått dig något. Ber om ursäkt för det. Jag finner det lite svårt att förstå att det krävs vara en likasinnad. Har du lust att beskriva utförligare med vad du avser med likasinnad? Ju mer lik dig, desto djupare kärlek - är det så du resonerar?

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 27 jan 2020 22:40

Lika i sinnet: medvetande, förmågan att erfara o uttrycka behov.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7856
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 28 jan 2020 09:58

531bts skrev:Lika i sinnet: medvetande, förmågan att erfara o uttrycka behov.

Det där undrar jag. Morsan gick bort för en kort tid sedan, farsan nu ensam. De hade varit som siamesiska tvillingar sen typ 1957. De tänkte ytterst olika, uttryckte sig väldigt olika, VAR väldigt olika. Delade dock en hel del värderingar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 28 jan 2020 10:30

Anders: så klart du blir konfunderad eftersom du liksom de flesta identifierar sig med tankesinnets innehåll, inte det som är orsaken till att kunna tänka: medvetandet, själva förmågan att erfara, ta emot intryck. Det är vad som menas med likasinnad. Tankens innehåll o vad medvetandet berörs av ändrar sig ständigt, livet ut.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7856
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 28 jan 2020 12:48

531bts skrev:Anders: så klart du blir konfunderad eftersom du liksom de flesta identifierar sig med tankesinnets innehåll, inte det som är orsaken till att kunna tänka: medvetandet, själva förmågan att erfara, ta emot intryck. Det är vad som menas med likasinnad. Tankens innehåll o vad medvetandet berörs av ändrar sig ständigt, livet ut.

Nu blir jag än mer konfunderad. Vad du ungefär säger är då alltså att Mor och Far hade ett liknande medvetande?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 28 jan 2020 13:42

Anders: inte bara far o mor, medvetandet hos alla levande varelser kan beskrivas som: förmågan att erfara, ta emot intryck o uttrycka behov.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7856
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 28 jan 2020 13:53

531bts skrev:Anders: inte bara far o mor, medvetandet hos alla levande varelser kan beskrivas som: förmågan att erfara, ta emot intryck o uttrycka behov.

Och då, vad blir likasinnad i det perspektivet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 28 jan 2020 14:03

Anders: att alla levande varelser har en grundidentitet som är den samma: medvetande.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7856
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kärlek

Inläggav Anders » 28 jan 2020 15:20

531bts skrev:Anders: att alla levande varelser har en grundidentitet som är den samma: medvetande.

Allt levande älskar alltså allt levande?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kärlek

Inläggav 531bts » 28 jan 2020 16:20

Anders: nej, det är inte givet, det är en möjlighet som kräver att förverkliga det filosofiska ansvar människan har iom sin särskilda tankeförmåga o heltäckande språk.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster