manligt och kvinnligt revisited

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

manligt och kvinnligt revisited

Inläggav Jonas Nystrom » 13 feb 2004 03:33

Ur ett mail till min son:

...Men en annan tanke jag gått med ett tag är den om kvinnor och män i relation till sanning. Alltså fenomenet "sanning".

Annelie sa häromdan när vi pratade om hennes tavlor (jag hade just, apropå en egyptoid gestalt i en av hennes målningar, berättat hur det var att galoppera på en häst under stjärnorna i öknen vid de stora pyramiderna) att hon läste i en bok att "there are three things a man must learn how to do in his life: ride a horse, shoot an arrow and speak the truth." Hon har ju själv lärt sig skjuta båge och skojade om att hon kanske tänkte ta de två andra sakerna så småningom. Jag skojade tillbaka och sa att för hennes del var det ju alldeles frivilligt eftersom hon är kvinna och inte man. Att initiation må vara initiation men att vägen dit delvis är olika för män och för kvinnor. Sedan berättade jag om mänsklighetens äldsta bevarade skrift, Gilgamesheposet, som bland annat berättar om Drottning Inannas initiation, hur hon gör sin nedstigning genom helvetet och underjorden och genomgår olidliga kval. Och hur detta resulterar i att hon, Kvinnan, blir ren. En ren, klar, medveten kanal. Att mannen må ha den smärtsamma utmaningen att tala sanning. men kvinnans ofta ännu smärtsammare (om man nu kan mäta smärta) utmaning är att låta sanningen tala genom henne. Jag sa att jag inte väntar mig att en kvinna ska tala sanning på samma sätt som jag väntar mig det av en man. Men att det inte betyder att jag lyssnar mindre på en kvinna eller inte tar henne på allvar - tvärtom: Gudarna talar genom kvinnan. Precis som hon föder barn och detta är fysisk kanalisering (hon producerar ju inte barnet utan kanaliserar det) så kan hon befruktas på andra plan och därmed kanalisera även där. I bastun idag kom jag på att jag vill samla alla män och kvinnor av min karmiska klan och vända mig till männen och säga "Brethren, I want you to speak the Truth" och till kvinnorna "Sistrin, I want you to let the Truth speak through you". Uppgifterna tycks mig lika olika som framhjulets och bakhjulets uppgifter på en cykel. Men lika oskiljaktliga och lika oumbärliga. Fast jag är kanske ute och cyklar...
Ab aspera ad astra!

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

hermes och afrodite i gen

Inläggav Jonas Nystrom » 13 feb 2004 03:53

> Ny forskning i DN:
> http://www.dn.se/DNet/road/Classic/arti ... ?&a=228469
>
> Citat ur artikeln:
> "Mannen bildas med andra ord från kvinnan och inte tvärtom som i Gamla
> testamentets skapelseberättelse."
>
> Hur går det egentligen ihop med din samvetenskapliga syn på
> människans/mänsklighetens utveckling?

Någon "min samvetenskapliga syn" är inte fix och färdig men jag, som ibland har fel, menar att den första manifesteraede människoformen var vad vi skulle kalla kvinnlig. Och det rimmar ju med grundtanken att människans utveckling rekapitulerar mänsklighetens. "Adam" var alltså inte "man" utan "människa". "Man" blev han när "womb-man" skapades ur en sida av människan. Därmed inte sagt att de väsen som skapade människan var androgyna!

jn
Ab aspera ad astra!


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster