Vargbarn

Moderator: Moderatorgruppen

dangdang
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jan 2006 11:32
Ort: skåne
Kontakt:

Vargbarn

Inläggav dangdang » 09 apr 2007 22:31

Jag råkade komma in i en diskussion om för mig ett helt nytt fenomen nämligen vargbarn, alltså barn som vuxit upp med vargar, hundar eller andra djur. Till detta räknas då tydligen även isolerade barn som vuxit upp mer eller mindre solitärt.
Det verkar som om man kan dra vissa slutsatser utifrån dessa barns lingvistiska förmåga samt att deras hjärnor fungerar annorlunda.

Själv ställer jag mig en smula skeptisk vid sidan men jag skulle gärna bli lite mer upplyst.
Dessutom fick jag lära mig att några av dessa barnen inte hade upprätt gång. Vilket antyder att vår gång skulle vår gång vara en härmning?

Jag tycker att det känns som pseudevetenskap men vad vet jag. Det verkar inte finnas speciellt många dokumenterade fall(kanske inte så uppseendeväckande) och vissa av dessa är daterade flera hundra år tillbaka.

Mina frågor är alltså:
Är detta vetenskapligt vedertaget?
Går det att lära sig språk i efterhand( dessa studier antyder att så inte är fallet)?
Om man inte ( enligt föregående fråga) har fått ett språk, kan man då ha ett kausalt tänkande?

Sen undrar jag ju om det där med gången men det kanske mer hör hemma i naturvetenskapen.
"It's not a lie, if you believe it."

Användarvisningsbild
queeniodine
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 jan 2007 16:13
Ort: Linköping

Inläggav queeniodine » 10 apr 2007 18:29

Kan det där med att de inte kan gå upprätt och så bara ha att göra med prägling? Samma sak med språk och beteende. jag menar, dessa barn tror ju inte att de är männsikor, utan att de är av den djurart som uppfostrat en och beteer sig då på det sättet. Jag tror alltså inte att våran gång är en härmning, utan att det är deras gång som är det.

Fast jag har läst om det här, fast det vär välduigt länge sedan nu, och så så kunde barnen lära sig vissa ord i alla fall, och jag tror att några kunde prata. Men jag är inte säker på det.


Är du intresserad av det där med hur språket utvecklas som folk som inte har kontakt med andra, varken människor eller djur, så finns det en bok som handlar om det. Den är skriven av Paul Austin och är första boken i New York triologin. Kommer dock inte ihåg vad den heter just nu. Bra bok i vilket fall som helst.
LACHN FUN TSORES!


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster