Jag – själv – individ – person – subjekt - medvetande

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Jag – själv – individ – person – subjekt - medvetande

Inläggav David H » 11 jan 2024 23:12

Algotezza skrev:Vi är väl både unika individer, samtidigt som vi är delar av ett medvetandekollektiv? Det är väl två perspektiv på samma verklighet.

Eftersom jag tror att vårt medvetande överlever den kroppsliga döden, både individuellt och kollektivt sett, är självmord, att döda den fysiska kroppen, en dysfunktionell lösning på problem, av vad slag det vara må.

Vi är helt enkelt "dömda till evigt liv". Det innebär både evig individualitet och att vara del av ett kollektiv.

Den som dör får se.


Kanske här kan knyta an till Illusionens fråga, vad utgör medvetandets referenspunkt? Eller var befinner sig medvetandets referenspunkt?

Och nog finns det då attraktionskraft i resonemang om att medvetande är något som kan knytas an till en fysisk hjärna. Om min hjärna mosas sönder så upphör också mitt medvetande, allt jag känner. Men det går då att ifrågasätta vad som jaget verkligen är.. är jaget bara den där hjärnan? Och man skulle kunna svara att om en individ dör, då dör verkligen den individen, men däremot dör inte helheten som individen är en del av.

Det finns god grund för att säga att med-vetandet är något kollektivt, men samtidigt är det väl svårt att förneka att medvetande kan påverkas starkt av vad som händer ett fysiskt objekt som en enskild hjärna eller kropp utgör?

Perspektivet tycks skifta mellan det individuella och det kollektiva, och båda aspekter tycks viktiga att ta hänsyn till.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Jag – själv – individ – person – subjekt - medvetande

Inläggav Smisk » 12 jan 2024 12:55

David H skrev:Det finns god grund för att säga att med-vetandet är något kollektivt, men samtidigt är det väl svårt att förneka att medvetande kan påverkas starkt av vad som händer ett fysiskt objekt som en enskild hjärna eller kropp utgör?

Perspektivet tycks skifta mellan det individuella och det kollektiva, och båda aspekter tycks viktiga att ta hänsyn till.


Ja, det finns ingen grund alls för att något vi någonsin erfarit eller haft kunskap om skulle kunna vara av en sak av typen "enbart x".
Istället tyder precis allt på att komplexitet, samband och sammanhang är nödvändiga för existens.

Räknar vi inte mer komplexitet räknar vi inte med verklighet.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster