Från bekantskap till vänskap

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Från bekantskap till vänskap

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 09:20

Hur skulle du beskriva den övergången? Ge gärna konkreta exempel. Vad utmärker för dig en s k tvillingsjäl?

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Från bekantskap till vänskap

Inläggav freddemalte » 31 aug 2010 09:46

Skogsälvan skrev:Hur skulle du beskriva den övergången? Ge gärna konkreta exempel. Vad utmärker för dig en s k tvillingsjäl?

Övergången:

1. Ömsesidig tillit och stöd.
2. Socialt interagerade (t.ex. känner varandras familjer etc.).
3. Kan känna spontan "saknad" av varandra vid frånvaro.
4. Ömsesidig förståelse av hur man fungerar (känslor, tankar, intellekt etc.)
5. Frånvaro av direkt sexuell attraktion - om man haft någon sådan så överges den.
6. Ömsesidigt engagemang (att man ömsesidigt angår och berör varandras liv).
7. Kärlek (ett relativt sätt förutsättningslöst omtyckande), dock annorlunda (men inte säkert mindre) än passions-kärleken.
8. Ömsesidig respekt (att man värderar varandras förehavanden, tid, liv och tillkortakommanden på ett likvärdigt och positivt sätt).

Tja, det finns säkert fler saker som utvecklas och förfinas under själva övergången, men det var väl några som jag kan se såhär utan större fördjupning. Jag vet inte om alla dessa åtta eller fler punkter måste vara uppfyllda för att övergången ska vara giltig, men det är nog ingen nackdel om så många som möjligt infaller.

Tvillingsjäl:

En person som i själva upplevelsen av en situation och livet verkar uppfatta och tolka i princip allt identiskt med hur jag själv uppfattar och tolkar situationen och livet så att varken ord eller andra beskrivningar behövs för att vi ska var på djupet rörande överrens om hur tillvaron och livet ter sig för oss. Det är magiskt och väldigt få som jag kan erinra att jag verkligen har upplevt detta med. Det är detta som för mig skiljer en så kallad tvillingsjäl från en bra kompis eller vän. Den bra kompisen eller vännen har dock också kvaliteter som är väldigt fascinerande och intressanta och som även tvillingsjälen kan ha (min inte nödvändigtvis måste ha i alla lägen). Detta är följande parametrar:

1. Intellekt på samma nivå (så att vi på ett ungefär kan prata om samma saker utan att på djupet behöva förklara för varandra hela tiden).

2. Känslor på ungefär samma plan så att man förstår vad den andra tycker om och gillar etc.

3. Livsåskådning (värderingar) på en gemensam grund (behöver inte betyda att man måste tro på samma sak och sådant, men att man dock kan leva och göra saker tillsammans när man så önskar utan att detta utgör något hinder).

4. Kärlekskänslan (det ovan nämnda omtyckandet)

Självklart är inte dessa fyra punkter 100% nödvändiga utan kan säkert variera i olika vänskapsrelationer men jag ändå en känsla av att de är tämligen viktiga. Man kan ju t.ex. bli väldigt nära vänner även om man är av olika åldrar (en äldre man och en ung pojke etc, och då är det väl de andra faktorerna som är viktigare en just kunskapsnivå och erfarenhet - men det behöver inte med nödvändighet vara så, ty man kan ju dela gemensam erfarenheter och kunskaper trots åldersskillnaden, så det där är ganska så klurigt - eller?).

5. Om man till de ovan fyra punkterna lägger till sexuell och fysisk attraktion, ja då är det inte enbart vänskap utan även en kärleksrelation a la passion och förhållande etc.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 31 aug 2010 09:48

Allting börjar ju att man lär känna en person. Sedan efter hand så börjar man umgås mer och mer. Man inser att man är väldigt lika varandra. Man har samma intresse samma uppfattning av saker och ting här i livet. När det har sket inser man att man har träffat s. k tvillingsjälen.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 10:11

Fredde det var en fint bearbetad lista där (tack för din tid!) och jag har inte så mycket att säga emot den, men missförstår jag dig - menar du att sexuell attraktion inte kan finnas i vänskapen, men i tvillingsjälen?

German är det ett fundament för likhet och måste den då vara snudd på hundraprocentig?

Ge gärna mer konkreta upplevelser hur ni uppfattat att bekantskapen övergått i vänskap. Jag var på en krog häromdagen med en kompis och vi kollade på menyn. Det stod någonstans hollandisesås med citron och jag sa "Vad äckligt!" och då sa "Det ska jag ta." Och då blev jag full i skratt för då förstod jag vänskapen.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 31 aug 2010 10:18

När det gäller övergång från bekantskap till vänskap sker det naturligt ifall kemin stämmer. Det finns ingen klar övergång utan både parter lär känna varandra bättre och bättre och efter hand blir bekantskap till vänskap.
mvh

German Timofejev

e-mail:  germa.timofejev@gmail.com

www.rustravel.se

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 aug 2010 10:20

Skogsälvan skrev:Fredde det var en fint bearbetad lista där (tack för din tid!) och jag har inte så mycket att säga emot den, men missförstår jag dig - menar du att sexuell attraktion inte kan finnas i vänskapen, men i tvillingsjälen?

Om en vänskap även omfattats av sexuell attraktion (i traditionell bemärkelse(*)) så anser jag att det rent språkligt övergår till en annan typ av relation (annars blir det svårt att hålla isär begreppen).

Japp, du har uppfattat mig korrekt (verkar det som). Visst kan man säkert träffa någon som man både känner en sexuell attraktion till och som dessutom är en tvillingsjäl (det ena utesluter alltså inte det andra).

(*)Jag avser då att man de facto vill ha sex med varandra som en viktig del av relationen, och inte bara att man tycker att den andre är sexig eller snygg etc. Men det där är (precis som allt annat) klurigt och det finns naturligtvis exempel på former av vänskap där sex kanske är en viktig del i det hela - men min fråga till dig blir då: Övergår inte traditionell vänskap till att bli något annat (per definition) om man även har en sexuell relation?

Frågan är intressant, inte minst just för att veta när orden ska användas och på ett korrekt sätt!

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 10:23

Det är klart att det finns moment om man tittar närmare på det. Och ser man dessa moment kan man förklara dem. Tänk efter nu, händelser ur ditt eget liv, german.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 10:28

Men Fredrik, känner inte du vänskap i de förhållande du har/har haft eller menar du att det är/harvarit tvillingsjälar eller brist på vänskap?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 aug 2010 10:40

Skogsälvan skrev:Men Fredrik, känner inte du vänskap i de förhållande du har/har haft eller menar du att det är/harvarit tvillingsjälar eller brist på vänskap?
Jo, vänskapen finns med i en kärleksrelation, men frågan var om denna "vänskap" inte även ska kallas för något annat när så är fallet för att hålla isär begreppen? Ungefär som när man skiljer på en bil och en lastbil. Båda är bilar, men med en lastbil kan man frakta betydligt större och/eller tyngre och/eller fler saker. Så hur ska vi språkligen skilja dessa åt då de är lika vad gäller vissa saker? Jo vi kallar den ena för bil och den andra för lastbil, så slipper vi missförstånd - ungefär på den nivån var min fundering kring detta (seriöst).

Fredrik

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 10:43

Jo, det kanske är enklast/bäst så.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 11:08

I min begreppsvärld finner man vänskapen i acceptansen av olikheterna.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 aug 2010 11:52

Skogsälvan skrev:I min begreppsvärld finner man vänskapen i acceptansen av olikheterna.
Intressant och värt att tänka på! Men är det inte samtidigt så att om man accepterar något hos någon annan så är man i sak lika på den punkten? Eller?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Från bekantskap till vänskap

Inläggav Algotezza » 31 aug 2010 12:13

Skogsälvan skrev:Hur skulle du beskriva den övergången? Ge gärna konkreta exempel. Vad utmärker för dig en s k tvillingsjäl?

Liknande intressen. Inte behöva sig allt. Ordlös förståelse och obetingad vänskap  finns där hela tiden. Gemenskap finns  utan att behöva träffas fysiskt eller via nätet. Eller ens kommunicera...

Men om det bara är så för ena parten? Och att det beror på att han/ hon inte fattar att den andre inte ser på relationen så...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 12:21

Då är det ju ingen olikhet, Fredde. Jag får hela tiden höra det här sökandet efter likheten och jag är väl lite skruvad, men jag kan inte förstå hur man kan mena sig ha funnit en djupare vänskap om man inte accepterar den andres sätt som skiljer sig från ens eget. Ju djupare klyfta som delar, desto större chans till tajtare vänskap (japp, det är lite rysk roulette). Därför upplever jag ofta det riktigt jobbigt med tillståndet mellan bekantskap (ofta som ihärdigt nickedockande i samstämmighet för att inte stöta sig) och mellanläget där mellan vänskap (där man är mer sig själv och ändå blir accepterad och sedd för den man är = kärlek).

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 31 aug 2010 12:25

You can lean on me, Algot.

Återgå till "Psykologi"