Livspartner

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Livspartner

Inläggav transversal » 10 mar 2011 16:46

Till alla er som har en partner ni lever med,

vad fick er att välja just denna person att leva med?

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Livspartner

Inläggav freddemalte » 10 mar 2011 16:58

transversal skrev:Till alla er som har en partner ni lever med,

vad fick er att välja just denna person att leva med?
Hej transversal

I den mån det är möjligt att utföra en självreflekterande, retrospektiv och introspektiv analys av detta så blir mitt svar följande (ingen prioritetsordning):

Hennes . . .

- Personlighet
- Vänlighet
- Intelligens
- Förmåga att sätta sig in i hur andra människor upplever tillvaron
- Känsla för stunden som sådan
- Värderingar
- Humor och jargong
- Drömma och visioner
- Sätt att röra sig
- Kompetens och erfarenhet
- Vackra ansikte, ögon och stil
- Livsglädje
- Härliga familj
- Nyfikenhet på livet, människor, platser och andra fenomen

Och mycket annat som är svårt att direkt sätta ord på . . . .

Sen är det ju det där med kärleken och förälskelsen som inte går att förklara helt ut - att jag längtar efter henne när hon inte är i närheten, att jag blir glad när jag ser henne, att jag mår bra av att umgås med henne etc.

Tja, det var ett försök att svara på din fråga!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 mar 2011 17:06

Ja du fredde, på ett eller annat sätt så slukar väl de flesta kvinnor sina män.
Bild

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 10 mar 2011 17:11

Zokrates skrev:Ja du fredde, på ett eller annat sätt så slukar väl de flesta kvinnor sina män.
[bild på Mansfällan]
Hej Zokrates

Ja nog kan det vara så, och du verkar ha blivit lite slukad av . . .

Bild

. . . på avstånd ;-)

Vilket är en slags bedrift i sig!

*smile* :roll:

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

transversal

Inläggav transversal » 10 mar 2011 17:21

Zokrates skrev:Ja du fredde, på ett eller annat sätt så slukar väl de flesta kvinnor sina män.
Bild

Vill bara förklara, eftersom Zok inte gjorde det själv, att detta är Zoks livspartner.  :D

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 mar 2011 17:26

Ja, nu hann du ju ta bort inlägget och ändra det Transversal, nej inte fånigt, men just det där uttrycket "väljer", varför handlar det nästan uteslutande om aktiva val när det gäller partners, sett från min synvinkel, kan det inte bara få lov att bli ibland, eller är det förunnat männen att tänka så? Är kärlek verkligen ett aktivt val?

transversal

Inläggav transversal » 10 mar 2011 17:32

Jamen du behöver inte rättfärdiga att du valde kvinnan ovan Zokrates. Jag förstår att det bara blev så. :-)

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 10 mar 2011 17:33

Hon valde mig. Jag hakade på tack vare en biokemisk reaktion i hjärnan som berättade för mig att hon var en lämplig partner att skapa en livsduglig avkomma tillsammans med.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 mar 2011 17:33

transversal skrev:Jamen du behöver inte rättfärdiga att du valde kvinnan ovan Zokrates. Jag förstår att det bara blev så. :-)

Nu tänkte jag att hon kanske var lite lik dig...

transversal

Inläggav transversal » 10 mar 2011 17:36

Lill-Leif skrev:Hon valde mig. Jag hakade på tack vare en biokemisk reaktion i hjärnan som berättade för mig att hon var en lämplig partner att skapa en livsduglig avkomma tillsammans med.

Men va fan. Vilket långtråkigt svar.  :lol:

transversal

Inläggav transversal » 10 mar 2011 17:40

Zokrates skrev:
transversal skrev:Jamen du behöver inte rättfärdiga att du valde kvinnan ovan Zokrates. Jag förstår att det bara blev så. :-)

You wish. Nä, jag är mer den tykna typen. Jag har nog aldrig varit en sån där girl-next-door. Eller som en fd kille sa: Jag valde dig inte för att du var snygg utan för att du var smart. Idag vet jag inte ens hur det är med smartheten. :-)

suzzette

Kärlekens väg

Inläggav suzzette » 10 mar 2011 17:44

Hej! Det där med kärlek kan vara en karmel att bita i När man träffar den personen som tar en för den man är och följer med på resans gång på gott och ont då har man prickat rätt. :smt052  :smt052  :smt052

transversal

Inläggav transversal » 10 mar 2011 17:46

Mmm. Så sant. Har du hittat en sån person då?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 mar 2011 20:10

transversal skrev:
Zokrates skrev:

You wish. Nä, jag är mer den tykna typen. Jag har nog aldrig varit en sån där girl-next-door. Eller som en fd kille sa: Jag valde dig inte för att du var snygg utan för att du var smart. Idag vet jag inte ens hur det är med smartheten. :-)

Ja, en gång fick jag veta att "vi" var ihop för att jag såg så djävla kriminell ut, en gång var det för min hjärnas skull, ytterligare en gång, -bara för att du inte är en "neger" ( undeförstått jag är europé och det hade gått lika bra med vilken europé som helst) och dessutom en gång det mest sanslösa, -Jag är ihop med allt utom araber! men kommer det en rastafarier då lämnar jag dig på studs...
Skall man bli glad eller gråta? :roll:

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 10 mar 2011 21:08

Hum men om hon nu inte gillade "negrer" och araber men rastafarierier så torde det väl varit ganska så enkelt för dig att bli en sådan. Mig veterligen så är detta mer av ett förhållningssätt än en geografisk härkomst av sagda farier, eller? Jag menar om det nu verkligen var det hon tände på? Som motkrav kunde väl du då dra till med att du gillar österrikiska joddelflickor (om det tex är din trigger) så möttes ni på halva vägen var. Kul för både er och allmänheten om ni traskade iväg på krogen och vilket blomstrande kärleksliv. Det gäller att leva ut.
Fridens Liljor

Återgå till "Psykologi"