Månadens hjärna

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 06 apr 2020 18:12

Eller är det så att synfel bara är ett attribut, för något som är positivt och fyller en funktion?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Månadens hjärna

Inläggav Marksa » 06 apr 2020 19:12

klorofyll skrev:De flesta människor ser ganska klart under större delen av sina liv, en minoritet gör inte det. Finns det några uppenbara fördelar med att inte se..? Inte vad jag kan se... Dvs synfel är åtminstone på ett sätt väldigt negativt. Så det borde finnas en nytta i att "utrota" synfel... Är det så att just synfel är något evolutionen inte kunde bespara människan?


Men för artens överlevnad betyder inte synfel vid högre ålder särskilt mycket.
Jag menar har man (och kvinna) fixat barn och sett till att de är flygfärdiga. Då kanske det är dags att kila vidare, och att inte se stupet, eller ormen som biter blir oväsentligt. Och man är inte längre en belastning. Så evolutionen vinner även här.

Sedan är det ju så att människan är mästare på att lura det naturliga urvalet. Har själv haft glasögon ungefär 30 år.
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 07 apr 2020 06:45

Marksa skrev:
klorofyll skrev:De flesta människor ser ganska klart under större delen av sina liv, en minoritet gör inte det. Finns det några uppenbara fördelar med att inte se..? Inte vad jag kan se... Dvs synfel är åtminstone på ett sätt väldigt negativt. Så det borde finnas en nytta i att "utrota" synfel... Är det så att just synfel är något evolutionen inte kunde bespara människan?


Men för artens överlevnad betyder inte synfel vid högre ålder särskilt mycket.
Jag menar har man (och kvinna) fixat barn och sett till att de är flygfärdiga. Då kanske det är dags att kila vidare, och att inte se stupet, eller ormen som biter blir oväsentligt. Och man är inte längre en belastning. Så evolutionen vinner även här.

Sedan är det ju så att människan är mästare på att lura det naturliga urvalet. Har själv haft glasögon ungefär 30 år.

För mig, så finns det ingenting som kan kallas slump. Om slumpen får bestämma, så är allt möjligt. Jag klarar inte av detta att se någonting som meningslöst. Tål det inte. Blir håglös. "Otur" är en sådan sak. Missar jag bussen så finns det en mening med det. Du har bra argument...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 13:53

Vi kanske är olika i perception när det gäller ljus? Det kan evolutionsmässigt varit en fördel. Liksom att vissa såg bra på långt håll och andra bra på kort håll.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 07 apr 2020 14:13

lynx skrev:Vi kanske är olika i perception när det gäller ljus?

Njea, litet varierar det ju förstås, men ögats tappar tror jag är väldigt lika varann. Små variationer existerar förstås. Ögats färgseende testas mycket noggrant för blivande piloter. Folk som håller på med konst och dekor och flera andra yrken kan inte skilja sig så mycket från varann. (Det blev förvirrande mycket prat om metaforer i den här tråden.)

En sorts tappar är speciellt känsliga för rött ljus, men uppfattar knappast blått. En annan sorts tappar är speciellt känsliga för grönt ljus, men ligger väldigt nära den röda tappen i känslighet. Den tredje sortens tappar uppfattar blått ljus väldigt bra. Hjärnan analyserar dessa tre olika signaler. Ju mer blått ljus som uppfattas, ju mindre gult måste färgen innehålla och omvänt. Skador i ögat på dessa tappar orsakar blå-gul färgblindhet. Ju mer grönt den andra sortens tappar uppfattar, ju mindre rött måste färgen innehålla och omvänt. Skador i ögat på dessa tappar orsakar grön-röd färgblindhet. Här kan vi också se varför ändarna på färgdiagrammet i “det optiska fönstret” uppfattas lika (samma röda nyans): avsaknaden av grönt uppfattas som rött.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 07 apr 2020 15:27

lynx skrev:...

... allt ljus (elektromagnetisk strålning) rör sig med samma hastighet. Skillnaden är att ljusets våglängder inte bryts på samma sätt i olika material. Regnbågen, glasprismat t ex där färgerna separeras.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 07 apr 2020 16:15

lynx skrev:...

Det du skriver är korrekt, ljuset rör sig långsammare genom olika medier. Vi talar ju ofta om att ljuset i vakuum rör sig med hastigheten c. Men i glas (kameralinsen) långsammare, ljuset bryts. Det blir även kromatiska fel beroende på att färgerna delar på sig. Men hastigheten är densamma för rött och blått och gult. Ljusets olika färger möter fokalplanet samtidigt. Rött rör sig inte snabbare.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 07 apr 2020 16:35

lynx skrev:Pilatus, kan du vara snäll att ta bort den här diskussionen om rött ljus. Jag trodde inte att det var så viktigt.

För en gång skull handlade diskussionen om något som är möjligt att kontrollera. Inte bara en massa tyckanden. Din vän som mekar med kameror blir säkert glad om han får lära sig något nytt. Jag har några gamla objektiv (Hasselblad) som behöver ses över, fungus. Om han kan rädda dem vore mer än fint.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 07 apr 2020 18:23

lynx skrev:Vi kanske är olika i perception när det gäller ljus? Det kan evolutionsmässigt varit en fördel. Liksom att vissa såg bra på långt håll och andra bra på kort håll.

Egentligen så kan väl dålig syn ha två orsaker... Antingen så handlar det om psykologi, vad vi tänker typ (och detta tror jag på), eller så kommer synfel av att vi äter fel kost eller motionerar lite...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 18:32

Dina tre alternativ känns långsökta för mig, även om pappsen propagerade för riktigt smör för synen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 07 apr 2020 19:29

lynx skrev:Dina tre alternativ känns långsökta för mig, även om pappsen propagerade för riktigt smör för synen.

Världen är fysisk eller/och psykisk...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 19:36

Jag läser på wiki att rödgrön färgblindhet förekommer hos 7-8% av män och förekommer hos 1%av kvinnorna. Hos våra förfäder var männen jägare och kvinnorna samlare. Kvinnorna plockade bär och sånt. För att spana in ett bytesdjur, som männen gjorde, krävdes bra syn på långt håll. För att plocka bär krävdes bra syn på nära håll. Men jag känner inte till någon studie att kvinnor tenderar nu att se bättre på närmre håll. Eller män på längre. Det hade ju varit intressant.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 19:37

klorofyll skrev:
lynx skrev:Dina tre alternativ känns långsökta för mig, även om pappsen propagerade för riktigt smör för synen.

Världen är fysisk eller/och psykisk...

Utveckla.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 07 apr 2020 20:11

lynx skrev:
klorofyll skrev:
lynx skrev:Dina tre alternativ känns långsökta för mig, även om pappsen propagerade för riktigt smör för synen.

Världen är fysisk eller/och psykisk...

Utveckla.

Jag hittar bara på:

Världen är fysisk eller fysisk och psykisk eller psykisk. I en fysisk värld är allt förutbestämt, i en fysisk och psykisk värld finns ett samspel mellan fria tankar och verkligheten, i en psykisk tillvaro finns bara tankar/upplevelser.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anne » 07 apr 2020 20:15

Ok. Var befinner du dig?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster