Analys vs Känsla, slutmatchen:

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Analys vs Känsla, slutmatchen:

Inläggav * KYREUS * » 15 mar 2006 16:23

Det händer mycket roligt här på sajten Filosofiforum. Tex tog nyligen skribenten "suchanother" sig för att spontant tycka lite om kollegor, bla moi. En lätt och trevlig ide.

I släptåg kommenterade sign "kyano" undertecknad bla med åsikten att jag inte levererar analytiska slutsatser. Åtminstone inte i någon markant omfattning, tycks ´kyano ´. mena. Och visst har kyano en poäng, i någon mån. Varför? Därför att jag och många med mig arbetar och skapar -

1. Intuitivt 2. Emotionellt 3. Kreativt

Jag hävdar idag, liksom jag ansett i många år, att INTUITION och EMOTIONER, många gånger kommer närmare människans levande sanningar än - tx kall klinisk analys. Självklart finns det ingen anledning till intellektuell reduktion - till förminskning av människans intellektuella ansträngningar. Jag menar att allt skall finnas - förstås också de kliniska och vetenskapliga analyserna osv.

>>>>>>> M E N!!! <<<<<<<

Jag anser det är dags att vad vi ofta kallar ´de intellektuella ´skulle mera öppna sig för KONSTENS OCH KULTURENS EMOTIONELLA SLUTSATSER OCH SANNINGAR...


Frågan för dagen:

1a/Anser du att kliniska analyser för oss längst
närmare människans existentiella sanningar

- eller -

1b/ Anser du som jag själv att EMOTIONER och INTUITIONER
många gånger kan föra oss allra längst
i jakten på existentiella sanningar??


Nyfikne *KADMOZ
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 15 mar 2006 18:07

Jag kommer med ett analytiskt svar...

Jag anser att filosofin har två delar: å ena sidan etik/meningen med livet, etc., å andra sidan mer hardcore-stuff som kunskapsteori, matematikens filosofi, metafysik, etc. I den senare delen lämpar sig i stort sett enbart det analytiska tänkandet. I det förra, däremot, är det nädvändigt att inte enbart tillämpa det analytiska tillvägagångssättet. Jag tror inte helt och fullt på det analytisk-filosofiska tillvägagångssättet när det gäller att behandla etiska frågor: att konstruera märkliga tankeexempel och fråga sig: hur skulle du göra då och då (t ex: om du skulle vara tvungen att knuffa ett barn utför en bro för att rädda tre andra barn, skulle du göra det, etc). Detta tänkande kan man visst ha en stor nytta av, men det bör kompletteras t ex av bokläsning, etc., för att få en mer djupgående förståelse för etiska problem. Jag tror att man får en större förståelse för hur svårt det är att döda en annan människa genom att läsa "Brott och Straff" än genom att läsa ett analytisk-filosofiskt tankeexempel.

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- fråga till Stefan!

Inläggav * KYREUS * » 16 mar 2006 10:31

En vidare-utveckling: frågan om verklighetsförståelse och sk kosmologi:

Från Svenska Dagbladets Kulturdel idag:

Om den världsberömde polske reportern Ryszard Kapuscinski
***************************************************

"Att resa på Herodotos tid tid var naturligtvis en annan sak än
idag, praktiskt mycket svårare - och på många men inte alla
sätt farligare. Det som drev honom torde ha varit
den optimistiska föreställningen som nutidsmänniskor
har mist för länge sedan att världen går att beskriva.

- Varför har vi förlorat den inställningen?

Jag tror att det har att göra med att vi lever i ett globalt
informationssamhälle och att de personliga mötena har så
mycket mindre betydelse.
Information utan sammanhang sköljer över oss från alla håll
men samtidigt förstår vi mindre - information är ju inte
detsamma som kunskap."

Slutsats: här har vi ännu ett perspektiv som jag ofta
återkommer till:

>>> för Den Större Förståelsen räcker inte

Fakta + sk Information


>>> Intuition, kreativitet och personliga erfarenheter
skall till för verklig fördjupning.


- Hur tänker Du när Du läser världsreporterns
tankar??


Nyfikne *KADMOZ
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Komplettering ang Känslans Värde:

Inläggav * KYREUS * » 03 apr 2006 13:22

Svenska Dagbladet Kultur recenserar den romerske tänkaren och kulturpersonligheten HORATIUS idag. Det är Carl-Göran Ekerwalds bok på förlaget Norstedst som kommenteras.

>>>>>>>>> HORATIUS. Liv och tänkesätt <<<<<<<<<<

Recensenten CARINA BURMAN anför intressanta perspektiv på känslans betydelse när det gäller att skapa intelektuellt. Jag citerar:

"Ekerwald tycks ibland fientligt inställd till akademisk forskning. Enligt honom drivs inte forskarna av den rätta kärleken till ämnet. Han placerar dem vid ett tillfälle i uttrycklig motsatställning till sådana som sympatiserar med HORATIUS - av snöd vinning och censurlängtan:
- De tjänar pengar på Horatius, men passar samtidigt på att förminska honom. Uppenbarligen är det många versrader som de finner anstötliga och obehagliga. I stället för att ta dessa rader på allvar, slätar man ut dem och talar om hyperboler. Det är svårt att tro att ens anglosaxiska latinister kan tjäna storkovan på textkommentarer och kritiska studier.

Kärleken till HORATIUS är grundläggande för Ekerwald. Förmodligen finns samma kärlek hos andra, som ägnar sitt liv åt honom - kanske till och med hos textutgivare och kommentatorer...
...Hos HORATIUS bör vi enligt Ekerwald söka ´ett uppriktigt barnsligt och ärligt hjärta´. "

Ånyo KADMOZ tes - för den djupare förståelsen
av de intellektuella storverken, är reflektion utan KÄNSLA OCH KÄRLEK,
som att prata med roboter eller kylskåp.


Emotionelle *KADMOZ
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM





  /*Dies hodiernus amicus tuus

      - dies hesternus conscientia tua *



   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.



    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

En fritänkare läser bibeln

Inläggav Pilatus » 26 jul 2015 19:31

En bok av Carl Göran Ekerwald förtjänar att omnämnas, titel En fritänkare läser bibeln.

Ekerwald skriver om avsnitt i Bibeln som han fastnat för, textställen som han funnit anmärkningsvärda av olika skäl.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=416&artikel=5426403
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster