Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Pilatus » 03 jun 2020 19:06

Anders skrev:Hur förbättrar man förmågan?

Förmågan att abstrahera handlar om att klä av julgranen allt krafs som vi dekorerar den med. Kvar finns en stam med grenar (som har barr) en rödgran (Picea abies). Picea innebär att arten ingår i gransläktet, vidare att gransläktet tillhör tallväxter Pinaceae. Osv uppåt tills vi inte längre kan skönja ett barr.

Illusionens modell är bra exempel på något tämligen abstrakt, en tankemodell som inte kan utsättas för experiment i laboratoriet. Så det blir svårt att se några tydliga konturer av verkligheten som vi möter den då vi går en promenad med hunden. Där finns bara principer och litet matematiska begrepp.

Vi har alla en abstrakt modell av världen som innehåller det vi finner verkligt, från kvarkar till galaxer. Det blir litet som med julgranen, allt möjligt krafs skall hängas upp i modellen. Vi nöjer oss naturligtvis inte med det vi vet (har kunskap om). Så hur ser världen ut i sin mer avskalade abstrakta form?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur förbättrar jag abstrakt tänkande?

Inläggav Anne » 26 jun 2020 17:43

Viktormarcel skrev:Ja faktiskt så finns det en stor konflikt mellan "yolo" o göra det som är rätt ifrån mig.
MEN det säger inte varför jag är så djävla arrogant. Jag vill inte va det ju. Jag vill bara f*cking smälta in.

Är du kvar? Jag glömde bort den här tråden. Jag tror på fullaste allvar att du kan bli kurerad genom att hänga här delaktig i.. tja, ett halvår?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster