Hejsan, mitt första inlägg så jag är kanske inte helt van vid hur saker och ting fungerar här.
Det jag undrar över är sexuella kontakter mellan barn och vuxna, i dagsläget så har vi sagt att det inte är ok och har ett gäng lagar för att förbjuda det. Frågan är hur genomtänkt detta verkligen är? Först och främst så saknas det vetenskapligt stöd för att samtyckande relationer skulle vara skadliga och sen så inskränker detta även barnets rättigheter till ett fritt sexual liv. En rad problem finns i samband med detta med bl.a sekundära trauman som kommer från de tabu som vi skapat.
Är det verkligen rimligt att förbjuda denna företeelse om båda parterna är villiga och till vilken nytta? Vem tjänar på det?
Sexuella kontakter mellan barn och vuxna.
Moderator: Moderatorgruppen
- AlLvEtArEn
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2005 22:50
Re: Sexuella kontakter mellan barn och vuxna.
Katia skrev:samtyckande relationer ...båda parterna är villiga...
Det är lättare att vilseleda ett barn än en vuxen eller hur?
Dessutom, innan man är sexuellt mogen så har man ingen sexualdrift. Varför ska då nån vilseleda ett barn med sexuella aktiviteter?
Dessutom, är man sexuellt intresserad av någon som inte är sexuellt mogen så är det nåt fel.
Märk dock att jag inte satt några årtal här. I naturen så parar sig djuren oftast så for de blir könsmogna. Människor (i alla fall kvinnor/flickor) kunde förr i tiden gifta sig så fort de blev könsmogna, nu måste man (kvinna eller man) vara 15 år för att vara byxmyndig.
De tvekasamma fallen skulle i så fall vara om nån ville få till det med någon som var könsmogen men ej ännu fyllt 15 år. Säg en välutvecklad fjortis. I så fall skulle inte jag kalla de pedofili. Pedofili är när man vill få till det med någon som inte är könsmogen, som jag ser det.
Men sen handlar det ju om mental mognad och en anpassning till det samhälle vi lever i. Och nu pallar jag inte mer, nu får nån annan fortsätta.
Katia skriver:
"Först och främst så saknas det vetenskapligt stöd för att samtyckande relationer skulle vara skadliga och sen så inskränker detta även barnets rättigheter till ett fritt sexual liv"
Hur pass medvetet och hur pass tillräcklig kunskap har barnet för att kunna avgöra om en sexuell relation mellan vederbörande och en vuxen inte är av skadlig karaktär? Börja därifrån- Gör du det, är det tämligen uppenbart att man inte ens en gång kan ta ansats från ett sånt antagande för att diskutera den frågan.
"Först och främst så saknas det vetenskapligt stöd för att samtyckande relationer skulle vara skadliga och sen så inskränker detta även barnets rättigheter till ett fritt sexual liv"
Hur pass medvetet och hur pass tillräcklig kunskap har barnet för att kunna avgöra om en sexuell relation mellan vederbörande och en vuxen inte är av skadlig karaktär? Börja därifrån- Gör du det, är det tämligen uppenbart att man inte ens en gång kan ta ansats från ett sånt antagande för att diskutera den frågan.
-
Katia
Re: Sexuella kontakter mellan barn och vuxna.
AlLvEtArEn skrev:Det är lättare att vilseleda ett barn än en vuxen eller hur?
Dessutom, innan man är sexuellt mogen så har man ingen sexualdrift. Varför ska då nån vilseleda ett barn med sexuella aktiviteter?
Dessutom, är man sexuellt intresserad av någon som inte är sexuellt mogen så är det nåt fel.
Märk dock att jag inte satt några årtal här. I naturen så parar sig djuren oftast så for de blir könsmogna. Människor (i alla fall kvinnor/flickor) kunde förr i tiden gifta sig så fort de blev könsmogna, nu måste man (kvinna eller man) vara 15 år för att vara byxmyndig.
De tvekasamma fallen skulle i så fall vara om nån ville få till det med någon som var könsmogen men ej ännu fyllt 15 år. Säg en välutvecklad fjortis. I så fall skulle inte jag kalla de pedofili. Pedofili är när man vill få till det med någon som inte är könsmogen, som jag ser det.
Men sen handlar det ju om mental mognad och en anpassning till det samhälle vi lever i. Och nu pallar jag inte mer, nu får nån annan fortsätta.
Barn har en form av sexualdrift, barn drivs av nyfikenhet och kan kan känna attraktion, sexuell njutning och orgasm.
Pedofili finns även bland djuren och sker naturligt utan koppling till fortplantning i diverse olika arter av diverse olika orsaker. Sex är mer än fortplantning, detta borde stå klart för oss alla?
Ja, anpassning till samhället, men om samhället har tveksamma moraliska och lagsystem så kan det vara på sin plats att ifrågasätta dom så folk slipper anpassa sig till ett system som innebär negativa effekter för dom.
-
Katia
Tractatus skrev:Hur pass medvetet och hur pass tillräcklig kunskap har barnet för att kunna avgöra om en sexuell relation mellan vederbörande och en vuxen inte är av skadlig karaktär? Börja därifrån- Gör du det, är det tämligen uppenbart att man inte ens en gång kan ta ansats från ett sånt antagande för att diskutera den frågan.
Att kräva informerat samtycke är orimligt och inget som tillämpas varken hos vuxna eller barn i dagsläget. Ger man däremot barn bra sexualundervisning så finns det inga hinder för att barn skall kunna se om en sexuell relation är direkt skadlig eller inte. Samtyckande relationer är till den överväldigande majoriteten helt harmlösa vilket gör att det förbud vi har idag är mycket tveksamt.
katia skriver: Ger man däremot barn bra sexualundervisning så finns det inga hinder för att barn skall kunna se om en sexuell relation är direkt skadlig eller inte. Samtyckande relationer är till den överväldigande majoriteten helt harmlösa vilket gör att det förbud vi har idag är mycket tveksamt.
Jag är tveksam till hela din tanke. Hur ofta finner du icke patologiska barn- som verkligen vill ha sex med vuxna? Först och främst måste vi konstatera att det inte ligger i det normala barnets natur att känna lust till sex och vilja bejaka den -därav skulle ja vilja hävda att man snabbt kan förskasta hela din tankegång- barn-vuxen-sex.
Om vi för din tanke ett steg vidare och ponerar att barnet, kommer som barn blir en ansvarig moder eller fader-är det inte ur något som helst perspektiv hållbart, rent psykologiskt. Det slutar i ett kaos så det står härliga till.
En människa behöver tid för att utvecklas. För att kunna handla med sin kunskap på korrekt sätt, krävs livserfarenhet- ett barn har inte och kommer aldrig ha den livserfarenhet som krävs för att kunna föra sin avkomma vidare på ett intellektuellt och bildat sätt..
Jag är tveksam till hela din tanke. Hur ofta finner du icke patologiska barn- som verkligen vill ha sex med vuxna? Först och främst måste vi konstatera att det inte ligger i det normala barnets natur att känna lust till sex och vilja bejaka den -därav skulle ja vilja hävda att man snabbt kan förskasta hela din tankegång- barn-vuxen-sex.
Om vi för din tanke ett steg vidare och ponerar att barnet, kommer som barn blir en ansvarig moder eller fader-är det inte ur något som helst perspektiv hållbart, rent psykologiskt. Det slutar i ett kaos så det står härliga till.
En människa behöver tid för att utvecklas. För att kunna handla med sin kunskap på korrekt sätt, krävs livserfarenhet- ett barn har inte och kommer aldrig ha den livserfarenhet som krävs för att kunna föra sin avkomma vidare på ett intellektuellt och bildat sätt..
Talar för din sjuka moster?
Katia skrev: Ger man däremot barn bra sexualundervisning så finns det inga hinder för att barn skall kunna se om en sexuell relation är direkt skadlig eller inte. Samtyckande relationer är till den överväldigande majoriteten helt harmlösa vilket gör att det förbud vi har idag är mycket tveksamt.
Vems intresse är det du pratar i? Pedofilens?
Ett barn har inte den mognad och den överblick så det kan ta ställning
till vad som på sikt är skadligt och barn hamnar alltför lätt i känslo-
mässiga beroendeförhållanden, som det inte kan hantera eller förstå
som en vuxen.
Ett barn kan ha sin sexualitet vara nyfiken och vill undersöka men det
ska de få göra med sådana som är på samma nivå i så fall. Då ligger
det nog inte på djupare nivå än: "Får jag se på din så får du se på min"
Jag har sett hur barn blir socialt isolerade från sina jämnåriga kompisar
på grund av så kallad kärlek från vuxna.
Och vad händer när det här barnet är vuxet då duger det väl inte åt
den som känner sig dragen till barn längre? Och då har den vuxne genom
att isolera barnet från ett normalt liv kanske gett barnet ett handikapp som det har svårt att hantera....
-
Katia
Tractatus skrev:Jag är tveksam till hela din tanke. Hur ofta finner du icke patologiska barn- som verkligen vill ha sex med vuxna? Först och främst måste vi konstatera att det inte ligger i det normala barnets natur att känna lust till sex och vilja bejaka den -därav skulle ja vilja hävda att man snabbt kan förskasta hela din tankegång- barn-vuxen-sex.
Om vi för din tanke ett steg vidare och ponerar att barnet, kommer som barn blir en ansvarig moder eller fader-är det inte ur något som helst perspektiv hållbart, rent psykologiskt. Det slutar i ett kaos så det står härliga till.
En människa behöver tid för att utvecklas. För att kunna handla med sin kunskap på korrekt sätt, krävs livserfarenhet- ett barn har inte och kommer aldrig ha den livserfarenhet som krävs för att kunna föra sin avkomma vidare på ett intellektuellt och bildat sätt..
Ungefär 50% av de som har sex som barn med vuxna tar ingen skada av det så det är ingen liten grupp vi talar om. Det som är utmärkande för denna grupp är att de allra flesta hade mycket mild form av sex, samtyckande eller i övrigt otraumatiska upplevelser. De som tar skada gör det nästan alltid i relation till övergrepp, våld eller svåra hemförhållanden.
Att barn blir med barn är ett problem som är otroligt litet och detta av flera skäl. Förpubertala barn kan inte få barn. Pojkar kan heller inte få barn. Penetrativ sex är mycket ovanligt. Det är ett problem så litet att det är svårt att se hur det på ensam hand kan motivera ett förbud för samtliga.
-
Katia
Re: Talar för din sjuka moster?
Viola skrev:Vems intresse är det du pratar i? Pedofilens?
Ett barn har inte den mognad och den överblick så det kan ta ställning
till vad som på sikt är skadligt och barn hamnar alltför lätt i känslo-
mässiga beroendeförhållanden, som det inte kan hantera eller förstå
som en vuxen.
Ett barn kan ha sin sexualitet vara nyfiken och vill undersöka men det
ska de få göra med sådana som är på samma nivå i så fall. Då ligger
det nog inte på djupare nivå än: "Får jag se på din så får du se på min"
Jag har sett hur barn blir socialt isolerade från sina jämnåriga kompisar
på grund av så kallad kärlek från vuxna.
Och vad händer när det här barnet är vuxet då duger det väl inte åt
den som känner sig dragen till barn längre? Och då har den vuxne genom
att isolera barnet från ett normalt liv kanske gett barnet ett handikapp som det har svårt att hantera....
Att kräva informerat samtycke är orimligt och heller inte nödvändigt. Man kan naturligtvis ha åsikten att barn skall bara umgås med barn i dess egen ålder, att vuxna inte skall ha sex med någon smartare än den själv, att alla ålderskillnader inte får vara större än t.ex. 5 år och att inga med mer makt får ha sex med de med mindre makt. Att kvinnor är underlägsa män så all sex mellan män och kvinnor är våldtäkt o.s.v. Det finns förespråkare för alla dessa resonemang och samtlige brister på en och samma punkt. Dessa förhållanden är inte patologiska i sig själva. Alla förhållanden kan vara skadliga under fel omständigheter, men en maktobalans i sig själv är inte skadlig. Detta gäller även barn.
De du pratar om är pedofili relationer som har en vänskapsgrund, i dessa så blir barnet inte dumpat när det når könsmogenhet utan i de allra flesta fall så fortsätter det som en vänskapsrelation. Många barn har berättat om positiva effekter och i snitt så upplever bara 5% det som dåligt/onormalt. Men självklart kan du hitta offer i alla former av relationer om du bara letar länge nog.
- AlLvEtArEn
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2005 22:50
Re: Talar för din sjuka moster?
Katia skrev: Att kräva informerat samtycke är orimligt och heller inte nödvändigt. Man kan naturligtvis ha åsikten att barn skall bara umgås med barn i dess egen ålder, att vuxna inte skall ha sex med någon smartare än den själv, att alla ålderskillnader inte får vara större än t.ex. 5 år och att inga med mer makt får ha sex med de med mindre makt. Att kvinnor är underlägsa män så all sex mellan män och kvinnor är våldtäkt o.s.v. Det finns förespråkare för alla dessa resonemang och samtlige brister på en och samma punkt. Dessa förhållanden är inte patologiska i sig själva. Alla förhållanden kan vara skadliga under fel omständigheter, men en maktobalans i sig själv är inte skadlig. Detta gäller även barn.
De du pratar om är pedofili relationer som har en vänskapsgrund, i dessa så blir barnet inte dumpat när det når könsmogenhet utan i de allra flesta fall så fortsätter det som en vänskapsrelation. Många barn har berättat om positiva effekter och i snitt så upplever bara 5% det som dåligt/onormalt. Men självklart kan du hitta offer i alla former av relationer om du bara letar länge nog.
VAd menar du med informerat samtycke?
Var får du din statistik ifrån? Pedofilernas intresseorganisation?
Såklart det finns offer i alla relationer men någonstans måste gränsen
dras och det är vi vuxna som har ansvar för barnen och för att de
ska få ett bra liv men vi ska inte utnyttja deras liv utan låta dem leva
sina liv på sina villkor. Ett barn är del av en familj med föräldrar och
syskon - det är där det hör hemma inte hos någon individ som inte
klarar av att ha sex med jämlikar. Det är förstås synd om dem men
det är deras skyldighet att söka hjälp så de slipper utnyttja barn på
grund av sina problem!
En maktobalans är inte skadlig om man går in i den med öppna ögon
och det kan man inte räkna med att barn gör. Att det sen finns en
hel del vuxna som inte klarar av det heller och att det finns andra
vuxna som samvetslöst utnyttjar det är tragiskt men som sagt någonstans
måste gränsen dras.
Vad har du för personligt intresse i att försvara pedofili?
-
Katia
Re: Talar för din sjuka moster?
Viola skrev:VAd menar du med informerat samtycke?
Var får du din statistik ifrån? Pedofilernas intresseorganisation?
Såklart det finns offer i alla relationer men någonstans måste gränsen
dras och det är vi vuxna som har ansvar för barnen och för att de
ska få ett bra liv men vi ska inte utnyttja deras liv utan låta dem leva
sina liv på sina villkor. Ett barn är del av en familj med föräldrar och
syskon - det är där det hör hemma inte hos någon individ som inte
klarar av att ha sex med jämlikar. Det är förstås synd om dem men
det är deras skyldighet att söka hjälp så de slipper utnyttja barn på
grund av sina problem!e
En maktobalans är inte skadlig om man går in i den med öppna ögon
och det kan man inte räkna med att barn gör. Att det sen finns en
hel del vuxna som inte klarar av det heller och att det finns andra
vuxna som samvetslöst utnyttjar det är tragiskt men som sagt någonstans
måste gränsen dras.
Vad har du för personligt intresse i att försvara pedofili?
Informerat samtycke avser främst att man kan förstå de fulla konsekvenserna av den sexuella handlingen.
Jag får min statistik från främst större Amerikanska, Engelska och Tyska undersökningar. Svenska icke kliniska studier existerar knappt tyvärr.
Insinuationen att pedofiler söker sig till barn för att de inte klarar vuxna är en teori som saknar stöd i vetenskapen.
Barn som har en god grund i familjen har ingenting att frukta från pedofila relationer då det är familjens reaktion som är en av de viktigaste faktorerna i utkomsten av relationen.
Barn från disfunktionella familjer har mycket att vinna på att få en relation med en pedofil. Tyvärr är det så att det finns ingen som kan ta hand om dessa barn och de är väldigt många. Om pedofiler kan ta den rollen och hjälpa barnen så är det av godo både för samhället, barnet och pedofilen.
En maktobalans är inte skadlig även om man inte går in i den med öppna ögon. Det kan bli skadlig om makskillnaden missbrukas men ser man till pedofili relationer så är det ytters sällan det sker och även då så är det sällan skadligt. Mängden är så liten att det inte motiverar de lagar vi har idag.
-
Katia
Tractatus skrev:Jag hoppar av denna värdelösa diskussion Katia.
Dina argument är fantasier som vilar på din "fakta" som är taget ur luften.
Detta forum verkar vara härligt brett- nu har vi även de som stödjer pedofilism här.
Om det är något du betvivlar så är det bara att ge konkreta exempel så skall jag ge dig den informationen som du behövet. Du bör dock inte dra några slutsatser om mina argument innan detta har skett.
Katia skrev:Först och främst så saknas det vetenskapligt stöd för att samtyckande relationer skulle vara skadliga och sen så inskränker detta även barnets rättigheter till ett fritt sexual liv.
Det saknas även vetenskapligt stöd för att det inte skulle vara skadligt, så tills vi tagit reda på att det inte är skadligt kan jag tro att vi använder oss av försiktighetsprincipen.
Vidare är inte barns sexualitet lika stark och framför allt inte lika medveten som vuxnas. Om Freud har rätt, så visst, även spädbarn upplever lust upplevelser och har sexuella fantasier om sin mor/far, men de fantasierna är av en helt annan karaktär än t ex de fantasier jag har om min flickvän. (Egentligen är det missvisande att ens tala om "fantasier".)
Katia skrev:Ungefär 50% av de som har sex som barn med vuxna tar ingen skada av det så det är ingen liten grupp vi talar om.
Det här säger ingenting om hur stor den gruppen är, bara att hälften av medlemmarna i gruppen inte tar skada av det. Den kan bestå av totalt 2 personer, varav 1 tar skada och 1 inte gör det.
Men oavsett gruppens storlek är väl 50% en alldeles för hög siffra? Även om det är en "inte liten grupp av människor som inte tar skada av sex med vuxna", så är det en precis lika stor grupp av människor som tar skada av sex med vuxna" (såvida det inte finns ett tredje alternativ. Om så, vilket är det?)
Katia skrev:Många barn har berättat om positiva effekter och i snitt så upplever bara 5% det som dåligt/onormalt.
Det här vore jag glad om du ville belägga, då det i mina ögon verkar ganska otroligt.
Katia skrev:Barn som har en god grund i familjen har ingenting att frukta från pedofila relationer då det är familjens reaktion som är en av de viktigaste faktorerna i utkomsten av relationen.
Katia skrev:Barn från disfunktionella familjer har mycket att vinna på att få en relation med en pedofil. Tyvärr är det så att det finns ingen som kan ta hand om dessa barn och de är väldigt många. Om pedofiler kan ta den rollen och hjälpa barnen så är det av godo både för samhället, barnet och pedofilen.
Av detta följer alltså att pedofili i värsta fall inte alls är skadligt, och i bästa fall rentav gynnande för barnet? Är det din övertygelse?
Insinuationen att pedofiler söker sig till barn för att de inte klarar vuxna är en teori som saknar stöd i vetenskapen.
Finns det någon alternativ, bättre teori? Psykologiska teorier är i allmänhet ganska svåra att belägga. De är framför allt förklaringsmodeller, och många förklaringsmodeller är likvärdiga.
Katia skrev:Jag får min statistik från främst större Amerikanska, Engelska och Tyska undersökningar.
Det vore intressant att titta på dessa undersökningar, och jag skulle bli glad om du ville förse mig med material (i form av länk, el dyl.)
Allvetaren skrev:Dessutom, är man sexuellt intresserad av någon som inte är sexuellt mogen så är det nåt fel.
Det här vänder jag mig dock emot. Man kan känna lite vad som helst för vem som helst, utan att jag skall ha några invändningar. Vad man däremot inte bör göra, är att agera på sina känslor. Du kan mycket väl känna attraktion till små barn, och jag tycker likväl inte att du skall förgripa dig på dem. Det är inte tanken som räknas, liksom.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster