Värför är vi medvetna?

Moderator: Moderatorgruppen

Mikael

Värför är vi medvetna?

Inläggav Mikael » 10 dec 2005 00:39

Hej, det här en liten forsättning (eller nystart) på en gammal tråd som handlade om medvetenhet. I den diskussionen dök frågan upp värför vi skulle vara medvetna/"medvetna". På vilket sätt skulle våran medvetenhet vara en fördelaktig egenskap (ur en evolutionär synvinkel)? Finns det några fördelar?
Man är inte det man gör, utan det man har gjort.

stradde

Re: Värför är vi medvetna?

Inläggav stradde » 10 dec 2005 01:10

Mikael skrev:Hej, det här en liten forsättning (eller nystart) på en gammal tråd som handlade om medvetenhet. I den diskussionen dök frågan upp värför vi skulle vara medvetna/"medvetna". På vilket sätt skulle våran medvetenhet vara en fördelaktig egenskap (ur en evolutionär synvinkel)? Finns det några fördelar?

nja... jag menar.. visst det kanske är bra att vara medveten men om vi inte tar död på oss själva genom krig eler pajar miljön så är det väl evolutionärt bättre att vara en mask?

Och sedan är vi ju kungar på jorden, så nått bra kommer väl utav att hjärnan och medvetande ibland får ganska humoristiska konsekvenser. Som att vi funderar på universums oändlighet, livets mening osv..

roboten i liftarens guide till galaxen är ju en rolig prick... kom bara att tänka på honom..
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

M
Kontakt:

Re: Värför är vi medvetna?

Inläggav M » 10 dec 2005 18:31

Mikael skrev:På vilket sätt skulle våran medvetenhet vara en fördelaktig egenskap (ur en evolutionär synvinkel)? Finns det några fördelar?

Här vill jag allt hysta in ett boktips. Filosofen/kognitionsforskaren Peter Gärdenfors för en intressant diskussion kring just tänkandets evolution i sin bok "hur homo blev sapiens". Klart läsvärd, om man finner ämnet intressant.
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
(Douglas Adams)

Återgå till "Psykologi"