Ond ande eller psykos
Moderator: Moderatorgruppen
Ond ande eller psykos
Jag måste verkligen fråga om någon vet vad ett psyke kan göra med en människa... vad ren galenskap har sin gräns.
För att göra en lång historia kort:
Vi var med om en väldigt bisarr händelse för ett par månader sedan. Egentligen var det min syster och hennes pojkvän. Pojkvännens kompis fick ett anfall som skulle ha vart kopplat med exorcism. Han fick förvriden röst och blev helt galen under dom värsta attackerna, och till och med min systers pojkvän som aldrig någonsin har trott på saker i närheten av det blev helt vettskrämd.
Hans kompis som blev utsatt av detta hade haft kontakt med en äldre dam ett tag som sa sig själv vara som en "extramamma" eftersom han själv hade tagit hand om hennes son som i tonåren vart allmänt trotsig och behövde en förebild. Så hon köpte mat och var där och städade och sånt.. Hon var också ett medium eller liknande och tog han med till en väninna precis innan allt det här hände. När han sedan kom hem efter att ha spenderat natten där med dom här två damerna, kunde han inte titta sig i speglar för han såg något konstigt.... det blev värre och värre och tillslut ska någonting ont ha tagit över hans kropp.
Vi har inte vetat vad vi ska tro, jag har inte träffat den här killen men jag har fått lugna min syster och hennes pojkvän många gånger efter allt var över. Han kunde inte ens bo kvar där för detta som var inne i kompisens kropp ville över till min systers pojkvän.
Dom här två äldre damerna sa till han att han också måste åka till den här kvinnan som hans kompis sovit hos. För att genomgå en ritual, han vägrade och hans kompis blev bara mer och mer hotfull mot honom.
Nu är allt bra och kompisen är "frisk" och minns inget av det som hänt. Han som person ska vara mycket stabil i sig själv och han spelar basket på hög nivå, har aldrig testat droger... Men vi kan inte riktigt släppa händelsen, speciellt inte min syster. Hon är livrädd och mår inte bra av det som hänt. Jag lugnar henne med att en människas hjärna kan spela en många spratt och att det måste också vara någonting dom två damerna har gjort, för hur kan detta hända precis när han fått kontakt med dom? Dessutom har min syster hittat bilder på deras dator där den här damen står och posar med killens mammas fotografi framför ansiktet..
Vi har också hittat ljudfiler på youtube av andra kända fall... men kan detta hända? Eller finns någon logisk förklaring? Jag är själv uppvuxen med en psykisk sjuk mamma och vet hur psykoser kan vara.. men jag har aldrig varit med om någonting i närheten av vad dom har berättat.
Jag är supertacksam för svar!
För att göra en lång historia kort:
Vi var med om en väldigt bisarr händelse för ett par månader sedan. Egentligen var det min syster och hennes pojkvän. Pojkvännens kompis fick ett anfall som skulle ha vart kopplat med exorcism. Han fick förvriden röst och blev helt galen under dom värsta attackerna, och till och med min systers pojkvän som aldrig någonsin har trott på saker i närheten av det blev helt vettskrämd.
Hans kompis som blev utsatt av detta hade haft kontakt med en äldre dam ett tag som sa sig själv vara som en "extramamma" eftersom han själv hade tagit hand om hennes son som i tonåren vart allmänt trotsig och behövde en förebild. Så hon köpte mat och var där och städade och sånt.. Hon var också ett medium eller liknande och tog han med till en väninna precis innan allt det här hände. När han sedan kom hem efter att ha spenderat natten där med dom här två damerna, kunde han inte titta sig i speglar för han såg något konstigt.... det blev värre och värre och tillslut ska någonting ont ha tagit över hans kropp.
Vi har inte vetat vad vi ska tro, jag har inte träffat den här killen men jag har fått lugna min syster och hennes pojkvän många gånger efter allt var över. Han kunde inte ens bo kvar där för detta som var inne i kompisens kropp ville över till min systers pojkvän.
Dom här två äldre damerna sa till han att han också måste åka till den här kvinnan som hans kompis sovit hos. För att genomgå en ritual, han vägrade och hans kompis blev bara mer och mer hotfull mot honom.
Nu är allt bra och kompisen är "frisk" och minns inget av det som hänt. Han som person ska vara mycket stabil i sig själv och han spelar basket på hög nivå, har aldrig testat droger... Men vi kan inte riktigt släppa händelsen, speciellt inte min syster. Hon är livrädd och mår inte bra av det som hänt. Jag lugnar henne med att en människas hjärna kan spela en många spratt och att det måste också vara någonting dom två damerna har gjort, för hur kan detta hända precis när han fått kontakt med dom? Dessutom har min syster hittat bilder på deras dator där den här damen står och posar med killens mammas fotografi framför ansiktet..
Vi har också hittat ljudfiler på youtube av andra kända fall... men kan detta hända? Eller finns någon logisk förklaring? Jag är själv uppvuxen med en psykisk sjuk mamma och vet hur psykoser kan vara.. men jag har aldrig varit med om någonting i närheten av vad dom har berättat.
Jag är supertacksam för svar!
Självklart är det så! Men en psykos är en ondska som har grundat sig i en människa.. Men att det skulle vara något annat, något större.. typ som en "ond ande" blir ju svårare att hantera. För man vet iingenting!
Jag skulle vara vilja ha ett konkret och logiskt svar så man slipper gå och grubbla, att någon säger till mig att en sån sak kan hända av vissa anledningar..
hmm, ja detta är en svår nöt.
Jag skulle vara vilja ha ett konkret och logiskt svar så man slipper gå och grubbla, att någon säger till mig att en sån sak kan hända av vissa anledningar..
Anna-Sara skrev:Självklart är det så! Men en psykos är en ondska som har grundat sig i en människa.. Men att det skulle vara något annat, något större.. typ som en "ond ande" blir ju svårare att hantera. För man vet iingenting!
du kan inte få något egentligt logiskt svar, eftersom logik inte har och göra med orsak och verkan (empiriska observationer).
däremot kan du säkert få en tillfredsställande vetenskaplig/medicinsk förklaring. sådana svar är dock aldrig 100% säkra, bara mer eller mindre tillförlitliga teorier. själv kan jag inte ge dig förklaring, inte tillräckligt påläst i ämnet...
Helt omöjligt att rationellt förklara hur det verkligen ligger till,
jag väljer alltid att tro på en berättelse, och många fall har beskrivits om besatthet.
Så jag tar det för sant (har själv mindre erfarenheter om spöken/energi)
Jag tror eller mer vet att vi människor samexisterar med andra krafter,
en själsligt hav, och på detta hav finns det många som vill andra ont.
Och jag vet att vi kan påverka hur andra mår, bara via tanke,
så besatthet känns inte långt ifrån otorligt i mina öron, men vad det exakt är vet jag inte.
Det är väldigt långt borta från vardagens upplevelser om vad som är verkligt.
Men som sagt, berättelser finns i tusental, och jag vill inte ignorera det.
Man kan ju förstås ignorera dessa berättelser, men varför berättar så många samma saker ?
Det måste finnas mer än sjukdomar i detta, det är min syn och bild av det hela.
så, det verkar vara en verklig händelse som vi inte förstår.
jag väljer alltid att tro på en berättelse, och många fall har beskrivits om besatthet.
Så jag tar det för sant (har själv mindre erfarenheter om spöken/energi)
Jag tror eller mer vet att vi människor samexisterar med andra krafter,
en själsligt hav, och på detta hav finns det många som vill andra ont.
Och jag vet att vi kan påverka hur andra mår, bara via tanke,
så besatthet känns inte långt ifrån otorligt i mina öron, men vad det exakt är vet jag inte.
Det är väldigt långt borta från vardagens upplevelser om vad som är verkligt.
Men som sagt, berättelser finns i tusental, och jag vill inte ignorera det.
Man kan ju förstås ignorera dessa berättelser, men varför berättar så många samma saker ?
Det måste finnas mer än sjukdomar i detta, det är min syn och bild av det hela.
så, det verkar vara en verklig händelse som vi inte förstår.
- Johan Ågren
- Administratör
Jagf har faktiskt ett ovanligt rationellt svar på detta (för att komma från mig
) i den här tråden: http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... ht=#166663
Tänk dig själv att vara instängd och förtryckt av ett starkare medvetandekomplex. Vad händer när detta tragiska liv bryter fram till slut och tar kontroll över kroppen. Helt dysfunktionellt, torterat och inte omöjligt ute efter hämd. Jag menar att det är dags att börja tänka om; och inte anse att allt som existerar i den egna kroppen är ens egen rättighet att göra vad personen vill med. MPD och förträngda implicita medvetandekomplex är egna enheter. Vi måste lägga ner den inrotade föreställningen att vi nödvändigtvis har en (1) själ. Torterar vi oavhängiga aspekter i våra egna kroppar så är det klart omoraliskt.
Så "demonen" behöver vård, och ska inte tryckas tillbaka ned i glömskan igen genom "exorcism". Ja det må vara vad vi klassar som "ondska" som kommer fram. Men är det rätt att hantera denna "ondska" på detta sätt? Tortyr skapar ondska. Föreställ dig bara hur det skulle vara att sitta fast och kontrolleras av en annan människas medvetande och inte kunna nå ut. Vad den dominante personen kan göra är att visa på att han/hon vet om den andra personen i sitt medvetande, och med hjälp av en terapapeut börja en dialog och förlikning. Och jag tror att ett "förlåt" många gånger kan vara en bra start.
Frågan är huruvida vi ska ha medlidande med vår hand när den bränner sig på plattan, även om våra nervbanor till hjärnan är avkapade. På samma sätt kan det finnas delar i vår kropp som lider, fast vi inte själva är medvetna om det. Det är nog ganska troligt att det är så med tanke på våra kroppars komplexitet. Frågan är huruvida vi måsta ta ansvar för detta lidande som är instängt i oss som vi inte kan kommunicera med? Det skulle vara omoraliskt om vi månar om djur, som har en mindre potential till lidande, om vi samtidigt ignorerar dessa aspekter i oss själva som lider utan att kunna komma till uttryck och få hjälp. MPD är bara ett tydligt exempel på detta, där en annan del i vår kropp faktiskt förmår kommunicera utåt, men mörkertalet måste vara enormt på alla neurologiska komplex som förblir implicita i vår hjärna. Detta kan vara det största moraliska dilemmat vi har att ta ställning till. Det går inte att avfärda med att det är delar av oss själva och således upp till oss själva hur vi vill måna om det eller fortsätta tortyren. Rent funktionellt, praktiskt och moraliskt så förblir dessa aspekter i din kropp någon eller några andra fram till det att du är integrerad med dem. Du har således inte moralisk rätt att förtränga sidor av dig själv och förtrycka dessa så länge som de är medvetna. Att du inte är medveten om dem är irrelevant. Och börjar vi säga att djur har medvetande så är det orimligt att anta att vår hjärnas komplexitet inte hyser dessa möjligheter. MPD är en stark indikation på att detta är en realitet.
Tänk dig själv att vara instängd och förtryckt av ett starkare medvetandekomplex. Vad händer när detta tragiska liv bryter fram till slut och tar kontroll över kroppen. Helt dysfunktionellt, torterat och inte omöjligt ute efter hämd. Jag menar att det är dags att börja tänka om; och inte anse att allt som existerar i den egna kroppen är ens egen rättighet att göra vad personen vill med. MPD och förträngda implicita medvetandekomplex är egna enheter. Vi måste lägga ner den inrotade föreställningen att vi nödvändigtvis har en (1) själ. Torterar vi oavhängiga aspekter i våra egna kroppar så är det klart omoraliskt.
Så "demonen" behöver vård, och ska inte tryckas tillbaka ned i glömskan igen genom "exorcism". Ja det må vara vad vi klassar som "ondska" som kommer fram. Men är det rätt att hantera denna "ondska" på detta sätt? Tortyr skapar ondska. Föreställ dig bara hur det skulle vara att sitta fast och kontrolleras av en annan människas medvetande och inte kunna nå ut. Vad den dominante personen kan göra är att visa på att han/hon vet om den andra personen i sitt medvetande, och med hjälp av en terapapeut börja en dialog och förlikning. Och jag tror att ett "förlåt" många gånger kan vara en bra start.
- Johan Ågren
- Administratör
I inlägget ovan så visade jag på den enklaste förklaringen. Men då jag själv också är idealist, och också upptäckt att mitt medvetande kan friställas från kroppen, så är det heller inte orimligt med sammanblandningar mellan kroppar och andra friställda medvetanden. Det finns ett större utbyte än vad vi normalt antar utifrån klassisk fysikalism. Men först och främst tror jag att det går att förklara internt.
Angående "ondska" så tycker jag filmen "the ring" illusterade det bra. (spolier). Mer specifikt mot slutet av filmen när försoningen åter övergick i ondskan. Kanske det åter fanns en försoning och läkning, men filmen lämnade oss i det skeedet.
Angående "ondska" så tycker jag filmen "the ring" illusterade det bra. (spolier). Mer specifikt mot slutet av filmen när försoningen åter övergick i ondskan. Kanske det åter fanns en försoning och läkning, men filmen lämnade oss i det skeedet.
Men kan en annan människa orsaka eller framkalla (på ett eller annat sätt om man känner personen och vet hur man ska gå tillväga) smärta som går ut i ilska och som tillslut visar sig i olika utbrott och psykoser?
Eftersom han hade vart helt "frisk" och mådde bra och levde ett sunt liv innan (och efter). Man kan ju visserligen aldrig veta exakt allt om en människa, men dom bodde trots allt tillsammans och hade en väldigt nära relation.. och allt var så ofattbart, som att det hade kommit upp ur intet..
Eftersom han hade vart helt "frisk" och mådde bra och levde ett sunt liv innan (och efter). Man kan ju visserligen aldrig veta exakt allt om en människa, men dom bodde trots allt tillsammans och hade en väldigt nära relation.. och allt var så ofattbart, som att det hade kommit upp ur intet..
- Johan Ågren
- Administratör
Anna-Sara skrev:Men kan en annan människa orsaka eller framkalla (på ett eller annat sätt om man känner personen och vet hur man ska gå tillväga) smärta som går ut i ilska och som tillslut visar sig i olika utbrott och psykoser?
Låter självklart för mig. Människor triggar människor. Det är ju betydelsen av att "kliva på en öm tå". Har en människa potential till en psykos så behövs ju bara en relativt stor och potent dos yttre påverkan för att psykosen ska framträda. Kraftig psykologisk dynamik och utagerande är heller inte ovanligt. Vanligt förekommande hos introverta människor som når en avgörande punkt.
Själv så riktar jag attackerna inåt under en mycket lång period innan mitt inre skal brister och omvärlden får ta del av sörjan. När jag nu befinner mig i en sådan fas i livet. Det är ju dom bråkiga människorna man kan känna sig trygg med...
om vi utgår från att själars existens är sant, och att en kropp hyser en själ.
Det finns många som berättar om hur dom upplever att dom har fötts i fel kropp, tänker på sexualiteten.
Sen finns det många fall där man ser flera själar i samma kropp, dom är oberoende varandra och har olika karaktärer.
en psykisk sjukdom skulle kunna förklara det, men gör den det ?
Patienter matas med antidepressiva medel och annat roligt.. men det verkar inte ha någon effekt på anfallen.
tittade igenom ett par autentiska ljudklipp och filmen på rose besatthet, Det känns mer än en sjukdom,
Besatthet finns i alla kulturer, och alla religioner, Det slog mig då att, allah som gud och shamaner driver ut dessa andar.. och då blev min fråga, vilken är den rätta guden?, alla verkar ha samma funktion för utdrivning...
postar detta från sidan paranormal.se
http://paranormal.se/topic/besatthet.html#527896
Det finns många som berättar om hur dom upplever att dom har fötts i fel kropp, tänker på sexualiteten.
Sen finns det många fall där man ser flera själar i samma kropp, dom är oberoende varandra och har olika karaktärer.
en psykisk sjukdom skulle kunna förklara det, men gör den det ?
Patienter matas med antidepressiva medel och annat roligt.. men det verkar inte ha någon effekt på anfallen.
tittade igenom ett par autentiska ljudklipp och filmen på rose besatthet, Det känns mer än en sjukdom,
Besatthet finns i alla kulturer, och alla religioner, Det slog mig då att, allah som gud och shamaner driver ut dessa andar.. och då blev min fråga, vilken är den rätta guden?, alla verkar ha samma funktion för utdrivning...
postar detta från sidan paranormal.se
Modern medvetandeforskning har visat att besatthet varken är någon mystisk ockult företeelse, eller en produkt av skrock. En del upplevelser och fenomen som kan uppträda under en andlig-psykisk utvecklingsprocess eller kris, kan i vissa fall till stor del likna det som under historien beskrivits som att vara 'besatt'. Moderna forskare som studerat denna företeelse är exempelvis psykologen Edith Fiore och psykiatern Stanislav Grof (se boktips). Sådana upplevelser kan även i sig utlösa andligt-psykiska kriser.
I mildare former kan besatthet yttra sig som oförklarliga önskningar, behov och handlingar man kan tro är ens egna men som inte överensstämmer med individens medvetna vilja eller personlighet. Detta kan tolkas som att en ande har tagit personen i besittning och agerar ut sina behov och önskningar genom honom eller henne, alternativt att personen är fångad i transpersonella eller arketypiska energier som inte kan hanteras av personligheten.
http://paranormal.se/topic/besatthet.html#527896
- Johan Ågren
- Administratör
Kan det vara ett så kallat "falskt" epileptiskt anfall? ..utlöses vanliga fall av stress eller sömnbrist ..osv.
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#
skrev Anna-Sara
jo sånt kan hända....
själv upplevde jag förra vintern ungefär vid denna tidpunkt att något annat än mitt VANLIGA jag TOG ÖVER och hjälpte mig inse NÅGOT eller lösa några problem....
ibland kunde denna ANDRA jag träda fram inför min FRU och hon blev såklart rädd, och jag med till viss del efteråt.... denna andra jag kändes som en helt naturlig DEL av mig, och fast jag var lika medveten om den som jag är medveten om mig själv kunde jag SJÄLV inte märka någon skillnand förrens först efter att mitt "vanliga" jag kom tillbaks.....
psykisk sjukdom... eller ande... eller bara en annan sida av en själv...
vet inte själv faktiskt....
men andliga saker kan föra många skrämmande saker med sig ifall man inte är informerad i förväg om dem.... HELT KLART
att besöka SPÅ damer och sånt är nog bara negativt....
exempel från denna grejs som hände förra vintern:
i normala fall känner jag mig lite hämmad över att ha sex, men när denna ANDRA del av mig TOG ÖVER tyckte jag om att ha sex och hade bättre sex än jag någonsin innan HAFT.... min fru blev förvånad märkte jag på henne, och jag också till viss del över min OVANLIGA förmåga.... och min ohämmade natur....
en gång kommer jag ihåg att en kraft visade mig var den FRI VILJAN skulle finnas, såsom att något TOG ÖVER min kropp, vilket var mycket skrämmande...
en annan gång tycktes jag kunna se människors själar.... vissa var mörka och skrämmande.... känna av energier från föremål som människor hade rört vid (elektromagnetism antar jag)
eller så kunde jag PRATA i en annan slags röst, med en annan slags pondus, annan slags tonfall, och en helt annan slags personlighet som dock var helt medvetet om mitt vanliga jag.... alltså allt det som hände mig och så vidare... som jag fast en ANNAN jag...
skrev Anna-Sara
jo sånt kan hända....
själv upplevde jag förra vintern ungefär vid denna tidpunkt att något annat än mitt VANLIGA jag TOG ÖVER och hjälpte mig inse NÅGOT eller lösa några problem....
ibland kunde denna ANDRA jag träda fram inför min FRU och hon blev såklart rädd, och jag med till viss del efteråt.... denna andra jag kändes som en helt naturlig DEL av mig, och fast jag var lika medveten om den som jag är medveten om mig själv kunde jag SJÄLV inte märka någon skillnand förrens först efter att mitt "vanliga" jag kom tillbaks.....
psykisk sjukdom... eller ande... eller bara en annan sida av en själv...
vet inte själv faktiskt....
men andliga saker kan föra många skrämmande saker med sig ifall man inte är informerad i förväg om dem.... HELT KLART
att besöka SPÅ damer och sånt är nog bara negativt....
exempel från denna grejs som hände förra vintern:
i normala fall känner jag mig lite hämmad över att ha sex, men när denna ANDRA del av mig TOG ÖVER tyckte jag om att ha sex och hade bättre sex än jag någonsin innan HAFT.... min fru blev förvånad märkte jag på henne, och jag också till viss del över min OVANLIGA förmåga.... och min ohämmade natur....
en gång kommer jag ihåg att en kraft visade mig var den FRI VILJAN skulle finnas, såsom att något TOG ÖVER min kropp, vilket var mycket skrämmande...
en annan gång tycktes jag kunna se människors själar.... vissa var mörka och skrämmande.... känna av energier från föremål som människor hade rört vid (elektromagnetism antar jag)
eller så kunde jag PRATA i en annan slags röst, med en annan slags pondus, annan slags tonfall, och en helt annan slags personlighet som dock var helt medvetet om mitt vanliga jag.... alltså allt det som hände mig och så vidare... som jag fast en ANNAN jag...
nuddle, du minns alltid när detta inträffar? du har inte ens tillfällig amnesi? låter inte som det. låter som att du var med och 'såg på' när allt hände i alla fall den gången som din fru blev rädd...eller?
annars så kan det också låta som depersonalisationssyndrom.
men jag vet inget om din bakgrund så det var mest en tanke som slog mig när du beskrev symptomen.
men jag vet inget om din bakgrund så det var mest en tanke som slog mig när du beskrev symptomen.
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.
Basal skrev:nuddle, du minns alltid när detta inträffar? du har inte ens tillfällig amnesi? låter inte som det. låter som att du var med och 'såg på' när allt hände i alla fall den gången som din fru blev rädd...eller?
det kan vart något med personlighets-syndrom men det är svårt att säga
jag tror det har mer med att mitt andra jag som är min riktiga personlighet VISADE sig obehindrat enbart,
nu verkar jag ha integrerat mycket mer av denna personlighet i min vanliga personlighet och då ser man ingen större skillnand....
den riktiga personligheten ser jag som ARKETYPISK medans den vanliga är en slags samhällskonstruktion.....
jag minns det mesta, en tid mindes jag väldigt lite av vad jag gjorde, var alltför upprymd....