Är vi olyckligare idag än förr?
Moderator: Moderatorgruppen
Är vi olyckligare idag än förr?
Jag tror att den miljöförändring som har skett sen industrialismen är så pass stor att vår mänskliga psyke är inte helt anpassat för det. Evolutionen har inte hängt med i den snabba förändringen utan vår nuvarande biologi anpassar sig så gott det går. Det innebär att vi i högteknologiska länder anpassas efter vår intellekt och därför råder det konflikter i vår hjärna mellan primitiva och intellektuella hjärnan.
Jag är inte utbildad i ämnet men jag tror vår primitiva hjärna försöker förstå den nya världen men understimuleras och om inte förtrycks. Vi lever i en onaturlig mall med lagar och moraler som är skapad av intellektet och vi måste foga vår primitiva jag till det. Utlopp för våld och perversiteter är fel. Vi defineras inte av arbete längre utan av intresse och arbetet ur intresset. Människan har likt djur haft en hård historia och är anpassad för det inte en tillvaro i lyx. Vi känner ju oss levande när en riktigt motgång kommer över oss. Jag skulle kunna räkna upp många fler saker men riskerar att skrämma er med en obscen mängd text så jag stannar här och inväntar er respons.
Vad tror ni? Finns det någon undersökning inom detta?
Jag är inte utbildad i ämnet men jag tror vår primitiva hjärna försöker förstå den nya världen men understimuleras och om inte förtrycks. Vi lever i en onaturlig mall med lagar och moraler som är skapad av intellektet och vi måste foga vår primitiva jag till det. Utlopp för våld och perversiteter är fel. Vi defineras inte av arbete längre utan av intresse och arbetet ur intresset. Människan har likt djur haft en hård historia och är anpassad för det inte en tillvaro i lyx. Vi känner ju oss levande när en riktigt motgång kommer över oss. Jag skulle kunna räkna upp många fler saker men riskerar att skrämma er med en obscen mängd text så jag stannar här och inväntar er respons.