Tankar för dagen

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar för dagen

Inläggav klorofyll » 19 maj 2021 17:30

xion skrev:Det här med att förstå.
Man kan säga att det är som att lägga ett pussel.
Verkligheten är själva bilden som pusslet bygger upp.
Ju fler bitar ett pussel innehåller dess svårare blir det att lägga.
Därför är det lättare att få ihop pusslet om bitarna inte är för många och små.
Man kan se varje pusselbit som en mängd information.
Bildens helhet innehåller alltid samma information.
Därför är det ingen fördel ur förståelsesynpunkt att betta sönder den i alltför små bitar


Förståelse bygger på att man står för något..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar för dagen

Inläggav klorofyll » 19 maj 2021 17:39

klorofyll skrev:
xion skrev:Det här med att förstå.
Man kan säga att det är som att lägga ett pussel.
Verkligheten är själva bilden som pusslet bygger upp.
Ju fler bitar ett pussel innehåller dess svårare blir det att lägga.
Därför är det lättare att få ihop pusslet om bitarna inte är för många och små.
Man kan se varje pusselbit som en mängd information.
Bildens helhet innehåller alltid samma information.
Därför är det ingen fördel ur förståelsesynpunkt att betta sönder den i alltför små bitar


Förståelse bygger på att man står för något..


"Rättvisa" bygger på vilken sida man valt..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 20 maj 2021 06:36

xion skrev:Jag antar att det är mig du beskriver som halvblind och famlande i mörkret.


Nej, tänkte inte på dig när jag skrev detta. Utan mer på den besinningslösa fanatism som uppstår hos människor som tror de är motsatsen till fanatiker och bara förmår se saker som de har blivit indoktrinerade.

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tankar för dagen

Inläggav xion » 20 maj 2021 06:54

iris skrev:
xion skrev:Jag antar att det är mig du beskriver som halvblind och famlande i mörkret.


Nej, tänkte inte på dig när jag skrev detta. Utan mer på den besinningslösa fanatism som uppstår hos människor som tror de är motsatsen till fanatiker och bara förmår se saker som de har blivit indoktrinerade.


Den som tror på en personlig gud lever i en illusion. Så ser jag det.
Lever man i en illusion går det inte att få en riktig bild av tillvaron.
Därmed inte sagt att jag missunnar dig att göra detta. Det ger klara fördelar vilket kan förklara fenomenets popularitet.
Tyvärr för det med sig många biverkningar som alla andra "mediciner".

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 20 maj 2021 07:58

xion skrev:
iris skrev:
xion skrev:Jag antar att det är mig du beskriver som halvblind och famlande i mörkret.


Nej, tänkte inte på dig när jag skrev detta. Utan mer på den besinningslösa fanatism som uppstår hos människor som tror de är motsatsen till fanatiker och bara förmår se saker som de har blivit indoktrinerade.


Den som tror på en personlig gud lever i en illusion. Så ser jag det.
Lever man i en illusion går det inte att få en riktig bild av tillvaron.
Därmed inte sagt att jag missunnar dig att göra detta. Det ger klara fördelar vilket kan förklara fenomenets popularitet.
Tyvärr för det med sig många biverkningar som alla andra "mediciner".


Vad är en illusion? Och vad är då den "riktiga bilden" av tillvaron och vem har den menar du?
Var gärna lite explicit så att jag kan förstå vad du menar.

xion
Inlägg: 3150
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tankar för dagen

Inläggav xion » 20 maj 2021 08:34

iris skrev:
xion skrev:
iris skrev:
Nej, tänkte inte på dig när jag skrev detta. Utan mer på den besinningslösa fanatism som uppstår hos människor som tror de är motsatsen till fanatiker och bara förmår se saker som de har blivit indoktrinerade.


Den som tror på en personlig gud lever i en illusion. Så ser jag det.
Lever man i en illusion går det inte att få en riktig bild av tillvaron.
Därmed inte sagt att jag missunnar dig att göra detta. Det ger klara fördelar vilket kan förklara fenomenets popularitet.
Tyvärr för det med sig många biverkningar som alla andra "mediciner".


Vad är en illusion? Och vad är då den "riktiga bilden" av tillvaron och vem har den menar du?
Var gärna lite explicit så att jag kan förstå vad du menar.


Synonymer till illusion
inbillning, inbillad föreställning, synvilla, luftslott, bländverk; felaktig uppfattning, ogrundad förhoppning, falsk förhoppning, självbedrägeri

Den enda synonym som inte stämmer in på religion är i så fall "synvilla". (Det är nämligen ingen som sett Gud)
I och för sig är det ingen som har en "riktig" bild av verkligheten. Människan har sin, hunden sin, flugan sin.
Via religionen för man in element från föreställningsvärlden för att skapa en "egen" verklighet. Denna "verklighet" kan aldrig verifieras.
För man in en personlig gud har man skapat en verklighet som får stor betydelse för varat.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 20 maj 2021 12:15

xion skrev:
iris skrev:
xion skrev:
Den som tror på en personlig gud lever i en illusion. Så ser jag det.
Lever man i en illusion går det inte att få en riktig bild av tillvaron.
Därmed inte sagt att jag missunnar dig att göra detta. Det ger klara fördelar vilket kan förklara fenomenets popularitet.
Tyvärr för det med sig många biverkningar som alla andra "mediciner".


Vad är en illusion? Och vad är då den "riktiga bilden" av tillvaron och vem har den menar du?
Var gärna lite explicit så att jag kan förstå vad du menar.


Synonymer till illusion
inbillning, inbillad föreställning, synvilla, luftslott, bländverk; felaktig uppfattning, ogrundad förhoppning, falsk förhoppning, självbedrägeri

Den enda synonym som inte stämmer in på religion är i så fall "synvilla". (Det är nämligen ingen som sett Gud)
I och för sig är det ingen som har en "riktig" bild av verkligheten. Människan har sin, hunden sin, flugan sin.
Via religionen för man in element från föreställningsvärlden för att skapa en "egen" verklighet. Denna "verklighet" kan aldrig verifieras.
För man in en personlig gud har man skapat en verklighet som får stor betydelse för varat.


Jag kommer att ge dig ett lite längre svar nedan.
Dina tankar förtjänar det.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 20 maj 2021 12:30

Vi börjar med ett exempel: du letar efter en viss art grodor som du har hört ska finnas och du har en beskrivning av denna art och hur den ska vara och se ut samt var den finns (saken är bara den att din beskrivning - som du fått - inte stämmer) --- kommer du att hitta din groda? Eller kommer du att hitta en massa andra grodor - men inte ta dem i beaktan för att de inte stämmer med din beskrivning? Så då kommer ju resultatet av ditt sökande efter grodan att resultera i - noll groda.
Grodan var en illusion. Den som sa att den fanns sa inte som det var eller - inbillande sig att grodan fanns - fast du gjorde allt för att hitta den men den fanns varken där de sa eller överhuvudtaget såsom den skulle vara.
Eller hur?

När ateister säger "jag tror inte alls på någon gammal gubbe på något moln = Gud" - brukar jag säga: "nääää int jag heller - har aldrig gjort", jamen säger de då "du sa ju att du tror på Gud" --- mmm eller hur? Men inte på den slags gud de förkastar --- jag tror inte på gamla gubbar på moln. Och mig veterligen har aldrig någon förnuftig människan trott på det - definitivt inte judarna och absolut inte kristna.

En gudstro baserade på någon gammal gubbe på ett moln måste vara en illusion - men denna illusionen innebär inte att Gud inte finns. Det är ett sk felslut. Ett logiskt felslut. Som det är att tro att din groda inte finns bara för att du inte hittade den som du hade fått beskriven (felaktigt). Man kan söka ihjäl sig på sådant som inte finns mer än i sin egen fantasi... ett slags fata morgana.

Vi börjar där.

För att sedan konstatera att allt som rör människans vara, uppfattning av verkligheten är --- narrativ.
Berättelser.
Vi tror stenhårt på de som ges oss av vetenskapsmän med vita rockar.
Men de är fortfarande narrativ ---

Vi tror stenhårt på andra gubbars narrativ avseende hur vi ska slå ihjäl folk i sk revolutioner för att de inte tänker som vi. Inte vill det vi vill.
Vi ger fullständig tilltro till någon mördare som står och gapar ut sitt hat och vill mörda - för att vi älskar detta själva. Det får oss att känna oss stora och starka - på den vinnande sidan.
Vi ger folk som står i TV och vederhäftigt påstår en massa de själva har lärt sig i olika narrativ berätta för oss hur synd det är om kretipleti och genast ska vi agera som de vill.

Våra liv är baserade på narrativ som vi tror på och säger: jamen så här är det.

är det?

Det finns därmed för en kristen (såsom för judarna) en anledning att tro på en god, kärleksfull, ärlig, hjälpande och närvarande Gud - eftersom vi människor blir vad vi bejakar.
Det narrativ som vi gör till vårt eget: hata, avund, mord eller inte avseende HUR vi människor ska vara och vill vara - vad vi siktar på som vi inte ser i andra människor omkring oss för att de är lika felbara som vi själva.

Jag tror på den här Guden: Abrahams, Isaacs och Jacobs Gud - och vad detta innebär är det här: https://www.chabad.org/parshah/article_ ... blance.htm

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Tankar för dagen

Inläggav förstår mig själv » 20 maj 2021 13:43

Frågan är väl också om bibeln är vägen till gud eller om man inte i livet kan komma fram till en ståndpunkt i "religiösa" frågor? Personligen tror jag att livet som sådant ger svar på frågorna och att man kan finna dem inom sig och genom sina upplevelser.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 20 maj 2021 13:59

förstår mig själv skrev:Frågan är väl också om bibeln är vägen till gud eller om man inte i livet kan komma fram till en ståndpunkt i "religiösa" frågor? Personligen tror jag att livet som sådant ger svar på frågorna och att man kan finna dem inom sig och genom sina upplevelser.


För mig var det så.
För mig hände en serie saker först - de var helt verkliga. Jag har inga som helst psykologiska diagnoser eller patologier ( :lol: det har jag till och med papper på). Så, först var jag sekulär ateist mer eller mindre (mao jag brydde mig inte om Gud, var ingen sökare, gick inte med kristna osv) - och fick en serie upplevelser som jag direkt (omedelbart visste var Gud) och sedan började jag söka.

Jag tänkte "jamen hjälp - det där med Gud måste ju andra ha upplevt" och hittade kyrkan och där Bibeln och där hittade jag andra som hade (ett helt folk) upplevt likande saker som jag upplevde. Detta gav mig svar på om det jag upplevde var sant eller en illusion :lol: .
Då andra i helt andra tidskontexter och i helt andra länder och tillhörande ett annat folk upplever samma sak - så får man ju en slags verifikation: Jäpp - rätt väg, rätt Gud...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar för dagen

Inläggav klorofyll » 20 maj 2021 18:42

iris skrev:Jag har inga som helst psykologiska diagnoser eller patologier ( :lol: det har jag till och med papper på).

Jag har psykologiska diagnoser.. Men det märks inte när jag äter medicin (Eller?). Jag är inte ett dugg avtrubbad. Jag brinner nästan upp trots all medicin... :D

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Tankar för dagen

Inläggav förstår mig själv » 21 maj 2021 12:02

iris skrev:
förstår mig själv skrev:Frågan är väl också om bibeln är vägen till gud eller om man inte i livet kan komma fram till en ståndpunkt i "religiösa" frågor? Personligen tror jag att livet som sådant ger svar på frågorna och att man kan finna dem inom sig och genom sina upplevelser.


För mig var det så.
För mig hände en serie saker först - de var helt verkliga. Jag har inga som helst psykologiska diagnoser eller patologier ( :lol: det har jag till och med papper på). Så, först var jag sekulär ateist mer eller mindre (mao jag brydde mig inte om Gud, var ingen sökare, gick inte med kristna osv) - och fick en serie upplevelser som jag direkt (omedelbart visste var Gud) och sedan började jag söka.

Jag tänkte "jamen hjälp - det där med Gud måste ju andra ha upplevt" och hittade kyrkan och där Bibeln och där hittade jag andra som hade (ett helt folk) upplevt likande saker som jag upplevde. Detta gav mig svar på om det jag upplevde var sant eller en illusion :lol: .
Då andra i helt andra tidskontexter och i helt andra länder och tillhörande ett annat folk upplever samma sak - så får man ju en slags verifikation: Jäpp - rätt väg, rätt Gud...

Då förstår jag att du är troende, en bra väg dit har du haft enligt mig. Jag har dock inte kommit dit du har utan har kommit till något annat pga mina upplevelser. Kanske är jag för ”syndig”

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 21 maj 2021 12:17

förstår mig själv skrev: Jag har dock inte kommit dit du har utan har kommit till något annat pga mina upplevelser. Kanske är jag för ”syndig”



Syndig betyder - står för, innebär: att missa målet. Målet är Kärlek.
Inte att få den, inte sex - utan att kunna ge den oavsett... (det är så överjordiskt svårt för oss så de flesta kommer ju inte dit alls).

Men var "hamnade du" då?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Tankar för dagen

Inläggav förstår mig själv » 22 maj 2021 12:21

Jag hamnade också i kärleken. Kände den hela tiden i 10 år. Inte kärlek till en specifik människa dock. Utan bara som en inre känsla.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 22 maj 2021 16:28

förstår mig själv skrev:Jag hamnade också i kärleken. Kände den hela tiden i 10 år. Inte kärlek till en specifik människa dock. Utan bara som en inre känsla.


Ja vad säger man då? Välkommen - hem?!
Detta som hände mig var så obegripligt (sekulär som jag var) men på samma gång som hade jag inte gjort annat i hela livet (vilket jag gjort) också jag blev sjuk av kärlek... så där som en äggsjuk höna som vankar av och an och kan inte sluta tänka/känna kärlek överallt hela tiden (utan objekt för denna heta låga bland människor).
Hos mig som jag sa triggade detta en oerhörd nyfikenhet, sedan orden som bara flödade ur mig --- metafor på metafor, dikt på dikt, symbolerna bara haglade - och jag var som en gäst i mitt eget varande. Kärlekskrank, full av allt och fattade noll.
Så jag studsade upp och ner och vrålade i princip i skogen (där jag höll till mest på vandringar) JAG VILL TJÄNA DIG...--- japp sa han... kom här ska du få se...sedan var det slut på den karamellen... :lol: :shock:


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster