Vänner och fiender

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Vänner och fiender

Inläggav David H » 30 sep 2025 14:02

Möter du tjuren i ögonen, eller söker du hellre trygghet bland vänner?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vänner och fiender

Inläggav Anders » 30 sep 2025 18:14

David H skrev:Möter du tjuren i ögonen, eller söker du hellre trygghet bland vänner?

Går mest och skrotar på egen hand. Och alla har vi en beauty och en beast inom oss.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 okt 2025 16:12

Har mest nätvänner. I den fysiska världen umgås jag mest med familjen.

Det som just nu i hög grad upptar min uppmärksamhet är inte eventuella ilskna tjurar på stan att hantera men hur jag skall kunna leva hyfsat normalt med smärtan sedan jag blev opererad. Det är väl inte så filosofiskt intressant och ger väl inget så mycket att höra berättas om, men den "tjuren" kvittar det om man ser i ögonen eller försöker smita förbi.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 03 okt 2025 07:19

Jag försöker att inte se se människor som fiender.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 okt 2025 07:23

Vega skrev:Jag försöker att inte se se människor som fiender.

Jag har inga fiender. Har aldrig haft heller. Jag har ibland mött och träffat och möter och träffar personer som sagt och säger, gjort och gör dumna och/eller elaka saker, men det är inte fiender för det, och det är ofta lätt att förstå varför de burit och bär sig åt som de gör.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 okt 2025 07:34

På jobbet tar jag de fighter som behövs. Numer ytterst få.
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 03 okt 2025 07:47

Jag har nog typ svårigheter att se en fiende i krig t.o.m. För vissa är det nog mer praktiskt att ha fiender, om man skulle vara gangster ex.v. Men frågan är väl vad detta säger om personen, är man en bättre person för att man saknar fiender?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 okt 2025 12:40

Vega skrev:Jag har nog typ svårigheter att se en fiende i krig t.o.m. För vissa är det nog mer praktiskt att ha fiender, om man skulle vara gangster ex.v. Men frågan är väl vad detta säger om personen, är man en bättre person för att man saknar fiender?

Bättre eller sämre beror på hur du värderar, det finns många skalor. Det anses ju allmänt fint att kunna "säga till och sätta ner foten" men uselt att vara "konflikträdd", för du kallas man feg. Och det är FUUULT!
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 03 okt 2025 14:41

Algotezza skrev:
Vega skrev:Jag har nog typ svårigheter att se en fiende i krig t.o.m. För vissa är det nog mer praktiskt att ha fiender, om man skulle vara gangster ex.v. Men frågan är väl vad detta säger om personen, är man en bättre person för att man saknar fiender?

Bättre eller sämre beror på hur du värderar, det finns många skalor. Det anses ju allmänt fint att kunna "säga till och sätta ner foten" men uselt att vara "konflikträdd", för du kallas man feg. Och det är FUUULT!

Det var en som menade att jag var konflikträdd. Men jag sa, jag är inte rädd för konflikter, jag undviker dem bara. Men ibland kan väl konflikttrötthet gränsa till konflikträdsla…

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 okt 2025 17:37

Vega skrev:
Algotezza skrev:

Det var en som menade att jag var konflikträdd. Men jag sa, jag är inte rädd för konflikter, jag undviker dem bara. Men ibland kan väl konflikttrötthet gränsa till konflikträdsla…

Många konflikter är skitkonflikter. Varför ska man gå in i sådant? Det är inte minsta utvecklande med sådana egokamper. Men enligt Gandhis ahimsatänkande kan det finnas utvecklande konflikter, men jag vet inte. Det mesta som visas upp i media är tuppfäktning för salongerna. Ett spel...
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 03 okt 2025 18:59

Algotezza skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:

Men enligt Gandhis ahimsatänkande kan det finnas utvecklande konflikter, men jag vet inte.

Jag upplever att så gott som alla konflikter beror på projicering från den andre.. Det är ett mentalt krig. Om man slappnar av så åker man dit.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 04 okt 2025 12:23

Vega skrev:
Algotezza skrev:
Vega skrev:Det var en som menade att jag var konflikträdd. Men jag sa, jag är inte rädd för konflikter, jag undviker dem bara. Men ibland kan väl konflikttrötthet gränsa till konflikträdsla…
Men enligt Gandhis ahimsatänkande kan det finnas utvecklande konflikter, men jag vet inte.

Jag upplever att så gott som alla konflikter beror på projicering från den andre.. Det är ett mentalt krig. Om man slappnar av så åker man dit.

Palestisrael? Ser egentligen inger ”fel” i den konflikten. Det har blivit rörigt utan att nån gjort nåt egentligt seriöst fel. Ser Truman som värre än de som planerade 7/10 eller ansvariga generaler i IDF. Men även Truman kan förstås. Upptäckten av koncentrationslägren, ofta av 20-åriga amerikanska soldater, som mycket förståeligt på vissa ställen kastade vakterna till de överlevande fångarna och lät dem slå ihjäl dem, hur fan kan man tänka långsiktigt då, då man funderar på hur det judiska folket skulle härbärgeras. 48 var naturligtvis vansinnigt, men då, förståeligt.

Det spinner ner till att det jag tjatar om blir allt mer rätt här och annorstädes : bortskämning av barn, som blir idealister, vare sig det är i form av Nationalister(i den här diskussionen:Hitler), entreprenörer eller aktivister är roten till det mesta onda. Folkhemmet och ett truligt liv av arbete är bäst för alla. Och en ren, stenhård meritokrati.

Liten knorr, Både hitler och putin hade seriöst trasiga leksaker som barn. Även i en meritokrati skall alla ha det TILLRÄCKLIGT bra. Det fantastiska svenska ordet lagom.
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 04 okt 2025 19:23

Jag tycker vi ska ta bort momsen. Det säger sig självt. Varför beskatta handel? Vill man minska handeln?

Då ökar meritokratin…

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 12 okt 2025 07:24

Vega skrev:Jag tycker vi ska ta bort momsen. Det säger sig självt. Varför beskatta handel? Vill man minska handeln?

Då ökar meritokratin…

1. Hur hänger handel och meritokrati ihop?
2. Tycker du meritokrati är bra eller dåligt och i så fall varför?
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 12 okt 2025 12:04

Anders skrev:
Vega skrev:Jag tycker vi ska ta bort momsen. Det säger sig självt. Varför beskatta handel? Vill man minska handeln?

Då ökar meritokratin…

1. Hur hänger handel och meritokrati ihop?
2. Tycker du meritokrati är bra eller dåligt och i så fall varför?

Det underlättar handel något enormt, man behöver inte äga ica maxi för att det ska gå runt… Behöver man ens deklarera? Behöver man ens ha ett företag?

Meritokrati är mycket bra..

Återgå till "Psykologi"