Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Anders » 09 jun 2022 10:38

Har faschinerat mig och irriterat mig hela mitt liv.

Lite som jag ... vill ha det är att min CPU, min överhjärna bestämmer sig för att, nu lägger jag till ny info lite pö om pö och min "kunskap", "förståelse" osv ökar lite i takt med som jag vill ha det. Och sen, då jag behöver använda den, på åttiotalet på tentor och prov, nu då jag skall greja nåt på jobbet eller hemmavid så söker jag upp det som jag vill veta och hittar det... Och skulle jag skriva en bok kopplar jag på bokskrivmodet i datorn där uppe och plockar fram lämplig info.

Så funkar det ju definitiv inte... Man sitter och hör en massa om något och så plötsligt... fattar man. Sen behövs ingen mer input. Med hur Objektorienterad Programmering fungerar, var det luriga med relativitetsteorier är, eller ännu värre - plötsligt bara kan man sångtexten som man suttit och pluggat in för Green Day-konserten på fredag, eller så bara plötsligt kan man en massa mer spanska eller italienska. Man sitter och lär sig lite random och hjärnan själv ställer liksom saker på rätt ställe.

Tycker det här är ytterst frustrerande. Det kändes som om jag turade in varenda icketrivial uppgift på tentor. Och det händer mig dagligen i mina arbetsuppgifter. Det dyker bara upp en massa godis i skallen.

Nån som känner igen sig? Som kan något om detta? Som har skaffat sig något slags förhållningssät till den här slumpmässigheten?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2022 10:04

När glaset är fullt rinner det över, av förståelse, men innan dess känns det som om man aldrig når fram.

Sedan, att minnas något är väl en sak men förståelse något djupare, eller...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Anders » 10 jun 2022 12:12

Algotezza skrev:När glaset är fullt rinner det över, av förståelse, men innan dess känns det som om man aldrig når fram.

Sedan, att minnas något är väl en sak men förståelse något djupare, eller...?

Hur man minns något är illa nog, men förståelsen verkar vara helt stokastisk.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Algotezza » 10 jun 2022 16:32

Anders skrev:
Algotezza skrev:När glaset är fullt rinner det över, av förståelse, men innan dess känns det som om man aldrig når fram.

Sedan, att minnas något är väl en sak men förståelse något djupare, eller...?

Hur man minns något är illa nog, men förståelsen verkar vara helt stokastisk.


Det kan te sig så.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Pilatus » 10 jun 2022 17:23

Anders skrev:Lite som jag ... vill ha det är att min CPU, min överhjärna bestämmer sig för att, nu lägger jag till ny info lite pö om pö och min "kunskap", "förståelse" osv ökar lite i takt med som jag vill ha det.

Hermeneutiken avser de kunskaper en person har, som utgör bakgrunden till dennes tolkning av exempelvis texter, handlingar och yttranden. Alltså allt vad vi kan ha lärt oss bidrar till att vi kan ha förförståelse.
Anders skrev:Och sen, då jag behöver använda den, på åttiotalet på tentor och prov, nu då jag skall greja nåt på jobbet eller hemmavid så söker jag upp det som jag vill veta och hittar det...

Ja, förstår vi hur vi skall göra bruk av formler och annat inpluggat läroboksgods så har vi nått långt, resten är övning. Färdighet och snabbhet ökar, det blir inte lika ansträngande att jobba med olika problem om vi känner igen dem. Vi har etablerat rutiner för att kunna hantera frågorna som kommer upp under en skrivning.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Anders » 10 jun 2022 18:20

Pilatus skrev:
Anders skrev:Lite som jag ... vill ha det är att min CPU, min överhjärna bestämmer sig för att, nu lägger jag till ny info lite pö om pö och min "kunskap", "förståelse" osv ökar lite i takt med som jag vill ha det.

Hermeneutiken avser de kunskaper en person har, som utgör bakgrunden till dennes tolkning av exempelvis texter, handlingar och yttranden. Alltså allt vad vi kan ha lärt oss bidrar till att vi kan ha förförståelse.
Anders skrev:Och sen, då jag behöver använda den, på åttiotalet på tentor och prov, nu då jag skall greja nåt på jobbet eller hemmavid så söker jag upp det som jag vill veta och hittar det...

Ja, förstår vi hur vi skall göra bruk av formler och annat inpluggat läroboksgods så har vi nått långt, resten är övning. Färdighet och snabbhet ökar, det blir inte lika ansträngande att jobba med olika problem om vi känner igen dem. Vi har etablerat rutiner för att kunna hantera frågorna som kommer upp under en skrivning.

Grejen är, så funkar det bara i makroperspektivet. Det är lite, den som tränar mycket har också mycket tur. Eller inte så lite förresten. Det bara funkar. Ytterst otillfredsställande. Det liksom bara faller på plats. Istället för att man ställer det på plats.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Anders » 10 jun 2022 18:21

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:När glaset är fullt rinner det över, av förståelse, men innan dess känns det som om man aldrig når fram.

Sedan, att minnas något är väl en sak men förståelse något djupare, eller...?

Hur man minns något är illa nog, men förståelsen verkar vara helt stokastisk.


Det kan te sig så.

Ter det sig inte så för dig ibland? Är förståelsen ibland en helt ordnad process?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav xion » 11 jun 2022 04:59

Anders skrev: Är förståelsen ibland en helt ordnad process?

För det mesta inte.
Snarare att tioöringen trillar ner.(som i gamla telefonautomater)
Eller att förståelsen flyter upp långsamt ur det undermedvetna.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Anders » 11 jun 2022 08:32

xion skrev:
Anders skrev: Är förståelsen ibland en helt ordnad process?

För det mesta inte.
Snarare att tioöringen trillar ner.(som i gamla telefonautomater)
Eller att förståelsen flyter upp långsamt ur det undermedvetna.

Finner du det tillfredsställande att det är så?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav xion » 11 jun 2022 09:41

Anders skrev:
xion skrev:
Anders skrev: Är förståelsen ibland en helt ordnad process?

För det mesta inte.
Snarare att tioöringen trillar ner.(som i gamla telefonautomater)
Eller att förståelsen flyter upp långsamt ur det undermedvetna.

Finner du det tillfredsställande att det är så?


Absolut.
Det är svårt att tvinga fram någonting.
Speciellt för den som inte gillar tvång.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Algotezza » 13 jun 2022 10:31

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Hur man minns något är illa nog, men förståelsen verkar vara helt stokastisk.


Det kan te sig så.

Ter det sig inte så för dig ibland? Är förståelsen ibland en helt ordnad process?


Ja, det är den väl under ytan. I betydelsen psykologiskt lagbunden. En annan sak är att processen kanske inte är fullt utredd och analyserad. Kanske kan AI-forskning vara en hjälp här.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Smisk » 13 jun 2022 10:38

Jag tänkte på det igår faktiskt, att jag minns inget alls om hur jag lärde mig tala svenska.
Inte en sekund. Jag tror inte någon minns hur man lär sig tala sitt första språk.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Algotezza » 13 jun 2022 10:55

Smisk skrev:Jag tänkte på det igår faktiskt, att jag minns inget alls om hur jag lärde mig tala svenska.
Inte en sekund. Jag tror inte någon minns hur man lär sig tala sitt första språk.


Fast min storebrorsa kunde berätta om mig när jag låg i barnvagnen och det lät som om jag pratade ett eget språk. Jag lekte med ljud och ord. Min lillebror däremot var mer som en bandspelare som bara upprepade det min storebror sade.

Jag minns hur jag lärde mig stavning och uttal av ordet njuta. Jag uttalade det först mjuta men så läste jag ordet i Kalle Anka och fattade hur det skulle stavas och uttalas. Men då var jag förstås äldre och läskunnig.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Pilatus » 13 jun 2022 11:15

Algotezza skrev:Ja, det är den väl under ytan. I betydelsen psykologiskt lagbunden. En annan sak är att processen kanske inte är fullt utredd och analyserad. Kanske kan AI-forskning vara en hjälp här.

Men vi vet att ju mer vi kan om en viss företeelse dess bättre förståelse kan vi uppnå. Om vi t ex kan mycket om mykologi och så har vi sällan några svårigheter att avgöra om vi t ex kan använda stenmurklor till en god sås. (T ex Per Morbergs murkelsås) Stenmurklor innehåller ett gift (gyromitrin) som kan skada lever och njurar om vi inte förväller svampen väl, eller äter för mycket av den. Kunskap ger förståelse.
Moderator

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Hur fungerar förståelsen? Och hur gillar man läget?

Inläggav Smisk » 13 jun 2022 12:05

Algotezza skrev:
Smisk skrev:Jag tänkte på det igår faktiskt, att jag minns inget alls om hur jag lärde mig tala svenska.
Inte en sekund. Jag tror inte någon minns hur man lär sig tala sitt första språk.


Fast min storebrorsa kunde berätta om mig när jag låg i barnvagnen och det lät som om jag pratade ett eget språk. Jag lekte med ljud och ord. Min lillebror däremot var mer som en bandspelare som bara upprepade det min storebror sade.

Jag minns hur jag lärde mig stavning och uttal av ordet njuta. Jag uttalade det först mjuta men så läste jag ordet i Kalle Anka och fattade hur det skulle stavas och uttalas. Men då var jag förstås äldre och läskunnig.


Man ser lätt när andra barn lär sig prata och jag minns hur det va att lära mig skriva osv, allt i skolan minns jag.
Före det minns jag inte en sekund av detta :)

Det är vanligt att föräldrar talar om för barnen hur man sa "battananen" för bananen eller "Lisab" för lastbil osv.
Men jag minns inte något av det.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster