Sömnparalys
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Sömnparalys
Har någon av er erfarenhet av det? Det är ett tillstånd då man inte kan röra sig eller tala, men ofta se. Samtidigt är man vid medvetande. Det brukar inträffa vid insomnandet eller i REM-sömnen. Jag har aldrig varit med om det här tills för ett par veckor sedan och jag överdriver inte när jag säger att jag blev livrädd, kändes som jag höll på att bli strypt och jag kunde inte ens vicka på en tå. Det sägs att typ var femte - sjätte person upplever det här någon gång och fenomenet existerar över hela världen. Ofta hör man visst brus eller så och ser otäcka saker, eller känner närvaro av någon annan i rummet som man upplever skrämmande. Jag hör musik och igår natt satt "jag" i min skrivbordsstol och tittade på "mig själv" som låg i sängen och, inte för jag fattar hur det gick till, var jag sedan tillbaks i min kropp igen. Riktigt skruvat. Vet att Johan har skrivit om liknande saker, kanske finns det fler?
Förr var jag rädd i drömmens värld,
Jag har inte upplevt att jag tappat kontrollen över kroppen, men tycker inte det verkar så konstigt,
Våra sinnen är avstängda och vi känner inte vad kroppen har att berätta, och vi kontrollerar inte heller kroppen med vårat medvetande längre, vi är ju i en dröm.
Men för många år sedan fick jag en djupare/inre kunskap,
Jag är gud i mina drömmar, vad som än händer så kan jag få kontrollen över tanken.
Många påstår att styra sin dröm är omöjligt, men jag upplever det inte så och tror inte det är så.
kanske man kan göra likadant här,
'hjärntvätta' dig själv och bli master över din dröm.
Jag har inte upplevt att jag tappat kontrollen över kroppen, men tycker inte det verkar så konstigt,
Våra sinnen är avstängda och vi känner inte vad kroppen har att berätta, och vi kontrollerar inte heller kroppen med vårat medvetande längre, vi är ju i en dröm.
Jag är gud i mina drömmar, vad som än händer så kan jag få kontrollen över tanken.
Många påstår att styra sin dröm är omöjligt, men jag upplever det inte så och tror inte det är så.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys
I artikeln finns det en del att hämta, men jag hävdar att det som jag råkade ut för 1991, inte var en sömnparalys i den meningen att allt är hallucinationer. Dels därför att jag lyckades bryta mig loss och reste på mig, figuren i rummet var då kvar efter det att jag hade återfått full kontroll över kroppen. När figuren såg detta reagerade den med att fly rummet så fort att dörren slog igen av fartdraget efteråt. Det krävs mer än en hallucination för att slå igen en dörr i en lägenhet där alla fönster är stängda. Jag tror att det finns väsen som kan påverka, paralysera oss och som jag vet hände mig, trycka ned våra huvuden i kudden på riktigt. Att den som övertog lägenheten råkade ut för exakt samma fenomen, en händelse som var skrämmande lik men med den ytterligare detaljen att då han kom ut i hallen såg han "varelsen" försvinna genom en blå blixt. Enligt min erfarenhet existerar det helt vanliga sömnparalyser, och dels ovanliga sömnparalyser, den första är av nomalfallet, en känsla av att vara vaken men oförmögen att röra sig, ofta med en känsla av att något trycker ned delar av kroppen, den senare är ett fenomen som hör till det vi ännu inte vetenskapligt kan säkerställa existensen av mentrots det lika fullt verklig för den som drabbats.
I artikeln finns det en del att hämta, men jag hävdar att det som jag råkade ut för 1991, inte var en sömnparalys i den meningen att allt är hallucinationer. Dels därför att jag lyckades bryta mig loss och reste på mig, figuren i rummet var då kvar efter det att jag hade återfått full kontroll över kroppen. När figuren såg detta reagerade den med att fly rummet så fort att dörren slog igen av fartdraget efteråt. Det krävs mer än en hallucination för att slå igen en dörr i en lägenhet där alla fönster är stängda. Jag tror att det finns väsen som kan påverka, paralysera oss och som jag vet hände mig, trycka ned våra huvuden i kudden på riktigt. Att den som övertog lägenheten råkade ut för exakt samma fenomen, en händelse som var skrämmande lik men med den ytterligare detaljen att då han kom ut i hallen såg han "varelsen" försvinna genom en blå blixt. Enligt min erfarenhet existerar det helt vanliga sömnparalyser, och dels ovanliga sömnparalyser, den första är av nomalfallet, en känsla av att vara vaken men oförmögen att röra sig, ofta med en känsla av att något trycker ned delar av kroppen, den senare är ett fenomen som hör till det vi ännu inte vetenskapligt kan säkerställa existensen av mentrots det lika fullt verklig för den som drabbats.
Mr.M skrev:Förr var jag rädd i drömmens värld,
ja, det går att kontrollera våra drömmar.... :)
-
transversal
- Johan Ågren
- Administratör
Att ni upplever att ni ligger där paralyserade är enbart en dröm att ni ligger på sängen och är paralyserade. Det är den tråkiga versionen. Men har man legat där och upplevt det så är det lika påtagligt som när man är vaken. Om det är så att det är ett vaket tillstånd, så kan vi verkligen gå ut ur våra kroppar.
-
transversal
- Johan Ågren
- Administratör
Hur som helst så är det ett etablerat fenomen som inte enbart är en form av dröm i vanlig bemärkelse. Sömnparalysen har sin förklaring i de kemiska ämnen kroppen utsöndrar under sömnen som förlamar våra muskler. Just när man blir medveten i detta tillstånd så följer inte vår kropp de rörelser vi utför med vår vilja. Vi blir instängda. Så den upplevelsen är inte en ren dröm, utan upplevelsen triggas av reella förhållanden. Vad som sedan sker när vår vilja gör sig fri från vår paralyserade kropp kan man fundera över.
Din länk var lite trasig Zokrates. Verkar vara något problem att ha ett "ö" i en länk. Intressant sida. Kul att detta är den ursprungliga betydelsen av "mara". Tycker det finns likheter mellan din "rymdvarelse" och den "grudgetjej" som var på mig och vad som beskrivs på den där sidan. Ja man kan undra vad det är som sker. Har samtidigt svårt att tro att detta kan vara något annat än injusteringar/healing, eller någon annan hjälp, men som misstolkas. Har svårt att föreställa mig en tillvaro med rymdvarelser, troll och knytt som hittar på allehanda hyss. Det måste finnas någon djupare överenskommelse och förståelse, och att det på en medvetandenivå är helt naturligt att detta sker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%F6mnparalys
Din länk var lite trasig Zokrates. Verkar vara något problem att ha ett "ö" i en länk. Intressant sida. Kul att detta är den ursprungliga betydelsen av "mara". Tycker det finns likheter mellan din "rymdvarelse" och den "grudgetjej" som var på mig och vad som beskrivs på den där sidan. Ja man kan undra vad det är som sker. Har samtidigt svårt att tro att detta kan vara något annat än injusteringar/healing, eller någon annan hjälp, men som misstolkas. Har svårt att föreställa mig en tillvaro med rymdvarelser, troll och knytt som hittar på allehanda hyss. Det måste finnas någon djupare överenskommelse och förståelse, och att det på en medvetandenivå är helt naturligt att detta sker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%F6mnparalys
- Johan Ågren
- Administratör
Johan Ågren skrev:nuddle skrev:ja vi kan gå ut ur våra kroppar.... det är läskigt
Varför tycker du att det är läskigt? Är det känslan i stunden, eller är det själva "idén" och vad det betyder som är läskigt. Är det något du vill undvika, eller något du vill lära känna som mindre läskigt?
kroppen ser totalt död ut när man lämnar sin kropp... jag blev rädd sist det hände mig, men det är sanningen, inget att vara rädd för egentligen
det är inget jag eftersträvar, men om det är det som är tanken i processen att komma närmare gud, så hoppas jag att jag kan omfamna det
-
transversal
nuddle skrev:ja vi kan gå ut ur våra kroppar.... det är läskigt
Jag gillar det lite. Gillar känslan att det kanske finns en utväg - ett hål - att smita ut igenom. Känner mig liksom instängd här. Tänker att det är en tunn hinna som skiljer vår kollektiva dröm från verkligheten och att man kan smita ut. Men att verkligheten där utanför på något sätt skulle vara fruktansvärd. Jag har vänner som säger att de delar den känslan/idén.
transversal skrev:nuddle skrev:ja vi kan gå ut ur våra kroppar.... det är läskigt
Jag gillar det lite. Gillar känslan att det kanske finns en utväg - ett hål - att smita ut igenom. Känner mig liksom instängd här. Tänker att det är en tunn hinna som skiljer vår kollektiva dröm från verkligheten och att man kan smita ut. Men att verkligheten där utanför på något sätt skulle vara fruktansvärd. Jag har vänner som säger att de delar den känslan/idén.
ja lite frihet kan man uppleva ifall man tar ut sin känsla utanför kroppen,
men total frihet kommer nog först då vi lämnat vår kropp, alltså i ett
annat liv. . . . finns dom som sägs kunna resa i detta liv, själv har jag aldrig varit
mer än 50cm ifrån min kropp :)
Lustigt att dom tar up maran,
jag får inget direkt grepp över vem maran är i våran mytologi,
men den har iallafall knytningar till lilith som var Adams första fru men lämnade honom tidigt,
hon ville inte bli dominerad av en man, och är även av en symbol för feminism.
Succubus är den sexiga varianten av lilit. Älvor har kopplats ihop med maran.
Detta är lite intressant, marans dröm, en för mig hopplockad saga i bättre klass än drömmen själv.
men vem vet, kanske succubus eller incubus har förfört oss i sömnen så vi blivit paralyserade lite för länge
jag får inget direkt grepp över vem maran är i våran mytologi,
men den har iallafall knytningar till lilith som var Adams första fru men lämnade honom tidigt,
hon ville inte bli dominerad av en man, och är även av en symbol för feminism.
Succubus är den sexiga varianten av lilit. Älvor har kopplats ihop med maran.
Detta är lite intressant, marans dröm, en för mig hopplockad saga i bättre klass än drömmen själv.
men vem vet, kanske succubus eller incubus har förfört oss i sömnen så vi blivit paralyserade lite för länge