Tankspriddhet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Tankspriddhet

Inläggav Cosmic philosopher » 17 okt 2008 15:11

Tankspriddhet-att man tex glömmer nycklar,plånbok,etc. Är det en åkomma som mest förekommer bland mer tänkande personer? En obalans mellan det teoretiska och det praktiska? Är byggnadsarbetare,murare,snickare i allmänhet lika tankspridda som filosofer? Har du något minne av en händelse när du var extra tankspridd? Berätta!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 17 okt 2008 16:34

Klasssisk är ju den tankspridde professorn...

Glömsk är ju inte detsamma som tankspridd...

Tankspridd - att sprida sina tankar, associera hej vilt... Eller "vara någon annan stans" i/med sina tankar än sin fysiska kropp...

Händer ibland...

Lars Gustafsons senaste bok sägs av en recensent vara just "tankspridd" i betydelsen "innehåller spridda tankar om allt möjligt"...

Jag brukar köra med medveten tankspriddhet eller förströddhet som ett mildrande eller dämpande filter mellan mig och omvärlden när den blir för vass och påträngande.

Min k. hustru brukar anklaga mig för att vara för lite närvarande ibland... att jag tänker mer på vad jag skall skriva på olika forum på nätet än att uppmärksamma henne...

Med kosmisk hilsen Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 18 okt 2008 09:33

Algotezza skrev: Glömsk är ju inte detsamma som tankspridd...

Nej, men följden av att man är på utflykt i sin egen spridda tankevärld gör kanske att man lättare "glömmer den fysiska,praktiska,jordiska världen som finns rakt framför näsan på en."

Än har jag inte förväxlat timern och ägget när jag kokat ägg, och lagt ner timern i det kokade vattnet samtidigt som jag haft ägget i ena handen för att mäta koktiden... :lol:

Annars händer det inte så sällan att jag glömmer att lämna tillbaka nycklar på samma plats där jag tidigare tagit dem. Och att jag fått leta efter vissa papper...

Förresten, var det någon uppfinnare/vetenskapsman som var så upptagen av sina uppfinningar att han glömde bort sin bröllopsdag.  Eller är det bara tagit från en film?

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 18 okt 2008 09:42

http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_virrige_professorn

Lite mer kött på benen angående detta ämne

Om man vill komma i gemenskap med andra tankspridda:

http://www.tankspridd.se/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 okt 2008 15:43

Cosmic philosopher skrev:
Algotezza skrev: Glömsk är ju inte detsamma som tankspridd...

Nej, men följden av att man är på utflykt i sin egen spridda tankevärld gör kanske att man lättare "glömmer den fysiska,praktiska,jordiska världen som finns rakt framför näsan på en."

Än har jag inte förväxlat timern och ägget när jag kokat ägg, och lagt ner timern i det kokade vattnet samtidigt som jag haft ägget i ena handen för att mäta koktiden... :lol:

Annars händer det inte så sällan att jag glömmer att lämna tillbaka nycklar på samma plats där jag tidigare tagit dem. Och att jag fått leta efter vissa papper...

Förresten, var det någon uppfinnare/vetenskapsman som var så upptagen av sina uppfinningar att han glömde bort sin bröllopsdag.  Eller är det bara tagit från en film?

Här är en bok om ett verkligt fall tankspriddhet:

Mannen som förväxlade sin hustru med en hatt

Oliver Sacks Boo Cassel

http://www.bokrecension.se/917337041X

Med kosmisk hilsen Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Bi

Inläggav Bi » 18 okt 2008 21:23

En verkligt uppmuntrande diskussion. Jag har alltid lidit svårt av tankspriddhet. Det absolut värsta som hänt mig var när jag tog olika boots på mig ( de var i och för sig relativt lika ) i stressen inför en tenta i matematik. Min omgivning har en tendens att se på denna egenhet hos mig som en intellektuell brist. Jag för min del har ofta hänvisat till professor Kalkyl. Men jag har vacklat inför mina släktingars nästan Sherlock Holmeska förmåga att skarpt iaktta händelser och detaljer i den materiella verkligheten.

De är i gengäld rätt usla på att tolka mer subtila företeelser.

Jag går iallafall stärkt - tack vare denna diskussion -  och blir genast medlem i "Tankspriddas riksförbund".

Bi.

Zartax

Inläggav Zartax » 29 okt 2008 21:38

Jag är sjukt tankspridd men anses samtidigt av min omgivning som ganska smart, så det kanske ligger nått i det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 okt 2008 08:59

Bi skrev:En verkligt uppmuntrande diskussion. Jag har alltid lidit svårt av tankspriddhet. Det absolut värsta som hänt mig var när jag tog olika boots på mig ( de var i och för sig relativt lika ) i stressen inför en tenta i matematik. Min omgivning har en tendens att se på denna egenhet hos mig som en intellektuell brist. Jag för min del har ofta hänvisat till professor Kalkyl. Men jag har vacklat inför mina släktingars nästan Sherlock Holmeska förmåga att skarpt iaktta händelser och detaljer i den materiella verkligheten.

De är i gengäld rätt usla på att tolka mer subtila företeelser.

Jag går iallafall stärkt - tack vare denna diskussion -  och blir genast medlem i "Tankspriddas riksförbund".

Bi.

Sherlock Holmes' förmåga berodde delvis på opiumbruk,

meddelar Algotezza som läste om Sherlock Holmes med stort välbehag men inte läst en enda modern  svensk deckare.
Algotezza aka Algotezza

Svalka

Inläggav Svalka » 30 okt 2008 16:53

Jag är hopplöst opraktisk till följd av rejäl tankspriddhet. Varje gång jag går och handlar reagerar jag på hur ovant det känns -- jag intresserar mig överhuvudtaget inte för praktiska göromål utan utför dem i bästa fall utan alltför stor förvirring. Praktexemplet är när jag glömmer bort att äta, inser att magen ekar tomt och går till köket för att fixa någonting att äta. Till saken hör att jag oftast sitter vid datorn som står så jag har köksdörren snett bakom mig. Avståndet till kylskåpet är kanske sju steg. På dessa sju steg kan jag hinna tappa fokus på varför jag rest mig två gånger -- och om jag vänder tillbaka, inte återfinna anledningen förrän jag satt mig igen. Och kanske hunnit ta upp det jag nyss höll på med. Det är en jävla röra i skallen min -- men ett tecken på intelligens? Nej, inte här i alla fall. Kommer på mig själv med alla möjliga tankefel jämt och ständigt. I feel stupid and contagious.

Jaja ... vad ska man med sinnevärlden till egentligen. Den duger bara att (hjälpligt) resonera kring ändå. Eller ...?

Återgå till "Psykologi"