Lurade av frukt?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 06 feb 2020 11:08

Jag har nämnt det tidigare att det kanske är så att frukt är växters sätt att lura sig till fortplantning?
Att frukterna är godis som med sockret i dem kidnappar oss till att inte kunna hejda oss från att äta dem.

Det verkar vara något av ett snedvridet budskap att "Ät mycket frukt och grönt, det är bra för dig". Frukter innehåller mest socker, fibrer och vatten med smak. Äpple innehåller va 10% socker (viktprocent) och coca cola 11%. Vindruva, banan och mango innehåller alla mer socker än coca cola.

https://www.mabra.com/listan-sa-mycket- ... r-frukten/

Frukt innehåller dessutom inte så mycket näring jämfört med annat.

https://www.dietdoctor.com/se/viktnedga ... och-naring

Jag är lite osäker på hur mycket näring (vitaminer och mineraler tänker jag på här) vi egentligen behöver dock. Det kan vara ganska lite i de flestas fall. Käkar man skalet på en frukt och slänger resten får man mer näring då den sitter i skalet i många fall. Gör vi det är det vi som lurar växterna tillbaka tänker jag ;)

Eller om man helt enkelt ser frukt som godis med lite näring (undantaget vitamin C) och istället äter kött och grönsaker utan snabba kolhydrater.

Dietdoctorsidan där verkar tänka som jag gör om saken. Det är intressant att se det som en psykologisk kidnappning av belöningssystemet och att tänka sig att hela "ät frukt, det är nyttigt" är 80% myt och 20% sanning.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Anders » 06 feb 2020 11:54

Har en polare från en äldre värld(tidigare jobb) som nördat in sig nåt fruktansvärt på det här med sockerberoende. Kan inte fråga han väldigt enkelt, men jag förstod det ändå så att det är skillnad på socker och socker, och att den sockertyp som är i frukt är bättre än att proppa i sig sockerbitar(vilket jag gjorde som liten, i lönndom och doppade i messmör)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 06 feb 2020 17:13

Smisk skrev:Jag har nämnt det tidigare att det kanske är så att frukt är växters sätt att lura sig till fortplantning?
Att frukterna är godis som med sockret i dem kidnappar oss till att inte kunna hejda oss från att äta dem.

Det verkar vara något av ett snedvridet budskap att "Ät mycket frukt och grönt, det är bra för dig". Frukter innehåller mest socker, fibrer och vatten med smak. Äpple innehåller va 10% socker (viktprocent) och coca cola 11%. Vindruva, banan och mango innehåller alla mer socker än coca cola.



Det är väl lite skillnad mellan naturliga sockerarter bundna i frukt och vitt raffinerat socker i coca cola... eller?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 06 feb 2020 17:20

Det är väl frukten som lurar oss för att de ska överleva. Samma sak med människor och sex. Förälskelse är naturens lur för artens överlevnad. Sockerrikt men näringsfattigt kanske... jämfört med tänkande och samtal...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 07 feb 2020 10:52

Anders skrev:Har en polare från en äldre värld(tidigare jobb) som nördat in sig nåt fruktansvärt på det här med sockerberoende. Kan inte fråga han väldigt enkelt, men jag förstod det ändå så att det är skillnad på socker och socker, och att den sockertyp som är i frukt är bättre än att proppa i sig sockerbitar(vilket jag gjorde som liten, i lönndom och doppade i messmör)


Han sa att den va bättre?

Jag tror att det är en myt, som en av sidorna jag klistrade in antyder.


En sida av många som beskriver saken:
https://perspektiv.nu/sv/socker-halsa/s ... ocker.aspx

"Kroppen kan dock inte känna skillnad på om sockret kommer från sockerbetor eller t.ex. från vindruvor, eftersom sammansättningen med 1 del glukos och 1 del fruktos är samma"

Det man brukar säga är att då man samtidigt som man får snabbt socker som är naturligt i man så får man näring tillsammans med det. Men känner man någon med diabetes så vet man att det inte spelar roll.

Genvägen till att veta hur det fungerar är att veta insulinpåslaget då det är det som kan kopplas till hur sockret hanteras av kroppen.

Om då "godis i naturen" (frukt och bär) inte innehåller så mycket näring förutom energin och vitamin c skulle man kunna se det som att man blir lite lurad av att "äta massa frukt och bär" när man hittar dem för att det kidnappar belöningssystemet på ett onaturligt sätt. Onaturligt på så sätt att man förlorar kontrollen in i ett beteende som växterna tjänar på men som överbelastar kroppens energi och belöningssystem.

Om vi istället för att säga att "frukt är bra godis" informeras av att "frukt överbelastar energi och belöningssystemet" nästan som godis och att om vi exempelvis skall lägga oss på lägre energiintag och insulinsvar så skall vi undvika frukt precis som vi skall godis.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 10:57

Hjärnan behöver socker som energikälla.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 11:01

Och kroppen kämmer ingen skillnad heller vad slags protein man stoppar i sig... så om det har vegetariskt eller animaliskt ursprung spelar i så fall ingen roll för kroppen... förutsatt att vi bara är kroppar som reagerar per automatik på det som kommer in genom ena änden av det cylinder vi är. Vad är vi annat än ett rör för input och output?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 07 feb 2020 11:04

Algotezza skrev:Det är väl frukten som lurar oss för att de ska överleva. Samma sak med människor och sex. Förälskelse är naturens lur för artens överlevnad. Sockerrikt men näringsfattigt kanske... jämfört med tänkande och samtal...


Fast sex har inte biverkningar som straffar oss som socker har? Så det är inte samma sak.

Alla belöningar vi får är till för att tillföra värde till vår utveckling och existens. Förstår dem och samarbetar med dem mår vi bra men om vi inte förstår dem och överbelastar dem kan det bli problem. Bägge belöningarna, socker och sex, kan överbelastas och skapa disharmoni inför livet på olika sätt.

Från wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Frukterianism

"Enligt näringsfysiologer måste vuxna vara försiktiga att följa en frukteriansk kost för länge. En frukteriansk kost är inte lämplig för tonåringar och helt och hållet olämplig för barn.

En rent frukteriansk diet ökar risken för bristsjukdomar.[2] Näringsämnen som är särskilt svåra att få i sig tillräckligt av med en fruktdiet är protein, kalcium, järn, zink, vitamin D, de flesta B-vitaminer (särskilt B12), och essentiella fettsyror.[4] En frukteriansk diet är direkt olämplig för barn.[3] Flera barn till frukterianer har dött till följd av kosten.[5][6]"


Det är skadligt att käka enbart riktig frukt och bär (alltså utesluta grönsaker, nötter och sånt med). Det är risk för diabetes 2. Förhållandet mellan socker och näring är dåligt. Äter man enbart skal bör det fungera bättre. Man kan ju äta så gott som allt skal från frukt men det lär vara skillnad på besprutad och naturlig frukt både i smak och hälsoegenskaper.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 07 feb 2020 11:10

Algotezza skrev:Hjärnan behöver socker som energikälla.


Kroppen behöver socker, glukos, för energi det är jag med på. Men kroppen bygger glukos av allt vi stoppar i den. Är vi i fettdrift bygger den lätt fett till socker. Om vi däremot vänjer den vid att alltid få socker från maten går den över till sockerdrift och magens bakterier och insulinets sätt att styra näringsomsättningen kommer fungera lättast med socker i mat.

Fastar man några dagar är det tufft i början men sedan blir det lätt för att kroppen ställer om sig. Sötsuget försvinner för att kroppen ersätter kravet på energi från sockermat till det som finns tillgängligt oavsett kolhydrattillgång.

Hjärnan som drivs av ett stabilt sockerflöde från en fungerande kropp som har fettdrift lätt tillgängligt kommer fungera minst lika bra och det lugn och den klarhet i tänkandet som är kopplat till fasta beror på detta.

Hjärnan behöver balans, inte instabilitet som en konsekvens av sockerkaos :)

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 07 feb 2020 11:14

Algotezza skrev:Och kroppen kämmer ingen skillnad heller vad slags protein man stoppar i sig... så om det har vegetariskt eller animalsitk ursprung spelar i så fall ingen roll för kroppen... förutsatt att vi bara är kroppar som reagerar per automatik på det som kommer in genom ena änden av det cylinder vi är. Vad är vi annat än ett rör för input och output?


Vi är en levande meningsfull kreativ nyfiken entitet i en levande meningsfull värld :)

Med input och output eller inmatning och utmatning som svenskarna säger ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 11:28

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Och kroppen kämmer ingen skillnad heller vad slags protein man stoppar i sig... så om det har vegetariskt eller animalsitk ursprung spelar i så fall ingen roll för kroppen... förutsatt att vi bara är kroppar som reagerar per automatik på det som kommer in genom ena änden av det cylinder vi är. Vad är vi annat än ett rör för input och output?


Vi är en levande meningsfull kreativ nyfiken entitet i en levande meningsfull värld :)

Med input och output eller inmatning och utmatning som svenskarna säger ;)


De här enheterna du talar om, vi människor, gör ju en hel del som inte ter sig särskilt meningsfullt, utan destruktivt och kontraproduktivt, vilket leder till att den människopräglade världen som helhet inte alltid ter sig vare sig levande eller meningsfull.

Vi söker mening förstås, även om vi beter oss destruktivt, och där sådan saknas försöker vi skapa en sådan.

Det är trevligt och nyttigt att samtala om kost. Det är väl en blandad kost som är det bästa, oavsett om man är omnivor eller herbivor. Ingen är ju enbart carnivor.

B12 är ett problem för många idag, inte bara veganer, när allt ska vara så rent och jordfritt som möjligt. Finns B12 på andra ställen än i jorden naturligt?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 11:34

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Hjärnan behöver socker som energikälla.


Kroppen behöver socker, glukos, för energi det är jag med på. Men kroppen bygger glukos av allt vi stoppar i den. Är vi i fettdrift bygger den lätt fett till socker. Om vi däremot vänjer den vid att alltid få socker från maten går den över till sockerdrift och magens bakterier och insulinets sätt att styra näringsomsättningen kommer fungera lättast med socker i mat.

Fastar man några dagar är det tufft i början men sedan blir det lätt för att kroppen ställer om sig. Sötsuget försvinner för att kroppen ersätter kravet på energi från sockermat till det som finns tillgängligt oavsett kolhydrattillgång.

Hjärnan som drivs av ett stabilt sockerflöde från en fungerande kropp som har fettdrift lätt tillgängligt kommer fungera minst lika bra och det lugn och den klarhet i tänkandet som är kopplat till fasta beror på detta.

Hjärnan behöver balans, inte instabilitet som en konsekvens av sockerkaos :)



På tal om sockerkaos, många unga idag, som tycker "skolmaten är äcklig", lever på energidryck och kexchoklad dagtid. Har inte bananer lite mer näringsvärde än t.ex. äpplen och vindruvor? Brukar nämligen tänka att de kanske skulle ta en banan i stället för chokladen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Algotezza » 07 feb 2020 11:38

Smisk skrev:Hjärnan behöver balans, inte instabilitet som en konsekvens av sockerkaos :)


Tror hjärnan behöver både omväxling och balans/stabilitet - kanske balanserad omväxling? Perioder av aktvivet som avlöses av vila. Är man på hela tiden eller av hela tiden mår man på sikt inte så bra. Därför har jag inte slutat lönejobba tvärt utan trappar långsamt ner. Både för ekonomins skull och för att jag ska fortsätta må bra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 07 feb 2020 13:43

Algotezza skrev:De här enheterna du talar om, vi människor, gör ju en hel del som inte ter sig särskilt meningsfullt, utan destruktivt och kontraproduktivt, vilket leder till att den människopräglade världen som helhet inte alltid ter sig vare sig levande eller meningsfull.

Vi söker mening förstås, även om vi beter oss destruktivt, och där sådan saknas försöker vi skapa en sådan.

Det är trevligt och nyttigt att samtala om kost. Det är väl en blandad kost som är det bästa, oavsett om man är omnivor eller herbivor. Ingen är ju enbart carnivor.

B12 är ett problem för många idag, inte bara veganer, när allt ska vara så rent och jordfritt som möjligt. Finns B12 på andra ställen än i jorden naturligt?


Destruktivitet är potentiell negativ mening som jag ser det. Erfarenheten av mening finns för att vi har ett spektrum vi bedömer, känner och värderar saker genom. Alla handlingar finns inför detta spektrum, alltså de har potentialen att beröra saker som har har positivt/negativt värde inför livet.

En enhet som innehåller och har potentialen att ingå i beteenden som har inflytande över värde är en meningsfull enhet. Det är en "meningsenhet" ;)

B12 verkar finnas i kött:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... tamin-b12/

Jag har förstått att ägg innehåller så gott som allt förutom c. Gulan verkar vara redigt näringsrik :)
2 ägg och resten grönsaker.

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Lurade av frukt?

Inläggav Smisk » 07 feb 2020 13:56

Algotezza skrev:
Smisk skrev:Hjärnan behöver balans, inte instabilitet som en konsekvens av sockerkaos :)


Tror hjärnan behöver både omväxling och balans/stabilitet - kanske balanserad omväxling? Perioder av aktvivet som avlöses av vila. Är man på hela tiden eller av hela tiden mår man på sikt inte så bra. Därför har jag inte slutat lönejobba tvärt utan trappar långsamt ner. Både för ekonomins skull och för att jag ska fortsätta må bra.


Håller helt med. Det verkar ibland som många tänker att exempelvis träna är en sak som tillför hälsa utan att återhämtningen är en del av den. Hälsoeffekten är ju en funktion av aktiviteten+återhämtning över tid och inget annat.

Hela hälsogrejen kan summeras som att en livsstil med dålig sömn, kost, kronisk stress och fysisk passivitet ger en negativ hälsospiral (obalans).
Och att god sömn, bra kost, låg stress och god fysisk aktivitet ger en positiv hälsospiral.

Gällande nedtrappning efter arbetet så misstänker jag att det fungerar olika för olika personer och situationer.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster