HASCH

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

HASCH

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 jan 2009 11:21

Jag öppnar den här tråden mest för min kompis avant , som vid ett par tillfällen har sagt att han gillar att röka på , men även för andra som inte tagit tag i det här, med att ta reda på vad som är känt.

wiki:
Cannabis och bilkörning  

En undersökning i samarbete mellan flera franska sjukhus, publicerad 2003, jämförde förekomsten av droger hos olycksförare med förekomsten hos en kontrollgrupp som inte råkat ut för olyckor. Risken för en dödsolycka är nästan dubbelt så stor för en förare som rökt cannabis än för den som är helt drogfri; jämförelsevis är den åtta och en halv gånger större om föraren är alkoholpåverkad. Om föraren var påverkad av både alkohol och cannabis ökade risken 15 gånger enligt undersökningen
(2 av mina vänner hann bara bli 20 och 23 , den ena dog i bilolycka och den andra i motorcykelolycka ,det var 20 år sedan,RIP.)

Cannabis och fosterskador  

Man har i olika studier observerat att olika koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och andra inlärningssvårigheter är vanligare hos barn vars mödrar rökte cannabis under graviditeten.

Cannabis som medicin  

För att få registreras och säljas som läkemedel måste ett preparat vara bevisat verksam mot den sjukdom som skall behandlas, inte skada mer än hjälpa, distribution och tillverkning måste ske under noggrann kontroll och kraftigt verkande substanser får i Sverige bara skivas ut av läkare med så kallad förskrivningsrätt.[74]. Dessutom jämförs medlet med andra preparat. I Sverige anses cannabis för närvarande inte uppfylla kraven för någon sjukdom.

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning:

http://www.can.se/Drogfakta/Cannabis

Skadeverkningar
De vanligaste, och vetenskapligt belagda, negativa ruseffekterna av cannabis är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani, speciellt bland nybörjaranvändare. Ytterligare effekter är försämrad tankeförmåga under berusningsperioden. Långvarig daglig användning kan, förutom beroendeutveckling, ge skador i andningsorganen, nedstämdhet eller depression. Sårbara individer har en betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom. Även lätta former av försämrade tankefunktioner kan bestå under längre tid (månader), i vissa fall år, efter avslutad användning. Vidare löper barn till mödrar som använder cannabis under graviditeten ökad risk att födas underviktiga.

Cannabisanvändning försämrar individens förmåga att utnyttja sin intellektuella kapacitet och förmågan att reflektera över sig själv, vilket bland annat medför att den psykiska mognaden hos ungdomar och den nödvändiga frigörelsen under tonåren går långsammare. Denna störning anses långt farligare än risken för kroppsliga komplikationer.

Cannabis försämrar korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande. De som i åratal har missbrukat cannabis blir avtrubbade och passiva, får svårt att lära sig nya saker och att arbeta koncentrerat. Närstående upplever ofta en karaktärsförändring hos dem. Hos en del utvecklas ett så kallat "amotivationssyndrom", det vill säga passivitet och oförmåga till planerad verksamhet.

Hormonbalansen kan påverkas, både hos män och kvinnor. Hos ungdomar kan detta hindra att kroppen utvecklas normalt. Produktionen av det manliga könshormonet testosteron kan avta och den sexuella lusten försämras. Hos kvinnor kan de hormoner som styr ägglossningen förändras. Menstruationscykeln kan rubbas, vilket kan påverka fruktsamheten.

Idag är litet känt om mekanismerna bakom påverkan på immunsystemet. Cannabinoiderna modifierar en lång rad immunceller, ibland förstärkande, ibland hämmande. Dessa effekter är dock övergående.

Cannabisrökaren löper ökad risk att få lungcancer, kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Cannabis innehåller minst 50 procent mer tjära än vanlig tobak.

------------------------------------

Mina erfarenheter från psykintaget, alla ungdomar som hamnar där och att det fungerar som inkörsport för andra narkotika , gör att jag var tvungen att ta upp detta.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 25 jan 2009 12:26

Du har ju glömt alla positiva verkningar! Nej men allvarligt, du är ju bara pinsam.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 jan 2009 12:38

Pho-ku skrev:Du har ju glömt alla positiva verkningar! Nej men allvarligt, du är ju bara pinsam.

:)

...vill du vara vänlig att upplysa mig om några positiva argument  ?

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Andreas
Moderator

Inläggav Andreas » 25 jan 2009 12:49

Det tråkiga är att du Ljusupplevelse nästan garanterat aldrig har delat en trädgårdsodlad marijuana-joint med några gamla damer, eller hur? Men det har jag se du och även om jag absolut håller med dig om att cannabisrökning leder till mycket bekymmer för många så är det ett obestridligt faktum att det rätt använt är en mycket bra medicin. Det är av den anledningen som plantan har använts av människor sedan urminnes tider. Men i vår kultur så prick vet vi att detta är knark som endast missbrukare och oskyldiga ungdomar är dumma nog att använda, och det blir därmed en mycket starkt självuppfyllande profetia. Det är bara i dessa former som plantans användning diskuteras i media, eftersom vi har definierat dess användning dit.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 jan 2009 13:02

Det tråkiga är att du Ljusupplevelse nästan garanterat aldrig har delat en trädgårdsodlad marijuana-joint

Vad vet du om det.... :)`
Jag tar upp detta just för ungdomarnas skull...(mellan pokerrundorna)
Kul att du också dök upp i tråden :wink:
Jag försöker förklara för vissa här , att det inte är något liv , att hascha och sitta och skriva här hela dagarna ,det  är inte bra ,det borde vara bättre, det är allt. :wink:

mvh

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 25 jan 2009 13:07

Men vad är det du vill ha sagt egentligen? LJUSUPPLEVELSE. Du kommer och moraliserar med hjälp utav tomma och felaktiga argumment  som jag jag inte alls känner igen mig i.

Vad jag och många andra upplever när vi brukar denna växt ska väl du, och alla andra fullständigt skita i? Ni vill ju ändå inte lära er. Nej jag tänker inte upplysa dig om några positiva argument, varför liksom? Visst är du i behov utav hjälp, men nu får du faktiskt klara dig själv. Det är lärorikt!
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 jan 2009 13:13

Vad jag och många andra upplever när vi brukar denna växt ska väl du, och alla andra fullständigt skita i?

Vi struntar i skitsnacket som pågår i det oändliga i en massa trådar , men om du sätter dig bakom en ratt och kör ihjäl någon jag tycker om , då ...?
Och varför ska jag betala för din rehabilitering sedan... :shock:
Den frågan måste vara legitim iaf... :shock:

mvh

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 25 jan 2009 13:13

LJUSUPPLEVELSE skrev:
Det tråkiga är att du Ljusupplevelse nästan garanterat aldrig har delat en trädgårdsodlad marijuana-joint

Vad vet du om det.... :)`
Jag tar upp detta just för ungdomarnas skull...(mellan pokerrundorna)
Kul att du också dök upp i tråden :wink:
Jag försöker förklara för vissa här , att det inte är något liv , att hascha och sitta och skriva här hela dagarna ,det  är inte bra ,det borde vara bättre, det är allt. :wink:

mvh

Vem är du att bestämma vilket slags leverne som är bra eller ej? Gud? Nej, just det... Så mycket för den filosofiska ödmjukheten...
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 jan 2009 13:15

Vem är du att bestämma vilket slags leverne som är bra eller ej? Gud? Nej, just det... Så mycket för den filosofiska ödmjukheten...

Välkommen...jag vill inte/kan inte bestämma någonting ...men jag har rätt att föreslå pga erfarenhet :wink:

mvh

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 25 jan 2009 13:28

Välkommen - till vad? Tråden? Tack.

Nåväl, Ljuset, hur förhåller du dig till alkohol? Nykterist, förmodar jag?

Logos är Djävulskap.

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 25 jan 2009 13:38

Vi struntar i skitsnacket som pågår i det oändliga i en massa trådar , men om du sätter dig bakom en ratt och kör ihjäl någon jag tycker om , då ...?

Om jag inte, då? Självklart ska inte någon, köra bil, under påverkan av något.

Och varför ska jag betala för din rehabilitering sedan... :shock:

Frågar du mig det? Eller var det ens en fråga?

Den frågan måste vara legitim iaf... :shock:

Ja, absolut.

– Deleuze

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 jan 2009 14:56

Nåväl, Ljuset, hur förhåller du dig till alkohol? Nykterist, förmodar jag?

Nej , det händer att jag dricker en öl på helgerna , och någon öl för mycket på semestern ...
Men allmänt , dricker jag sällan , det är ett resultat av den tiden då jag spelade biljard och för att jag sett så mycket elände pga spriten,genom mitt jobb... :(
Jag är inte ens någon renlevnadsmänniska...jag snusar och äter onyttigt. :roll:
Det iaf inte jämförbart med haschrökande.
Vart vill du komma Miles?

mvh

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 25 jan 2009 15:05

Varför är det inte jämförbart med haschrökande? - I det här sammanhanget skulle jag nog vilja påstå att det faktiskt är det. För läser jag det du tidigare här har skrivit, Ljuset, så framkommer det trots allt ganska tydligt att du rör dig med principer, och att du uppenbarligen - på ett strängt kategoriskt manér - fördömer alla som brukar hasch.
Om du kan klandra Pho-ku för det vissa rötägg gör i trafiken, så kan väl även jag klandra dig för samma sak?

Logos är Djävulskap.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 25 jan 2009 15:18

Tack och lov förlorar man inte omdömesförmågan av att röka, så att man är dum nog att sätta sig bakom en ratt eller så. Bara ett påpekande i förbifarten.

Oj, vad jobbigt det är för dig LJUSUPPLEVELSE att behöva inse att de där stereotyperna du omfattat varit skrönor. För den skull behöver du inte själv vara falskt inställsam för att ragga sympatier. Rent generellt kan man väl säga att filosofin ska vara en strävan efter sanning, inte efter att svartmåla vissa av skäl som man inte ens själv begriper?

Vet inte varför du tycker det är så fel att jag använder det här forumet till att få återkoppling på den filosofiska litteratur jag läser. Tänk vilken fin resurs som finns här! Sticker visst vissa människor i ögonen att jag pluggar, förstår alls inte varför.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 jan 2009 15:37

Avant , jag gillar inte när du kallar mig för idiot osv ...jag försöker att lista ut vad det kan bero på...och kanske hjälpa dig tom.

Miles
Varför är det inte jämförbart med haschrökande?

Har du någonsin behövt ta hand om en människa i haschpsykos?
Har du sett mamman gråtande där , undrande vad hon gjort för fel ?
Det kan hända att jag blir psykotisk av att äta någon köttbit för mycket , men jag tror att risken är betydligt mindre. :wink:

mvh

Återgå till "Psykologi"