Smart - Hur lyder definitionen?

Moderator: Moderatorgruppen

anvandarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 apr 2008 22:12

Slösa

Inläggav anvandarn » 30 aug 2008 02:56

kaktus skrev:Jag skulle nog definiera en smart person,som en person som är duktig i ekonomi -en "smart" person för mig kan hantera pengar och får pengar att växa genom diverse smarta placeringar.


Nej, usch då, tvärtom. De flesta människor som är "duktiga" på ekonomi och pengar tänker endimensionellt och dumt.
-- Heurejösses! --

Användarvisningsbild
Plepple
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 nov 2007 19:55
Ort: Beror på... :3

Inläggav Plepple » 30 aug 2008 13:03

Vad är egentligen smarthet?

Det är vad man anser att det är, då det inte finns en statisk universiell definition jag känner till...

Vad bestämmer hur smarta vid är?

Beror på hur man definierar varje ord i frågeställningen...

Avgör ett intelligenstest om man är smart?


Ja, till en viss del, men givetvis då inte helt.

Vad är DIN definition på smart?

Smart... Om jag skall behöva uttrycka det med andra ord blir det inte exakt samma innebörd. Det behöver inte vara exakt samma innebörd nu heller, för den delen...

Så, det beror helt enkelt på en oändlig del faktorer. Jag kan påstå en sak, någon annan kan påstå en annan sak. Då finns det ju ingenting universellt sett, som gör att jag har mer eller mindre rätt än den andra personen... :3
:3

anvandarn
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 apr 2008 22:12

Inläggav anvandarn » 31 aug 2008 05:37

Plepple skrev:
Avgör ett intelligenstest om man är smart?


Ja, till en viss del, men givetvis då inte helt.


Nej just det. Alltså, hur vet man att intelligenstestet eller den som utvärderar detsamma är tillräckligt smart?

Jag vill hävda att det i princip är omöjligt med nu kända metoder att mäta en smart människas smarthetsgrad...eftersom ingen egentligen är tillräckligt smart eller har tillräcklig kompetens för att bedöma den smarte. Korkade människors intelligens borde man emellertid kunna mäta med ett intelligenstest av vanligt slag.

Utomjordingar.

Om/när supersmarta aliens från yttre rymden landar på vår planet för att studera människosläktets simpla leverne så skulle man kunna be dem att göra intelligenstest på oss, typ. Det borde funka eftersom dom väger in fler parametrar i sina intelligenstest.
-- Heurejösses! --

Användarvisningsbild
Plepple
Inlägg: 40
Blev medlem: 23 nov 2007 19:55
Ort: Beror på... :3

Inläggav Plepple » 31 aug 2008 13:20

anvandarn skrev:
Plepple skrev:
Avgör ett intelligenstest om man är smart?


Ja, till en viss del, men givetvis då inte helt.


Nej just det. Alltså, hur vet man att intelligenstestet eller den som utvärderar detsamma är tillräckligt smart?

Jag vill hävda att det i princip är omöjligt med nu kända metoder att mäta en smart människas smarthetsgrad...eftersom ingen egentligen är tillräckligt smart eller har tillräcklig kompetens för att bedöma den smarte. Korkade människors intelligens borde man emellertid kunna mäta med ett intelligenstest av vanligt slag.

Utomjordingar.

Om/när supersmarta aliens från yttre rymden landar på vår planet för att studera människosläktets simpla leverne så skulle man kunna be dem att göra intelligenstest på oss, typ. Det borde funka eftersom dom väger in fler parametrar i sina intelligenstest.


Jag brukar ge som svar "Vill du veta svaret på frågan, måste du definiera allting först"... Vilket kan både vara omöjligt, men lätt, på en och samma gång. Då det inte finns ett "rätt", universellt svar, utan personliga "rätta" svar...

Först måste man definiera intelligens här. Vilket som jag skrev förrut, är möjligt samt icke, på samma gång. Då ordet "intelligens", är bara en vanlig definition, a.k.a, ett ord.

Och en vanlig definition, är inte den enda definitionen då, utan den förespråkar andra definitioner, som (igen) universellt sätt, kan både vara fel och rätt...

Man anser (enligt mig) att intelligenta människor, är människor som "vet mycket" om det vi definierar som vår omgivning. Men, vi använder våra sinnen, för att definiera vår omgivning. Och just därför, finns det "ingen" garanti att det inte finns andra sinnen, som andra varelser har, och dessa sinnen kanske inte stämmer överens med "våra egna"... :3
:3

Zepp
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 nov 2008 23:56

Inläggav Zepp » 03 nov 2008 00:42

Tyckte inte om Smart-Anpassningen i början av tråden men det kan ha att göra med att jag inte riktigt fattade det till 100%. För mig är man Smart om man kan lösa problem. Sen vad dessa problem är kan variera från något så simpelt som att lösa 2+2 till att komma på en lösning till världssvälten eller tom att komma på ett sätt att undivka ett problem.

dannennn
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 dec 2008 20:20

Inläggav dannennn » 08 dec 2008 20:38

Man skulle nog kunna säga att det finns olika sätt att definiera ordet "smart"

a) Smart är den som på så effektivt sätt som möjligt kan se samband mellan olika variabler. Det får effekten att man förbiser "mainstram". Eller inte förbiser det utan mer lägger den åt sidan pga att den inte är intressant för den smarta. Den smarte ser det som en självklarhe. Den är helt enkelt för enkel.  
Jag tror att smarta personer ofta uppfattas som lite korkade av de som inte förstår vad den smarte säger och därför inte kan härleda den smartes resonemang till problembilden.  

b) Definitionen av "smart" för de som är mindre smarta än personen i (a)  :Smart är här den som förmedlar mainstreamtankarna på så snabb tid som möjligt.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 08 dec 2008 20:58

Att vara effektiv är inte att vara smart, det är att vara urbota idiotisk. Genom att stressa genom allting så missar man helt att njuta, och det kan väl aldrig betraktas som smart att förvägra sig livet?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

dannennn
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 dec 2008 20:20

Inläggav dannennn » 08 dec 2008 21:34

Avantgardet skrev:Att vara effektiv är inte att vara smart, det är att vara urbota idiotisk. Genom att stressa genom allting så missar man helt att njuta, och det kan väl aldrig betraktas som smart att förvägra sig livet?

Vi pratar nog inte om samma sak här.
Jag tänkte mer på att man har ett problem man ska finna en lösning på.

- Den smarte tar användning av variabel 1-10 (för han ser variabel 3-10 vilket inte den "mindre" smarta gör.

- Den "mindre" smarta tar användning av variabel 1-2.

I många fall skulle den "mindre smarta" också lyckas med variabel 1-10 men jag tror inte att han skulle klara det lika effektivt. För om han hade gjort det lika effektivt så skulle hans hjärna ha tagit hänsyn till alla variabler från början. Menar att den smarte lägger focus på vad som finns utanför "boxen (mainstream)" för det är så mycket intressantare än att bara fastslå att det som finns inuti boxen är de enda som existerar.

Den är en problemlösningsaspekt, men det finns så många.

dannennn
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 dec 2008 20:20

Inläggav dannennn » 08 dec 2008 21:37

Tror jag kan sammanfatta mitt resonemang med att smarthet kan definieras så att "hur effektivt man kan ta hänsyn till så många aspekter som möjligt"
Har du en bred referensram inom ett område är detta givetvis lättare.

Du kan ju räknas som "smart" inom ett visst område och inte har någon koll alls i andra områden

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 08 dec 2008 21:52

Skitsnack, jag själv är smart sen har jag styrka nog och kan boxa bort alla idioter som kommer i min väg.
Tränar 3 ggr i veckan styrkelyft och synd om den jäveln som strular med mej.
Sån är jag.

dannennn
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 dec 2008 20:20

Inläggav dannennn » 08 dec 2008 22:09

suchanother skrev:Skitsnack, jag själv är smart sen har jag styrka nog och kan boxa bort alla idioter som kommer i min väg.
Tränar 3 ggr i veckan styrkelyft och synd om den jäveln som strular med mej.
Sån är jag.


hehe, ja det är ju en approach på vissa problem det där med att vara stark. Givetvis så bidrar nog träningen lite till att du blir stark även i intellektet och det är den smartheten som i yttersta läget förstår till exempelvis innebörden av oändlighet.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 08 dec 2008 22:21

dannenn, vilka problem har du? Mindrevärdeskomplex?

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 08 dec 2008 22:22

Är du nån fröken eller? Annars håll käften.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 09 dec 2008 02:19

Man kan vara smart eller begåvad ...även på grekiska är ordet besläktat m smärta ...(poniros - ponos...)
Är man smart så får man jobbet gjort men det kostar smärta...antigen hos dig själv eller hos andra... :(
Är man begåvad däremot , så kan man ofta få jobbet gjort mkt smidigare... :wink:
Men det e som sagt mina personliga definitioner för att påminna mig också att jag inte ska tänka så det knakar... :roll: ...för då gör man sämre ifrån sig ...
Ofta känns det lätt o njutbart när man hittar bra lösningar på svåra problem... :)

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 dec 2008 23:13

Varenda gång jag ser den här tråden kommer jag på en definition.
Dagens: Den som får nåt gjort så bra som möjligt(möjligen inte alls) med så lite möda som möjligt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster