Människor som HATAR... fakta.

Moderator: Moderatorgruppen

Maat

Människor som HATAR... fakta.

Inläggav Maat » 22 jan 2025 02:24

Jag kan lösa de flesta problem, men nu har jag ett där jag inte tycker om vad jag kommit fram till.

jag har haft ett skriftligt samtal i tre dagar med en person, som jag kommit fram till tillhör en kategori människor som man inte kan föra ett samtal med, utan de måste helt sonika nonchaleras som varande... ja... vem vet vad...

Den här personen har ställt ett antal frågor som jag besvarade med en lång uppräkning av fakta, men responsen jag fick var att jag inte svarat på någonting alls och att allt var "skitsnack" totalt utan relevans och hade inget med saken att göra.

SAMTIDIGT... som den här personen själv saknade ALL... kunskap i ämnet.

Vilket gör att jag inte vet hur jag ska hantera en sådan person.

Är detta någon som seriöst är så vansinnig på fullt allvar?
Eller någon som ljuger eller har någon annan ondskefull agenda?

Jag vet att det finns många människor som blir ilskna när de får fakta de inte tycker om, men eftersom de är så många kan man inte nonchalera dem.

Så vad göra?

Om någon frågar vad 1+1 är och på ditt svar 2 - säger att du inte svarat på frågan utan bara vräker ur dig meningslös skit utan relevans.

"Vad heter Sveriges huvudstad?"
- Stockholm

"JAG frågade vad Sveriges huvudstad heter, bad inte att du skulle komma med en massa skitsnack jävla idiot."

SÅ HUR hanterar man den typen av människor?

Jag vet inte faktiskt.

NU kunde detta ha lagts in under Religion lika väl, därför att vad det handlade om var att min fakta krossade en ideologisk tro som många i samhället har, men för mig är det inte viktigt.

Fakta är för mig vad gud är för andra, jag följer fakta vad de än säger, och när någon hellre tror på en lögn, så förstår jag inte vad det är för sjukdomstillstånd dessa lider av.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Människor som HATAR... fakta.

Inläggav Anders » 22 jan 2025 09:42

Fakta är bra på samma sätt som vetenskap är bra.

Fakta är att koldioxid mäts upp till X på Hawaii
Fakta är inte att isarna kommer att smälta
Att elbilar kommer helbrägdagöra är inte fakta
Att säga "vi måste hitta nya sätt att leva" eller "alla skall med" har visat sig medverka till ännu snabbare issmält, om nu isen smälter efter vilken regering som sitter vid makten.

Frågar man en fråga av mänsklig karaktär, dvs en utan faktasvar till
en svensk politiker så svamlar denne och agerar som ledare
Trump så drar han till med ett svar och agerar som ledare.

De som är riktigt korkade är de som vill ha faktasvar på frågor på sådant som inte har faktasvar. Rätt svar är alltid "det är svårt, vi jobbar på det", och det är de flesta för små för att äta.

Säger nu inte att din samtalspartner inte ville svälja fakta som fakta, men då man pratar med människor om något som man inte är överens om, som den andra inte vet eller så, så är psykologi den viktigaste vetenskapen skulle jag säga.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 jan 2025 10:08

Säger fakta så mycket i sig, utan att sättas in i ett sammanhang? Fakta måste tolkas och värderas... eller?
Algotezza aka Algotezza

531bts

Inläggav 531bts » 25 jan 2025 11:56

De som ser erfarenhet, vetenskap och fakta som underlag för uttryck i tanke, tal och handling kontra personlig logik har vunnit mycket för att nå dialog. Men att skapa motvilja inför sina medmänniskor som är fast i sin personliga logik är kontraproduktivt. Om inte den egna erfarenheten av verkligheten och vetenskapens beskrivning av den är underlag för förhållandet till den, vem är jag att övertyga min medmänniska? Att man möts av adrenalin från de med personlig logik som referens, är självklart och föga förvånande. Så länge vi inte ser verkligheten och vetenskapens rön som allmängiltiga, hamnar man i "persona", ett "jag" med de "rätta" åsikterna, en identitet som måste försvaras med näbbar och klor, grogrund för narcissism. Mitt råd: "skudda stoftet från sandalerna" och gå vidare. Kanske något av vad du sagt åkte ner i fickan hos motparten och som vid ngt tillfälle kan tas fram för besinning.

Maat

Inläggav Maat » 15 feb 2025 22:14

[quote="Algotezza"]Säger fakta så mycket i sig, utan att sättas in i ett sammanhang? Fakta måste tolkas och värderas... eller?[/quote]

Nej...
I samma ögonblick man tolkar och värderar fakta, är det inte längre fakta.
Endast den som kan konsten att tänka som en dator med absolut noll känslor och reaktioner, kan hantera fakta utan att den förvanskas.
Känslor utgör hotet mot varje form av korrekt tankeprocess och måste hanteras som ett miljögift.

Att sätta in fakta i sitt sammanhang är, en självklarhet, men att göra det har inget med tolkningar och värderingar att göra, utan berör istället kunskap, insikt och förståelse för vad det är man har framför sig.

Genom att sätta in ett påstående i ett sammanhang kan man se varför det existerar, vad som är syftet och om det är en lögn.

MEN för att kunna sätta in något i ett sammanhang, krävs det extremt omfattande och grundliga kunskaper som människor praktiskt taget aldrig förfogar över.

Så istället låtsas... man begripa - det valfria ämnet - och kommer med en rad fantasifulla påståenden... som man påstår... är att "sätta in något i ett sammanhang".

Maat

Inläggav Maat » 15 feb 2025 22:20

[quote="531bts"]De som ser erfarenhet, vetenskap och fakta som underlag för uttryck i tanke, tal och handling kontra personlig logik har vunnit mycket för att nå dialog. Men att skapa motvilja inför sina medmänniskor som är fast i sin personliga logik är kontraproduktivt. Om inte den egna erfarenheten av verkligheten och vetenskapens beskrivning av den är underlag för förhållandet till den, vem är jag att övertyga min medmänniska? Att man möts av adrenalin från de med personlig logik som referens, är självklart och föga förvånande. Så länge vi inte ser verkligheten och vetenskapens rön som allmängiltiga, hamnar man i "persona", ett "jag" med de "rätta" åsikterna, en identitet som måste försvaras med näbbar och klor, grogrund för narcissism. Mitt råd: "skudda stoftet från sandalerna" och gå vidare. Kanske något av vad du sagt åkte ner i fickan hos motparten och som vid ngt tillfälle kan tas fram för besinning.[/quote]

jaja, jag har beslutat att avfärda alla som tenderar att inte förstå i början, det är ingen ide att ge dem fler chanser, de utgör ändå bara en minoritet, för de flesta människor är inte idioter, och därmed kan man lämna idiot-minoriteten på närmaste sophög.

Problemet löst.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 feb 2025 23:05

Var går gränsen mellan fakta, fakta och tolkningar, och åsikter som extraheras ur tolkningar....?

Det mesta som framförs i denna och de flesta andra trådar på detta forum är åsikter, värderingar, baserade på erfarenhet, läsefrukter, chatgpt, googlande, fakta och dessas tolkningar. Allt flyter samman till en grå tankegröt.

Värst är ju dåligt underbyggda generaliseringar som i detta inlägg.
Algotezza aka Algotezza

Maat

Inläggav Maat » 20 feb 2025 13:47

[quote="Algotezza"]Var går gränsen mellan fakta, fakta och tolkningar, och åsikter som extraheras ur tolkningar....?

Det mesta som framförs i denna och de flesta andra trådar på detta forum är åsikter, värderingar, baserade på erfarenhet, läsefrukter, chatgpt, googlande, fakta och dessas tolkningar. Allt flyter samman till en grå tankegröt.

Värst är ju dåligt underbyggda generaliseringar som i detta inlägg.[/quote]

Gränsen är extremt enkel att hitta om man vill, ställ upp kalla fakta på ett papper och vad någon säger OM... dessa fakta på ett annat papper och gör en direkt jämförelse, skillnaden är gränsen.

Och gränsen mellan fakta och åsikter baserade på tolkningar är precis lika lätta att se med samma metod.

Detta sistnämnda framförandet av "åsikter baserade på tolkningar" istället för på de ursprungliga fakta, är tyvärr det vanligast förekommande.
Och ursäktligt.

Det är den där gamla historien om berättelsen som återberättas och ändras lite varje gång, så att den som hör den sist får höra en helt annan berättelse än den ursprungligen var.

Och på ett sådant resultat baseras faktiskt ofta livsavgörande beslut, både privat och i Parlament och Regeringar då man inte är kritiska mot det man får höra.

MEN man ska inte missa att det också finns medvetna lögner och bedrägerier där någon inte begår ett ursäktligt misstag, utan fullt medvetet sprider osanningar i ondskefullt syfte.

För egen del krockar jag praktiskt taget alltid... med faktumet att människor vanligen framför det de gör och fattar sina beslut baserade på - "åsikter, värderingar, baserade på erfarenhet, läsefrukter, chatgpt, googlande, fakta och dessas tolkningar" - i Bästa... fall...

- ELLER... i sämre fall, mycket värre saker än så, ingen... erfarenhet, väldigt subjektivt... läsande, okunnigt... Googlande, falska... fakta och religiösa ideologiska tolkningar.

Och jag brottas ständigt med frågan om den jag har framför mig är någon som bara är naivt okunnig och vill väl men blivit lurad, eller om det är en veritabel storskurk?

Eftersom jag vill vara rättvis försöker jag ge alla en chans att visa vad de är.
Men i de flesta fall tvingas jag till min sorg konstaterar att det är en "Storskurk" på andra sidan.

Jag har förståelse för att människor inte har möjlighet att lägga ner så mycket tid och energi på att gräva fram fakta och kunskaper, och det är inget problem alls.

MEN det blir ett problem om man TROTS... denna illa underbyggda grund, tar sig för att lägga sig i hur världen, samhället och livet självt, skall styras och utvecklas.

Så som politiker gör och så som alla människor som röstar i val gör.

Man tror att man genom att rösta på någon annan som ska fatta besluten, inte själv har något ansvar för konsekvenserna.

Det är ju ett väldigt bekvämt sätt att änka på, men totalt felaktigt.
De handlingar som den utför som du röstat på, är du personligen fullt ansvarig för.

Därför ska man inte rösta i val på det lättvindiga och slentrianmässig sätt som man gör.

Jag har röstat i ett val 2006, första och enda gången, i syftet att försöka förhindra en katastrof, vilket inte gick eftersom den jag röstade på - som förväntat - förlorade och katastrofen kom.
Och jag kommer aldrig att rösta i ett val igen, någonsin.

Eftersom jag tar på mig 200 % ansvar för allt jag gör.
Och i mitt namn ska inte så mycket som ett grässtrå brytas.

- SÅ här komplicerad och sammanhängande är världen och verkligheten...
Utvecklar man ett ämne på detta sätt, kan ett par korta ursprungliga ord, till slut omfatta hela... universum - därför att det faktiskt ÄR... så verkligheten ser ut - Fast människor stark ogillar det, då de vill ha allt "kortfattat" och "starkt begränsat".

Stackars människor...
Verkligheten är brutal mot dem som lever i egna fantasier.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 feb 2025 17:58

Maat skrev:Gränsen är extremt enkel att hitta om man vill, ställ upp kalla fakta på ett papper och vad någon säger OM... dessa fakta på ett annat papper och gör en direkt jämförelse, skillnaden är gränsen.

Smart! Det hade jag inte kunnat räkna ut själv... ett papper! Wow!
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Psykologi"