Tankar för dagen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tankar för dagen

Inläggav Illusionen » 16 maj 2021 19:14

natureprovide skrev:Det här är ett väldigt dött forum. Verkar inte vara brist på medlemmar men samma människor som skriver hela tiden. Vore roligt med fler och nya inputs.


Då kanske följande (taget från tråden vad tänker du på ?) är något som intresserar dig ?

Det som i viss mening skrämmer mig är att ingen besitter den kunskap och förmåga som krävs för att förutse
hur människans ”intelligenta” framfart på planeten slutar.
Vi förstår inte storleken/höjden på de trösklar i systemen, som är bestämmande för när ingen återvändo finns,
när vi står inför avgrunden. Inom grekisk mytologi benämns viljan att i övermod efterlikna gudarna, hybris.
Det vi nu kan bevittna är hur olika expansiva maktstrukturer i världen präglas av nationalistiskt storhetsvansinne/
hybris på bekostnad av demokratiska värderingar och bristande miljöhänsyn.

Mitt förslag är att ni mot denna bakgrund försöker lyfta blicken och fokuserar på att det för den filosofiintresserade
finns mer angelägna ämnen, än de meningsskiljaktigheter ni nu valt att diskutera, som borde uppmärksammas,
t ex att mänskligheten är i full färd med att såga av grenen vi sitter på, formulerat som i följande citat från ett av
mina tidigare inlägg,

”Våra, med hjälp av vår hyllade intelligens, under en försvinnande kort tidsepok gjorda avskräckande avtryck,
visar hur människan, den i grunden sofistikerade aggressiva och dominanta apan, besinningslöst i accelererande
tempo, skövlar och förgiftar naturen, skändar djuren, och i mänskligt övermod och hybris, i jakt på makt och
rikedom, vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.”

/ Illusionen

Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 16 maj 2021 19:15

natureprovide skrev:Aha. Vart ligger utmaningen menar du?



Jag tänker att saken i detta forum är att det finns ett gäng som "hänger här" och verkar skriva chattar med varandra oavsett tema. När det kommer nya - måste alla "avslöjas" och man får inlägg borttagna som off topic när det aldrig skriva något annat än off topic!!
Vilket är enormt dråpligt...
Men -- jag som verkligen är intresserad av filosofi fann ett annat forum - efter att ha blivit off topicad om och om igen --- som jag varmt kan rekommendera: https://www.debattsidan.nu/forum/filoso ... rsta-axiom

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 19:24

Illusionen skrev:
natureprovide skrev:Det här är ett väldigt dött forum. Verkar inte vara brist på medlemmar men samma människor som skriver hela tiden. Vore roligt med fler och nya inputs.


Då kanske följande (taget från tråden vad tänker du på ?) är något som intresserar dig ?

Det som i viss mening skrämmer mig är att ingen besitter den kunskap och förmåga som krävs för att förutse
hur människans ”intelligenta” framfart på planeten slutar.
Vi förstår inte storleken/höjden på de trösklar i systemen, som är bestämmande för när ingen återvändo finns,
när vi står inför avgrunden. Inom grekisk mytologi benämns viljan att i övermod efterlikna gudarna, hybris.
Det vi nu kan bevittna är hur olika expansiva maktstrukturer i världen präglas av nationalistiskt storhetsvansinne/
hybris på bekostnad av demokratiska värderingar och bristande miljöhänsyn.

Mitt förslag är att ni mot denna bakgrund försöker lyfta blicken och fokuserar på att det för den filosofiintresserade
finns mer angelägna ämnen, än de meningsskiljaktigheter ni nu valt att diskutera, som borde uppmärksammas,
t ex att mänskligheten är i full färd med att såga av grenen vi sitter på, formulerat som i följande citat från ett av
mina tidigare inlägg,

”Våra, med hjälp av vår hyllade intelligens, under en försvinnande kort tidsepok gjorda avskräckande avtryck,
visar hur människan, den i grunden sofistikerade aggressiva och dominanta apan, besinningslöst i accelererande
tempo, skövlar och förgiftar naturen, skändar djuren, och i mänskligt övermod och hybris, i jakt på makt och
rikedom, vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.”

/ Illusionen

Pax vobiscum.


Jag förstår vart du vill komma. Men att beskriva människan som en besinningslös apa är nog att lite väl magstarkt.
De politiska maktstrukturerna och det totalitära samhället som vi rör oss emot är bara att konstatera.
Jag tror inte man kan tänka på det som att vi ska efterlikna några gudar, men att vi har slumrande förmågor inom oss som sällan tas i bruk är ett faktum (som jag ser det).
Självkännedom borde vara att större betydelse.
Det finns ingen amfiteater att gå till idag, men det inre skådespelet fortsätter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar för dagen

Inläggav klorofyll » 16 maj 2021 20:19

natureprovide skrev:
klorofyll skrev:
natureprovide skrev:Det här är ett väldigt dött forum.

Dött forum, det beror på hur man ser det... Jag försöker se svårigheter som utmaningar.

Aha. Vart ligger utmaningen menar du?

Jag vill vara en självständig individ och jag har inte lust att bry mig om småsaker... Är inte orolig för detta forum...

För länge sedan lyssnade jag till ett par överklass-ungdomar vid en korv-kiosk ( :wink: ), och någon hade haft lite tråkigt någonstans och det lät så självklart från den andre att "Varför hade du det inte roligt? Varför fixar du inte det? (Det är fan ditt problem...)"

Det var något lite nytt för mig... Man skapar sin egen lycka.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 21:56

klorofyll skrev:
natureprovide skrev:
klorofyll skrev:Dött forum, det beror på hur man ser det... Jag försöker se svårigheter som utmaningar.

Aha. Vart ligger utmaningen menar du?

Jag vill vara en självständig individ och jag har inte lust att bry mig om småsaker... Är inte orolig för detta forum...

För länge sedan lyssnade jag till ett par överklass-ungdomar vid en korv-kiosk ( :wink: ), och någon hade haft lite tråkigt någonstans och det lät så självklart från den andre att "Varför hade du det inte roligt? Varför fixar du inte det? (Det är fan ditt problem...)"

Det var något lite nytt för mig... Man skapar sin egen lycka.


Ja okej..
Men med fler människor inblandade i diskussionen så skulle underlaget bli större.
Fattar inte riktigt vad det har med din liknelse om lycka att göra, men det kanske finns någon bakomliggande tanke som jag missar.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 21:57

Jag är alltså inte här för att jag är olycklig, om det är något åt det hållet som du försöker antyda.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tankar för dagen

Inläggav xion » 17 maj 2021 06:34

iris skrev:
xion skrev:
natureprovide skrev: Jag brottas med mina egna vanföreställningar och förvirring. Men frågan eller tanken tycker jag är bra att hålla öppen. Vi tror oss veta så mycket, men till syvende och sist är det just spekulationer.

Det här med frälsning...
Frälsa betyder ju ungefär, rädda från något.
Frälsningen upplevde jag som när dimmorna lättar över vattnet en sommarmorgon och luften blir klar och ren.
Ingen plötslig händelse, utan ett långsamt skeende som får pusselbitarna att falla på plats.


I en modern värld där människan inte bara förlorat kontakten med sig själv (vem hon är och vad hon är) där materialism (att äga och få) samt njutning har blivit hennes gudar via själviskhet och egocentrism (because I am worth it) är gamla uttryck och ord svårbegripliga.
De saknar innehåll för att den moderna människan menar att hon aldrig varit mer kärleksfull än idag, snällare än idag, mer felfri (själv, men inte andra) och kan allt, vet allt och Gud är död och har aldrig funnits - för att hon säger det.
Tror så.

Vi börjar där. Vi måste börja där, eftersom det är grunden och hur man kan tala med människor som saknar kunskap om vem de är, var de är och vad som är vad och vem som utgör världen och allt avseende verkligheten.

Frälsning är ett ord som kommer från frihalsa - sätta fri, göra fri, befria.
Det är en moments ögonblick - den som upplevt detta (nåd inför Domaren) och fått sitt rättmätiga straff för de många och ändlösa kränkningarna mot kärleken till andra, till sig själv och främst Gud (otro) förlåtna - vet hur sådant känns.
Denna kunskap kommer från det folk som är - egendomsfolk. Guds egendom. Gud valde dem.

Saken med detta med frälsning är att den kommer inte utan - Gudserfarenheten. Du vet att du mött Gud. Du vet att det ÄR Gud. Fast du var sekulär, oskolad i allt som har med Gud att göra, aldrig öppnat en bibel, aldrig läst något om Gud, eller träffat andra troende. --- odramatiskt i ditt hem en dag när du (inte ens till Gud själv) ropat till Himlarna i en desperation: hjälp mig pappa.
Han kommer. OM du då bejakar och erkänner vem han är. "Det är ju du Gud,,, wow, du finns, du är verklig fast jag inte kan se dig" --- då kan du börja lära känna Honom. Han tar dig ofelbart - leder dig - till Sin Son... juden...Jesus.
Det är märkligt men sant.

Varför händer detta? Jo - precis som du säger: nu börjar processen med dig att göra (två dig) ren. Rättfärdiggörelsens väg. Vägen även kallad.
Men Gud, som är en Givare av Kärlek och älskar oss djupt - gör dig inte bara ren från all din brist på kärlek för andra (dvs att du vill HA KÄRLEK) när Han lär dig att ge den fast alla hatar dig ---han - i sin oändliga kärlek till människan ger dig en kognitiv, intellektuell, rationell tillväxt samtidigt som han lär dig att få ett sunt omdöme.
Judarna - varifrån de som inte är födda in i det folket (kristna)- vet allt sådant. De vet det för att de kan läsa och förstår vad de läser i Skrifterna.
De som är adoptivjudar - alla kristna --- de får ju också nåd. Alla människor som vill får. OM de vill. Och om de också stannar och genomlider processen av rening. Det gör ont. Det är en ensam väg. Ensam med Gud. Lidande och Kärlek.


Du säger dig ha läst massor och jag får väl tro dig på ditt ord även om det inte verkar ha gjort något större avtryck.
För vart har det fört dig?
Katolska kyrkan!
En stenåldersteologi som sätter en ära i att förbli oförändrad!
Du skrev själv att den inte har förändrats den tidens början.
Allt du har läst har alltså varit helt i onödan. Det hade räckt med bibeln.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 17 maj 2021 06:46

xion skrev:
Du säger dig ha läst massor och jag får väl tro dig på ditt ord även om det inte verkar ha gjort något större avtryck.
För vart har det fört dig?
Katolska kyrkan!
En stenåldersteologi som sätter en ära i att förbli oförändrad!
Du skrev själv att den inte har förändrats den tidens början.
Allt du har läst har alltså varit helt i onödan. Det hade räckt med bibeln.


Ja kanske är perspektiven olika - utifrån (ditt perspektiv av mig som du inte känner som person) och mitt eget (förhoppningsvis känner jag mig själv en smula). Om det jag läst gjort avtryck?
När jag skriver inom filosofi här får jag tillbaka att det är för svårt att läsa - när jag sedan anpassar det jag skriver så att en treåring kan förstå det får jag tillbaka att det är simpelt - ja det går inte att tillfredsställa människor.
Det är ju ett faktum.
Otillfredställda ständigt och finnandes tusen fel - i andra - men aldrig i sig själva.

Stenåldersteologi? Du har säkerligen läst mycket av katoliker... det hör jag långa vägar... :lol:
Jag är ingen bibelbälts hillbilly ...som läser bibeln och vet allt.
Detta har katoliker - att vi letar i andra källor "ärvt" av judarna... de gör samma sak. De läser inte bara bibeln och tror de vet allt... detta sista kallas för fundamentalism och fanatism --- vilket förekommer både utanför den religiösa sfären och inom den bland de som inte läser något alls - men VET ALLT. Kan allt.
Därmed förkastar allt, och tror de vet... allt på bas av inget alls.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar för dagen

Inläggav klorofyll » 17 maj 2021 06:52

natureprovide skrev:Men med fler människor inblandade i diskussionen så skulle underlaget bli större.

Kanske borde vi alla lyssna bättre till kritik från forummedlemmar, absolut, men det kan också bli väldigt mycket okonstruktivt klagande som upptar och avbryter tråd-diskussioner.


natureprovide skrev:Fattar inte riktigt vad det har med din liknelse om lycka att göra, men det kanske finns någon bakomliggande tanke som jag missar.

För mig så är det väldigt hög klass på att ta ansvar och skapa sina egna förutsättningar...

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tankar för dagen

Inläggav xion » 17 maj 2021 08:14

Det här med att förstå.
Man kan säga att det är som att lägga ett pussel.
Verkligheten är själva bilden som pusslet bygger upp.
Ju fler bitar ett pussel innehåller dess svårare blir det att lägga.
Därför är det lättare att få ihop pusslet om bitarna inte är för många och små.
Man kan se varje pusselbit som en mängd information.
Bildens helhet innehåller alltid samma information.
Därför är det ingen fördel ur förståelsesynpunkt att betta sönder den i alltför små bitar

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tankar för dagen

Inläggav Anders » 17 maj 2021 11:02

xion skrev:Det här med att förstå.
Man kan säga att det är som att lägga ett pussel.
Verkligheten är själva bilden som pusslet bygger upp.
Ju fler bitar ett pussel innehåller dess svårare blir det att lägga.
Därför är det lättare att få ihop pusslet om bitarna inte är för många och små.
Man kan se varje pusselbit som en mängd information.
Bildens helhet innehåller alltid samma information.
Därför är det ingen fördel ur förståelsesynpunkt att betta sönder den i alltför små bitar

En diskussion som är väl värd en egen tråd. Eller så var det din tanke för dagen, som är en i min mening fruktbar tanke.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Tankar för dagen

Inläggav Anders » 17 maj 2021 11:10

iris skrev:
Anders skrev:
iris skrev:
Självklart kan jag utveckla detta - eftersom uppenbarligen det inte framstår för ens dig som skrev det som självklart.
Men läs - igen - vad han skrev. Eftersom i det han skrev framstår och framgår KONSEKVENSERNA av det som sker i människan när hon lever enligt det som du menar i din post vårt moderna liv består av - bättre utbildning (aldrig har vi haft sämre med mindre kunskap i elverna vilket har gjort att universitet har varit och är tvingade att ha kurser för dem - de kan inte ens skriva en uppsats idag), bättre ekonomi ja, men hur mår folk psykiskt - och vad är det för "andlighet" med newage?

Vad är frälsning ens? OM inte befrielse från alla de effekter och de konsekvenser som natureprovide beskrev i sin post?

Du svarade nästintill i allt du skrev och bekräftade hans tankar... och det som är frapperande är att du inte ser det själv utan ber mig att förklara för dig... detta är just att ha den själsliga biprodukten av det moderna. I din sista mening ger du honom även rätt i hur man dödar barnet i sin linda...
Ser du inte detta själv?

Inte alls. Den bonnakristna kommunitet jag är sprungen ur var ganska så robotlik, man gjorde det man skulle och följde buden så blev det nog bra. Inte mycket filosoferande där, precis. Men visst, snälla och fogliga mot överheten.

Jag säger vare sig bu eller bä om frälsning, som sagt. Mer än att de som springer omkring och försöker krysta fram det har jag sett och hört nog av.
- är du frälst?
- jaa joo
Tror nog inte du Iris beskriver din frälsning som jaa joo. Skulle aldrig ge mig på att kritisera en somm upplevt en verlikg mystisk upplevelse.

Och inte har jag kvävt nåt mentalt barn i någon linda. Vill nåt mystiskt göra sig bekant säger jag varsågod och stig in. Det verkar också vara så det har gjort sig bekant för de som upplevt det.


Detta du skriver med ett helt samhälle som varit influerade av kristendomen - var det samma samhälle som idag sett som:
- barn har behov av psyk - de mådde dåligt och visste inte vilket kön de var?
- våld och våldtäkter överallt - skjutningar på öppen gata i småorter överallt i landet?
- lurendrejerier på alla möjliga plan och även i regeringar och på statligaföretag och fifflande politiker?
- alla skiljer sig och de flesta är ensamma?
- alla är ständigt upptagna och ingen har tid att fråga hur folk mår?
- alla söker njutning och bara ha det gott och spendera pengar?
- trebarnsfäder går på lunchen till horor och även kvinnor förför barn på flyktingförrättningar och reser till Afrika för att ha sex med unga män som är yngre än deras söner?

Ja --- mycket moral där - men det är frågor... hur tillståndet är i det land du beskriver från förr till det du lovprisar idag.
Finns det något i det jag skriver ovan?
Eller är det verkligen som du berättar: allt är bättre.

Bra inlägg som jag skall svara på då jag får tid
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 17 maj 2021 16:40

xion skrev:Det här med att förstå.
Man kan säga att det är som att lägga ett pussel.
Verkligheten är själva bilden som pusslet bygger upp.
Ju fler bitar ett pussel innehåller dess svårare blir det att lägga.
Därför är det lättare att få ihop pusslet om bitarna inte är för många och små.
Man kan se varje pusselbit som en mängd information.
Bildens helhet innehåller alltid samma information.
Därför är det ingen fördel ur förståelsesynpunkt att betta sönder den i alltför små bitar


ja så är det.
Det du skriver (om ett pussel) kan också ses som en bild. Dålig upplösning och dimmig med få pixlar -hög upplösning med tät pixel.

Den som sitter med vissa bitar och saknar andra (tex den urgamla - över 3000 år gamla (för dig stenålders) trons andliga syn på verkligheten) - saknar också de dimensioner som verkligheten utgörs av för oss människor.
En individ utan andlig kunskap är som en blind - som tror att hans mörker är allt som finns (Grottan igen).
Och man måste vara simpel för att ha en simpel upplösning och tro när man ser - något (som man inte ens begriper vad det är) - att man vet och kan allt - har sett allt.
Det är dagens människa i ett nötskal.
Vad ska de förstå när de inte ens förstår sig på sig själva?
Samtidigt som de lever i en övertro på att de redan vet allt som finns att veta för att de skrapat lite på ytan av det yttre i något glossigt magasin - Damernas Värld fast i annan tappning.

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tankar för dagen

Inläggav xion » 19 maj 2021 16:33

iris skrev:
xion skrev:Det här med att förstå.
Man kan säga att det är som att lägga ett pussel.
Verkligheten är själva bilden som pusslet bygger upp.
Ju fler bitar ett pussel innehåller dess svårare blir det att lägga.
Därför är det lättare att få ihop pusslet om bitarna inte är för många och små.
Man kan se varje pusselbit som en mängd information.
Bildens helhet innehåller alltid samma information.
Därför är det ingen fördel ur förståelsesynpunkt att betta sönder den i alltför små bitar


ja så är det.
Det du skriver (om ett pussel) kan också ses som en bild. Dålig upplösning och dimmig med få pixlar -hög upplösning med tät pixel.

Den som sitter med vissa bitar och saknar andra (tex den urgamla - över 3000 år gamla (för dig stenålders) trons andliga syn på verkligheten) - saknar också de dimensioner som verkligheten utgörs av för oss människor.
En individ utan andlig kunskap är som en blind - som tror att hans mörker är allt som finns (Grottan igen).
Och man måste vara simpel för att ha en simpel upplösning och tro när man ser - något (som man inte ens begriper vad det är) - att man vet och kan allt - har sett allt.
Det är dagens människa i ett nötskal.
Vad ska de förstå när de inte ens förstår sig på sig själva?
Samtidigt som de lever i en övertro på att de redan vet allt som finns att veta för att de skrapat lite på ytan av det yttre i något glossigt magasin - Damernas Värld fast i annan tappning.


Jag antar att det är mig du beskriver som halvblind och famlande i mörkret.
jag får samma känsla beträffande dig när jag läser dina inlägg.
Jag skulle ge dig betyget: "Läst men inte förstått".

Jag är så pass gammal att jag hade kristendomsundervisning under nästan hela min skoltid.
Från småskolans obligatoriska morgonbön och till det senare livets kyrkobesök med liturgi och texter, har jag matats med den kristna världsbilden.
Som världsbild är den förljugen och därför inte duglig som rättesnöre. Den bygger trots detta på vår nedärvda känsla för vad som är rätt och fel.
Men om religionen får makt så kommer den att missbrukas. Makt korrumperar. Därför måste den skiljas från politiken.

Angående pusslet:
Hur mycket detaljkunskap behöver en vanlig människa om relativitetsteorin t.ex. Det räcker gott för de flesta att skrapa lite på ytan, om ens det.
Knappast någon av oss kommer att behöva ta hänsyn till den i våra beräkningar. Inte heller så sannolikt att någon av oss kommer att färdas i närheten av ljusets hastighet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 19 maj 2021 17:27

xion skrev:jag får samma känsla beträffande dig när jag läser dina inlägg.
Jag skulle ge dig betyget: "Läst men inte förstått".



Angående? Mao kan du ge konkreta exempel på det du vet jag inte har förstått men läst?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster