Månadens hjärna

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 21:14

Pilatus skrev:För en gång skull handlade diskussionen om något som är möjligt att kontrollera. Inte bara en massa tyckanden. Din vän som mekar med kameror blir säkert glad om han får lära sig något nytt. Jag har några gamla objektiv (Hasselblad) som behöver ses över, fungus. Om han kan rädda dem vore mer än fint.

Jag vet och jag beklagar att det blev så här. Jag kan också tycka om rent naturvetenskapliga diskussioner. Han... :lol: mekar väl inte riktigt med kameror. Eller det händer väl det också. Han håller definitivt inte på med gamla Hasselbladare, men kanske kan han rädda dem. Menar du att du gör en offentlig donation? Det är isåfall fint av dig, men isåfall får jag nog fråga om han är intresserad. Ville du ha hjälp att fixa dem? Han jobbar väldigt mycket och jag vet inte om jag kan blidka honom till det. Sjukt folk också så han får jobba mer

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 07 apr 2020 21:34

lynx skrev:Jag vet och jag beklagar att det blev så här. Jag kan också tycka om rent naturvetenskapliga diskussioner. Han... :lol: mekar väl inte riktigt med kameror. Eller det händer väl det också. Han håller definitivt inte på med gamla Hasselbladare, men kanske kan han rädda dem. Menar du att du gör en offentlig donation? Det är isåfall fint av dig, men isåfall får jag nog fråga om han är intresserad.

Vi skippar det, jag fick intrycket att han yrkesmässigt kunde skruva isär ett objektiv och rengöra linserna. Det är inget man skall ge sig på om man inte har verktyg och goda kunskaper. Objektiv är mycket dyra (ibland), även begagnade, i alla fall till Hasselblad. Allt är dyrt, liksom Leica-prylar. Jag måste lätta mitt kameraskåp, jag har sålt en del på Tradera, men det finns mer som måste göras. Analoga kameror dör inte, men de måste underhållas. Digitala kameror dör plötsligt och det är ibland inte mycket att göra.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 21:38

Men självklart kan han det! Han kan ju allt i produktionskedjan. Du vill ha hjälp alltså? Jag har, förutom honom, aldrig träffat en så noggrann och intelligent människa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 07 apr 2020 21:53

lynx skrev:Men självklart kan han det! Han kan ju allt i produktionskedjan. Du vill ha hjälp alltså?

Det vore bra om det inte kostar mer än att köpa ett nytt (= annat begagnat utan haze och fungus) objektiv.
Om man lyser med en ficklampa genom ett demonterat objektiv och ser "haze and fungus" kan det vara idé att få det rengjort.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 21:56

Han har inte ett eget företag, så det kanske blir komplicerat. Men jag kan ju fråga.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 22:45

Det är för sent att fråga ikväll. Det skulle underlätta för mig när jag frågar vad exakt du vill ha hjälp med, om du är villig att betala något för det. Det spelar ingen roll om jag förstår. Då kan jag förmedla förfrågan. Men var inte alltför optimistisk. De har jobb så det räcker och mer därtill.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 22:55

Det är ju en världsomspännande industri, ingen liten verkstad. Men jag vet att han är hjälpsam om han kan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 07 apr 2020 23:21

lynx skrev:Det är för sent att fråga ikväll. Det skulle underlätta för mig när jag frågar vad exakt du vill ha hjälp med, om du är villig att betala något för det. Det spelar ingen roll om jag förstår. Då kan jag förmedla förfrågan. Men var inte alltför optimistisk. De har jobb så det räcker och mer därtill.

Det är inte någon brådska. Men om han kan förmedla kontakt till vem jag skall vända mig som kan serva objektivet så är det bra.
Jag kan ge dig data och tillverkningsnummer till mitt Planar Zeiss 80mm f/2.8 C, då jag plockat fram det ur sitt skåp. De tillverkades under 1957-1982.
Objektivet behöver gås igenom helt, linsytor, slutartider, mekaniska funktioner.
Ingen billig operation precis. Naturligtvis betalar jag.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 23:31

Ok, jag ska höra med honom i dagarna. Jag kontaktar dig via PM när jag hör något.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster