Automatisk skrift

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Automatisk skrift

Inläggav Algotezza » 16 dec 2010 17:38

Jag har varit med om det senaste året vid datorn att jag tänkte och trodde jag skrev ett ord - men fingrarna skrev ett annat.

På detta forum skulle jag skriva Koranen men det blev Korpamoen.

På ett annat forum skulle jag skriva under mit inlägg Algotezza sedan jag länkat till ett Youtube-klipp men skrev Youtube i stället.

Har ni varit med om något sådant?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 17 dec 2010 01:39

Lika bra att skicka in dig på demensavdelningen direkt tror jag! :)

Kan berätta om en av mina patienter, som fått en stroke och därefter drabbats av afasi. Snart lärde hon sig prata helt redigt, men då och då kunde hon oavsiktligt säga helt fel ord utan att först märka det. Till exempel berättade hon en gång för mig "När jag kom hem från fängelset...", men vad hon menade säga var "När jag kom hem från sjukhuset...". :)

Jag själv då...

En gång skrev jag ett brev, kom på mig själv att skriva "jag skulle behöva mer uppskattning", el dyl, men ordet "uppskattning" var inte alls det jag tänkt mig. Minns inte vad jag egentligen tänkt skriva, men det var nåt helt annat.

En annan gång när jag läste litteraturvetenskap, tyckte att det var en ganska tråkig föreläsning, men jag antecknade ändå för att hänga med, så märkte jag till min förvåning att jag råkat skriva Elliott Smith istället för T.S. Eliot på ett ställe

Finns nog fler exempel, tror det händer mig då och då, men kommer inte på nu...

Återgå till "Psykologi"