Mental styrka

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 21 jan 2020 06:09

lynx skrev:
klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag är bara mentalt stark i krissituationer. Fixar t ex inte att åka buss själv, men skulle kunna ta över ratten om chaufören däckar och ingen lämpligare är till hands.

Samma här! :D


Gimmie five, klorofyll! :)

Jag tror att det har varit av stort överlevnadsvärde för individen, liksom för artens överlevnad, med människor som lyckas behålla ett lugn i farofyllda situationer. Och är än idag. Visst har vi t ex brandkår nuförtiden, men mycket kan uträttas under den lilla stund brandkåren tar på sig.

Jag tror att övning ger färdighet... Vi överdimensionerar alla småkryp, mindre trevliga drömmar och bagatellartade erfarenheter så att vi ska kunna använda kontentan när den verkligen behövs...

Om det inte blir krig, å vi får leka Rambo, så är vår kompetens bortkastad...

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Mental styrka

Inläggav Smisk » 23 jan 2020 11:37

rekoj skrev:Är människor mentalt starka? Är det något som varierat över tid i mänsklighetens historia, och är variationen stor mellan olika personer? Är det ens begripligt och meningsfullt att tala om?


Det kan vara meningsfullt att tala om det ibland.

Det jag tänker på är framförallt att vi kan ha varierande förmåga till impulskontroll. Att veta att hälsan är värdefullare än de tillfälliga kickarna av att ta en cigg och att därför lära sig anpassa sig till det som är hälsosamt istället för att följa kickarna med detta som skäl visar på mental kvalitet.

Att vara modig och göra något trots att man är rädd är för att "vara stark" ser jag som tveksamt. Men att lära sig hantera situationer som kräver mod av en själv av andra skäl kan ha värde och där är impulskontroll ibland nödvändigt.

Om vi leker med tanken att vi har två personer som har en naturligt olik impulskontroll där den ena är driven av impulser och den andra är stoisk inför dem och handlar i enlighet med förnuftet. Då är det inte säkert att det ena är bättre än det andra på så sätt att en stoisk attityd är den bästa för bägge.

Det är för onyanserat att leta efter en "mental styrka" hos alla och nedvärdera dem som inte har just denna egenskap.

Mental styrka är oftast vardagsprat för att dela hur man känner och tänker på ytan inför saker i min erfarenhet ;)

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Mental styrka

Inläggav sinkaduza » 11 feb 2020 04:09

den inre värld du kallar mental
är en föreställning av ageranden mot livsmålet medvetet eller omedvetet
när den föreställningen rämnar
och du kan ej veta vad som blir följden eller aktionen
kan vi kalla det svaghet
men ingen människa blev född stark i denna värld

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 11 feb 2020 04:21

sinkaduza skrev:men ingen människa blev född stark i denna värld

Nej, det är sant,
och ingen vet vem som är stark,
imorgon, vem som har
ammunition.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18516
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mental styrka

Inläggav Algotezza » 11 feb 2020 12:44

"Det som inte dödar oss, stärker oss", brukar tillskrivas Nietzsche.

Svårigheter vi tar oss igenom och problem vi kämpar med och ibland lyckas lösa, stärker oss.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Mental styrka

Inläggav sinkaduza » 11 feb 2020 14:55

klorofyll skrev:
sinkaduza skrev:men ingen människa blev född stark i denna värld

Nej, det är sant,
och ingen vet vem som är stark,
imorgon, vem som har
ammunition.


man kan se styrka som genomlevd svaghet, motstånd, antagonism

varför du gör dina barn en björntjänst om du inte av ren kärlek kastar ut dem

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Mental styrka

Inläggav klorofyll » 11 feb 2020 18:56

sinkaduza skrev:
klorofyll skrev:
sinkaduza skrev:men ingen människa blev född stark i denna värld

Nej, det är sant,
och ingen vet vem som är stark,
imorgon, vem som har
ammunition.


man kan se styrka som genomlevd svaghet, motstånd, antagonism

Eller som ett resultat av vissa ställningstaganden... med vissa förutsättningar i en viss kontext. Som du själv skriver...

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Mental styrka

Inläggav sinkaduza » 13 feb 2020 10:39

klorofyll skrev:
sinkaduza skrev:
klorofyll skrev:Nej, det är sant,
och ingen vet vem som är stark,
imorgon, vem som har
ammunition.


man kan se styrka som genomlevd svaghet, motstånd, antagonism

Eller som ett resultat av vissa ställningstaganden... med vissa förutsättningar i en viss kontext. Som du själv skriver...


har du några exempel på sådana principer min vän

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Mental styrka

Inläggav xion » 09 apr 2021 07:56

Iris sa i en annan tråd att hon tyckte att jag var envis.(tiden)
Är envishet ett tecken på mental styrka?
Om man inte är envis så innebär ju detta att ger upp sin åsikt och inrättar sig efter vad andra tycker, i strid mot sin övertygelse.
Man följer med strömmen.
Är det ett tecken på mental styrka att inte följa med strömmen.
När mitt yngsta barn började använda färgkritor höll hon i dom på samma sätt som man häller i en isdubb.
Dom flesta barn tar efter de vuxnas sätt att hålla en penna så småningom. Inte hon.
Efterhand försökte föräldrar, lärare med flera att få henne att hålla pennan på vanligt sätt
Man försökte argumentera med att det skulle vara svårt att skriva tydligt och rita detaljerat. Att hon skulle få ont i handen etc.
Hon smulade sönder alla deras argument det ena efter det andra. Hon kunde skriva och teckna hur fint och detaljerat som helst. Dessutom lika fint med både höger och vänster hand. Man kunde inte se på texten vilken hand hon använt. Hon har fortfarande inte ändrat sitt sätt att hålla i pennan.
Envishet är bra, tycker jag.
När jag var barn trodde jag att jag var dum på nåt vis eftersom jag inte tyckte som alla andra. Numera följer jag min dotters recept. Om jag ska ändra mig så krävs det övertygande argument. Med det menar jag argument som övertygar MIG.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Mental styrka

Inläggav iris » 09 apr 2021 09:37

xion skrev:Iris sa i en annan tråd att hon tyckte att jag var envis.(tiden)
Är envishet ett tecken på mental styrka?
Om man inte är envis så innebär ju detta att ger upp sin åsikt och inrättar sig efter vad andra tycker, i strid mot sin övertygelse.
Man följer med strömmen.
Är det ett tecken på mental styrka att inte följa med strömmen.
När mitt yngsta barn började använda färgkritor höll hon i dom på samma sätt som man häller i en isdubb.
Dom flesta barn tar efter de vuxnas sätt att hålla en penna så småningom. Inte hon.
Efterhand försökte föräldrar, lärare med flera att få henne att hålla pennan på vanligt sätt
Man försökte argumentera med att det skulle vara svårt att skriva tydligt och rita detaljerat. Att hon skulle få ont i handen etc.
Hon smulade sönder alla deras argument det ena efter det andra. Hon kunde skriva och teckna hur fint och detaljerat som helst. Dessutom lika fint med både höger och vänster hand. Man kunde inte se på texten vilken hand hon använt. Hon har fortfarande inte ändrat sitt sätt att hålla i pennan.
Envishet är bra, tycker jag.
När jag var barn trodde jag att jag var dum på nåt vis eftersom jag inte tyckte som alla andra. Numera följer jag min dotters recept. Om jag ska ändra mig så krävs det övertygande argument. Med det menar jag argument som övertygar MIG.



Jag är inte envis (fast andra tolkar mig så i brist på den kunskap jag äger om mig själv, som de saknar) :lol: . Däremot är jag situations- och individanpassad till nästintill förfining - utan att vilja förmå dem eller det mot det JAG vill. Jag föredrar planer som jag kan se gynnar brett, tar hänsyn till många faktibla och möjliga faktorer och därmed väljer jag (är ytterst flexibel då jag har få MÅSTEN som gäller mig och min individ) vad jag slutligen gör. Jag öppnar många dörrar och tar sedan besluten - eller andra tar dem åt mig och jag insisterar inte --- eller så kämpar jag.
När jag menar kämpar - då menar jag det. Tills jag ser att det är förlorat. Då släpper jag.
Det är ytterst få saker jag kämpat för.
Kämpar för. Och det är inte det som underblåser mitt ego.
De flesta har inte, bär inte den betydelsen för mig.

Därför känner jag igen mig i din dotters beteende.
Envis avseende åsikter är dumheter. Sådant gör bara människor som inte vill lära sig något för de anser de vet allt redan. Din dotter (om jag hade varit hon) hade snällt kunnat lära sig som de andra visat henne - pröva det, veta, ta beslut på att hon nu vet hur båda är, ta i beaktan att hon har mer fallenhet för en, den andra är mao svårare för henne (den föreslagna) och öva in den med förfining - sedan när hon behärskar både sin egen metod och andra lika väl - ta beslut.
Så --- mer eller mindre fungerar jag.
Därmed kan jag gå med på - även sådant jag anser jag inte ens behöver - vad andra tvingar mig till, vill ha, vill se - och sedan droppa det när jag vet jag kan det.

Jag, med min son som hade en oerhörd välutvecklad förmåga till matte redan som 5 åring - tvingade pojken via skola till att blåsa flöjt, måla akvareller, sticka och sådant som han absolut inte hade fallenhet för.
Eftersom det vi redan kan, det vi har en stor fallenhet för - det som bereder oss nöje och är lätt... utvecklar inget.
Däremot det som är svårt, jobbigt, kräver mycket av det vi anser vi inte har --- DET är bra att satsa på. Sedan måste man vara pragmatisk... :mrgreen:

Varför: utveckling.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Mental styrka

Inläggav iris » 09 apr 2021 10:18

Nja - inte bara utveckling... utan som Skrivet står: om din fiende begär av dig att du ska gå 2 mil - gå fem eller tio.
Jag gör det.
Varför?
Jag övar.
:lol:

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Mental styrka

Inläggav xion » 09 apr 2021 11:57

iris skrev:
xion skrev:Iris sa i en annan tråd att hon tyckte att jag var envis.(tiden)
Är envishet ett tecken på mental styrka?
Om man inte är envis så innebär ju detta att ger upp sin åsikt och inrättar sig efter vad andra tycker, i strid mot sin övertygelse.
Man följer med strömmen.
Är det ett tecken på mental styrka att inte följa med strömmen.
När mitt yngsta barn började använda färgkritor höll hon i dom på samma sätt som man häller i en isdubb.
Dom flesta barn tar efter de vuxnas sätt att hålla en penna så småningom. Inte hon.
Efterhand försökte föräldrar, lärare med flera att få henne att hålla pennan på vanligt sätt
Man försökte argumentera med att det skulle vara svårt att skriva tydligt och rita detaljerat. Att hon skulle få ont i handen etc.
Hon smulade sönder alla deras argument det ena efter det andra. Hon kunde skriva och teckna hur fint och detaljerat som helst. Dessutom lika fint med både höger och vänster hand. Man kunde inte se på texten vilken hand hon använt. Hon har fortfarande inte ändrat sitt sätt att hålla i pennan.
Envishet är bra, tycker jag.
När jag var barn trodde jag att jag var dum på nåt vis eftersom jag inte tyckte som alla andra. Numera följer jag min dotters recept. Om jag ska ändra mig så krävs det övertygande argument. Med det menar jag argument som övertygar MIG.



Jag är inte envis (fast andra tolkar mig så i brist på den kunskap jag äger om mig själv, som de saknar) :lol: . Däremot är jag situations- och individanpassad till nästintill förfining - utan att vilja förmå dem eller det mot det JAG vill. Jag föredrar planer som jag kan se gynnar brett, tar hänsyn till många faktibla och möjliga faktorer och därmed väljer jag (är ytterst flexibel då jag har få MÅSTEN som gäller mig och min individ) vad jag slutligen gör. Jag öppnar många dörrar och tar sedan besluten - eller andra tar dem åt mig och jag insisterar inte --- eller så kämpar jag.
När jag menar kämpar - då menar jag det. Tills jag ser att det är förlorat. Då släpper jag.
Det är ytterst få saker jag kämpat för.
Kämpar för. Och det är inte det som underblåser mitt ego.
De flesta har inte, bär inte den betydelsen för mig.

Därför känner jag igen mig i din dotters beteende.
Envis avseende åsikter är dumheter. Sådant gör bara människor som inte vill lära sig något för de anser de vet allt redan. Din dotter (om jag hade varit hon) hade snällt kunnat lära sig som de andra visat henne - pröva det, veta, ta beslut på att hon nu vet hur båda är, ta i beaktan att hon har mer fallenhet för en, den andra är mao svårare för henne (den föreslagna) och öva in den med förfining - sedan när hon behärskar både sin egen metod och andra lika väl - ta beslut.
Så --- mer eller mindre fungerar jag.
Därmed kan jag gå med på - även sådant jag anser jag inte ens behöver - vad andra tvingar mig till, vill ha, vill se - och sedan droppa det när jag vet jag kan det.

Jag, med min son som hade en oerhörd välutvecklad förmåga till matte redan som 5 åring - tvingade pojken via skola till att blåsa flöjt, måla akvareller, sticka och sådant som han absolut inte hade fallenhet för.
Eftersom det vi redan kan, det vi har en stor fallenhet för - det som bereder oss nöje och är lätt... utvecklar inget.
Däremot det som är svårt, jobbigt, kräver mycket av det vi anser vi inte har --- DET är bra att satsa på. Sedan måste man vara pragmatisk... :mrgreen:

Varför: utveckling.


Av det du skriver förstår jag att du skulle ha tvingat henne.
Hon sa en sak som jag tyckte var väldigt bra precis när hon lärt sig prata.
"Man måste väl i allsin dar få göra som man vill"

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Mental styrka

Inläggav förstår mig själv » 09 apr 2021 14:23

Att vara orolig och rädd ofta: Då har man väl svag mentalitet. Känner man den goda känslan ofta har man väl stark mentalitet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Mental styrka

Inläggav iris » 09 apr 2021 14:26

xion skrev:
Av det du skriver förstår jag att du skulle ha tvingat henne.
Hon sa en sak som jag tyckte var väldigt bra precis när hon lärt sig prata.
"Man måste väl i allsin dar få göra som man vill"


Aldrig i mitt kära kärna liv!!!
Tvinga?
Vad är det för hemskt --- det låter som panik för mig.

Jag ser det mer så att när jag älskar (som mina barn) då vill jag ge dem även det de själva ännu inte är kapabla att veta de kan - därmed bygger jag (detta är en metafor som beskriver mitt handlande) en liten damm mitt i bäcken så att den tar en annan väg än vad den skulle ha tagit naturligt... med mycket omsorg och kärlek.... så att inte en droppe går förlorad.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Mental styrka

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2021 16:18

Envishet är inte en mental styrka utan mer som mental svaghet.
Att halsstarrigt hålla fast vid sina tankar och sitt beteende tyder på cementerad tankeverksamhet.
Mental styrka är istället att vara flexibel, att ändra uppfattning om man är överbevisad. Utöver intelligens krävs EQ och en ödmjuk inställning, helt utan prestige. Det är nog endast så man som människa fullt kan utvecklas. Jag har dock aldrig träffat en sådan människa :) . Det var en idealbild, jag själv är inget bra exempel.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst