Psykopati!

Moderator: Moderatorgruppen

thundercat
Kontakt:

Psykopati!

Inläggav thundercat » 15 jan 2005 18:25

Någon annan här förutom jag som är intresserad av ämnet?

Jag har en teori om att begreppet psykopati egentligen står för en handfull olika personlighetsstörningar, som tillsammans påverkar varandra för att utgöra det vi kallar för psykopati.

Saker som jag kommit fram till utmärker en psykopat är:

-Kräver ständigt nya "kickar", söker spänning i tillvaron, blir snabbt uttråkad om en uppgift är enahanda.

-Kan vara begåvad men förbiser ofta viktiga delar i uppgiften och misslyckas därför ofta, det verkar nästan slumpartat huruvida psykopaten kommer lyckas med en uppgift eller ej.

-Bristande Empatisk förmåga, svårt att sätta sig in i andra väsens känslor.

Det är dessa tre delar av karaktären som jag anser är centrala för vad som utgör en psykopat. Jag har läst lite utav Hares "psykopatchecklista" men de flesta av de 20 punkter han stakat upp kommer utav dessa tre centrala aspekter.

Jag tror det är viktigt att tänka på psykopati som en dimension snarare som ett varande/ickevarande, man kan vara psykopatisk i olika grad, eller bara uppvisa några utav symptomen som utmärker en psykopat.

Vad fånigt högtravande texten blev... Nåja, som sagt, någon som tycker annorlunda, har kommentarer eller idéer kring min teori, eller psykopati över huvud taget?
Jag har!

Tatjana

Inläggav Tatjana » 15 jan 2005 23:23

Jag har haft två tjejkompisar som visade sig vara psykopater.
I vardagligt tal så tänker man att en psykopat måste vara en galen mördare eller så, men om man läser den medicinska terminologin så visar det sig att så inte är fallet.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Nonstop

Re: Psykopati!

Inläggav Nonstop » 16 jan 2005 02:45

thundercat skrev:Saker som jag kommit fram till utmärker en psykopat är:

-Kräver ständigt nya "kickar", söker spänning i tillvaron, blir snabbt uttråkad om en uppgift är enahanda.

-Kan vara begåvad men förbiser ofta viktiga delar i uppgiften och misslyckas därför ofta, det verkar nästan slumpartat huruvida psykopaten kommer lyckas med en uppgift eller ej.

-Bristande Empatisk förmåga, svårt att sätta sig in i andra väsens känslor.

huua då, detdär låter som jag! :evil:

Användarvisningsbild
Druiden
Kontakt:

Inläggav Druiden » 17 jan 2005 01:19

Är lite osäker på vad du vill förmedla med din teori. Vad som definierar psykopati är väl redan fastställt. Huvudfaktorn är att psykopaten helt saknar förmåga till empati.

På susningen tar det även upp att psykopater är spänningssökande och impulsstyrda... Men gäller detta alla psykopater? Och är inte de flesta "vanliga" människor också spänningssökande och mer eller mindre impulsstyrda?

Är skillnaden att psykopaten aldrig tänker först utan bara handlar? Jag har inte fått det intrycket. Tycker psykopater ofta beskrivs som snarare väldigt beräknande.

Kan det vara så att de tycks oss mer spänningssökande och impulsstyrda bara för att de går längre än vad andra skulle göra på grund av deras oförmåga till empati?

Susningen om psykopater;
http://www.susning.nu/Psykopat
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting

Makterna

Inläggav Makterna » 27 apr 2005 23:26

Vad ordet "psykopat" betyder är väl bara av akademiskt intresse?

En annan aspekt är icke-psykopaters beteende att stämpla vissa saker som "psykopatiska". Psykopati är enligt psykiatrin inget seriöst begrepp - det närmaste man kommer är "antisocial personality disorder" som syftar på nån som ljuger och begår brott. Men det är knappast samma typ av kallt beräknande empatilösa yxmördare som åtminstone jag associerar med ordet "psykopat".

Oftast används ordet "psykopat" om en viss grupp rationella människor i försök att argumentera för att människan ska vara mer irrationell och empatistyrd. Så ordet "psykopat" säger nog mer om de som använder det, än de som åsyftas. Jämför med häxförföljelserna under medeltiden. Visst fanns de personer som ordet "häxa" syftade på, dvs enstöringar med vårtor som kanske gillade att koka fladdermussoppa ibland, men beteendet att förfölja dem säger som sagt mer om icke-häxorna än om häxorna.

Klas-Herman

Inläggav Klas-Herman » 29 apr 2005 12:39

Var ju ett väldigt intressant program på SVT i går om en klockren psykopat - seriemördaren Charles Sobrahj. Det som var en smula obehagligt var att när dom intervjuade honom var det inget som helst som antydde att han var annorlunda på något sätt. Trevlig, välklädd, välformulerad, lugn. Inte en tillstymmelse av aggresivitet, förvirring, labilitet eller annat som man (eller åtminstone jag) associerar med seriemördare. Snacka om ulv i fårakläder.

Som jag förstått det är den enda egentliga definierande egenskapen på
psykopati bristen på empati, varmed ju i sin tur förstås avsaknad av samvetsförebråelser, likgiltighet/njutning inför andras lidande osv., och
alltså inte alls avsaknad av förståelse för hur människor _funkar_, för
psykopater uppvisar ju ofta hög "psykologisk intelligens". Charles Sobrahj omnämndes t.ex. i dokumentären som "psykologiskt geni", och sade själv att han klarar upp vilken situation som helst så länge han kan interagera med andra människor. En annan psykopat som jag läste om i Steven Pinkers the Blank Slate, kommer inte i håg namnet, var en kallblodig mördare men hade samtidigt stor litterär begåvning, och kunde verkligen slå an hjärtesträngarna hos folk i sina böcker.

Nonstop

Inläggav Nonstop » 29 apr 2005 14:01

Äsch då, jag glömde detdär programmet, hade tänkt se det.
Jag är lite kluven inför detta med att "psykopater" skulle "sakna förmåga till empati". Har svårt att föreställa mig att inte också en seriemördare kan känna empati för sin katt eller sin mamma eller sina barn eller sin bästa kompis.
Men att han/hon saknar empati för offret för sina handlingar behöver man väl bara gå till sig själv för att veta. Blir man upprörd/arg/irriterad/livrädd/kallsinnig på/inför någon annan så lyser empatin en aning med sin frånvaro, oavsett om det stannar vid blott en känsla eller om det på något sätt kommer till uttryck.

Nonstop

psykopat på deltid

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 29 apr 2005 14:16

En människa måste väl ses som en psykopat i djurens perspektiv, eftersom vi inte visar lika stor empati mot dem som människor. Det kan ju vara så att "psykopater" helt enkelt anser sig stå över oss vanliga människor då det enda som skiljer är att vi har en rudimentär tankeförmåga, relativt sett inte mycket mer än djurens. Varför ska psykopaten nödvändigtvis känna empati bara för att vi har formen människa? Det kan vara så att han/hon aldrig lärt sig empati och sedan inte heller finner fog för det. I detta perspektiv kan psykopaten ses som känslomässigt konsekvent. Köttstycke som köttstycke... Det finns nog många psykopater, men alla blir inte yxmördare. Impulsen till att vilja döda andra måste också ha ett motiv som kan spåras.

Jag förstår avsaknaden av empati och att se människor som köttstycken, men för att jag ska döda andra så krävs det att jag tillgodoser någon av mina drifter. Vissa tycker helt enkelt om att döda andra; t.ex jägare. Jag kan förstå denna lust. Jag kan också förstå behovet av att rensa ut vad man kan betrakta som "ogräs", sådana inslag som inte passar min "tomt". Dessa två incitament duger bra åt psykopaten, kombinerade eller enskilda. Inget konstigt igentligen när man inte värderar människor högre än något annat i sin omgivning. I krig vill vi utrota en himla massa plötsligt.

I andra riktningen finns det människor som uppvärderar djur och även växter. Det är två ytterligheter. Den som dödar människor som insekter och den som medvetet ser sig för var den sätter fötterna för att inte trampa ihjäl en myra. Var någonstans befinner ni er på denna skala? Det flesta befinner sig någonstans i mitten, och ni sätter dessa gränser utifrån er själva, precis som psykopaten eller veganen.

Sedan kan man argumentera mot psykopatens beteende, men det är svårt om han/hon är barnlös och struntar i framtida generationer.

Är en "predator" (filmerna) psykopat?

Johan

Klas-Herman

Inläggav Klas-Herman » 29 apr 2005 21:15

Nonstop skrev: Har svårt att föreställa mig att inte också en seriemördare kan känna empati för sin katt eller sin mamma eller sina barn eller sin bästa kompis.

Men en seriemördare behöver ju inte vara en psykopat. En äkta psykopat
bryr sig knappast egentligen om sina närstående för mer än vad han har att vinna av att göra det.

Johan Åberg skrev:Det finns nog många psykopater, men alla blir inte yxmördare. Impulsen till att vilja döda andra måste också ha ett motiv som kan spåras.

Jag förstår avsaknaden av empati och att se människor som köttstycken, men för att jag ska döda andra så krävs det att jag tillgodoser någon av mina drifter.

Visst, en psykopat mördar ju naturligtvis inte bara för att han saknar empati, utan för att han tycker att han har något att vinna på det. Materiellt, eller bara av samma anledning som barn pajar fönster eller rycker vingarna av flugor; det är kul/spännande/intressant. Eller jag vet inte, jag spekulerar, men psykopater är inte psykotiska, de har klar, normal verklighetsuppfattning, vilket gör att förvriden verklighetsuppfattning/hallucinationer o dyl. kan uteslutas som motiv och då återstår endast att dom mördar för materiell vinning eller att dom tycker det är kul/spännande/intressant att döda/skada andra människor.

lurioso

Inläggav lurioso » 30 apr 2005 00:17

Jag vill bara nämna det att bara för att man är psykopad betyder det inte att man är galen. Men tack vare Hollywood så ser många på psykopater som galningar som mördar för skoj skull. Det finns många "friska" psykopater, varmed man menar en person som har insikt i, och kan hantera sin personlighetsstöring och fungera i samhället (se exempelvis schizoid personlighetsstörning). I vissa yrken kan en psykopatisk störning till och med vara en tillgång.
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 30 apr 2005 01:18

lurioso skrev:I vissa yrken kan en psykopatisk störning till och med vara en tillgång.

Yrkesgrupper som också har psykopatiska tendenser får man anta? Ett idéal i dagens ekonomi.

Johan

Tatjana

Inläggav Tatjana » 30 apr 2005 02:33

Många högt uppsatta ledare har tydligen psykopatiska drag.

"Det känns ju tryggt"
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Ropix-Daniel
Kontakt:

Inläggav Ropix-Daniel » 30 apr 2005 16:21

Debatten om "psykopater" har väl uppkommit på senare år (i till exempel debattartiklar)? Hur som helst så är den äcklig. På samma sätt som när folk i Sverige förut stämplade folk som "idioter". Just det - att vara en "idiot" var klassat som en psykisk störning. Vissa etablissemangs-akademiker har fortfarande en vilja att alienisera vissa människor. Därför kokar man ihop vissa "smutsiga" egenskaper och gör det till en officiell psykisk störning.

Alternativet är att låta folk kalla sig själva vad de vill. I en debatt skulle jag nog kunna få till exempel Klas-Herman att framstå som rätt självisk, men jag kommer garanterat inte att säga "det är fel i huvudet på dig".

Och för er som undrar - jag själv blir ibland kallad för en "psykopat". Ni som vill "bota" mig är välkomna att skicka personliga meddelanden och kommunicera den vägen. Eller ni kanske tycker att "vi psykopater" ska skjutas/utfrysas?

Förresten - jag har en hemsida som tipsar om kickar...

http://www.kikk.ws

www.kikk.ws

Nonstop

Inläggav Nonstop » 01 maj 2005 20:23

Klas-Herman skrev:
Nonstop skrev: Har svårt att föreställa mig att inte också en seriemördare kan känna empati för sin katt eller sin mamma eller sina barn eller sin bästa kompis.

Men en seriemördare behöver ju inte vara en psykopat. En äkta psykopat
bryr sig knappast egentligen om sina närstående för mer än vad han har att vinna av att göra det.

Ok, då byter vi ut ordet seriemördare mot "personer-som-kallas-psykopater". Eller kort och gott psykopater. Finns det "falska psykopater"?[/quote]

nissemannen

Inläggav nissemannen » 02 maj 2005 18:52

Psykopati är en personlighetsstörning (alltså inte en sjukdom) som diagnostiseras med testet PCL-R (finns andra också). Testet mäter bla empatiskförmåga, behov av omedelbar behovstillfredsställelse och behov av spänning.
Det är viktigt att påpeka att man oftast även tar hänsyn till personens uppväxt när man ställer diagnosen. Det bör också nämnas att psykopati är dock inte detsamma som asocial personlighetsstörning (DSM-IV).
-nissemannen

Återgå till "Psykologi"