Månadens hjärna

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Månadens hjärna

Inläggav sinkaduza » 22 feb 2020 02:50

hej hej hej

i denna tråden tar vi universal lösningen på samtliga problem

lösningen blir alltså upplösning
välkommen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Månadens hjärna

Inläggav Algotezza » 25 feb 2020 16:15

Lösning på alla problem


Icke-görandets väg

Var tålmodig och avvakta. Vindarna har snart blåst förbi. Stormen lägger sig. Sitt bara still i båten. Gör ingenting. Med tiden blir problemet obsolet och bortglömt. Även om ingen löste det.

Lita på att både det allmänna minnet och individens minne är kort. Inte mycket man kan lita på i denna värld. Men glömskan fungerar alltid.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Månadens hjärna

Inläggav sinkaduza » 17 mar 2020 02:13

Som 10 rundor i vondelpark medan världen snurrar, ja så vilken riktning

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 22 mar 2020 12:12

sinkaduza skrev:i denna tråden tar vi universal lösningen på samtliga problem


Jag tycker att det är märkligt hur människan inte kan ha en bestämd uppfattning om varför hon får dålig syn och behöver glasögon/linser.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Månadens hjärna

Inläggav Severus Snape » 24 mar 2020 15:04

ångra dig allt i Ljusets (Jesu Kristi) namn (bön). Ta avstånd från Mörkret nu! Bryt avtalen (önskningar)!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 02 apr 2020 23:56

klorofyll skrev:Jag tycker att det är märkligt hur människan inte kan ha en bestämd uppfattning om varför hon får dålig syn och behöver glasögon/linser.

Visst klorofyll är det uselt att det tog ända till tusentalet innan människan hade ett visst grepp om ljusets utbredning och brytning, optiken.

Bild
Ibn al-Haytham, optikens grundare (965-1038)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 04 apr 2020 13:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att det är märkligt hur människan inte kan ha en bestämd uppfattning om varför hon får dålig syn och behöver glasögon/linser.

Visst klorofyll är det uselt att det tog ända till tusentalet innan människan hade ett visst grepp om ljusets utbredning och brytning, optiken.

Bild
Ibn al-Haytham, optikens grundare (965-1038)

Men, jag menar och talar om det förlopp som föregår vad man kan avhjälpa med optik...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 04 apr 2020 15:48

Jag kan ge min syn på saken då. Dålig syn är ett tecken på medvetenhet och bristande slagkraftighet. Skratta gärna åt detta. Jag förstår varför det inte är allmänt vedertaget...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Månadens hjärna

Inläggav Pilatus » 04 apr 2020 16:06

klorofyll skrev:Jag kan ge min syn på saken då. Dålig syn är ett tecken på medvetenhet och bristande slagkraftighet. Skratta gärna åt detta. Jag förstår varför det inte är allmänt vedertaget...

Det förstår även jag, klorofyll. Nyktra till och läs på om vad https://optikerforbundet.se/publik/synfel/ anser om synfel.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 04 apr 2020 21:44

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag kan ge min syn på saken då. Dålig syn är ett tecken på medvetenhet och bristande slagkraftighet. Skratta gärna åt detta. Jag förstår varför det inte är allmänt vedertaget...

Det förstår även jag, klorofyll. Nyktra till och läs på om vad https://optikerforbundet.se/publik/synfel/ anser om synfel.

Jag tror inte att du förstår. Vi (inte jag) kunde landa människor på månen 1969... men ingen vet varför man får dålig syn? Det låter som en förträngning av verkligheten.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Månadens hjärna

Inläggav Marksa » 05 apr 2020 14:59

Klorofyll.
Oftast handlar det väl om brist på vision och motivation.
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 05 apr 2020 19:11

Marksa skrev:Klorofyll.
Oftast handlar det väl om brist på vision och motivation.

Vad menar du?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Månadens hjärna

Inläggav Marksa » 05 apr 2020 19:51

klorofyll skrev:
Marksa skrev:Klorofyll.
Oftast handlar det väl om brist på vision och motivation.

Vad menar du?


Du nämnde att dålig syn: "Jag tycker att det är märkligt hur människan inte kan ha en bestämd uppfattning om varför hon får dålig syn och behöver glasögon/linser" som ett problem.
Om nu så vore fallet skulle jag vilja säga att "människan" i så fall saknar en vision (om vad hon åstadkomma) och motivation (en belöning om hon löser problemet).
Du nämnde även månlandningen 1969. Se där, människan kan åstadkomma stora ting om vi har en tydlig vision om vad vi vill uppnå, och belöningen här var väl att USA fick ge Sovjetunionen en knäpp på näsan.

Sedan kan man ju resonera lite metaforiskt kring detta med en dålig syn. Om man inte ser problemet, finns det då eller är det bara en hörsägen. Eller kanske man väljer att inte se, och då hjälper inte några synkorrigerande hjälpmedel.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Månadens hjärna

Inläggav Anders » 06 apr 2020 10:32

Vad spelar det för roll om 100 år
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Månadens hjärna

Inläggav klorofyll » 06 apr 2020 18:01

Marksa skrev:
klorofyll skrev:
Marksa skrev:Klorofyll.
Oftast handlar det väl om brist på vision och motivation.

Vad menar du?


Du nämnde att dålig syn: "Jag tycker att det är märkligt hur människan inte kan ha en bestämd uppfattning om varför hon får dålig syn och behöver glasögon/linser" som ett problem.
Om nu så vore fallet skulle jag vilja säga att "människan" i så fall saknar en vision (om vad hon åstadkomma) och motivation (en belöning om hon löser problemet).
Du nämnde även månlandningen 1969. Se där, människan kan åstadkomma stora ting om vi har en tydlig vision om vad vi vill uppnå, och belöningen här var väl att USA fick ge Sovjetunionen en knäpp på näsan.

Sedan kan man ju resonera lite metaforiskt kring detta med en dålig syn. Om man inte ser problemet, finns det då eller är det bara en hörsägen. Eller kanske man väljer att inte se, och då hjälper inte några synkorrigerande hjälpmedel.

De flesta människor ser ganska klart under större delen av sina liv, en minoritet gör inte det. Finns det några uppenbara fördelar med att inte se..? Inte vad jag kan se... Dvs synfel är åtminstone på ett sätt väldigt negativt. Så det borde finnas en nytta i att "utrota" synfel... Är det så att just synfel är något evolutionen inte kunde bespara människan?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 83 och 0 gäster