Är känslor fakta?

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Är känslor fakta?

Inläggav David H » 17 mar 2024 23:29

I Uppsalas Stadspark finns det ett 13 ton tungt konstverk, med titeln "Feelings are facts". Detta är fakta, som det exempelvis går att läsa om här: https://unt.se/kultur/konst/artikel/13- ... n/rmx5g06j

Men är känslor fakta? När jag testar att googla frågan får jag bara upp en massa länkar som påstår att känslor inte är fakta. Vad är egentligen sant här?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Är känslor fakta?

Inläggav David H » 17 mar 2024 23:32

När jag frågar ChatGPT får jag föga förvånande ett ganska "diplomatiskt" svar på frågan:

ChatGPT skrev:Känslor är subjektiva upplevelser och emotionella reaktioner som individer har baserat på deras perceptioner, övertygelser och tolkningar av händelser eller situationer. Medan känslor är verkliga och giltiga upplevelser för den individ som upplever dem, är de inte nödvändigtvis fakta i en objektiv mening.

Fakta är objektiva och verifierbara informationsbitar som kan bevisas eller motbevisas genom bevis, observation eller logisk resonemang. Känslor å andra sidan är personliga och subjektiva tolkningar av verkligheten som inte alltid överensstämmer med faktisk information eller objektiv sanning.

Det är viktigt att erkänna och validera känslor som giltiga aspekter av den mänskliga upplevelsen, men det är också viktigt att skilja mellan känslor och fakta. Känslor kan påverka våra uppfattningar och beteenden, men de speglar inte alltid objektiv verklighet eller faktisk korrekthet.

Sammanfattningsvis är känslor inte fakta i den meningen av objektiv och verifierbar information, men de är verkliga och betydelsefulla aspekter av den mänskliga upplevelsen som formar våra känslor, tankar och handlingar.


Är detta uttömmande svar på frågan, eller finns det något att invända om, eller att tillägga?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Är känslor fakta?

Inläggav xion » 18 mar 2024 06:40

Eftersom fakta är subjektiva upplevelser så måste också subjektiva upplevelser vara fakta.
Både matematiskt och logiskt.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Är känslor fakta?

Inläggav Smisk » 18 mar 2024 11:54

David H skrev:I Uppsalas Stadspark finns det ett 13 ton tungt konstverk, med titeln "Feelings are facts". Detta är fakta, som det exempelvis går att läsa om här: https://unt.se/kultur/konst/artikel/13- ... n/rmx5g06j

Men är känslor fakta? När jag testar att googla frågan får jag bara upp en massa länkar som påstår att känslor inte är fakta. Vad är egentligen sant här?


Jag håller med AIn, känslor är inte fakta utan har att göra med betydelsefulla aspekter av tillvaron.
Däremot tänker jag att man ofta kopplar känslor till autenticitet, känslor ljuger inte. Det är en vanlig sammanblandning att blanda sanning med autenticitet enligt min erfarenhet.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Är känslor fakta?

Inläggav David H » 18 mar 2024 12:14

Jag hade ett samtal med en annan person på Facebook, som utspelade sig ungefär så här

1. Jag skriver ett inlägg som uttrycker en del kritik mot andra personen. Personen svarar aldrig på inlägget men reagerar på inlägget med en arg emoji, https://emojipedia.org/angry-face
2. Vid senare tillfälle kommenterar jag i ett samtal med samma person att han tidigare reagerat med en arg gubbe på det jag skrev.
3. Andra personen svarar då att han inte håller med om att han reagerat med någon arg gubbe, och att jag missuppfattat.
4. Jag visar skärmdump på den arga emojin som han tidigare reagerat med.
5. Han svarar att Facebooks gubbar är tvetydiga, och kommenterar: Jag kan använda en gubbe för att visa att jag är ledsen, du kanske läser den som att jag är arg.

Vad är egentligen fakta här? Är det ingen fakta involverad eftersom det bara handlar om känslor?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Maat
Inlägg: 148
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Är känslor fakta?

Inläggav Maat » 31 mar 2024 00:15

[quote="xion"]Eftersom fakta är subjektiva upplevelser så måste också subjektiva upplevelser vara fakta.
Både matematiskt och logiskt.[/quote]

En subjektiv fakta är ingen fakta...

Att Fakta är "subjektiva" är en vandringssägen som sprids av de som anser att fakta hotar deras agenda och verksamhet, och vill därmed underminera faktas trovärdighet och anseende.

Även okunniga personer inom vetenskapen marknadsför denna villfarelse med stor övertygelse, genom det uttalandet kan man känna igen någon som inte är medveten om sin egna begränsning.

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Är känslor fakta?

Inläggav xion » 31 mar 2024 06:52

Maat skrev:
xion skrev:Eftersom fakta är subjektiva upplevelser så måste också subjektiva upplevelser vara fakta.
Både matematiskt och logiskt.


En subjektiv fakta är ingen fakta...

Att Fakta är "subjektiva" är en vandringssägen som sprids av de som anser att fakta hotar deras agenda och verksamhet, och vill därmed underminera faktas trovärdighet och anseende.

Även okunniga personer inom vetenskapen marknadsför denna villfarelse med stor övertygelse, genom det uttalandet kan man känna igen någon som inte är medveten om sin egna begränsning.


Antag att du tittar på termometern och ser att det är 27 grader ute.
Vad är då fakta?
Om vi utgår ifrån att termometern visar rätt så upplever du denna temperatur som fakta. Det är 27 grader ute.
Alltså är din subjektiva upplevelse av att det är 27 grader fakta för dig. Men är det fakta för någon annan?
Andra kan naturligtvis tro att du talar sanning men då blir det mer tro än fakta.
Fakta kan alltså bara vara det du själv upplevt. Allt annat kräver tro och tillit och inte minst källkritik.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Är känslor fakta?

Inläggav Anders » 31 mar 2024 09:21

Såhär svarar chatgpt:

Upplevda känslor är subjektiva erfarenheter och tolkningar av en individs känslomässiga tillstånd. Eftersom de är subjektiva och inte direkt observerbara eller mätbara på ett objektivt sätt, betraktas de vanligtvis inte som fakta i traditionell mening. Istället är de en del av en persons personliga upplevelse och kan vara svåra att bevisa eller verifiera för någon annan.

Dock är det viktigt att erkänna att människors känslor och upplevelser är verkliga för dem själva och kan ha en betydande inverkan på deras liv och välbefinnande. Även om de inte klassificeras som objektiva fakta, är de fortfarande relevanta och viktiga för att förstå en persons perspektiv och upplevelse av världen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Är känslor fakta?

Inläggav Anders » 31 mar 2024 09:27

Men jag tycker den biter sig i tummen lite. Om jag tycker att en film är hemsk är det inte fakta att filmen är hemsk även om det är en ärligt noterad känsla. Dock är den inte blott en subjektiv upplevelse enbart relevant för iakttagaren utan det är en en observation. Om en övervägande majoritet av de som sett filmen utan att vara primade med förhandsinfo upplever den som hemsk kan man nog säga att den i någon mening objektivt är hemsk. Och att det är fakta att den är hemsk

Testa ”rättvist”
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Är känslor fakta?

Inläggav xion » 31 mar 2024 10:51

Anders skrev:Men jag tycker den biter sig i tummen lite. Om jag tycker att en film är hemsk är det inte fakta att filmen är hemsk även om det är en ärligt noterad känsla. Dock är den inte blott en subjektiv upplevelse enbart relevant för iakttagaren utan det är en en observation. Om en övervägande majoritet av de som sett filmen utan att vara primade med förhandsinfo upplever den som hemsk kan man nog säga att den i någon mening objektivt är hemsk. Och att det är fakta att den är hemsk


Ja, du är lite på spåret där.
Det som är fakta är inte att filmen är hemsk.
Det som är fakta är att DU TYCKER att filmen är hemsk
Alltså är känslor fakta.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Är känslor fakta?

Inläggav Anders » 31 mar 2024 13:21

Det gäller att här, som överallt annars , skilja mellan den naturvetenskapliga världen och människans värld. Svårast tycks det vara i frågan Global Uppvärmning.Det är inte tyck och känslor vad som uppmätts av koldioxid i atmosfären (om man inte har total foliehatt) men därifrån är det i en ökande skala känslor inblandade.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Är känslor fakta?

Inläggav David H » 31 mar 2024 21:22

Viktig fråga här är väl: vad är känsla? Verkar inte finnas någon tydlig enighet kring definitionerna, och då uppstår lätt missförstånd när olika personer menar olika.

Båda begreppen ”känsla” och ”subjektivitet” används ibland för att benämna sådant som är osäkert, icke-förankrat eller direkt falskt och lögnaktigt. T ex jämför ”jag fick en käftsmäll” med ”det kändes som att jag fick en käftsmäll”…man kan ju inte säga det senare och sedan hävda att det är fakta att man fått en käftsmäll. Påstår man detta sprider man lögn.

Varken känsla eller subjektivitet är dock i sig lögnaktig, menar jag. Det är istället de omotiverade associationsmönstren som skapar lögnerna. men dessa associationsmönster är djupt rotade i vår tradition, kultur och samhällsnormer, och sådant kan vara väldigt svårt att bryta sig loss från….det har så att säga blivit en del av doxan, som tas för given utan ifrågasättande
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Är känslor fakta?

Inläggav David H » 31 mar 2024 21:51

Anders skrev:Det gäller att här, som överallt annars , skilja mellan den naturvetenskapliga världen och människans värld. Svårast tycks det vara i frågan Global Uppvärmning.Det är inte tyck och känslor vad som uppmätts av koldioxid i atmosfären (om man inte har total foliehatt) men därifrån är det i en ökande skala känslor inblandade.


Istället för att tala om känslor skulle jag här hellre tala om intressekonflikter.

Vill man att det ska vara på ett visst sätt, är det lätt att ”bara” se information som stödjer ens vilja. En anhängare av Sossarna kanske ”blundar” för misstag Sossarna begått, eller föräldern kommer uppfatta sitt barn klanderfritt, trots att det inte stämmer med verkligheten.

Istället för att skylla på subjektivitet och känsla, menar jag då det är bättre att skylla på t ex oärlighet, bristande självinsikt eller avsaknad av belägg
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Är känslor fakta?

Inläggav David H » 01 apr 2024 11:01

Tar det mer från grunden i samtal med ChatGPT

David: Vad är känslor?

ChatGPT skrev:Känslor är komplexa psykologiska och fysiologiska reaktioner som människor och andra djur upplever som svar på olika stimuli eller händelser i omgivningen. De är ofta förknippade med en mängd olika mentala och kroppsliga förändringar, inklusive fysiologiska reaktioner som hjärtklappning, svettning och ökad andning, samt kognitiva och beteendemässiga reaktioner som tankar, handlingar och uttryck.

Här är några viktiga komponenter i känslor:

1. Fysiologiska reaktioner: Känslor kan utlösa en rad fysiologiska förändringar i kroppen, inklusive aktivering av det autonoma nervsystemet, vilket leder till ökad hjärtfrekvens, förändrad andning, svettning och andra kroppsliga reaktioner.

2. Kognitiva komponenter: Känslor innefattar också kognitiva komponenter, såsom tankar, upplevelser och tolkningar av situationer eller händelser. Dessa kognitiva aspekter kan påverka hur vi tolkar och upplever våra känslor.

3. Beteendemässiga uttryck: Känslor kan också leda till beteendemässiga reaktioner och uttryck, såsom ansiktsuttryck, kroppsspråk, röstens tonfall och handlingar. Dessa beteendemässiga uttryck kan vara både medvetna och omedvetna.

4. Subjektivitet: Känslor är subjektiva upplevelser som varierar från person till person och kan påverkas av individuella erfarenheter, kulturella bakgrunder och andra personliga faktorer. Vad som framkallar en viss känsla hos en person kan vara annorlunda för en annan person.

Exempel på känslor inkluderar glädje, sorg, rädsla, ilska, förvåning, kärlek och avsky. Dessa känslor kan vara kortvariga eller långvariga och kan variera i intensitet. Känslor spelar en viktig roll i mänsklig interaktion, kommunikation och välbefinnande.


David: Vad är fakta?

ChatGPT skrev:Fakta är objektiva och verifierbara observationer eller händelser som anses vara sanna och giltiga oberoende av individuella upplevelser eller åsikter. Här är några nyckelkännetecken för fakta:

1. Objektivitet: Fakta är baserade på objektiva observationer eller empiriska bevis som kan verifieras av andra människor oberoende av individuella uppfattningar eller åsikter. De är inte subjektiva eller beroende av individuell tolkning.

2. Verifierbarhet: Fakta är verifierbara och kan bekräftas genom observation, mätning eller andra former av empiriskt stöd. De är inte enbart baserade på tro eller spekulation utan kan styrkas genom tillgängliga bevis.

3. Konsensus: Fakta är ofta resultatet av vetenskaplig forskning, empiriska studier eller observationer som har nått ett visst konsensus inom den relevanta forskningsgemenskapen. Även om vetenskapliga uppfattningar kan förändras över tid, bygger fakta vanligtvis på en bredare samstämmighet bland experter.

4. Neutralitet: Fakta är neutrala och oberoende av individuella åsikter eller värderingar. De är inte partiska eller färgade av subjektiva tolkningar utan representerar objektiva sanningar om världen.

Exempel på fakta inkluderar mätbara observationer som temperaturen är 25 grader Celsius, vattnet kokar vid 100 grader Celsius, eller Jorden kretsar runt solen. Dessa påståenden är baserade på objektiva observationer och kan verifieras genom empiriskt stöd.


David: Varför påstås det ofta att känslor inte är fakta?
ChatGPT skrev:Påståendet att känslor inte är fakta är ofta förknippat med en distinktion mellan objektiva fakta och subjektiva upplevelser. Här är några skäl till varför det ofta påstås att känslor inte är fakta:

1. Subjektivitet: Känslor är subjektiva upplevelser som varierar från person till person och kan påverkas av individuella erfarenheter, kulturella bakgrunder och andra personliga faktorer. Eftersom de är inre upplevelser som inte nödvändigtvis kan verifieras eller mätas på samma sätt som externa fakta, betraktas de ofta som subjektiva och inte som objektiva fakta.

2. Variabilitet och föränderlighet: Känslor kan vara flyktiga och föränderliga över tid och situationer. En persons känslor kan förändras beroende på olika omständigheter eller händelser, vilket gör dem mindre stabila och tillförlitliga som objektiva fakta.

3. Motsägelsefullhet: Ibland kan olika personer uppleva motsatta känslor gentemot samma händelse eller situation. Till exempel kan någon uppleva glädje medan en annan person upplever sorg vid samma tillfälle. Denna subjektiva variation och motsägelsefullhet i känslor kan göra det svårt att betrakta dem som objektiva fakta.

4. Brist på mätbarhet: Medan objektiva fakta ofta kan mätas, observeras och verifieras genom externa observationer eller instrument, är känslor svårare att mäta på ett objektivt sätt. Det är svårt att kvantifiera eller mäta känslor på ett enhetligt sätt, vilket bidrar till uppfattningen att de inte är fakta på samma sätt som externa observationer eller händelser.

Även om känslor betraktas som subjektiva upplevelser, är det viktigt att notera att de fortfarande är verkliga och meningsfulla för individen som upplever dem. Att förstå och hantera känslor är en viktig del av den mänskliga upplevelsen och kan påverka beteende, beslut och välbefinnande.


Är argumentationen övertygande, eller vad ser ni för brister?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3172
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Är känslor fakta?

Inläggav xion » 01 apr 2024 12:08

Inga brister direkt men....
Om jag har tandvärk så upplever jag det som fakta trots att det är en känsla som dessutom är subjektiv.
Tandvärk och andra känslor kan aldrig bli objektiva i meningen verifierbara. Om man ställer detta som kriterium för vad som är fakta så kan inte känslor gälla som fakta.
En annan aspekt som inte AI tog upp är att fakta är sådant som bevisligen har inträffat. Fakta gäller aldrig för något i framtiden, så alla klimatprognoser är bara spekulation och har inget med fakta att göra.
En annan sak gäller objektiviteten. En känsla eller en iakttagelse jag gör är fakta för mig och kan ses som subjektiv. Om fler gör samma iakttagelse som mig så blir den mer objektiv men samtidigt subjektiv för gruppen. Det kommer att råda en viss godtycklighet beträffande när det subjektiva blir objektivt beroende av hur många som delar en iakttagelse.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster