Hur säger du hejdå?
Moderator: Moderatorgruppen
-
transversal
Hur säger du hejdå?
Att ta avsked kan ju vara ganska laddat. Har märkt att det finns lite olika varianter. En del verkar dra ut på avskeden som någon slags emotionell fade out. Själv gillar jag när ett avsked är kort och kärnfullt - och om det gäller någon nära - varmt och kärleksfullt.
Hur säger du hejdå och vad är din förklaring till hur du vill ha ditt avsked?
Hur säger du hejdå och vad är din förklaring till hur du vill ha ditt avsked?
När jag var liten var jag i Norge hos mina släktingar på sommrarna. Att komma och att vara där, var spännande och kul. Men jag hade svårt, när alla stod på gårdsplanen,inför ett avsked. Jag deltog, men mitt hjärta skrek,.. jag vill inte, jag vill inte lämna er, åka "hem". Har fortfarande kontakt med dom. Det är mitt hem. Jag gråter nu,när jag tänker på det. Min släkt är i Norge, på Island ,Canada. Jag vill hem
- Johan Ågren
- Administratör
Re: Hur säger du hejdå?
transversal skrev:emotionell fade out
Gillade det uttrycket!
Tror det kommer sig av hur vi relaterar till barn. Känner att det är mycket "fade out" just nu här hemma. Särskilt hur min sambo nattar sin dotter.
Vill även minnas hur jag själv blivit besviken på emotionella avsked när de "tonat ut" (decrescendo), och i stället valt att avsluta abrubt. Man vill ju inte gå ifrån med ett litet "pip" som sista minnet.
/Johan
-
transversal
-
suchanother
- Avstängd
Lyckosar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
-
transversal
Det stämmer. Anledningen till det är densamma som att det också bara kan räcka med att se på en person, för att få en känsla för denne. Det fungerar också genom text - förutsatt att personen inte tänker efter för mycket innan den skriver/talar. Det är sas att göra från hjärtat, eller köra på känsla.
Hur, snarare än vad.
Hur, snarare än vad.