Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Moderator: Moderatorgruppen

Banni
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 apr 2024 10:40

Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav Banni » 16 apr 2024 10:49

Hej!

Jag håller på att skriva en kandidatuppsats i psykologi och har gjort ett litet online-experiment på tema minne och uppmärksamhet. Experimentet tar 10 minuter att genomföra och all datainsamling sker helt anonymt. Man måste sitta vid en dator och ha fungerande högtalare eller hörlurar. Man behöver inte vara orolig för att utsättas för något obehagligt. Man måste var över 18 år för att delta.

Jag vore oerhört tacksam om just Du skulle vilja delta!

Länk till experimentet: https://forms.gle/RZwufopUieRxeEKw9

Var vänlig och diskutera inte själva experimentet i denna tråd. Det finns kontaktuppgifter till mig i experimentet, är man intresserad så är man mycket välkommen att kontakta mig.

Stort tack för att ni gör vetenskapen, och mig, en tjänst! :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7811
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav Anders » 16 apr 2024 12:07

Om nån trogen forumit genomför och det inte är nåt lurt, bekräfta gärna här (utan att diskutera innehållet, som TS önskade). Vågar inte vara guinea pig själv... :oops:
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav Pilatus » 16 apr 2024 12:11

Banni skrev:Hej!

Jag håller på att skriva en kandidatuppsats i psykologi och har gjort ett litet online-experiment på tema minne och uppmärksamhet. Experimentet tar 10 minuter att genomföra och all datainsamling sker helt anonymt. Man måste sitta vid en dator och ha fungerande högtalare eller hörlurar. Man behöver inte vara orolig för att utsättas för något obehagligt. Man måste var över 18 år för att delta.

Jag vore oerhört tacksam om just Du skulle vilja delta!

Länk till experimentet: https://forms.gle/RZwufopUieRxeEKw9

Var vänlig och diskutera inte själva experimentet i denna tråd. Det finns kontaktuppgifter till mig i experimentet, är man intresserad så är man mycket välkommen att kontakta mig.

Stort tack för att ni gör vetenskapen, och mig, en tjänst! :)

Hej Banni,

du är givetvis välkommen till Filosofiforum. Men jag ser det inte riktigt som forumets uppgift att ge service till till ditt experiment, såvida du inte har något intresse av de frågor som diskuteras här. Eller att redovisa experimentet och vad slags frågor du vill få kunskap om.

Vänligen Pilatus (moderator)
Moderator

Banni
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 apr 2024 10:40

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav Banni » 16 apr 2024 12:53

Pilatus skrev:
Banni skrev:Hej!

Jag håller på att skriva en kandidatuppsats i psykologi och har gjort ett litet online-experiment på tema minne och uppmärksamhet. Experimentet tar 10 minuter att genomföra och all datainsamling sker helt anonymt. Man måste sitta vid en dator och ha fungerande högtalare eller hörlurar. Man behöver inte vara orolig för att utsättas för något obehagligt. Man måste var över 18 år för att delta.

Jag vore oerhört tacksam om just Du skulle vilja delta!

Länk till experimentet: https://forms.gle/RZwufopUieRxeEKw9

Var vänlig och diskutera inte själva experimentet i denna tråd. Det finns kontaktuppgifter till mig i experimentet, är man intresserad så är man mycket välkommen att kontakta mig.

Stort tack för att ni gör vetenskapen, och mig, en tjänst! :)

Hej Banni,

du är givetvis välkommen till Filosofiforum. Men jag ser det inte riktigt som forumets uppgift att ge service till till ditt experiment, såvida du inte har något intresse av de frågor som diskuteras här. Eller att redovisa experimentet och vad slags frågor du vill få kunskap om.

Vänligen Pilatus (moderator)



Jag förstår! Jag har naturligtvis ett stort intresse av psykologi och diskuterar gärna dessa frågor. Säg såhär: när datainsamlingen till mitt experiment är avslutat (om ett par veckor) så kan jag förklara fenomenet som jag studerar och öppna för diskussion!

Banni
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 apr 2024 10:40

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav Banni » 16 apr 2024 12:57

Anders skrev:Om nån trogen forumit genomför och det inte är nåt lurt, bekräfta gärna här (utan att diskutera innehållet, som TS önskade). Vågar inte vara guinea pig själv... :oops:



Jag förstår din skepticism... Länken leder till en google-enkät där studien presenteras närmare. Där finns en länk till ett experiment som jag skapat i programvaran PsychoPy. Experimentet görs tillgängligt online via en sida som heter Pavlovia. Det låter kanske skumt men googla gärna det och kolla upp det.

Om det mot förmodan är NÅGON som vågar göra experimentet så skriv gärna här att det är ofarligt! 8)


Jag kan tillägga att jag läser vid Högskolan Kristianstad.
Jag är 38 år gammal och är bosatt med sambo och två barn utanför Ängelholm.
Jag är för tillfället verksam inom området kart/mät/gis men har alltid hyst ett stort intresse för mänskligt beteende och vill påbörja ett möjligt karriärbyte åt det hållet.

Tack än en gång.

David H
Moderator
Inlägg: 5223
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav David H » 16 apr 2024 13:30

Jag tänker att det är sunt och naturligt med skepsis från forumdeltagare. Jag skulle gissa att i åtminstone 9 fall av 10 när det är en nyregistrerad användare som postar inlägg som går ut på att man ska klicka på någon länk är det lurendrejeri och spam. I det här fallet verkar det som att det är "på riktigt", eftersom de som postar spam vanligtvis inte deltar alls i samtal med andra... men ändå undrar jag varför du inte presenterar dig tydligare, så som med namn och kontaktuppgift här på forumet? Jag kan tycka att det inte är orimligt krav innan vi går med på att klicka på okänd länk?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Banni
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 apr 2024 10:40

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav Banni » 16 apr 2024 14:13

David H skrev:Jag tänker att det är sunt och naturligt med skepsis från forumdeltagare. Jag skulle gissa att i åtminstone 9 fall av 10 när det är en nyregistrerad användare som postar inlägg som går ut på att man ska klicka på någon länk är det lurendrejeri och spam. I det här fallet verkar det som att det är "på riktigt", eftersom de som postar spam vanligtvis inte deltar alls i samtal med andra... men ändå undrar jag varför du inte presenterar dig tydligare, så som med namn och kontaktuppgift här på forumet? Jag kan tycka att det inte är orimligt krav innan vi går med på att klicka på okänd länk?



Det är ett fullkomligt rimligt krav. Det är väl antagligen bara min egen inbyggda försiktighet gällande att lämna ut för mycket om sig själv på "okända" internet-sidor som gjorde att jag inte presenterade mig själv utförligare redan i försa inlägget. Ber om ursäkt för detta.

Tobias Persson heter jag. Jag nås på [mitt förnamn].p@live.se eller mobilnummer noll sju tre tre, femtio trettionio, fyrtiosex. Tror ni att jag kodat det tillräckligt för att slippa spam? :)

Som tidigare nämnt bor jag utanför Ängelholm (Munka Ljungby) med sambo och två barn. Jag har ett trevligt jobb som kartingenjör på grannkommunen men har pluggat psykologi med mera parallellt med jobbet nu några år. Jag lockas av att försöka förstå lite mer av varför människor beter sig som de gör och i viss mån även av att försöka förstå varför man själv beter sig som man gör ibland. Jag gillar att samtala med människor och tror överlag att just samtalet har en oerhörd potential att öka människors välmående.

I övrigt gillar jag att röra mig i skog och mark. Jag är aktiv orienterare men för tillfället blir det mer cykling (mtb). Jag hejar också på Rögle i SM-slutspelet i hockey, men den informationen kanske inte gynnar mig i mitt sökande efter deltagare till mitt experiment... :P

Ta jättegärna kontakt med mig om det finns någon som helst oro för att detta är något oseriöst, annars är jag oerhört tacksam om ni vill delta!

David H
Moderator
Inlägg: 5223
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav David H » 16 apr 2024 15:01

All-right, jag litar på dig. Nu har jag gjort experimentet, och jag bedömer det som säkert för andra som också vill prova på. Blev fel när jag först skulle göra experimentet, då det hakade upp sig/alternativt tog lång tid, när testet först skulle ladda...men när jag startade om funkade det.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Banni
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 apr 2024 10:40

Re: Söker deltagare till online-experiment gällande minne och uppmärksamhet

Inläggav Banni » 16 apr 2024 15:11

David H skrev:All-right, jag litar på dig. Nu har jag gjort experimentet, och jag bedömer det som säkert för andra som också vill prova på. Blev fel när jag först skulle göra experimentet, då det hakade upp sig/alternativt tog lång tid, när testet först skulle ladda...men när jag startade om funkade det.


Stort tack för förtroendet. Och tack för informationen, bra att det löste sig.


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster