Glömska

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Glömska

Inläggav David H » 13 apr 2021 07:59

Vad är du bra på att komma ihåg, och vad brukar du glömma? Vad beror glömskan på?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Glömska

Inläggav iris » 13 apr 2021 08:19

Jag har ett närmast - skrämmande minne - av varje ord. Jag har läst horder sedan jag var barn. Det är inte dessa ord jag minns eller i vilken kontext, glömmer alla titlar på böcker och minns film bara när jag sett delar av den - inte på titel. Det är så oväsentligt för mig.
Däremot - vad människor säger till mig, skriver i samband med mig, saker som jag behöver minnas och sökt svar på, formuleringar och ordsammanstättningar jag har läst i specifika kontexter eller utbyten av ordväxlingar --- även om det var 30 år sedan --- minns jag nästintill med en skrämmande helhet. Jag minns var, när och hur och vem.
Minns ansikten bättre - inte namn, minns inte telefonnummer eller datum eller sådant som min hjärna sorterar bort. Då jag inte ser sådant som väsentligt.
Det är ord sagda i en viss kontext, händelser och vem.
Det jag försökt förstå i samband med min minnesfunktion är vad... vad gör att jag har detta detaljerade minne. Jag kan minnas exakt vad och var om inte alltid exakta datum -dvs när exakt.

Tex. hade en dröm runt 99-00 när jag stod på en trappa - ovanför mig stod en man (muslim) och i detta som hände (vilket jag inte avser berätta publikt) fanns en uppgift.
Den uppgiften när det sker - i verkligheten - utan att jag har skapat denna kontext, utan att jag har sökt förverkliga det och nästintill glömt av den --- då faller bitarna på plats och jag minns "ja just det, det var DEN uppgiften och den gav där och då i den formen".

Jag kan tex göra tester och känner igen när meningar som är identiska dyker upp, jag minns när någon "påminner mig subtilt" via bilder eller andra delar om någon händelse. Jag sätter samman dem eftersom jag minns även om jag inte pratar om det, berättar det. Jag noterar och glömmer det inte.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Glömska

Inläggav xion » 13 apr 2021 08:20

rekoj skrev:Vad är du bra på att komma ihåg, och vad brukar du glömma? Vad beror glömskan på?


Jag är bra på att lära mig dikter och sångtexter och melodier utantill.
Jag glömmer ständigt var jag gjort av saker. Tillbringar en stor del av min tid med att leta efter grejer.
På äldre dar glömmer jag namn m.m.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Glömska

Inläggav iris » 13 apr 2021 08:26

Jag har ingen större förändring i mitt minne - min hjärna sorterade bort oväsentligheter direkt även när jag ung. Dessa är samma idag som då. Jag ser på xions svar ovan att han glömska är åldersrelaterad - hos mig har den inte varit så. Efter större ingripande och extrem pressande händelser - vilka jag har upplevt en mycket lång tid under hög negativ stress - då har jag ökat dosen av utomhusaktiviteter... för att balansera ut. Minskat på mat och på (framförallt alkohol - vin) och därigenom pressat kroppen - vilket har gjort att mitt minne är mer eller mindre intakt. Det svajar när jag återfaller till en stillasittande eller mindre aktiv del utomhus - där kan jag känna en tröghet och en ansträngning när jag försöker minnas.

Detta regleras när jag ökar min träning och mathållning... :)

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Glömska

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 09:01

rekoj skrev:Vad är du bra på att komma ihåg, och vad brukar du glömma? Vad beror glömskan på?

Jag har alltid haft ett dåligt namnminne. Vore intressant veta varför och det har inget med åldern att göra.
Däremot har jag ett extremt bra ansiktsminne. Kommer ihåg när jag en gång 27 år efteråt besökte min gamla hemstad och kände direkt igen en kille som var min klasskompis på lågstadiet.
Det där med dåligt namnminne har jag funderat över, kan det vara så man koncentrerar för mycket på att skapa en helhetsbild av människan och namnet är egentligen ointressant i sammanhanget?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Glömska

Inläggav iris » 13 apr 2021 09:15

xion skrev:
iris skrev:Jag har ingen större förändring i mitt minne - min hjärna sorterade bort oväsentligheter direkt även när jag ung. Dessa är samma idag som då. Jag ser på xions svar ovan att han glömska är åldersrelaterad - hos mig har den inte varit så. Efter större ingripande och extrem pressande händelser - vilka jag har upplevt en mycket lång tid under hög negativ stress - då har jag ökat dosen av utomhusaktiviteter... för att balansera ut. Minskat på mat och på (framförallt alkohol - vin) och därigenom pressat kroppen - vilket har gjort att mitt minne är mer eller mindre intakt. Det svajar när jag återfaller till en stillasittande eller mindre aktiv del utomhus - där kan jag känna en tröghet och en ansträngning när jag försöker minnas.

Detta regleras när jag ökar min träning och mathållning... :)


Ja, det låter ju bra. Synd att det inte hjälper mot religositet och vidskepelse också


Vad har vidskepelse med saken att göra - vad har religiositet med Gudsrelation att göra? Förstår inte sambanden.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Glömska

Inläggav iris » 13 apr 2021 09:18

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Vad är du bra på att komma ihåg, och vad brukar du glömma? Vad beror glömskan på?

Jag har alltid haft ett dåligt namnminne. Vore intressant veta varför och det har inget med åldern att göra.
Däremot har jag ett extremt bra ansiktsminne. Kommer ihåg när jag en gång 27 år efteråt besökte min gamla hemstad och kände direkt igen en kille som var min klasskompis på lågstadiet.
Det där med dåligt namnminne har jag funderat över, kan det vara så man koncentrerar för mycket på att skapa en helhetsbild av människan och namnet är egentligen ointressant i sammanhanget?


https://www.motivation.se/innehall/fors ... nnas-namn/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Glömska

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 09:35

iris skrev:
hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Vad är du bra på att komma ihåg, och vad brukar du glömma? Vad beror glömskan på?

Jag har alltid haft ett dåligt namnminne. Vore intressant veta varför och det har inget med åldern att göra.
Däremot har jag ett extremt bra ansiktsminne. Kommer ihåg när jag en gång 27 år efteråt besökte min gamla hemstad och kände direkt igen en kille som var min klasskompis på lågstadiet.
Det där med dåligt namnminne har jag funderat över, kan det vara så man koncentrerar för mycket på att skapa en helhetsbild av människan och namnet är egentligen ointressant i sammanhanget?


https://www.motivation.se/innehall/fors ... nnas-namn/

Bra länk Iris, tack för den.
Är som jag misstänkte. Namn är oväsentliga i flyktiga möten. Det man tar fasta på är helhetsintrycket och det kommer man ihåg som mest.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Glömska

Inläggav David H » 13 apr 2021 09:43

Vad jag brukar glömma har jag nog glömt. Men så finns det såklart stunder då jag kan bli påmind om vad jag glömt. Till exempel om jag lovat komma med en extra värktablett till en patient som besväras av smärta, kan det ibland kännas smärtsamt när jag blir påmind om att jag glömt vad jag lovat nån timme senare. Hade jag inte fått dåligt samvete av detta kanske jag hade glömt det igen, eller så glömde jag det faktiskt igen, utan att komma ihåg det. Ett annat exempel är att jag glömde dra upp sänggrinden efter jag tagit blodprov på en förvirrad fallriskbenägen patient. Hade jag kommit ihåg att jag glömt det om det inte var för att patienten strax därefter trillade ur sängen? Knappast!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Glömska

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 09:54

rekoj skrev:Vad jag brukar glömma har jag nog glömt. Men så finns det såklart stunder då jag kan bli påmind om vad jag glömt. Till exempel om jag lovat komma med en extra värktablett till en patient som besväras av smärta, kan det ibland kännas smärtsamt när jag blir påmind om att jag glömt vad jag lovat nån timme senare. Hade jag inte fått dåligt samvete av detta kanske jag hade glömt det igen, eller så glömde jag det faktiskt igen, utan att komma ihåg det. Ett annat exempel är att jag glömde dra upp sänggrinden efter jag tagit blodprov på en förvirrad fallriskbenägen patient. Hade jag kommit ihåg att jag glömt det om det inte var för att patienten strax därefter trillade ur sängen? Knappast!

Rekoj, använd gamla hederliga papper och penna och komihåglappen.

Det mest extrema är när man morgonen intalar sej att jag måste komma ihåg detta idag för att sen senare under dagen komma ihåg detta men oturligt har man glömt vad man skulle komma ihåg.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Glömska

Inläggav David H » 13 apr 2021 10:44

hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Vad jag brukar glömma har jag nog glömt. Men så finns det såklart stunder då jag kan bli påmind om vad jag glömt. Till exempel om jag lovat komma med en extra värktablett till en patient som besväras av smärta, kan det ibland kännas smärtsamt när jag blir påmind om att jag glömt vad jag lovat nån timme senare. Hade jag inte fått dåligt samvete av detta kanske jag hade glömt det igen, eller så glömde jag det faktiskt igen, utan att komma ihåg det. Ett annat exempel är att jag glömde dra upp sänggrinden efter jag tagit blodprov på en förvirrad fallriskbenägen patient. Hade jag kommit ihåg att jag glömt det om det inte var för att patienten strax därefter trillade ur sängen? Knappast!

Rekoj, använd gamla hederliga papper och penna och komihåglappen.

Det mest extrema är när man morgonen intalar sej att jag måste komma ihåg detta idag för att sen senare under dagen komma ihåg detta men oturligt har man glömt vad man skulle komma ihåg.



Komihåglappar kan va bra, men det gäller då bara att komma ihåg att skriva på komihåglappen, och sen komma ihåg att titta på komihåglappen!
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Glömska

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 10:59

rekoj skrev:
hakkapeliitta skrev:
rekoj skrev:Vad jag brukar glömma har jag nog glömt. Men så finns det såklart stunder då jag kan bli påmind om vad jag glömt. Till exempel om jag lovat komma med en extra värktablett till en patient som besväras av smärta, kan det ibland kännas smärtsamt när jag blir påmind om att jag glömt vad jag lovat nån timme senare. Hade jag inte fått dåligt samvete av detta kanske jag hade glömt det igen, eller så glömde jag det faktiskt igen, utan att komma ihåg det. Ett annat exempel är att jag glömde dra upp sänggrinden efter jag tagit blodprov på en förvirrad fallriskbenägen patient. Hade jag kommit ihåg att jag glömt det om det inte var för att patienten strax därefter trillade ur sängen? Knappast!

Rekoj, använd gamla hederliga papper och penna och komihåglappen.

Det mest extrema är när man morgonen intalar sej att jag måste komma ihåg detta idag för att sen senare under dagen komma ihåg detta men oturligt har man glömt vad man skulle komma ihåg.



Komihåglappar kan va bra, men det gäller då bara att komma ihåg att skriva på komihåglappen, och sen komma ihåg att titta på komihåglappen!

Du glömde ett moment, du måste komma ihåg att du har skrivit ett komihåglapp.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Glömska

Inläggav Anders » 13 apr 2021 11:08

Glömmer vad jag sagt till vem. Ytterst jobbigt.
Sen är det här med Podcast helt bortkastat på mig. Kommer ihåg i sekunden. Eller all slags föreläsning. Måste anteckna för att komma ihåg.
Närminne eller detalj är något jag helst belastas med så lite som möjligt. Vill hellre skapa en bild av olika skeenden och företeelser, och då något nytt kommer som jag förväntas reagera på relaterar jag till den bild av sammanhanget jag skapat mig.
Nycklar och liknande skapar jag rutiner för.
Namn anstränger jag mig extra på, då jag presenteras för någon så gör jag en mental insats för att minnas namnet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Glömska

Inläggav iris » 13 apr 2021 11:49

hakkapeliitta skrev:
iris skrev:
hakkapeliitta skrev:Jag har alltid haft ett dåligt namnminne. Vore intressant veta varför och det har inget med åldern att göra.
Däremot har jag ett extremt bra ansiktsminne. Kommer ihåg när jag en gång 27 år efteråt besökte min gamla hemstad och kände direkt igen en kille som var min klasskompis på lågstadiet.
Det där med dåligt namnminne har jag funderat över, kan det vara så man koncentrerar för mycket på att skapa en helhetsbild av människan och namnet är egentligen ointressant i sammanhanget?


https://www.motivation.se/innehall/fors ... nnas-namn/

Bra länk Iris, tack för den.
Är som jag misstänkte. Namn är oväsentliga i flyktiga möten. Det man tar fasta på är helhetsintrycket och det kommer man ihåg som mest.



Det som inte står i artikeln men som jag vet via studier är ju att när vi bara använder minnet för instrumentella syften (vilket är idag), samt oftast bor i städer, samt bara förhåller oss till apparater och går på asfalt eller förinstruerade (tänk plastleksaker till barn med olika figurer i färg som ska passa in i olika hål förutbestämda för dessa) saker - datorer mm som är en-dimensionellt (i jämförelse med naturen) blir människan totalt dummare och dummare.

Detta (jag skryter inte) visste jag redan som barn - eftersom min ytterst välutbildade och mycket kloka mor talade om det - jag checkade senare i livet upp det och det stämmer.
Korrelationen mellan sinnesintryck och hjärnan, vad vi äter och hur vi äter vad vi gör --- inverkar starkt på vårt minne som är byggt för associationer. Desto mer du kan sortera bort som är överflödigt - desto bättre och skarpare bilder och dessa sorteras.
Desto bättre sorteringsfunktion (den övar man på ett speciellt sätt som jag inte avser berätta om) desto snabbare access och dessa funktioner måste underhållas via speciell stimuli... ägnar mig åt detta nästintill dagligen.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Glömska

Inläggav iris » 13 apr 2021 12:18

rekoj skrev:Vad jag brukar glömma har jag nog glömt. Men så finns det såklart stunder då jag kan bli påmind om vad jag glömt. Till exempel om jag lovat komma med en extra värktablett till en patient som besväras av smärta, kan det ibland kännas smärtsamt när jag blir påmind om att jag glömt vad jag lovat nån timme senare. Hade jag inte fått dåligt samvete av detta kanske jag hade glömt det igen, eller så glömde jag det faktiskt igen, utan att komma ihåg det. Ett annat exempel är att jag glömde dra upp sänggrinden efter jag tagit blodprov på en förvirrad fallriskbenägen patient. Hade jag kommit ihåg att jag glömt det om det inte var för att patienten strax därefter trillade ur sängen? Knappast!



Sådant har hänt mig när jag jobbade för mycket, pluggade samtidigt och hade övrigt enormt högt stresspåslag via både privatliv och annat samt negativa sociala interaktioner på jobbet med kollegor.
I mitt fall visar det sig efter ett tag att vissa saker - om man inte gör dem direkt, eller tänker på dem direkt och gör dem - då är man redan "inne i nästa rum där nästa väntar med något annat brådskande" - och detaljer faller mellan stolarna.

Stress, även om man inte är medveten om den försämrar minnet - jag brukade gå hem istället för att ta buss även i snökaos och annat --- bara jag fick rensa skallen och anstränga kroppen.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster