Är självmord självbedrägeri?

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Är självmord självbedrägeri?

Inläggav naturaleeduco » 23 mar 2021 14:56

Eftersom människan inte vet att döden är slutet eller vad som händer efter döden förlorar självmord mycket av sitt syfte. Jag har förstått att många begår självmord som ett sätt att få slut på sitt lidande.
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav Algotezza » 23 mar 2021 15:21

Lösningen för den som ingen lösning har.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav Anne » 23 mar 2021 17:03

Överge inte dig själv. Kämpa vidare! Annars är all den smärta du upplevt mot uppvaknandet varit förgäves. Jag hör till de som tror på reinkarnation och då får du gå igenom det här igen. Var stolt över att du gått så långt istället!
Jag vänder mig till alla läsare som läser det här.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav klorofyll » 24 mar 2021 16:10

Jag tänker att tanken på döden kan vara lugnande.. Man kanske har förlorat 1 miljon kr på options-affärer (sånt som Pilatus håller på med) och man känner att man vill inte leva mer, men så kommer man på: en dag ska jag dö, alla ska det... Då känner man sig lite lugnare... Bäst att göra vad man kan av resterande tid... Kanske rätta till något..

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav Algotezza » 26 mar 2021 19:11

lynx skrev:Överge inte dig själv. Kämpa vidare! Annars är all den smärta du upplevt mot uppvaknandet varit förgäves. Jag hör till de som tror på reinkarnation och då får du gå igenom det här igen. Var stolt över att du gått så långt istället!
Jag vänder mig till alla läsare som läser det här.


Jag tror också på reinkarnation och att man ej kan fly från sig själv och sina problem. Förr eller senare måste man ta tag i dem. Och ta hjälp av andra. Skiten kommer tillbaka tills den är löst eller upplöst...
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav klorofyll » 27 mar 2021 11:40

Algotezza skrev:
lynx skrev:Överge inte dig själv. Kämpa vidare! Annars är all den smärta du upplevt mot uppvaknandet varit förgäves. Jag hör till de som tror på reinkarnation och då får du gå igenom det här igen. Var stolt över att du gått så långt istället!
Jag vänder mig till alla läsare som läser det här.


Jag tror också på reinkarnation och att man ej kan fly från sig själv och sina problem. Förr eller senare måste man ta tag i dem. Och ta hjälp av andra. Skiten kommer tillbaka tills den är löst eller upplöst...

Men lösningen kanske är en stor omväg..?

Frågan är sen då
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jul 2021 19:12

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav Frågan är sen då » 16 jul 2021 23:51

Vad man än gör i sitt liv så har det ingen mening, bäst att förlika sig med den verkligheten.

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav xion » 17 jul 2021 05:53

Frågan är sen då skrev:Vad man än gör i sitt liv så har det ingen mening, bäst att förlika sig med den verkligheten.


Tycker jag inte är nån bra inställning.
Att leva är som att få en trisslott. Man måste våga skrapa ända till sista rutan.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav klorofyll » 17 jul 2021 20:35

Frågan är sen då skrev:Vad man än gör i sitt liv så har det ingen mening, bäst att förlika sig med den verkligheten.

Kanske är det bara så att livet har underskattat dig? Om en person som Hitler kunde orsaka så mycket lidande, så är allt möjligt... Ungefär.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav Algotezza » 18 aug 2021 09:19

Frågan är sen då skrev:Vad man än gör i sitt liv så har det ingen mening, bäst att förlika sig med den verkligheten.


Livet kan kännas meningsfull och det kan kännas meningslöst. I sig bara är det. Vi är utkastade i det.

Livet bara finns - take it or leave it. Vi kan inte betrakta livet från en punkt utanför det för att avgöra om det har mening eller ej. Livets mening finns inom livet, i relationerna, mellan människor, mellan människor och djur, mellan människor och ting.

Livet i sig är kanske bortom begreppsparet meningsfullt-meningslöst.
Göran Egevad egevad@gmail.com

antor
Inlägg: 48
Blev medlem: 26 jul 2021 17:40

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav antor » 27 aug 2021 20:06

Självmordstankar är ett resultat/reaktion på lidande eller i mitt fall ett depressionssymptom som det var. Så det kan ha en klinisk orsak, hormonobalans i hjärnan eller annat. Det är inte så enkelt och man kommer till en gräns, igen, var man ska dra gränsen för vad som är hjärnans tankar och påverkade eller sjukgliga tankar.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav Anne » 27 aug 2021 21:05

Är det inte så att du vill leva, men inte som du lever nu?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är självmord självbedrägeri?

Inläggav klorofyll » 27 aug 2021 21:05

antor skrev:Självmordstankar är ett resultat/reaktion på lidande eller i mitt fall ett depressionssymptom som det var. Så det kan ha en klinisk orsak, hormonobalans i hjärnan eller annat. Det är inte så enkelt och man kommer till en gräns, igen, var man ska dra gränsen för vad som är hjärnans tankar och påverkade eller sjukgliga tankar.

Själv så gör jag ingen skillnad på normala tankar och schizofrena tankar...


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster