Våra sinnen och våra förmågor

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Våra sinnen och våra förmågor

Inläggav xion » 15 mar 2024 14:24

David H skrev:
xion skrev:
xion skrev:--Förutom att vara ett redskap för kommunikation, är språket också ett redskap för tänkande. Med hjälp av det mänskliga språket representeras tankar, konkreta föremål och abstrakta begrepp, handlingar och idéer, och språket kan ses som en del av människans kognitiva förmåga. Dock är det möjligt att tänka avancerade tankar utan ord, exempelvis sade Einstein han tänkte ut relativitetsteorin i bilder.[24] Det har hävdats av vissa språkforskare att detta skulle kunna vara språkets huvudsyfte, eller ursprungliga syfte,[25][26] men språkets kommunikativa funktionalitet är så uppenbar och central att ett kommunikativt ursprung ter sig betydligt rimligare.[27][


Det ovanstående tog jag från Wiki.

Språket roll för tänkandet tror jag är viktigare ur filosofisk synpunkt. När tankar sedan ska kommuniceras uppstår missförstånd som kan leda till förvirring. Ett ords betydelse är inte "hugget i sten" utan måste ses i sitt sammanhang. Som jag ser det ska filosofin sträva efter förenkling istället för komplikation. Att splittra upp och skapa gränser leder bara in i semantiska labyrinter. Uppdelningar ska skapa överblickbarhet inte gränsdragningar.
När det gäller Yin/Yang- symbolen t.ex. så är det helheten som är det viktiga, inte de vita och svarta fälten.


För att ostronet ska skapa en vacker pärla behöver det först finnas något som skaver…och kan inte yinyang-symbolen beskrivas på liknande sätt: att det är något som skaver med den där vita pricken i svarta fältet? Och detta skavande gör att en rörelse triggar igång, t ex tankerörelse


Som en sten i skon då. Tanken att man borde ta av sig skon och ta bort stenen.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Våra sinnen och våra förmågor

Inläggav David H » 16 mar 2024 12:11

xion skrev:
David H skrev:
För att ostronet ska skapa en vacker pärla behöver det först finnas något som skaver…och kan inte yinyang-symbolen beskrivas på liknande sätt: att det är något som skaver med den där vita pricken i svarta fältet? Och detta skavande gör att en rörelse triggar igång, t ex tankerörelse


Som en sten i skon då. Tanken att man borde ta av sig skon och ta bort stenen.


Och vad händer när stenen avlägsnats? Drömmarnas förvrängningar kommer helt försvinna, och drömmarna kommer därefter kommunicera klarspråk? Skillnad mellan verklighet och dröm upplöses? Tiden stannar, och livet upphör?

Jag misstänker att det bara är Gud som kan sudda ut vita pricken från svarta fältet i yinyang-symbolen. Och är det någon annan som tror sig på egen hand kunna ta bort skavet, så är det kanske snarare en falsk trygghet som ”den andra” vill vagga in personer i.

Livet tänker jag då snare handlar om att identifiera detta skav och lära sig att hantera det. Jung pratade här om en individuationsprocess. Kanske vi vidare kan prata om individuationsprocess på kollektiv nivå?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Våra sinnen och våra förmågor

Inläggav xion » 18 mar 2024 09:40

Ibland tänker jag på en jämförelse mellan mekaniken och tänkandet,
Inom mekaniken gäller; vad som vinner i väg förloras i kraft.
Inom tänkandet; vad som vinnes i detaljkunskap förloras i överblick.
Samtidigt måste man ha en viss kunskap för att kunna få en överblick, men den bör vara "bred".
Inom Taoismen säger man; Man måste tömma för att kunna fylla.

Filosofi innebär sökande efter visdom.
Visdom kommer av förståelse.
Vi kan inte nå förståelse utan kunskap.
Men kunskap garanterar vare sig visdom eller förståelse.
Vi behöver bara se oss om i världen.
Aldrig tidigare har det funnits så mycket kunskap.
Men var finns visdomen?

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Våra sinnen och våra förmågor

Inläggav David H » 18 mar 2024 13:03

xion skrev:Ibland tänker jag på en jämförelse mellan mekaniken och tänkandet,
Inom mekaniken gäller; vad som vinner i väg förloras i kraft.
Inom tänkandet; vad som vinnes i detaljkunskap förloras i överblick.
Samtidigt måste man ha en viss kunskap för att kunna få en överblick, men den bör vara "bred".
Inom Taoismen säger man; Man måste tömma för att kunna fylla.

Filosofi innebär sökande efter visdom.
Visdom kommer av förståelse.
Vi kan inte nå förståelse utan kunskap.
Men kunskap garanterar vare sig visdom eller förståelse.
Vi behöver bara se oss om i världen.
Aldrig tidigare har det funnits så mycket kunskap.
Men var finns visdomen?


Mycket i tillvaron handlar om att finna en god balans. Det är exempelvis centralt tema i Aristoteles bok Nichomachiska etiken. Men som så mycket annat är det lättare sagt än gjort att finna denna balans. Och ofta finns det också andra faktorer som spelar in, andra förmågor som är betydelsefulla... till exempel, vad är visdom utan ärlighet, mod och vilja?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster