Psykologi - vad finns att läsa?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Psykologi - vad finns att läsa?

Inläggav Anders » 31 maj 2022 22:18

För den allmänt vetgirige, som viil ha seriös state of the art?

Förklaras nog bäst med EN inriktning som jag tillägnat mig, nämligen det kognitiva, KBT. Jag anlitade en sån shrink, som också visade sig ha kontakter med de ledande namnen i Sverige, Anna Kåver mfl.De skriver böcker som är högst informativa och läsvärda/läsbara. Hayes är väl en grundguru och hans Sluta grubbla börja leva är lite en bibel för mig.

Men andra inriktningar? Mer inriktade på psykets utveckling under uppväxt, personlighetstyper, kanske sociala eller könsfrågor? Allmän kunskap om vårt tänkande? Hansen är ju psykiatriker. Men Psykologerna borde väl gjort framsteg som går att läsa? State of the art psykoanalys?

Vilka böcker skrivna av psykologer och forskare inom psykologi, skrivna för en allmänhet, är bra? Skrivna i hyfsad nutid?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

andbjo
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 okt 2022 17:10
Kontakt:

Re: Psykologi - vad finns att läsa?

Inläggav andbjo » 28 okt 2022 21:37

Thinking, Fast and Slow (Tänka, snabbt och långsamt på svenska) av Daniel Kahneman är en fantastisk bok för att förstå mer om hur vi människor fungerar och hur vi tänker.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Psykologi - vad finns att läsa?

Inläggav David H » 29 okt 2022 00:02

andbjo skrev:Thinking, Fast and Slow (Tänka, snabbt och långsamt på svenska) av Daniel Kahneman är en fantastisk bok för att förstå mer om hur vi människor fungerar och hur vi tänker.


Kahnemans bok kan jag också rekommendera, den är bra. Men något jag kan ha svårt att förstå är att t ex Kahneman får mycket erkännande, så som svenska akademins ekonomipris, medan en som Carl Jung betraktas som en irrationell ovetenskaplig mystiker. Jag upplever att det Jung skriver tar sådant som Kahneman m fl nutida psykologer skriver till en betydligt djupare och mer avancerad nivå. Om Kahneman är en Jerry Williams är Jung snarare en Bruce Springsteen eller Freddie Mercury, och om Kahneman är Rögles Bollklubb är Jung snarare Pittsburgh Penguins. Så uppfattar iaf jag det.

Inser för övrigt att jag blandat ihop Kahneman och Bourdieu en del, i en annan tråd. Kahneman skrev om att tänka långsamt och att tänka snabbt medan Bourdieu skrev om fast-thinkers. Det finns en del likheter mellan det Kahneman skrev om att tänka snabbt och det Bourdieu skrev om snabbtänkare, men också betydande skillnader. Till skillnad från Kahneman skrev t ex Bourdieu om snabb-tänkande i en rent pejorativ bemärkelse, vill jag minnas.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

guldminnet
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 dec 2022 19:35

Re: Psykologi - vad finns att läsa?

Inläggav guldminnet » 06 mar 2023 02:20

ingenting, ta en ordentlig titt


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster