Den transsexuella neurosen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Den transsexuella neurosen

Inläggav Mlw » 29 nov 2021 20:17

Viktor Frankl sade: "Varje epok har sin egen kollektiva neuros och varje epok behöver sin egen psykoterapi för att hantera saken".

Under den oscarianska eran drabbades framförallt kvinnor av "hysteri", som berodde på att de förnekade sin sexuella natur. Följden blev att det i London fanns ett horhus i varje kvarter. Hysteriska kvinnor drabbades av konvulsioner som tvingade kroppen i en sprättbåge (för att maximalt exponera könet) och läkarna fick använda ett speciellt redskap för att pressa ner midjan. På 1880-talet uppfanns lyckligtvis den elektriska stimulatorn, vilket gjorde att sjukvårdarna slapp det mödosamma jobbet att massera kvinnan till orgasm. Den metoden har tillämpats ända sedan Hippokrates dagar, för den hysteriska neurosen har varit återkommande (jfr. Maines, The Technology of Orgasm). Men det var Sigmund Freud som fann den definitiva boten, då han insåg att det var ett psykologiskt problem.

Nu är vi där igen, för den transsexuella neurosen är bara ett nytt sätt att förneka att man är en könsvarelse. Man "flyr" från sitt kön för att på så sätt bli könlös. Barn låter injicera hormonblockerare, för att sedan operera bort könsorganet. De moderna puritanerna framhäver det blodlösa begreppet genus och degraderar det djuriska begreppet kön. Enligt HBTQ-propagandan ska vi befrias från traditionella könskategorier. På så sätt underbyggs den kollektiva neurosen. Men som vanligt tillämpar läkarna "vetenskapliga" metoder istället för psykologiska, för de vägrar att tolka sjukdomar i termer av neuros.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Mlw » 29 nov 2021 22:07

Pollen skrev:...

Berdache kallas de i litteraturen. De var androgyna män som utsågs av stammen för att de stod ut från mängden. De fyllde en funktion som schamaner, då de ansågs vara kompletta människor. De var nämligen både män och kvinnor. Våra kristna präster klär sig också i klänning, förmodligen av samma orsak.

Men de åt ej hormoner och de opererade ej bort könsorganet. De bytte ej kön utan ansågs vara tvåkönade. Indianerna trodde därför att de hade kontakt med andemakten. Så du jämför äpplen och päron här, för de var schamaner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Algotezza » 30 nov 2021 08:39

Pollen skrev:
Kön finns till för fortplantning, inget annat.


Oj. Hört talas om orgasmen? Med hjälp av kön som är hyfsat intakta kan vi ensamma eller tillsammans med någon/några ha sköna upplevelser som inte bara handlar om fortplantning. Eller det är något försumbart i detta sammanhang?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Mlw » 30 nov 2021 09:11

Algotezza skrev:
Pollen skrev:
Kön finns till för fortplantning, inget annat.


Oj. Hört talas om orgasmen? Med hjälp av kön som är hyfsat intakta kan vi ensamma eller tillsammans med någon/några ha sköna upplevelser som inte bara handlar om fortplantning. Eller det är något försumbart i detta sammanhang?

Han argumenterar emot den uppfattningen. Skärpning!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Algotezza » 30 nov 2021 11:36

Mlw skrev:
Algotezza skrev:
Pollen skrev:
Kön finns till för fortplantning, inget annat.


Oj. Hört talas om orgasmen? Med hjälp av kön som är hyfsat intakta kan vi ensamma eller tillsammans med någon/några ha sköna upplevelser som inte bara handlar om fortplantning. Eller det är något försumbart i detta sammanhang?

Han argumenterar emot den uppfattningen. Skärpning!


Då får han uttrycka sig tydligare.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Pilatus » 01 dec 2021 11:34

Pollen skrev:Könsvarelse är en helt annan sak! Menar du att det vi har mellan benen definierar oss som människa? Kön finns till för fortplantning, inget annat.

Oj, är det den postmoderna uppfattningen om könets roll, befriat från genetik, historia och hormoner? Med den manliga könsidentiteten följer ofta egenskapen att vara socialt dominant, i varierande grad liksom beträffande de flesta andra personlighetsegenskaper.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Anders » 01 dec 2021 19:03

På ett sätt måste det vara lite spännande att vara manlig homo. Kom att tänka på det (först!) för nån vecka sen. De är ju liksom både i the giving och receiving del av processen. Hur går det där till egentligen? Är man alltid en receiver eller en giver eller liksom turas man om? Inte för att en tråkig heterokille som en själv liksom alltid är ”giving”, men det slog mig just att det för mej ter sig vara något tvåkönat över ett homosexullt samlag. Men det kanske inte är så i praktiken.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Mlw » 01 dec 2021 23:10

Pollen skrev:Berdache var de europeiska och kristna erövrarnas nedlåtande term för män i de nordamerikanska kulturerna som högre eller mindre grad tog på sig kvinnliga sysslor, klädde sig som kvinnor och levde som kvinnor.
Se t ex
" ... unlike the gender role changes of today (as seen in cross-dressers and transvestites), it did not necessarily dictate who you preferred to sleep with. In fact, the berdache tradition rarely - if ever - dictated sleeping with members of one's own sex. Sexuality and gender in Native American societies were two different concepts, which led to some confusion for the poor Europeans who just couldn't understand why a man would dress as a woman yet still sleep with or marry a woman!"
https://owlcation.com/social-sciences/Native-American-Berdache-Tradition

Inte bara i vår art byter somliga kön: "... clownfiskarna av släktet Amphiprion, som lever i grupper med en hona och flera hanar. Dör eller försvinner honan ersätts hon genom att en av hanarna blir hona."
och
"Hos schackbrädescikliden Crenicara punctulatum är det hanen som dominerar i en grupp. Försvinner han tar en hona över och blir ny hane."

Givetvis är det inget neurotiskt som ligger bakom ...

Faktum är att man ofta valde ut barn som skulle bli berdache, dvs. schaman. Man letade efter vissa tecken, såsom en stark tendens att ofta masturbera.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Mlw » 03 dec 2021 19:04

Pollen skrev:...I vår moderna kultur ses könsöverskridande i alla dess formar allt mer som självklarheter.
De som idag drabbas av "neuroser" är de stackare som har indoktrinerats i stereotyper om manligt och kvinnligt.

Jodå, de känner sig ej hemma i tillvaron, helt enkelt. De "flyr" då ifrån sin naturliga roll i jordelivet genom att anamma en onaturlig persona. Det är således neurotiskt eftersom det beror på en klyvnad i personligheten. Emellertid, om man kan finna en plats för denna persona i kulturen, nämligen såsom schaman, så är man återigen en del av samhället. Men det finns ingen plats för alla dessa transsexuella i dagens samhälle, för folk är inte religiösa längre och behöver inga schamaner. Så de måste förbli neurotiska, klyvna gentemot sig själva, och därmed projicera sin egen bortträngda "patriarkaliska" natur på andra.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Anders » 03 dec 2021 19:35

Jag vet vad jag tycker om för kön och vilket jag själv har. Varför skulle jag bry mig om vad nån annan tycker om för kön? Men samtidigt, att det från staten skall utgå en massa påbud om att man inte får använda kön osv känns helt kontraproduktivt. Lite som jag känner för N-ordet. Bästa sättet för att tvätta bort de fördomar som ett epitet ger är för de som fått epitetet är att sätta det på skam. Och alla som gör illa berättigar de epitet som finns på personen. Naturligtvis givet att förutsättningarna man fått i livet är olika.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Anders » 28 jan 2022 21:18

Pollen skrev:
Mlw skrev:
Pollen skrev:...I vår moderna kultur ses könsöverskridande i alla dess formar allt mer som självklarheter.
De som idag drabbas av "neuroser" är de stackare som har indoktrinerats i stereotyper om manligt och kvinnligt.

Jodå, de känner sig ej hemma i tillvaron, helt enkelt. De "flyr" då ifrån sin naturliga roll i jordelivet genom att anamma en onaturlig persona. Det är således neurotiskt eftersom det beror på en klyvnad i personligheten. Emellertid, om man kan finna en plats för denna persona i kulturen, nämligen såsom schaman, så är man återigen en del av samhället. Men det finns ingen plats för alla dessa transsexuella i dagens samhälle, för folk är inte religiösa längre och behöver inga schamaner. Så de måste förbli neurotiska, klyvna gentemot sig själva, och därmed projicera sin egen bortträngda "patriarkaliska" natur på andra.


Länge sedan!

Nu ser jag ditt svar som typiskt!
Normal/naturlig är en stereotyp!
Jag är övertygad om att du vet det.
Idag är de som drabbas av "neuroser" i detta sammanhang människor som är indoktrinerade i stereotyper om manligt och kvinnligt.

Whatever rocks people’s boats.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Den transsexuella neurosen

Inläggav Algotezza » 20 apr 2022 13:29

Förändringar på det sexuelltsociala området är väl en del av utvecklingen.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster