Varför tänder unga tjejer på äldre män?

Moderator: Moderatorgruppen

Light Head

Varför tänder unga tjejer på äldre män?

Inläggav Light Head » 22 jun 2008 20:00

Det finns förmodligen fler fördommar inom detta område än hjärnceller hos en blondin..

Men ändå, vad kommer det sig att unga tjejer blir förälskade i äldre män? Det är ju inte enbart ett "krav" från tjejen att mannen skall vara rik och berömd. Jag tror väl iofs att just det där med rik och berömd är parametrar som är viktiga för denna förälskelse, även om det vanligtvis inte är någon som är rik som den unga tjejen är beredd att göra precis vad som helst för.

Varför? Jag vet inte och har allt funderat på det ett tag, men kommer inte på något dirket bra och hoppas att alla de skarpa härnorna som trots allt verkar finnas på detta forum kan bidra till kreativa och möjliga svar.

Jag snackade lite med en bekant som arbetar på en sk. ungdomsmottagning och han bekräftar att unga tjejer av någon anledning kan vara extremt "förföriska" mot just äldre män. Det är tjejen som tar initiativet och det är tjejen som driver igenom sin önskan... (detta skriver jag inte för att provocera! Det är fakta direkt från en ungdomsmottagning)

Den som ens stannade upp och försökte hitta något annat än ironi i första inledande meningen bör kanske lära sig att prioritera? Höhö...
Utan tanke, ingen förvirring!

magicadehex

Inläggav magicadehex » 22 jun 2008 20:18

Som jag redan skrev i någon annan tråd (minns inte vilken) så tror jag att vad som attraherar oss beror på våra sammantagna erfarenheter i livet. Därför tänder vi alla på olika attribut.

Light Head

Inläggav Light Head » 22 jun 2008 20:43

Ehumm,, vilket skulle innebära vad??

Vill inte verka nedvärderande men det säger ju i princip inget?

Dessutom så har ju unga tjejer inte så mycket erfarenhet så att de borde väl inte vara attraherade av äldre män? Eller är det just det som är anledningen? Kvinnor attraheras av makt och i en ung flicka ögon är en vuxen/äldre man en makthavare?

Nu var frågan lite mer specifikt inriktad på ett "fåtal".

Unga tjejer och äldre män.

Ett antagande som jag gör är att det inte är alla inom dessa kategorier som någonsin tänker eller tänkt tanken att ingå någon sorts förhållande med "varandra"??!!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 22 jun 2008 21:56

Mitt svar hör kanske mera hemma i naturvetenskap eller filosofi...

Om vi glömmer bort människan en stund,
och det här med känslor...

I djurvärlden är livet i högre grad en kamp på liv och död,
och det kan tyckas att unga hannar måste ha bättre kvalitet på sitt genmaterial än gamla hannar, men det som gäller för honan är oftast frågan om avkomman kommer att klara sig, och hur länge -
och då bevisar en gammal hanne genom sin blotta fortsatte existens att denne har interessantere gener än en ung, som inte har beviset, även om denne är kåtare.

Med det menas inte att djurhonan medvetet resonerat fram sig till detta, honans beteende är ju format och nedärvd av de som levde innan hon, honan behöver inte vara medvetet om de grundläggande drifterna för att följa de.

Vi människor kan diskutera våra drifter, men är ändå bundna av de.

Gamla män utan pengar är det dock sällan kvinnan faller för, det bör  finnas något materiellt liggande där som lockbete, för avkomman att knappra på.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Light Head

Inläggav Light Head » 22 jun 2008 23:43

Jo men visst låter Jörgens resonemang rätt troligt?!

Men det känns ändå rätt märkligt, eller??

De tjejer som springer efter äldre män, vad kommer det sig att det är relativt få och de som gör det är extremt hängivna?!?!?!

Det verkar vara ställt utom allt tvivel av "de som vet", i detta fall en  ungdomsmottagning, ser detta som ett tydligt beteende hos vissa unga tjejer.

Jörgens resonemang verkar i övrigt ligga relativt nära mitt egna när det gäller meningen med livet.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 jun 2008 15:03

Ett par förklaringar:

- Erfarenhet.
Med erfarenhet medföljer vanligtvis självsäkerhet, vilket många upplever som attraktivt. En sexuellt erfaren man är inte lika ivrig, osäker och fumlig som en tonåring och de flesta tjejer kräver lite tid för att njuta av sexet. Erfarenhet är också länkat till kunskap på diverse områden, vilket kan vara en källa till beundran. Det kan även upplevas som lite dirty och förbjudet att ha någon sorts kärleks-/sexrelation med större åldersskillnad och det förbjudna är ofta lockande.

- Status, trygghet.
Med åldern ökar chanserna att man har lyckats avancera på karriärstegen och har en stabil ekonomi. Den halvmogna plantan vet man inte alltid hur den kommer att utvecklas. Det är inte helt ovanligt att tjejer attraheras av någon som påminner om deras pappa, liksom allmän faderlighet skapar trygghet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 jun 2008 15:33

Låter inte som om någon har tänkt på detta med att det är ett hetare villebråd.

Ofast så menar man att integriteten växer med åren, så att ragga upp en full fjortis som tänder på allt kanske inte direkt bevisar värdet hos den som raggar upp den, att däremot ragga upp någon som på ett bibliotek studerar sitt föredragna verk verkar definitivt tala om ett värde hos den som raggar upp.

Jag tror alltså att även kvinnor som var äldre skulle vara hett eftertraktade om de bara tilläts värdighet i större utsträckning, men vi vet ju vilka som styr världen, de fattiga, så något sådant är knappast tänkbart.

Varför mannen ännu på sin ålders höst innehar lite värdighet vet jag inte, förmodligen så är den flydd om några år.

:cry:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 23 jun 2008 15:34

Ville bara tillägga, alltså att resonemanget bygger på att det som folk tänder på, oftast är det som ger dem en "bättre" självbild.

De söker trygghet och suktar efter uppskattning, värde i sig själva. Om någon antas ha många val, eller om någon antas ha mycket makt, så är makten över, att kunna locka någon och få dem attraherade, något som är värt mer.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 jun 2008 15:51

J R Auk skrev:Jag tror alltså att även kvinnor som var äldre skulle vara hett eftertraktade om de bara tilläts värdighet i större utsträckning, men vi vet ju vilka som styr världen, de fattiga, så något sådant är knappast tänkbart.

Vad menar du med värdighet? Det klassiskt socialt accepterade är att mannen är något äldre än kvinnan. När jag nämnde dirty tidigare så syftade jag på större åldersskillnader. Numera är ju toyboys på väg att bli fullt accepterade och många yngre män fantiserar om äldre kvinnor. Manlighet är dock starkt förknippat med beskyddande, vilket i vår moderna tid ofta handlar om ekonomi eller fortfarande muskler. Jag antar att många män vill behålla en gnutta manlighet på det ena eller andra viset, eller?

amy

Re: Varför tänder unga tjejer på äldre män?

Inläggav amy » 23 jun 2008 15:59

Light Head skrev:Varför tänder unga tjejer på äldre män?

För att män tänder på unga tjejer.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 jun 2008 16:02

J R Auk skrev:Ville bara tillägga, alltså att resonemanget bygger på att det som folk tänder på, oftast är det som ger dem en "bättre" självbild.

De söker trygghet och suktar efter uppskattning, värde i sig själva. Om någon antas ha många val, eller om någon antas ha mycket makt, så är makten över, att kunna locka någon och få dem attraherade, något som är värt mer.

Hmmm... kan nog ofta handla om ett kompleterande också, liksom att kunna utveckla den egna personligheten om det existerar en motsats (att kunna vara liten om någon är stor, kunna vara kvinnlig om någon är manlig osv.) Men en desperat, packad kille på krogen är nog inte ett så hett villebråd för de flesta. Båda könen vill nog ha lite utmaningar. Fast jag tror ju att killar är mer inriktade på sex än tjejer. Eller... ja, att tjejer är mer inne på kvalititativt sex. Man har helt enkelt dåligt sex om man är packad.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Re: Varför tänder unga tjejer på äldre män?

Inläggav Skogsälvan » 23 jun 2008 16:04

amy skrev:
Light Head skrev:Varför tänder unga tjejer på äldre män?

För att män tänder på unga tjejer.

Aha, så det är inte ömsesidigt menar du?

magicadehex

Inläggav magicadehex » 23 jun 2008 16:19

Light Head skrev:Ehumm,, vilket skulle innebära vad??

Vill inte verka nedvärderande men det säger ju i princip inget?

Dessutom så har ju unga tjejer inte så mycket erfarenhet så att de borde väl inte vara attraherade av äldre män? Eller är det just det som är anledningen? Kvinnor attraheras av makt och i en ung flicka ögon är en vuxen/äldre man en makthavare?

Nu var frågan lite mer specifikt inriktad på ett "fåtal".

Unga tjejer och äldre män.

Ett antagande som jag gör är att det inte är alla inom dessa kategorier som någonsin tänker eller tänkt tanken att ingå någon sorts förhållande med "varandra"??!!

Jag tycker att det säger massor.
Exempelvis att många av de unga tjejer som tänder mera på äldre män kanske haft en speciellt bra alt. en speciellt dålig relation till sin far och detta påverkar henne undermedvetet att söka sig till äldre män. Detta behöver heller inte vara förklaringen, men bara för att ge ett exempel.
Vad som än intressantare är varför så många äldre män attraheras av yngre flickor? Jag personligen anser inte att åldern ska ha en betydelse när det gäller kärlek. Men tänker ändå att det man söker i en partner speglar något av ens eget innersta.
Kolla bara in alla dejtingsajter på nätet, där finns mkt att studera. Exempelvis skriver de flesta att de är lite "crazy", varför beskriver man sig själv som det? Det finns som en mall som många singlar använder sig av då de beskriver sin personlighet på dessa sajter och själv så finner jag stort nöje i att studera det här.

Light Head

Inläggav Light Head » 23 jun 2008 16:35

Skogsälvan,, det känns nästan som om din teori talar emot sig självt,, en tjej som är mycket ung har ju inte så mycket erfarenhet och borde väl inte veta vad som är attraktivt? Eller är detta något som är genetiskt?

Kan det vara så att sexualiteten i sig innebär att tjejen helt enkelt som Jörgan var inne på vill säkerställa sin avkommas tillblivelse?

Eller finns det något annat som faktiskt inte har med sexualitet att göra?

(personligen tror jag iofs att det har det...)

Jag tror faktiskt, helt ärligt, inte att det är så många äldre män som attraheras av yngre kvinnor, inte annat än att en ung kvinna ofta har ett snyggare "omslag" än den kvinna som man kanske levt ihop med i 50år. Men det har nog inte med något annat att göra, och är inte direkt intressant heller, speciellt inte i denna tråd...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 23 jun 2008 16:38

Magica: Oftast förklaras attraktionen av äldre män till yngre kvinnor med att den yngre kvinnan är fertil, rimligt anser jag att det även ofta får mannen att känna sig yngre. Hihi - är det många som beskriver sig som crazy på datingsidor? Hade jag ingen aning om, men jag har ju märkt på omgivningen att galna kvinnor verkar lockande. Män däremot tror jag kan verka farliga, om de nu inte är lite småtokiga. Vi vill nog se mer initiativ och avvikelser från mönstren.

Återgå till "Psykologi"