Tankar för dagen

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tankar för dagen

Inläggav xion » 16 maj 2021 05:59

natureprovide skrev: Jag brottas med mina egna vanföreställningar och förvirring. Men frågan eller tanken tycker jag är bra att hålla öppen. Vi tror oss veta så mycket, men till syvende och sist är det just spekulationer.

Det här med frälsning...
Frälsa betyder ju ungefär, rädda från något.
Frälsningen upplevde jag som när dimmorna lättar över vattnet en sommarmorgon och luften blir klar och ren.
Ingen plötslig händelse, utan ett långsamt skeende som får pusselbitarna att falla på plats.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 16 maj 2021 07:29

xion skrev:
natureprovide skrev: Jag brottas med mina egna vanföreställningar och förvirring. Men frågan eller tanken tycker jag är bra att hålla öppen. Vi tror oss veta så mycket, men till syvende och sist är det just spekulationer.

Det här med frälsning...
Frälsa betyder ju ungefär, rädda från något.
Frälsningen upplevde jag som när dimmorna lättar över vattnet en sommarmorgon och luften blir klar och ren.
Ingen plötslig händelse, utan ett långsamt skeende som får pusselbitarna att falla på plats.


I en modern värld där människan inte bara förlorat kontakten med sig själv (vem hon är och vad hon är) där materialism (att äga och få) samt njutning har blivit hennes gudar via själviskhet och egocentrism (because I am worth it) är gamla uttryck och ord svårbegripliga.
De saknar innehåll för att den moderna människan menar att hon aldrig varit mer kärleksfull än idag, snällare än idag, mer felfri (själv, men inte andra) och kan allt, vet allt och Gud är död och har aldrig funnits - för att hon säger det.
Tror så.

Vi börjar där. Vi måste börja där, eftersom det är grunden och hur man kan tala med människor som saknar kunskap om vem de är, var de är och vad som är vad och vem som utgör världen och allt avseende verkligheten.

Frälsning är ett ord som kommer från frihalsa - sätta fri, göra fri, befria.
Det är en moments ögonblick - den som upplevt detta (nåd inför Domaren) och fått sitt rättmätiga straff för de många och ändlösa kränkningarna mot kärleken till andra, till sig själv och främst Gud (otro) förlåtna - vet hur sådant känns.
Denna kunskap kommer från det folk som är - egendomsfolk. Guds egendom. Gud valde dem.

Saken med detta med frälsning är att den kommer inte utan - Gudserfarenheten. Du vet att du mött Gud. Du vet att det ÄR Gud. Fast du var sekulär, oskolad i allt som har med Gud att göra, aldrig öppnat en bibel, aldrig läst något om Gud, eller träffat andra troende. --- odramatiskt i ditt hem en dag när du (inte ens till Gud själv) ropat till Himlarna i en desperation: hjälp mig pappa.
Han kommer. OM du då bejakar och erkänner vem han är. "Det är ju du Gud,,, wow, du finns, du är verklig fast jag inte kan se dig" --- då kan du börja lära känna Honom. Han tar dig ofelbart - leder dig - till Sin Son... juden...Jesus.
Det är märkligt men sant.

Varför händer detta? Jo - precis som du säger: nu börjar processen med dig att göra (två dig) ren. Rättfärdiggörelsens väg. Vägen även kallad.
Men Gud, som är en Givare av Kärlek och älskar oss djupt - gör dig inte bara ren från all din brist på kärlek för andra (dvs att du vill HA KÄRLEK) när Han lär dig att ge den fast alla hatar dig ---han - i sin oändliga kärlek till människan ger dig en kognitiv, intellektuell, rationell tillväxt samtidigt som han lär dig att få ett sunt omdöme.
Judarna - varifrån de som inte är födda in i det folket (kristna)- vet allt sådant. De vet det för att de kan läsa och förstår vad de läser i Skrifterna.
De som är adoptivjudar - alla kristna --- de får ju också nåd. Alla människor som vill får. OM de vill. Och om de också stannar och genomlider processen av rening. Det gör ont. Det är en ensam väg. Ensam med Gud. Lidande och Kärlek.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 16 maj 2021 09:38

Ovanstående kan - såsom Väg eller process bäst förstås när man fattar att "uttåget från Egypten" = Frälsningen och vad som sedan tar vid är processen att inlemma Lagen i dig, med, i och genom Gud.
Denna lag när den blir det - du själv är - genom att du genomlever detta i ditt eget liv steg för steg... då blir Skriften också besannad i dig. Denna process kallas rättfärdiggörelse och är en lång process.

Nedanstående sammanfattas även i Fader vår - vilket vi genomlever.

Exodus Chapter 20
1 God spoke all these words, to respond:
2 ”I am the Lord, your God, Who took you out of the land of Egypt, out of the house of bondage.
3 You shall not have the gods of others in My presence. 4 You shall not make for yourself a graven image or any likenesswhichisintheheavensabove,whichisonthe earth below, or which is in the water beneath the earth. 5 You shall neither prostrate yourself before them nor worship them, for I, the Lord, your God, am a zealous God, Who visits the iniquity of the fathers upon the sons, upon the third and the fourth generation of those who hate Me,
6 and [I] perform loving kindness to thousands [of generations], to those who love Me and to those who keep My commandments.
7 You shall not take the name of the Lord, your God,
/Shavuot has all you need to prepare for Shavuot at home! 4
in vain, for the Lord will not hold blameless anyone who takes His name in vain.
8 Remember the Sabbath day to sanctify it.
9 Six days may you work and perform all your labor.
10 But the seventh day is a Sabbath to the Lord, your God; you shall perform no labor, neither you, your son, your daughter, your manservant, your maidservant, your beast, nor your stranger who is in your cities.
11 For [in] six days the Lord made the heaven and the earth, the sea and all that is in them, and He rested on the seventh day. Therefore, the Lord blessed the Sab- bath day and sanctified it.
12 Honor your father and your mother, in order that your days be lengthened on the land that the Lord, your God, is giving you.
13 You shall not murder. You shall not commit adul- tery. You shall not steal. You shall not bear false wit- ness against your neighbor.
14 You shall not covet your neighbor’s house. You shall not covet your neighbor’s wife, his manservant, his maidservant, his ox, his donkey, or whatever be- longs to your neighbor.”

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 09:52

Nu blev allt det här av en väldigt kristen karaktär. Jag tänker mig att det är något som delas världen över hos alla människor och religioner (även sk icke-religiösa människor borde ingå) just i takt med att världen och samhällen utvecklas. Det är en av de bismaker som följer tätt i den moderna världens spår.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 16 maj 2021 09:59

natureprovide skrev:Nu blev allt det här av en väldigt kristen karaktär. Jag tänker mig att det är något som delas världen över hos alla människor och religioner (även sk icke-religiösa människor borde ingå) just i takt med att världen och samhällen utvecklas. Det är en av de bismaker som följer tätt i den moderna världens spår.


Kan det bli annorlunda menar du än det som är Bestämt? Ja, kanske. Men det som människor gör har inget bestånd och därmed om det är så att man skapar något själv går detta alltid under. Förr om inte senare.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 10:04

iris skrev:
natureprovide skrev:Nu blev allt det här av en väldigt kristen karaktär. Jag tänker mig att det är något som delas världen över hos alla människor och religioner (även sk icke-religiösa människor borde ingå) just i takt med att världen och samhällen utvecklas. Det är en av de bismaker som följer tätt i den moderna världens spår.


Kan det bli annorlunda menar du än det som är Bestämt? Ja, kanske. Men det som människor gör har inget bestånd och därmed om det är så att man skapar något själv går detta alltid under. Förr om inte senare.


Nej, men det finns fler än bara ett uttryckssätt. Att tillbe formen och missa innehållet är lätt gjort.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 16 maj 2021 10:09

natureprovide skrev:
iris skrev:
natureprovide skrev:Nu blev allt det här av en väldigt kristen karaktär. Jag tänker mig att det är något som delas världen över hos alla människor och religioner (även sk icke-religiösa människor borde ingå) just i takt med att världen och samhällen utvecklas. Det är en av de bismaker som följer tätt i den moderna världens spår.


Kan det bli annorlunda menar du än det som är Bestämt? Ja, kanske. Men det som människor gör har inget bestånd och därmed om det är så att man skapar något själv går detta alltid under. Förr om inte senare.


Nej, men det finns fler än bara ett uttryckssätt. Att tillbe formen och missa innehållet är lätt gjort.


Jodå... innehållet är Abrahams, Isaaks och Jakobs Gud. Formen är olika för folket och de inlemmande i folket.
Formen i kyrkan för de inlemmade är av vikt för att kunna med omställningen från det sekulära icke troende till det troende.
En nödvändig form.
Innehållet är det samma som det varit sedan begynnelsen - Bereshit... som de säger.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 10:14

iris skrev:
natureprovide skrev:
iris skrev:
Kan det bli annorlunda menar du än det som är Bestämt? Ja, kanske. Men det som människor gör har inget bestånd och därmed om det är så att man skapar något själv går detta alltid under. Förr om inte senare.


Nej, men det finns fler än bara ett uttryckssätt. Att tillbe formen och missa innehållet är lätt gjort.


Jodå... innehållet är Abrahams, Isaaks och Jakobs Gud. Formen är olika för folket och de inlemmande i folket.
Formen i kyrkan för de inlemmade är av vikt för att kunna med omställningen från det sekulära icke troende till det troende.
En nödvändig form.
Innehållet är det samma som det varit sedan begynnelsen - Bereshit... som de säger.


Jo, men mina tankar rör sig nog lite mer kring vad vi samtalat om i den andra tråden (philosophia perennis). Jag tror det finns en sanning och ett uttryck här som går över och samtidigt inbegriper alla människor, kulturer och religioner. Det är just en biprodukt, och som människor delar vi på ett gemensamt ursprung.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Tankar för dagen

Inläggav iris » 16 maj 2021 12:39

natureprovide skrev:
iris skrev:
natureprovide skrev:
Nej, men det finns fler än bara ett uttryckssätt. Att tillbe formen och missa innehållet är lätt gjort.


Jodå... innehållet är Abrahams, Isaaks och Jakobs Gud. Formen är olika för folket och de inlemmande i folket.
Formen i kyrkan för de inlemmade är av vikt för att kunna med omställningen från det sekulära icke troende till det troende.
En nödvändig form.
Innehållet är det samma som det varit sedan begynnelsen - Bereshit... som de säger.


Jo, men mina tankar rör sig nog lite mer kring vad vi samtalat om i den andra tråden (philosophia perennis). Jag tror det finns en sanning och ett uttryck här som går över och samtidigt inbegriper alla människor, kulturer och religioner. Det är just en biprodukt, och som människor delar vi på ett gemensamt ursprung.



Fördjupa lite dina tankegångar och bygg på lite så att det blir en klarare bild av vad du syftar på och tänker på... så kan vi dra lite i den tråden om du har lust.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar för dagen

Inläggav klorofyll » 16 maj 2021 15:34

iris skrev:en del spekulationer håller vatten, andra gör inte det... vilka vanföreställningar menar du att du har (om man får fråga) och hur avgör du att de är just detta med tanke på att ändå allt bara är -- spekulationer och inga sanningar?
Det känns förvirrande för mig (den tanken syftar jag på) :)

Jag tänker att det som håller, det håller över tid... Jag har en princip, hemlig, och jag tänker kring den varje dag, ibland dröjer det till fram på eftermiddagen innan jag kommer att tänka på den (och kanske har jag mått dåligt), jag bara öser ur den. De kan ta ifrån mig vad som helst men jag avslöjar inte mina principer.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 17:26

Det här är ett väldigt dött forum. Verkar inte vara brist på medlemmar men samma människor som skriver hela tiden. Vore roligt med fler och nya inputs.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 17:27

iris skrev:
natureprovide skrev:
iris skrev:
Jodå... innehållet är Abrahams, Isaaks och Jakobs Gud. Formen är olika för folket och de inlemmande i folket.
Formen i kyrkan för de inlemmade är av vikt för att kunna med omställningen från det sekulära icke troende till det troende.
En nödvändig form.
Innehållet är det samma som det varit sedan begynnelsen - Bereshit... som de säger.


Jo, men mina tankar rör sig nog lite mer kring vad vi samtalat om i den andra tråden (philosophia perennis). Jag tror det finns en sanning och ett uttryck här som går över och samtidigt inbegriper alla människor, kulturer och religioner. Det är just en biprodukt, och som människor delar vi på ett gemensamt ursprung.



Fördjupa lite dina tankegångar och bygg på lite så att det blir en klarare bild av vad du syftar på och tänker på... så kan vi dra lite i den tråden om du har lust.


Vi alla rör oss i andan av vad det faktiskt kan och borde innebära att vara människa.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 17:29

Som redan påtalat så har alla människor ett behov av att få uttrycka sig andligt, det är inte begränsat till religion eller kultur. Det är en universell sak.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Tankar för dagen

Inläggav klorofyll » 16 maj 2021 17:47

..

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Tankar för dagen

Inläggav natureprovide » 16 maj 2021 18:51

Aha. Vart ligger utmaningen menar du?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster