Fungerar 12-stegsprogrammet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
manifesto
Inlägg: 182
Blev medlem: 06 maj 2009 04:54
Ort: Stockholm

Fungerar 12-stegsprogrammet?

Inläggav manifesto » 21 maj 2009 03:56

Hej!

Jag undrar om det finns någon här som vet något om det sk 12-stegsprogrammet, AA, NA, ACOA, etc. Vet du om det fungerar bra som hjälp för att bli kvitt diverse destruktiva beroenden, och här tänker jag främst på kemiska substanser som tex alkohol och narkotika? Berätta gärna om egna erfarenheter om ni har några.

Mvh, manifesto :)
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 21 maj 2009 05:17

Har aldrig varit in på behandling (jag både självmedicinerar som självbehandlar, så det tycks överflödigt), men känner folk som tagit behandlingar (har i själva verket både en NA-bok och en AA-bok hemma - den senare har förvisso bara funktionen av ett meckfat, men jag ämnar läsa dem nån gång). Det är ju sekter det är frågan om, vad förväntar du dig? Det finns väl två varianter. De som kommer ut från behandling hjärntvättade och fullkomligt personlighetsförändrade, nyreligiösa och nitiska i kampen mot droger. Gud är i min mening bara en ersättningsdrog, substitutionsbehandling; Sage Francis har en lysande rad på sin senaste platta angående just detta där han menar att Gud var inte svår att finna "all it took was thirteen steps". Det är det försvar de måste uppbåda gentemot sig själva för att hålla sig rena (samma mekanism finner man hos det stora flertalet av dem som helt har lagt ner sitt drogande). Sen finns det de som egentligen bara är ute efter att få vila upp sig, lägga på några kilo, och ta det lugnt ett tag. När de kommer ut så sätter de igång i vanlig ordning.

Själv tycker jag hela konceptet är sjukt. Det är sån överfokusering på knarket, och det är egentligen inte förvånande att det då har sin direkta spegelbild ute i samhället. Ett absolut avståndstagande är lika osunt som ett fullfjädrat missbruk. Det som saknas i relation till droger är ett sunt förhållande. De måste inlemmas på meningsfulla sätt. Vi måste kunna prata och tänka om dem inte som något tabubelagt utan som något fullt naturligt. Kan t.ex. omöjligt betrakta en braja när man jammar som annat än ett direkt sunt förhållande till både musik och knark. I själva verket uppmuntrar jag alla som håller på med konsterna att använda droger, helt klart. Däremot kan jag uppleva det osunt att självmedicinera bara för att stå ut med stressen från plugget (eller arbetet om man har ett sånt, eller livet om det är så illa ställt).

Har, som sagt, aldrig tagit in på behandling själv. Brukar dock styra upp mig från och till, av olika anledningar. Funkar för mig riktigt bra att läsa notoriskt tungläst litteratur då. Detta emedan man ju blir klar i knoppen, och det är en stimulerande morot.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
manifesto
Inlägg: 182
Blev medlem: 06 maj 2009 04:54
Ort: Stockholm

Inläggav manifesto » 21 maj 2009 06:37

Tack för ett uttömmande svar, Avantagardet.

Jag är själv helnykter sedan snart sex år tillbaka, efter många års allt för hårt drickande. Sökte behandling och kom till en sk 12-stegsbehandling, men började genast ifrågasätta det här med "Gud", men pallade inte sätta emot eftersom jag var i så dåligt skick. I behandlingen ingick obligatoriskt deltagande på AA-möten, och att man snabbt skulle skaffa sig en "sponsor" och en "hemmagrupp". Sagt och gjort, efter "behandlingen" gick jag på möte nästan varje dag och jobbade i de sk tolv stegen med en sponsor som vägledare. I det femte steget skulle det "andliga uppvaknandet" ske, men inget hände. "Fake it 'till you make!", mässade sponsorn och jag fakeade på, men ingen "gud" kom och åren gick...tja. Ja, jag klarade nykterheten, men det är trots AA:s bullshit-program.

Är det rimligt att skicka hjälpsökande missbrukare till en religiös sekt med rötter i mellankrigstidens fascism (Oxfordgrupp-rörelsen), när vi lever i ett sekulariserat samhälle?

Är det rimligt att samma sekts program (12-steg) helt saknar evidens som metod för tillfrisknande från kemiskt beroende, samtidigt som den har ett i det närmaste totalmonopol på svensk missbruksvård?


Som sagt, har ni några erfarenheter av det här, bra som dåliga, posta då gärna dem här. Ser fram emot en konstruktiv diskussion utan alltför grava argumentationsfel.  :wink:
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 21 maj 2009 18:53

manifesto skrev:Är det rimligt att skicka hjälpsökande missbrukare till en religiös sekt med rötter i mellankrigstidens fascism (Oxfordgrupp-rörelsen), när vi lever i ett sekulariserat samhälle?

Är det rimligt att samma sekts program (12-steg) helt saknar evidens som metod för tillfrisknande från kemiskt beroende, samtidigt som den har ett i det närmaste totalmonopol på svensk missbruksvård?


Riktigt bra frågeställningar.

Missbruksvården är vad det verkar ingen käpphäst för högern, vilket är lustigt då det ju är en helt privatiserad marknad. Dock brukar de (alltså hemmen själva) ofta göra reklam för alla roliga aktiviteter man har tillgång till hos dem. Tror inte önskan är att man ska bli frisk, utan att man ska bli beroende av behandlingen, det är ju så de får in sitt pröjs.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
kWee
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 jul 2008 22:06

Inläggav kWee » 21 maj 2009 18:58

Jag hade en tid ett väldigt "osunt förhållande" till alkohol främst, hade så bra flyt att jag tog mig ur 5 dagar i veckan drickande utan annan hjälp än min egen. Eftersom jag utövar gitarrvåldtäkt händer ju det  sig att man utövar ett sunt förhållande då och då. :P

Har ett par vänner som tagit sig ur missbruk som dock blivit religiösa, via ett slags hem för missbrukare. Detta anser jag precis som Avant, är någon slags ersättningsgrej.

Kommer nog aldrig att förstå vad Gud  och bibeln har med avvänjnings program att göra. Antar att det har att göra med att mata i patienten en massa dåligt samvete eller något.

Användarvisningsbild
Krilles
Inlägg: 220
Blev medlem: 18 jun 2008 16:27
Ort: Sverige

Inläggav Krilles » 21 maj 2009 23:55

kWee skrev:Kommer nog aldrig att förstå vad Gud  och bibeln har med avvänjnings program att göra. Antar att det har att göra med att mata i patienten en massa dåligt samvete eller något.


Det är väl självklart att man använder Gud som en 'kraft starkare än en själv'. När man inser att man själv aldrig kommer klara av att sluta så vänder mig man sig till Gud för hjälp. Det fungerar faktiskt för många

Användarvisningsbild
manifesto
Inlägg: 182
Blev medlem: 06 maj 2009 04:54
Ort: Stockholm

Inläggav manifesto » 22 maj 2009 00:12

Krilles skrev:
kWee skrev:Kommer nog aldrig att förstå vad Gud  och bibeln har med avvänjnings program att göra. Antar att det har att göra med att mata i patienten en massa dåligt samvete eller något.


Det är väl självklart att man använder Gud som en 'kraft starkare än en själv'. När man inser att man själv aldrig kommer klara av att sluta så vänder mig man sig till Gud för hjälp. Det fungerar faktiskt för många

Enligt AA:s egen statistik så är endast 5% av de som kommer till AA, nyktra och kvar i programmet efter ett år. Samma siffra som den för de som tillfrisknar från tillståndet varje år helt utan hjälp. Dvs, AA gör varken till eller från räknat på populationen i sin helhet. Vilka är det då som "tillfrisknar" i AA? Vilken sorts människor gynnas av det nuvarande systemet? Svar, ingen vet. Min personliga gissning är att det är sådana som redan tidigare har någon slags gudstro, och som får denna bekräftad i AA. Problemet kvarstår dock:

1. Vi remitterar sekulariserade sjuka människor till en religiös väckelserörelse.

2. Samma väckelserörelse har noll evidens som behandling för missbruks-/beroendeproblematik.

3. Samma väckelserörelse får 95% av samhällets resurser via Minnesotaindustrin, vilken också denna bygger på tolvstegsprogrammet, och följaktligen inte heller har någon evidens som effektiv behandling.
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
manifesto
Inlägg: 182
Blev medlem: 06 maj 2009 04:54
Ort: Stockholm

Inläggav manifesto » 22 maj 2009 00:26

Enligt AA/Minnesota så är "alkoholism" en kronisk, progressiv sjukdom, som, om den inte arbetas med på daglig basis i det sk 12-stegsprogramet, och med ett regelbundet mötesgående på AA livet ut, leder till en säker död.

Sjukdomsbegreppet är tredelat: 1. Fysisk allergi, 2. Själsligt sjuk, och 3. Mental besatthet.

1.Den sk fysiska allergin blir bara värre ju längre tiden går, oavsett om man dricker eller inte (progressiv). Det handlar om att inte ta det första glaset.

2. Den själsliga delen är den man arbetar med i 12-stegsprogramet (med en sk sponsor), och det går ut på att i korthet ersätta destruktiva tankar/känslor/beteenden med "Gud sådan vi själva uppfattar Honom".

3. Den mentala besattheten leder till att man tar det första glaset (och tusen till) om man inte får "ett andligt uppvaknande" i stegarbetet, och därefter fortsätter i stegen och går på möten och hjälper andra alkisar i resten av sitt liv.


Det finns noll stöd i vetenskapen för både sjukdomsbegreppet och att det (programet) skulle fungera bättre än slumpen. Däremot finns stöd för motsatsen, bla i AA:s egen "Triennial Membership Survey" som säger att andelen nyktra efter ett år i AA är ca 5% högt räknat, dvs lika med sk "spontaneous remission index". Vidare så finns det entydiga resultat på att AA ger avsevärt allvarligare återfall, ca 5ggr värre än varje kontrollgrupp. Detta antas bero på en effekt av självuppfyllande profetia (progressiv ), där medemarna dricker enligt den indoktrinering de fått på AA (binge drinking).

9 av 10 hjälpsökande remitteras idag i Sverige till Minnesota och vidare till AA. 1 av 20 blir nyktra på årsbasis...om man nu ska tro på AA:s egna siffror. Sverige är världens kanske mest sekulariserade land...varför skickar vi inte dödssjuka till Sai Baba i Indien lika väl?

Slutligen. Är det någon på detta forum som känner till vilken immuncell som aktiveras av allergenen etanol?
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 22 maj 2009 01:00

:lol:

Innebär det att jag har missförstått, då jag trodde att samvetet var en sjukdom som man skulle medicinera bort?

Stämmer uppgifterna du presenterar här så är det ju skandal. Kan dock medge att de jag känner som genomgått tolvstegsprogram, blivit omvända men sedan tagit ett återfall agerar precis som du beskriver det. Alltså tokdrogar så pass att det är fara för eget liv. Har också tolkat det på liknande sätt. Det är en av anledningarna till att jag förespråkar ett sunt, inte absolutistiskt, förhållande till droger. Och i linje med detta en mindre repressiv narkotikapolitik.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 22 maj 2009 01:06

Måste bara säga att jag är förbannat glad att du tar upp det här ämnet. Har gått hur länge som helst och kämpat med vänner som dribblar med behandlingstänkandets pseudopsykologi. Praktiskt taget varit tvungen att behandla dem när de kommit från behandlingen. En eloge till dig manifesto! Och jag läser intresserat det du skriver i den här tråden. Tack!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Sun Ra
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 mar 2009 01:27
Ort: Yttre Världar

Inläggav Sun Ra » 22 maj 2009 01:39

Sen kan man inte förneka de som faktiskt lyckas bli "hjälpta" via denna metod. Dock förändrar det inget, egentligen.

Jag undrar , blir man tvingad till dessa möten eller är det helt frivilligt? Om man vägra, får man hjälp på annat sätt eller är det en "take it or leave it" -situation?
I do not come to you as Reality, I come to you as a Myth

Användarvisningsbild
manifesto
Inlägg: 182
Blev medlem: 06 maj 2009 04:54
Ort: Stockholm

Inläggav manifesto » 22 maj 2009 04:06

Sun Ra skrev:Sen kan man inte förneka de som faktiskt lyckas bli "hjälpta" via denna metod. Dock förändrar det inget, egentligen.

Jag undrar , blir man tvingad till dessa möten eller är det helt frivilligt? Om man vägra, får man hjälp på annat sätt eller är det en "take it or leave it" -situation?

Om du blir remitterad till minnesotabehandlig, så ingår alltid obligatoriskt mötesgående. Behandlingen är egentligen inget annat än en inkörsport till AA/NA, etc, vars möten man förväntas fortsätta att gå på resten av livet. Take it or leave it.
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
manifesto
Inlägg: 182
Blev medlem: 06 maj 2009 04:54
Ort: Stockholm

Inläggav manifesto » 22 maj 2009 04:09

Avantgardet skrev:Måste bara säga att jag är förbannat glad att du tar upp det här ämnet. Har gått hur länge som helst och kämpat med vänner som dribblar med behandlingstänkandets pseudopsykologi. Praktiskt taget varit tvungen att behandla dem när de kommit från behandlingen. En eloge till dig manifesto! Och jag läser intresserat det du skriver i den här tråden. Tack!

Man tackar! Hoppas det blir lite debatt.

Mvh, manifesto :)
Du kränker mig.

Användarvisningsbild
Ewelina
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 sep 2009 18:46

Inläggav Ewelina » 16 sep 2009 21:07

Jag har själv bara varit på ett enda möte,och det var inte på något behandlingshem utan ett öppet NA-möte, men jag tyckte det var himla läskigt. Som att gå till kyrkan när jag var liten. (gick ur kyrkan så fort jag blev myndig)
Den känns inte alls som att de tar hänsyn till individen utan bara flockar ihop alla och prackar på dem deras syn på saker.
Nae, minnesotamodellen var inget för mig, men två av mina vänner har klarat sig ur missbruket genom den metoden. Ingen av dem var från början religiös, nu är en av dem det.
Tack

Ankan
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 sep 2021 09:50

Re: Fungerar 12-stegsprogrammet?

Inläggav Ankan » 09 sep 2021 10:04

Hej 12 stegen är ett andligt inte religiöst program som funkar för miljoner människor världen över.
Jag är otroligt tacksam att jag funnit hjälpen och lösningen på mina problem i programmet.
Att vilja göra en förändring är det första steget andra steget är att man förstår att det finns andra som kan hjälpa när man själv inte kan tex sluta använda droger osv
Jag har varit på behandling nu i 6 månader och åker härifrån som en ny människa .
Jag kom som en nedbruten tjej hade förlorat allt idag har jag ett helt nytt liv och framför allt har jag fått tillbaka tron på en framtid och de människor jag älskar mest
Programet funkar för dom som är villiga att vilja göra en förändring och är beredda att jobba med sej själv tack


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 80 och 0 gäster