Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anders » 27 dec 2020 17:20

lynx skrev:Vad har du för belägg för att vi föds med en "naturlig o allmängiltig grundidentitet som är den samma livet ut"? Vad menas specifikt med "grundidentitet"?


Inte ”grundidentitet”, men...
https://www.verywellmind.com/are-person ... nt-4120707
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anders » 27 dec 2020 17:21

Bra sex
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 27 dec 2020 17:30

Anders skrev:
lynx skrev:Vad har du för belägg för att vi föds med en "naturlig o allmängiltig grundidentitet som är den samma livet ut"? Vad menas specifikt med "grundidentitet"?


Inte ”grundidentitet”, men...
https://www.verywellmind.com/are-person ... nt-4120707


Tack Anders :) Den länken talar ju om för oss hur stor betydelse miljön har också.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 27 dec 2020 17:31

Anders skrev:Bra sex


Viktig faktor för de flesta.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav 531bts » 27 dec 2020 17:45

Klorofyll: mina belägg för grundidentitet o vad som är uppenbart: det som skiljer föremål från levande varelser: medvetande, förmågan att erfara o uttrycka behov. Du kan med barnasinnet beskriva det hos dig själv som känslan av att finnas till, erfara brist hos ngt av de kroppsbevande behoven o lusten att tillfredsställa dom. Du kan göra distinktionen mellan "levande" o "död" hos andra varelser genom deras uttryck. Du minns kanske att som barn stött på ngn insekt som låg stilla o genom att peta på den se dess reaktion o avgöra om den var vid liv.
Det är denna osynliga förmåga kallad medvetande, som jag menar är människans o allt levandes grundidentitet. Vad vi tänker eller tror oss vara är sekundärt o förändrar inte medvetandet som förmågan att erfara utan påverkar endast vad vi låter medvetandet beröras av.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 27 dec 2020 17:49

Jag tror du riktade till mig, 531bts :) Okej, så du filosoferar lite? Inget fel i det.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav 531bts » 27 dec 2020 18:00

Lynx: jag menar att medvetande endast kan beskrivas filosofiskt. Det går inte att få en objektiv beskrivning av medvetandet annat än i dess uttryck, funktion. Dvs dess uttryck i levande, organiska kroppar som antingen är vid medvetande, medvetslösa eller döda. Att ha en förhoppning om att hitta en orsak till medvetande som förmåga är hopplöst eftersom medvetandet är orsaken till det levandes aktivitet o uttryck. Det går endast att ha ett objektivt förhållande till medvetandet indirekt via dess uttryck i en kropp.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 27 dec 2020 20:37

Mhmm, du vet väl att psykologin pysslar ganska mycket med "mind", eller medvetande om du så vill? Du kanske ska skriva en tråd under fliken filosofi kring dina funderingar kring detta där?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav 531bts » 28 dec 2020 14:27

Lynx: menar du att hur man definierar o tänker kring medvetandet inte får psykologiska konsekvenser för en själv o förhållandet till sina medmänniskor? Jag är övertygad om att det har fundamental betydelse o att det absolut passar i denna tråd. Har du argument som talar emot det som du menar jag bör ta hänsyn till?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 28 dec 2020 15:48

Ska vi hålla oss till trådens ämne nu? Varsågod och fortsätt om du upplever att du gör det. Titta på trådrubriken en gång till bara.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav klorofyll » 28 dec 2020 17:36

531bts skrev:Klorofyll: självförverkligande i betydelsen att "bli någon", identifikation, personlighetsutveckling. Att förbise att vi redan är någon från födseln, att människan föds med en naturlig o allmängiltig grundidentitet som är den samma livet ut o som vare sig blir mer eller mindre oavsett vad vi identifierar oss som.

Självförverkligande (något subjektivt) uppnås genom handling och från upplevelsen av härrörande konsekvenser, genom att upptäcka sig själv, lära känna sig själv och de möjligheter som står till buds.. eller vad som faktiskt är möjligt, vart man står, vad man står för och vad man ställer sig bakom...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav Anne » 28 dec 2020 18:11

Och klorofyll är också medveten om trådrubriken? Hörrni - sagt allra vänligast -, lite gemensam skärpning nu! I nedre delen av forumet kan vi prata om lite vad som helst och det är väl bra? Snälla följ trådämnet. Åtminstone jag tycker att det är intressant med relationer och vad som får de att fungera. Kärleksrelationer ligger nära till hands, men det finns ju många fler relationer.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav 531bts » 29 dec 2020 12:39

lynx skrev:Ska vi hålla oss till trådens ämne nu? Varsågod och fortsätt om du upplever att du gör det. Titta på trådrubriken en gång till bara.

Jag menar att jag håller mig till trådens ämne: vad förhållande är, vilken grund det vilar på o dess varaktighet.
Att jag tar upp orsaken till de frågeställningarna, kan ju för den med en grundare o mer begränsad förklaring väcka irritation att det inte hör till tråden. Irritation eller adrenalin är inte några argument jag tar hänsyn till, så jag ställer frågan igen: kan du ge sakliga argument som talar emot att föra dialog om identitet o medvetande i det här sammanhanget o att det inte har med mänskliga/psykologiska relationer att göra?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav 531bts » 29 dec 2020 12:48

klorofyll skrev:
531bts skrev:Klorofyll: självförverkligande i betydelsen att "bli någon", identifikation, personlighetsutveckling. Att förbise att vi redan är någon från födseln, att människan föds med en naturlig o allmängiltig grundidentitet som är den samma livet ut o som vare sig blir mer eller mindre oavsett vad vi identifierar oss som.

Självförverkligande (något subjektivt) uppnås genom handling och från upplevelsen av härrörande konsekvenser, genom att upptäcka sig själv, lära känna sig själv och de möjligheter som står till buds.. eller vad som faktiskt är möjligt, vart man står, vad man står för och vad man ställer sig bakom...


Med ditt förslag kan man ju ställa sig frågan: vem lär känna vem? Är det inte schizofreni?
Att utveckla kunskaper o färdigheter under sitt liv gör dig inte mer känd, eller förändrar din grundidentitet: att vara medveten, erfara intryck o kunna uttrycka behov.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur får man en relation som man vill ska vara att vara?

Inläggav klorofyll » 29 dec 2020 13:53

531bts skrev:
klorofyll skrev:
531bts skrev:Klorofyll: självförverkligande i betydelsen att "bli någon", identifikation, personlighetsutveckling. Att förbise att vi redan är någon från födseln, att människan föds med en naturlig o allmängiltig grundidentitet som är den samma livet ut o som vare sig blir mer eller mindre oavsett vad vi identifierar oss som.

Självförverkligande (något subjektivt) uppnås genom handling och från upplevelsen av härrörande konsekvenser, genom att upptäcka sig själv, lära känna sig själv och de möjligheter som står till buds.. eller vad som faktiskt är möjligt, vart man står, vad man står för och vad man ställer sig bakom...

Med ditt förslag kan man ju ställa sig frågan: vem lär känna vem?

De flesta lär antagligen inte känna sig själva helt... Kanske uppstår möjligheten, men man är redan så trött på sig själv att man står över. Vi måste ju tolka information, sätta oss in i hur andra tänker, vilka fördomar de har, det finns gott om sätt att inte kännas vid sig själv. Men i slutändan, i livet som helhet, så tror jag att godheten segrar, har man gjort bra saker så kan man sova gott (inte bokstavligt).


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster